[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:41

Nee een zwarte.
Ik heb ooit een gele getest en toen een zwarte gekocht.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:42

ik vond dat er wel een enorm verschil zat in een Cheyenne en atlanta.
Is natuurlijk ook heel anders qua type. Voorkeur nog steeds atlanta :+
Heb ook op meerdere barefoots gezeten. Ook een dressuumodelletje, weet niet meer welke.
Ik had niets met die wrongen.

Ik heb op 2 ghost zadeltjes gezeten, florac en eentje met wrongen (weet niet welke).
Vond de barefoots fijner zitten, maar vond de ghost ook veel te glad.
Dus wie weet denk ik er anders over met vetleer/nubuck

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:48

Shanna schreef:
Shanna schreef:
Goedemorgen,

Ik zou me graag hier willen mengen met enkele vragen.

Op dit moment heb ik voor mijn merrie een Equestor David de Wispelaere close-contact zadel waar ze helaas niet meer inpast. Om deze reden staat dit zadel nu dus te koop, en zodra hij verkocht is wil ik z.s.m. een nieuw zadel voor haar kopen. Daarom ben ik me nu al in de optie's en mogelijkheden aan het verdiepen.

Ik wil zowel springen, als dressuur, al recreatief met het zadel rijden, en vind vrijheid van de ruggraad en goede drukverdeling extreem belangrijk. Verder zou ik graag een close-contact zadel willen.

Ook wil ik graag mijn huidige dekjes kunnen blijven gebruiken zonder ze te moeten aanpassen. Ik had al begrepen dat dit met een barefoot eigenlijk niet mogelijk is omdat je pads en inlages nodig hebt om de rug vrij te houden? Nu zag ik op de site dit zadel: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ssage.html
Is deze qua gebruik te vergelijken met een engels zadel (alleen wat soepeler) of moet je hier ook speciale pads en inlages onder gebruiken?
Zijn er mensen die dit zadel hebben of kennen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is het ook mogelijk om dit zadel ergens te proberen voor een gunstige prijs?

Ik hoop reactie te mogen ontvangen!

Gr.
Shanna

Omdat ik helaas nog maar 1 reactie heb mogen ontvangen plaats ik mijn vraag nog een keer, ik hoop op meer reactie's! :D

Geen idee of ik hier al op heb gereageerd.. :P maar onder deze barefoot heb je niet per se een speciaal dekje nodig. Er zitten al goeie inlages onder het zadel (die zelf ook al zo stevig is als een normale barefoot) vast geplakt. Het kan natuurlijk in enkele gevallen wel nodig zijn. Ik heb de sample versie, maar die is erg anders. Ben er wel erg blij mee!
Heb je al eens gekeken naar flexee? Die hebben ze ook in vzh zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:49

Ik vond dat gladde en het gebrek aan een hoge pommel en cantle ook altijd de reden om toch weer "gewoon" een Barefoot te pakken en de Ghost weg te doen. Maar die dijwrongetjes waren zo fijn...

Maargoed die kleine prutsdijwrongetjes van Ghost en JustAdjust vind ik nu dus ook niks meer nu ik van die veel dikkere en veel zachtere dijblokken heb gevoeld dus dat "probleem" is ook voorbij :P

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:53

Iemand hier de fra macon extra? :D twijfel welke maat en kleur haha, natuur of bruin. Cob of full

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:24

Ik heb net een bbp te koop gezet op mp. Volgens mij is het een FRA. Wel wrongen, maar geen inlages. Maar die zou je er wel in kunnen stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:25

Geryon schreef:
Geen idee of ik hier al op heb gereageerd.. :P maar onder deze barefoot heb je niet per se een speciaal dekje nodig. Er zitten al goeie inlages onder het zadel (die zelf ook al zo stevig is als een normale barefoot) vast geplakt. Het kan natuurlijk in enkele gevallen wel nodig zijn. Ik heb de sample versie, maar die is erg anders. Ben er wel erg blij mee!

Kijk dat valt al mee dat daar niet perse speciale pads voor nodig zijn.

De flexee was mij ook al opgevallen, maar is wel een stuk duurder. Hidalgo is weer wat goedkoper maar geen idee hoe de ervaringen zijn? Heather moffet heeft diverse types en geen idee of ze nu juist wel of niet aan te raden zijn.
Best ingewikkeld als al dit soort merken onbekend zijn voor je.. Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:32

@ shanna: De barefoot dressage is toch duurder dan de Flexee? Flexee is 899.- en de Barefoot 998.-
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 23-09-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:59

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:52

Shanna schreef:
Geryon schreef:

Kijk dat valt al mee dat daar niet perse speciale pads voor nodig zijn.

De flexee was mij ook al opgevallen, maar is wel een stuk duurder. Hidalgo is weer wat goedkoper maar geen idee hoe de ervaringen zijn? Heather moffet heeft diverse types en geen idee of ze nu juist wel of niet aan te raden zijn.
Best ingewikkeld als al dit soort merken onbekend zijn voor je.. Alle ervaringen en tips zijn welkom!

De rwc dressage is duurder dan de flexee zie de reactie van daphneeeej. Hildalgo zijn de ervaringen verschillend mee. Zijn gewoon goede zadels, maar er zit wel een stukje ijzer boven de beugelophanging wat problemen kán geven. Van HM ken ik alleen de flexee zadels. Andere versies kom ik alleen soms tweedehands tegen en lees er nooit ervaringen over. Maar de flexee is wel een goed zadel.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:00

x_Heidi schreef:
Iemand hier de fra macon extra? :D twijfel welke maat en kleur haha, natuur of bruin. Cob of full

Zelf nog geen ervaring mee maar ik krijg volgende week (ein-de-lijk) mijn paars met bruine BBP mét inlagen in het zelfde model binnen. Als deze bevalt komen er ook"custome made" BBP's ( die overigens wél snel geleverd kunnen worden ;) )

Hier de meest waardeloze foto ooit :') maar dan krijg je een beetje een beeld van de kleuren.
Zodra ik 'm binnen heb maak ik er natuurlijk een mooie foto van :D

Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:57

Oww... wat een leuke spullen allemaal Kitty! Ik zou alles wel willen hebben! Of proberen.. al die leuke kleurtjes.. :~
Dat wordt ff sparen voor me.. Zit in eens te denken om alle kleuren bij het paardje te gaan passen bij je :')

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:18

Helenalena schreef:
Oww... wat een leuke spullen allemaal Kitty! Ik zou alles wel willen hebben! Of proberen.. al die leuke kleurtjes.. :~
Dat wordt ff sparen voor me.. Zit in eens te denken om alle kleuren bij het paardje te gaan passen bij je :')

Haha heel herkenbaar, ik moet me soms ook een beetje inhouden :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:27

Ik kan in mijn hoofd echt niet omgaan met hetgeen wat ik constateer op mijn zadel dek .
Daarom voor de liefhebben echt te koop super mooie nagenoeg nieuwe ghost quilty zwart vetleer met bruine wrong en pommel in vetleer ...
Incl pad met schoft uitsparing ...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:04

Vandaag mijn Barefoot Hackamore gepast, na invetten:

Afbeelding

Ik vond de ringen nog wel wat strak tegen het hoofd aan zitten, een beetje klemmend. Is dat de bedoeling? Ik wilde rijden, maar is er helaas niet van gekomen.

De ringen zitten nu twee vingers onder het jukbeen, dat is goed toch?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:06

Leuk! Heb net de FRA macon extra besteld in de kleur bruin/cappucino :D Ben benieuwd!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:21

Zinzi_jewel schreef:
Ik kan in mijn hoofd echt niet omgaan met hetgeen wat ik constateer op mijn zadel dek .
Daarom voor de liefhebben echt te koop super mooie nagenoeg nieuwe ghost quilty zwart vetleer met bruine wrong en pommel in vetleer ...

Heb je de barefoot heavy duty inlages geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:44

Zinzi_jewel schreef:

Ik heb de afgelopen week wat gemaild met een bekende Amerikaanse zadelmaker (Len Brown) en vroeg hem naar wat grote droge plekken onder een zadel betekenen. Volgens hem had droog/nat niets te maken met teveel/te weinig druk, maar met beweging: de plek waar het droog is is de plek waar het zadel niet beweegt. Op zich vond ik dat wel weer een interessante insteek.

Volgens hem kon groot & droog dan ook geen kwaad. Hij had het over boomzadels, maar op zich is het wel interessant dat grote droge plekken bij boomloos vaak juist in de singelplaatregio voorkomen en dat is inderdaad wel het minst beweeglijke deel van het zadel.

Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen dit zien?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:01

Interessant hoor dat je dat hebt gevraagd!Mijn pads zijn in het midden altijd droger en schoner..Met boom(western)en boomloos...Ik heb al zo ontzettend veel zadels geprobeerd in de loop der jaren..Eerst vond ik het ook vreemd maar nu niet meer..Je kan toch ook veel beter kijken naar de rug van je paard en letten op hoe je paard loopt..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:23

Na inlezen over heavy duty heb ik besloten deze niet te proberen ...
Dan is het effect van flexibel veel meer weg ...
En nogmaals het idee achter het zadel is mega goed en zal dat ook tegen iedereen melden die het horen wil ...
Maar voor ons is het niet wat IK wil . Zit tussen mijn oren

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:40

dorientjuh schreef:
Vandaag mijn Barefoot Hackamore gepast, na invetten:

[ [url=m/l3MEwX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vond de ringen nog wel wat strak tegen het hoofd aan zitten, een beetje klemmend. Is dat de bedoeling? Ik wilde rijden, maar is er helaas niet van gekomen.

De ringen zitten nu twee vingers onder het jukbeen, dat is goed toch?

Heb niet t idee dat die ringen zo heel strak tegen het hoofd aanliggen hoor. Sluit mooi aan, maar t klemmende zie ik niet (maar dat kan ook komen door de hoek waaruit de foto is genomen).
Hoger moet ie zeker niet, lager zou net 1 gaatje kunnen denk ik (even checken waar zijn neusgaten eindigen, daar moet ie boven liggen). Je kan evt ook kijken wat er gebeurg als je de neusriempjes zelf 1 korter of langer maakt met de ligging van de scharen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:31

Ik heb de laatste dagen kris-kras door het topic gelezen en gezocht, bijna 300 pagina's is gewoon teveel om helemaal door te nemen. Ik ben op zoek naar informatie, ervaringen, meningen, mensen in gelijke situaties, van alles...

Het geval is dat ik begin dit jaar een prachtig boomzadel heb aangeschaft voor mijn (toen nog) wat schrale, spierloze, KORTE 5 jarige Portugeesje. Ik heb bewust gekozen voor een Butterfly zadel. Dat heeft geen kopijzer, maar een scharniersysteem dat grote schoudervrijheid biedt en altijd meegroeit met je paard. Tot je paard dusdanig van model veranderd dat het zadel binnen 5 minuten shocking klem over de schouder ligt dan... Sinds juni is mij paard fors aan het uitzwaren en heeft ze nu een wat verbouwd, buikig model met relatief smalle schouders. De hel voor zadelmakers, denk ik. Vanavond komt de zadelmaker waar ik het zadel heb aangeschaft, maar ik vrees dat er niets aan te doen is. Het zadel kan niet worden aangepast.

Vanmorgen heb ik mijn bbp erop gelegd en, ondanks dat ik zo breed zat dat ik vanaf mijn knie niet meer bij mijn paard kwam en het voor haar de eerste keer was dat ze ermee liep, heb ik heerlijk gereden. In stap, draf en galop was ze ontspannen en in balans en ik kon haar uiteindelijk helemaal uitschuiven met haar neus naar de grond. Iets dat onder het zadel steeds lastiger gaat.

En nu... Koop ik een nieuw boomzadel of kijk ik toch verder naar een boomloos zadel dat net zo flexibel is als mijn bbp? Dan vallen semi boomlozen dus af en is de keuze beperkter. Ik wil graag een zadel waarmee ik in januari dressuur kan starten. Dat maakt het helemaal lastig. Ik lees wel dat het mag, maar start er werkelijk iemand met en boomloos op knhs wedstrijden? Mijn gevoel gaat erg uit naar een ghost, ga ik daarin voelen wat ik op mijn bbp voelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:36

De Ghost is goedgekeurd voor dressuurwedstrijden, en zowel Barefoot als bv Heather Moffet heeft met de Flexee boomloze zadels met een normale dressuurzadellook, dus in dat opzicht is er al keus genoeg. :)
Die zadels worden vaak ook specifiek gekocht om mee te kunnen starten, dus er worden inderdaad wedstrijden mee gereden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:51

Dat barefootzadel is meer semi-boomloos als ik het goed begreep. Heather Moffet moet ik eens naar lijken. Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:23

er is van startrekk ook een dressuumodel.