Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:48

unamie schreef:
Alane schreef:
Jij leest ook echt alleen maar wat je lezen wilt.

jij toch ook Knipoog

Alane schreef:
Een automonteur zou mij ook van alles kunnen wijsmaken over de motor die in mijn auto zit omdat ik technisch niet dusdanig onderlegd ben om het tegendeel te bewijzen.

maar een leek ziet wel of er 4 of 5 wielen onder een auto zitten Knipoog

Ja daar heb je gelijk in... Maar een leek betreffende zadels ziet ook dat ieder zadel kussens heeft. Dit wil echter nog niet zeggen dat ze kennis hebben over de opbouw van een zadel.
Om de auto-analogie aan te houden: Unamie, weet jij dan waar de pistons van een auto zitten? Waar ze voor dienen? Hoe ze gemaakt worden? Of ze sinds '95 veranderd zijn? Ik denk het niet...
Een automonteur kan je dat wel uitleggen, maar kan jij het dan tot in de puntjes navertellen? Maakt dat jou dan een expert in pistons?
Hans van Bestfit heeft gelijk: deze discussie kunnen leken niet voeren. Dit is iets voor de échte vakmensen.
En bijgevolg lijkt het me dus heel sterk dat wij niet met een gerust hart op de vakmensen/ fabricanten kunnen vertrouwen. Zij zijn immers al jaren bezig met vernieuwen, verbeteren van hun producten. En als we niet meer op hun kunnen vertrouwen, op wie dan wel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:56

Hoi,

je hebt gelijk, dit is allemaal wel heel moeilijk !
Ik ben op zoek naar een goed zadel voor mijn paard met een teruggesneden kamer. Maar welk merk is nu wel goed ?
Wat weten jullie van Prestige ?

Groetjes,

Maris

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:01

unamie schreef:
Alane schreef:
Jij leest ook echt alleen maar wat je lezen wilt.

jij toch ook Knipoog

Als dat zo was had ik geen mailtjes hoeven sturen naar passier, kieffer, best fit ed... en had ik mezelf in den treure kunnen blijven herhalen.

Hans Zuidweg is reseller van KN zadels, bestelt ze bij KN op maat passend bij paard en ruiter. Doet ook de nazorg (= controle en zonodig aanpassen/bijleggen/navullen[geef het een naam])
En dan leg mij nu eens uit welke meerwaarde Hans (Bestfitt), Dirk (van Passier) en Kieffer (ben even de naam kwijt) erbij hebben om erover te liegen?
Waarom zou bijv. Hans zadels die slecht zijn voor de paardenrug verkopen terwijl er tig andere merken zijn en daarbij op mijn vragen zitten liegen, zoals jij doet voorkomen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:53

Precious20 schreef:
Hans van Bestfit heeft gelijk: deze discussie kunnen leken niet voeren. Dit is iets voor de échte vakmensen.
En bijgevolg lijkt het me dus heel sterk dat wij niet met een gerust hart op de vakmensen/ fabricanten kunnen vertrouwen. Zij zijn immers al jaren bezig met vernieuwen, verbeteren van hun producten. En als we niet meer op hun kunnen vertrouwen, op wie dan wel?
Bovenstaande klopt voor zover het idd vakmensen betreft. En ondanks dat die er volop zijn zijn er ook veel wannabee's die wel zadels verkopen/maken.
Als ik kijk wat er aan zadels wordt aangeboden voor prijzen waar nog geeneens het gebruikte leer voor aangekocht kan worden kun je eigenlijk niet veel kwaliteit verwachten. Niet alleen kwaliteit waar het de opbouw van het zadel betreft(vakmanschap), maar ook het materiaal van de boom, de pasvorm van de boom etc.
Veel van de goedkope zadels zal fabrieksmatig in elkaar gezet worden door mensen (soms zelfs kinderarbeid in 3e wereld landen) die geen feeling hebben met het eindproduct en alleen aan massaproductie denken, want elk zadel levert loon op.
Als er dan op het eindproduct ook nog eens geen gedegen kwaliteitskontrole zit omdat de verkoopprijs dat niet toelaat, is het rampscenario kompleet.

Iemand met een voldoende gevulde portemonnee en normaal werkende hersens zal zo'n product niet op de rug van zijn paard willen hebben, maar niet iedereen beschikt over 2 of minimaal 1 van bovenstaande.
Ondanks dat deze mensen waarschijnlijk nooit een zadel van een echte zadelmaker c.q. een goed merk nieuw zullen kopen, zal deze discussie er hopelijk wel toe bijdragen dat men eens na gaat denken en hopelijk doorsparen voor een goede 2e hands.

Dus ondanks dat wij leken het er niet over zouden mogen hebben, vind ik de meerwaarde om het er toch over te hebben zeker aanwezig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:11

Maris schreef:
Hoi,

Ik ben op zoek naar een goed zadel voor mijn paard met een teruggesneden kamer. Maar welk merk is nu wel goed ?

Groetjes,

Maris

Voor mij is dat voor dressuur de Stubben MAestoso en voor springen de Stubben Siegfried. En uiteraard een goede zadelmaker.
Voor mij is het op dit moment niet: Zaldi New Kent. Ik zoek nog een zadelmaker om t.z.t het zadel aan te passen (momenteel past het zadel niet en ik gebruik het ook niet.). Het zadel zelf zit heerlijk. Kwaliteit is ook goed.

Voor jou: een goede zadelmaker (bel eens wat rond) en dan het zadel dat bij jou en je paard past.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:07

Precious20 schreef:
Unamie, weet jij dan waar de pistons van een auto zitten? Waar ze voor dienen? Hoe ze gemaakt worden? Of ze sinds '95 veranderd zijn? Ik denk het niet...
Een automonteur kan je dat wel uitleggen, maar kan jij het dan tot in de puntjes navertellen? Maakt dat jou dan een expert in pistons?
?

gelukkig zit een zadel eenvoudiger in elkaar Tong uitsteken
de boom zelf is vrij simpel óf hij sluit wel goed aan óf niet.. pinuts toch ..eh ik bedoel peanuts Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:12

Alane schreef:
Als dat zo was had ik geen mailtjes hoeven sturen naar passier, kieffer, best fit ed... en had ik mezelf in den treure kunnen blijven herhalen.

dat valt nog te bezien als er foto's geplaats worden die hopelijk meer duidelijk geven

Alane schreef:
Hans Zuidweg is reseller van KN zadels, bestelt ze bij KN op maat passend bij paard en ruiter. Doet ook de nazorg (= controle en zonodig aanpassen/bijleggen/navullen[geef het een naam])
En dan leg mij nu eens uit welke meerwaarde Hans (Bestfitt), Dirk (van Passier) en Kieffer (ben even de naam kwijt) erbij hebben om erover te liegen?
Waarom zou bijv. Hans zadels die slecht zijn voor de paardenrug verkopen terwijl er tig andere merken zijn en daarbij op mijn vragen zitten liegen, zoals jij doet voorkomen?

ik denk meer aan onwetendheid
welke meerwaarde heeft het voor van Triest om er over te liegen ??
die zadelmakerij bestaat al meer dan 100 jr (ik meen zelfs 130 jaar in 3 generatie's Cool )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:39

germie schreef:
Maris schreef:
Hoi,

Groetjes,

Maris

Voor mij is dat voor dressuur de Stubben MAestoso en voor springen de Stubben Siegfried. En uiteraard een goede zadelmaker.
Voor mij is het op dit moment niet: Zaldi New Kent. Ik zoek nog een zadelmaker om t.z.t het zadel aan te passen (momenteel past het zadel niet en ik gebruik het ook niet.). Het zadel zelf zit heerlijk. Kwaliteit is ook goed.

Voor jou: een goede zadelmaker (bel eens wat rond) en dan het zadel dat bij jou en je paard past.

hoi,

heb een aantal jaar gereden met mijn euroriding, maar dat ligt nu te dicht op zijn schoft ( zadel was eerst smaller van boom ).
Nu rijd ik boomloos ( ooh moet ik dat hier wel zeggen ?). Maar mis de smallere zit wel met dressuurmatig rijden.
Goede zadelmakers zijn moeilijk te vinden !!! Dacht een goeie te hebben gevonden 4 jaar geleden, maar hij heeft me een te smal zadel verkocht ! Dus ik vertrouw ze niet meer zo.

Groetjes,

Maris

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:00

DubbelDun schreef:
Precious20 schreef:
Bovenstaande klopt voor zover het idd vakmensen betreft. En ondanks dat die er volop zijn zijn er ook veel wannabee's die wel zadels verkopen/maken.
Als ik kijk wat er aan zadels wordt aangeboden voor prijzen waar nog geeneens het gebruikte leer voor aangekocht kan worden kun je eigenlijk niet veel kwaliteit verwachten. Niet alleen kwaliteit waar het de opbouw van het zadel betreft(vakmanschap), maar ook het materiaal van de boom, de pasvorm van de boom etc.
Veel van de goedkope zadels zal fabrieksmatig in elkaar gezet worden door mensen (soms zelfs kinderarbeid in 3e wereld landen) die geen feeling hebben met het eindproduct en alleen aan massaproductie denken, want elk zadel levert loon op.
Als er dan op het eindproduct ook nog eens geen gedegen kwaliteitskontrole zit omdat de verkoopprijs dat niet toelaat, is het rampscenario kompleet.

Iemand met een voldoende gevulde portemonnee en normaal werkende hersens zal zo'n product niet op de rug van zijn paard willen hebben, maar niet iedereen beschikt over 2 of minimaal 1 van bovenstaande.
Ondanks dat deze mensen waarschijnlijk nooit een zadel van een echte zadelmaker c.q. een goed merk nieuw zullen kopen, zal deze discussie er hopelijk wel toe bijdragen dat men eens na gaat denken en hopelijk doorsparen voor een goede 2e hands.

Dus ondanks dat wij leken het er niet over zouden mogen hebben, vind ik de meerwaarde om het er toch over te hebben zeker aanwezig.

Dan heb je het wel over een heel andere discussie, nl oa zadelmarktzadels kwaliteit ed.
Hier wordt gewoon verkondigd dat Passier en KN willens en wetens verkeerd gebouwde bomen in zadels zet die de paardenrug verpesten al ruim 10 jaar lang....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:11

unamie schreef:
Alane schreef:

dat valt nog te bezien als er foto's geplaats worden die hopelijk meer duidelijk geven

Ik denk dat Hans ook wel foto's heeft van kromme bomen, ligt er net aan wel verhaal je erbij verteld Haha!

unamie schreef:
Alane schreef:

ik denk meer aan onwetendheid
welke meerwaarde heeft het voor van Triest om er over te liegen ??
die zadelmakerij bestaat al meer dan 100 jr (ik meen zelfs 130 jaar in 3 generatie's Cool )

Ik zeg niet dat Van Triest liegt...
Ja en, ken je die reclame van die kaas, dat de ene zoon het recept veranderd en dit gelukkig goed uitpakt? Mischien heeft deze van Triest het oude recept wel en wil niet aan vernieuwing en verandering Haha!
Kijk van Triest kan zelf ook wel overtuigd zijn van zijn gelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het zo is...
Hans Zuidweg schrijft dat er pas sinds 2002 sprake kan zijn van een andere boom erbij in de collectie van gebruikte bomen (heb je al een verschil van 6 jaar)
Dan het verhaal erbij van die rode knopjes op de beugelriemhaken.
Passier zegt al 60 jaar dezelfde bomen te gebruiken. Kieffer ontkent dat ook (val volgens mij in herhaling Scheve mond )

Ik heb nog een mail gekregen van Hans Zuidweg van Bestfitzadelservice....
Die zal ik hierna in een aparte post zetten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:12

Hans Zuidweg schreef:
De verschillende bomen in het KN zadel model SYMPHONIE.

Nadat alles uitgebreid over de vermeende verschillen van zadelbomen welke in KN Symphonie zitten uit gelegd is blijft er iemand of meerdere beweren dat er een de nieuwe Symphonie’s een boom met een slag zit welke nadelig voor de paarden ruggen zou zijn.

UNAMIE schrijf in Bokt op 22-7-06 – alleen zat er verschil in leeftijd ( 9jaar) en de nl de boom de (inmiddels beruchte slag in de boom) elk nieuw Symphonie heeft dat, en elke oude niet..

Nu gaat men toch echt te ver.
Deze onzin moet stoppen.

Iedereen in Nederland mag een eigen mening hebben en deze openbaar maken.
Wat niet mag is onwaarheden vertellen, laster verspreiden, personen, bedrijven of producten beschuldigen van eigenschappen welke ze helemaal niet hebben.

Omdat UNAMIE zich steeds beroep op, heb ik bij van Triest gezien, heb ik van van Triest gehoord, want daar begint schijnbaar het verhaal (of verschuilt UNAMIE zich bij voorbaat achter deze zadelmaker) zal ik per heden van Triest om uitleg vragen en hem zonodig uitdagen het bewijs te leveren.
Vindt het wel een beetje laf van deze Firma dat hij zich buiten de discussie houdt zeker omdat zijn naam zoveel keren in deze genoemd wordt. Of kent hij UNAMIE????

Mijn vragen aan van Triest zijn;
1. Of hij een zg.nieuwe en oude Symphonie boom welke verschillend zouden zijn en waarvan de onderlijn van de nieuwe boom dusdanig is dat deze schadelijk voor de paardenrug zou zijn heeft aan mij kan tonen.
2. En deze aan UNAMIE getoond heeft .
3. Dat hij daarbij het verhaal heeft verteld wat UNAMIE nu uitgebreid verteld als de WAARHEID over de KN Symphonie bomen in het bijzonder en dat het zadel met een diepe zit welke dan automatisch ook een ”slag” in de boom heeft, dat deze bomen daardoor de paardenrug kunnen beschadigen.

Zegt van Triest dat hij niet de bron is van dit verhaal en dat hij niet over de bedoelde bomen beschikt of kan laten zien dat de oude en nieuwe symphonie bomen verschillend zijn dan moeten wij vaststellen dat UNAMIE het verhaal uit de duin heeft gezogen of via eigen waarnemingen of onderzoek heeft kunnen komen tot deze stellingen en beweringen.

Bij deze daag ik haar uit om de zelfde vragen te beantwoorden en bewijzen te leveren welke in aan van Triest gaat stellen maar dan lees voor van Triest UNAMIE.

Komen deze bewijzen niet binnen 7 dagen dan zal ik mijn advocaat opdracht geven om te onderzoeken wie UNAMIE is en zonodig beide partijen laten dagvaardingen en de rechtbank te verzoeken. de gedaagvaardigden op dracht te geven om het bewijs van hun stelling te leveren en of deze bewering in het openbaar te rectificeren.

Ga a.u.b niet vertellen dat deze bomen er niet meer zijn want er liggen bij ons in de werkplaats genoeg oud en nieuwe Symphonie zadels en bomen waaruit heel simpel het bewijs te halen is.

ongecensureerd met toestemming van de auteur.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:10

Als allereerst, mocht je Hans Zuidweg nog een mail sturen, wil je hem dan bedanken ook namens mij voor de tijd die hij in deze discussie heeft gestoken? Mijn complimenten voor hem!

@ Unamie, als een zadel zo eenvoudig in elkaar is, waarom is en blijft het dan toch moeilijk aan te passen?
Iets wat eenvoudig in elkaar zit, is naar mijn idee makkelijk aan te passen omdat je dan weinig moeilijkheden zult tegen komen.
Ja, de vorm etc. is misschien makkelijk te herkennen en de onderdelen ook, maar dat is niet alles.
Je gaat me nl. niet wijsmaken dat jij alles goed te weten vind, weet waar de onderdelen van gemaakt zijn etc. etc. .

Even over de boom die goed aansluit of niet aansluit.
Mijn lijkt het geen goed idee om een boom op de rug van het paard te leggen, te zeggen het sluit aan en vervolgens kussens eronder zetten.
Hierdoor wordt de vorm van de boom niet beinvloed maar wel de ligging.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:34

sronnie schreef:
*knip* als een zadel zo eenvoudig in elkaar is, waarom is en blijft het dan toch moeilijk aan te passen?
*knip*
Even over de boom die goed aansluit of niet aansluit.
Mijn lijkt het geen goed idee om een boom op de rug van het paard te leggen, te zeggen het sluit aan en vervolgens kussens eronder zetten.
Hierdoor wordt de vorm van de boom niet beinvloed maar wel de ligging.

Het aanPASSEN is niet zozeer het probleem, maar wel vaak het passend HOUDEN Pling Een paard groeit met de seizoenen mee, of wordt getraind en krijgt andere bespiering. En bovendien zijn er nog vele redenen waarom een passend zadel na 1 jaar niet meer goed past...of slechts enkele maanden per jaar.... (drachtige merries, jonge paarden of juist oudere paarden)

Zodra men een kale boom gaat "aankleden" - of het nu engles of western is - veranderd men dingen aan dat zadel waardoor het er anders uitziet (anders past) dan een kale boom. Bij een westernzadel scheelt het al of je de skirt al dan niet hoog in de gullet bevestigd.

Voorbeeld: na een jaar rust vanwege een ernstige blessure, was mijn toch al niet makkelijk te zadelen Haflinger zo gegroeid dat er niet eenvoudig een zadeltje uit het rek gepakt kon worden. We hebben een mal van zijn rug gemaakt en die opgestuurd naar de zadelmaker in Duitsland die 56(!!!!) verschillende bomen heeft..... er paste niet één zadel Komt een zadelmaker aan huis, dan heeft hij wellicht 12 zadels in de auto en - oh wonder - er past er dikwijls wel 1 van..... Soms klopt dat ook, maar dan nog is dat een momentopname...want de Haflinger heeft inmiddels weer zijn oude vorm en het zadel dat ik dan toen gekocht zou hebben, had zeker nu niet meer gepast.

Resumerend: laat je zadel regelmatig (eens per half jaar) nakijken door een deskundige. Zodra je paard problemen krijgt, leg dan de schuld niet bij het paard, maar laat eens door iemand naar je zadel kijken (onder andere...er zijn meer oorzaken van onwilligheid of gezondheidsproblemen) En trek je niet omhoog aan je zadel, daar wordt de boom scheef van (en je paard ook)
Een beetje off topic, want het ging over een diepe zit Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:01

Buitenzinnig schreef:
Het aanPASSEN is niet zozeer het probleem, maar wel vaak het passend HOUDEN Pling Een paard groeit met de seizoenen mee, of wordt getraind en krijgt andere bespiering. En bovendien zijn er nog vele redenen waarom een passend zadel na 1 jaar niet meer goed past...of slechts enkele maanden per jaar.... (drachtige merries, jonge paarden of juist oudere paarden)

Zodra men een kale boom gaat "aankleden" - of het nu engles of western is - veranderd men dingen aan dat zadel waardoor het er anders uitziet (anders past) dan een kale boom. Bij een westernzadel scheelt het al of je de skirt al dan niet hoog in de gullet bevestigd.

Voorbeeld: na een jaar rust vanwege een ernstige blessure, was mijn toch al niet makkelijk te zadelen Haflinger zo gegroeid dat er niet eenvoudig een zadeltje uit het rek gepakt kon worden. We hebben een mal van zijn rug gemaakt en die opgestuurd naar de zadelmaker in Duitsland die 56(!!!!) verschillende bomen heeft..... er paste niet één zadel Komt een zadelmaker aan huis, dan heeft hij wellicht 12 zadels in de auto en - oh wonder - er past er dikwijls wel 1 van..... Soms klopt dat ook, maar dan nog is dat een momentopname...want de Haflinger heeft inmiddels weer zijn oude vorm en het zadel dat ik dan toen gekocht zou hebben, had zeker nu niet meer gepast.

Resumerend: laat je zadel regelmatig (eens per half jaar) nakijken door een deskundige. Zodra je paard problemen krijgt, leg dan de schuld niet bij het paard, maar laat eens door iemand naar je zadel kijken (onder andere...er zijn meer oorzaken van onwilligheid of gezondheidsproblemen) En trek je niet omhoog aan je zadel, daar wordt de boom scheef van (en je paard ook)
Een beetje off topic, want het ging over een diepe zit Bloos

ehm... zover waren we al Haha! en als je het hele topic leest dan weet je in welk stadium we nu zijn Ja Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:31

unamie schreef:
Precious20 schreef:
Unamie, weet jij dan waar de pistons van een auto zitten? Waar ze voor dienen? Hoe ze gemaakt worden? Of ze sinds '95 veranderd zijn? Ik denk het niet...
?

gelukkig zit een zadel eenvoudiger in elkaar Tong uitsteken
de boom zelf is vrij simpel óf hij sluit wel goed aan óf niet.. pinuts toch ..eh ik bedoel peanuts Haha!

Vind je? Ik heb hier nochtans genoeg moeilijke termen zien voorbij komen ivm de bouw van de boom. Hierbij denk ik aan woorden zoals lamelen en baleinen. Ik kan me niet voorstellen dat iedere ruiter weet wat deze zijn...

@ Dubbeldun: wat je zegt, klopt als een bus hoor! Er zijn genoeg c-merken én b-merken die gewoon brol zijn. Maar die merken wíl ik ook helemaal niet op mijn paard zijn rug... Omdat ik idd vind dat de prijs/kwaliteit-verhouding niet kán kloppen omdat ze aan een veel te lage prijs verkocht worden.
Ik ben van mening: wanneer je een zadel koopt kan je best maar in één keer een fatsoenlijk zadel (A-merk) kopen en het laten aanmeten door een ervaren en bekwame zadelmaker.
Wanneer je dit echter doet, kan ik me niet echt voorstellen dat je dan nog iets slechts koopt.
Hoewel sommige mensen hier het tegendeel van proberen te bewijzen.... Clown

Enne Alane: Ook vanwege mij complimenten aan Hans van Bestfit dat hij zoveel tijd en uitleg in deze discussie heeft gestoken! Hij geeft écht een meerwaarde aan dit topic.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:44

Wat de uitleg van Hans betreft... duidelijker kan je het niet verwoorden.
Hans zit zeer dicht bij de bron en kan je daarom als geen ander vertellen hoe en wat betreffende KN zadels.
Als hij het niet weet zou het moeilijk worden maar hij weet zeer duidelijk waar hij het over heeft.

Wat algemene info betreft kan ik me aansluiten bij Hans, wat KN betreft weet hij daar simpelweg meer van.
En zo blijven we allen steeds weer bij leren.

Dat de discussie hier niet op zijn plaats is en er zonder enige onderbouwing waarheden worden verteld had ik mij al wat op de achtergrong gehouden.

Mogelijk heeft mijn bezoek aan VT voor dit topic geen nut meer gezien de actie van Hans, maar ik ga wel!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:56

Citaat:
ehm... zover waren we al en als je het hele topic leest dan weet je in welk stadium we nu zijn

Jullie gaan idd erg hard, maar ik heb het geprobeerd bij te houden Bloos Haha!

Ik zie nu een discussie op gang komen over de betrouwbaarheid van de informatiebronnen van de diverse posters.

Er zijn overigens boekjes in de handel waarin uitleg wordt gegeven aan hoe een zadel in elkaar zit en hoe je het op een paard moet passen. En er start een cursus om te leren hoe je een zadel moet aanpassen (heel duur...± €2200,00 Bloos!)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:04

harnessmaker schreef:
Wat de uitleg van Hans betreft... duidelijker kan je het niet verwoorden.
Hans zit zeer dicht bij de bron en kan je daarom als geen ander vertellen hoe en wat betreffende KN zadels.
Als hij het niet weet zou het moeilijk worden maar hij weet zeer duidelijk waar hij het over heeft.

Wat algemene info betreft kan ik me aansluiten bij Hans, wat KN betreft weet hij daar simpelweg meer van.
En zo blijven we allen steeds weer bij leren.

toch maakt dat het zo verwarrend
want (goede) zadelmerken gaan niet expres zadels veranderen om ze slechter te maken, dat begrijp ik ook wel
dus wat ik heb gezien en gehoord heb kan ik totaal niet rijmen met mijn verstand Ziek
maar ws komt de ontknoping snel, en wie er gelijk heeft maakt mij werkelijk niets uit
het gaat erom om dat deze discussie in ieder geval dát opleverd waar we iets mee kunnen
of iig waar ik iets mee kan
zodat we niet 30 bladzijdes voor niets hebben gediscusseerd Sigaar

harnessmaker schreef:
Mogelijk heeft mijn bezoek aan VT voor dit topic geen nut meer gezien de actie van Hans, maar ik ga wel!!

nut heeft het altijd denk ik, al is het alleen maar voor jezelf
ben trouwens wel heel benieuwd wat er uit komt Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:44

Maar, herstel me als ik t fout heb, ik heb dus maar 1 (of waren t er 2?) geval gehoord van een paard dat door een zadel met diepe zit slechter is geworden.
Is t niet zo dat ongeacht t soort boom dat je hebt, een zadel perfect moet passen. Anders krijg je bijna altijd problemen. Dan maakt volgens mij t soort boom niet uit! Verder speelt de ruiter ook nog voor een groot deel mee. Zit deze scheef of komt ie niet mee, geeft dat ook een belemmering en kan je ook problemen verwachten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:09

Zaterdag is de zadelmaker langgeweest om mn zadel te bekijken, omdat ik de indruk had niet goed te zitten en dat dit door mn zadel kwam. Ik reed met een 17.5 inch wat hij te groot vond, en de achterkant ligt te laag, mn wintec is niet echt aan te passen aan gezien hij dan vanvoor teveel op de schoft zal gaan liggen. Dus raadde hij me een zadel met hogere keilkussens aan en kleinere zit (dus een 42-43cm). Ook eens gevraagd naar de invloed van diepe zit. Hij zag er op zich geen zo'n probleem in zolang het maar past. Het kwam er dus ook op neer dat er zoveel factoren zijn die hierbij meespelen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:35

Ik heb (nog)niet alle 30 blz gelezen, Tong uitsteken maar vind dit wel een interessant topic en hou het even in de gaten ... Cool

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:18

En Stübben heeft ook geantwoordt, per brief Ja met een mailadres voor foto's dus die volgen hopenlijk snel.
Hieronder een stuk uit de brief waar ik alleen de formaliteiten (dank zegging etc) weg gelaten heb.

Wolf Zimmerman, Stübben schreef:
[knip]
Zu unseren Bäumen bzw. zur sitztiefe gibt es folgende anzumerken: Bei unseren Bäumen wird die Sitzkurve und damit Tiefe des Sitzes durch Spannen der Begurtung definiert. Die Grundbäume für halbtiefe und tiefe Sättel sind bei unserren Sätteln also gleich (Lediglich für Flachsitzspringsättel wird ein etwas anderer Grundbaum eingesezt).
Unsere Stahlfederbäume haben wir nereits vor 1995 verwendet. In den Anf"ngen nutzte man Holzrahmen, der mit einem Stalfederkonstrukt verstärkt wurde, in der heutigen Zeit wirde das Holz durch einen hochwertigen Kunststoff aus der Weltraumtechnik ersetzt. Bedeutsam ist die Wirkung des Stahlfederkonstrukts, da der Baum dadurch eine gewisse Elastizität bekommt, was sich schonend auf Reiter und Pferd auswirkt.
Die Problematik f"r dass Pferd rüht nicht aus dem Baum heraus, sondern kommt durch übertrieben tiefe und einengende Sitze, die den Reiter einzwängen und gegen die Bewegung des Pferdes arbeiten lassen, da wo der Reiter harmonisch met den Bewegungen mitschwingen sollte.
Wir verzichtendaher auf übertrieben tief gehalten einengende Sitze, wie sie "en vogue" sind und von zahlreichen Mitbewerber auf den Markt gebracht werden. Unser Dressursattel Maestoso ist beispielweise zwar tief gehalten, bietet jedoch, so denn die passende Sitzgrösse gewählt wurde,ausreichend Raum zum harmonischen Mitschwingen mit der Bewegung des Pferdes

vertaling volgt zsm, of iemand moet zich al geroepen voelen Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:23

In grote lijnen begrijp ik het allemaal, ik ben alleen geen ster in vertalen.

Die Problematik f"r dass Pferd rüht nicht aus dem Baum heraus, sondern kommt durch übertrieben tiefe und einengende Sitze, die den Reiter einzwängen und gegen die Bewegung des Pferdes arbeiten lassen, da wo der Reiter harmonisch met den Bewegungen mitschwingen sollte.

Dus kort gezegt zegt deze man (neem aan dat Wolf dat is) dat de problemen niet ontstaan door de boom zelf, maar eigenlijk door de ruiter?

Dus komen we weer terug op de factoren die de boom beinvloeden.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:35

Hmmz mijn Duits is ook niet al te geweldig, maar de grote lijnen begrijp ik wel. Ik zou toch nog graag een NL-vertaling zien Haha! Hihi, sorry Alane! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:46

edit; vertaling verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-06 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt