[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:23

Ziet er goed uit! :j

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:06

Na veel onderzoek, uitproberen ben ik voor een Startrekk gegaan. Het was even wennen, maar het lijkt erop dat dit de juiste match is voor ons. Schuift ook geen milimeter, terwijl eigenlijk alles schuift op mijn fjord. We hebben hem getest, en het lijkt heel goed te gaan ook qua drukverdeling. Mooie gelijke zweetafdruk, we zijn voorzichtig happy!

Afbeelding

Nu wil ik dit zadel ook op mijn Merensmerrie pas maken, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Zo zag haar zweetafdruk eruit na het rijden (de witte haren komen helaas van de Barefoot beugelophanging- de witte haren bovenop haar schoft heeft ze als veulen opgelopen door een ongeluk):


Afbeelding


Afbeelding



Heb voor de Merens nu voorboogje maat 4 erin, denk dat dat iets te wijd is maar met maat 3 vind ik het weer wat krap. Is hier iemand met verstand van Startrekk zadels die advies kan geven?

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:34

Heb je foto's van hoe het zadel ligt als het erop ligt? en is deze zweetafdruk met het 4 voorboogje?
Je kan sowieso ook, als het zadel erop ligt, zelf je hand via de voorkant en achterkant voelen of de kussens aansluiten.
Heb je de mallen van de site van Deuber al gebruikt?

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:38

siskeh schreef:
Heb je foto's van hoe het zadel ligt als het erop ligt? en is deze zweetafdruk met het 4 voorboogje?
Je kan sowieso ook, als het zadel erop ligt, zelf je hand via de voorkant en achterkant voelen of de kussens aansluiten.
Heb je de mallen van de site van Deuber al gebruikt?


Dit is van boogje maat 4. Moeten de kussens net zo aansluiten als bij een Engels zadel? Dan sluit het achterop niet goed aan denk ik, daar ligt het losser. De mallen heb ik niet, maar denk dat dat niet gaat werken. Als ik boogje maat 4 los op de schoft leg, lijkt die juist krap terwijl het in het zadel juist te ruim lijkt.
Met maat 3 in het zadel vind ik het vooraan wel krap voelen, maar sluit het zadel achter wel goed aan.

Ik in het zadel met dus boogje maat 4
Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Katisa op 06-10-18 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:58

Als ik de schoft bekeek vond ik het ook best een schoft, dan zou ik eerder aan een 5 denken persoonlijk..
Ik bedoel zadel zonder ruiter erop, dan kan je soms aan zien of de voorboom te krap of te ruim is(gelijk aan boomzadel)
Ik heb mijn startrekk-zadels wbt kussens wel gelijk aansluitend, maar durf niet te zeggen of het een must is.

Zoals hier kan je zien dat het zadel te veel naar achteren kantelt
Afbeelding

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:26

siskeh schreef:
Als ik de schoft bekeek vond ik het ook best een schoft, dan zou ik eerder aan een 5 denken persoonlijk..
Ik bedoel zadel zonder ruiter erop, dan kan je soms aan zien of de voorboom te krap of te ruim is(gelijk aan boomzadel)
Ik heb mijn startrekk-zadels wbt kussens wel gelijk aansluitend, maar durf niet te zeggen of het een must is.

Zoals hier kan je zien dat het zadel te veel naar achteren kantelt
[ [url=m/nL20RD.jpg]Afbeelding[/url] ]



Afbeelding


Afbeelding

Dit is met boogje 4, je ziet dat het iets los komt achter. Voor kan ik er nog makkelijk een hand onder door halen. Maar met 3 vind ik het krap, kan mijn hand er niet makkelijk onder door halen.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 10:56

verstelbaar boogje kopen???? :)*

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:05

Vandaag uitgebreid met het zadel gereden, ik had echt het idee dat ik na het einde van mijn rit al veel meer gewend was. Ik zat ook echt super lekker, paard loopt ook veel meer uit zichzelf. Ze was echt weer heel erg voorwaards terwijl ik vond dat ze de laatste tijd juist heel erg terug kwam in tempo. Toen ik het zadel er afhaalde zag ik ook dat er een mooie verdeling was. Het zadel lag na het rijden ook nog mooi op z'n plek. En vandaag ook zonder hulp opgestapt en dat ging ook prima, ik was er eerst bang voor dat het zadel weg zou schuiven. Ik ben alvast een super trotse eigenaar van mijn Barefoot Nevada. :D


Afbeelding


Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6281
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:51

Ziet er goed uit hierboven! :D Komt er een passend western hoofdstel bij?

Hier nog altijd blij met mijn Madrid. <3 Ligt als een huis. Heb wel een paard met uitgesproken gangen (zou je niet zeggen als je hem zo ziet), dus het is altijd eventjes wennen. Maar hij vindt het zelf heel fijn, die flexibiliteit en vrijheid merk ik.
Afbeelding
Trouwens, die Zaela maakt dit zadel echt helemaal af. Zo handig die wrongetjes en boterzacht. Nu nog de bijpassende beugels en mijn set is compleet :=

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:16

Dat is wel de bedoeling, maar dan wil ik graag een bitloos hoofdstel die heb ik laats een keer van de buurvrouw geleend en daar wil ik graag op over. Maar eerst even wennen aan het zadel. :)

Jouw zadel ziet er ook heel relax uit!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:23

Jackytje schreef:
Ziet er goed uit hierboven! :D Komt er een passend western hoofdstel bij?

Hier nog altijd blij met mijn Madrid. <3 Ligt als een huis. Heb wel een paard met uitgesproken gangen (zou je niet zeggen als je hem zo ziet), dus het is altijd eventjes wennen. Maar hij vindt het zelf heel fijn, die flexibiliteit en vrijheid merk ik.
[ [url=m/7ZMywV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Trouwens, die Zaela maakt dit zadel echt helemaal af. Zo handig die wrongetjes en boterzacht. Nu nog de bijpassende beugels en mijn set is compleet :=


Ik heb nog spaanse werkbeugels. Zijn wel zware. Vond ik altijd wel fijn. Ik heb geen spaans zadel meer (helaas), dus als je interesse hebt, pb me maar.

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:10

Vandaag weer even gereden en ook een stukje naar buiten geweest. Zadel zit super lekker, niks mis mee. Wat vinden jullie van de ligging? Ik zit een beetje naar voor want was even aan het aaien haha.

Afbeelding

En dan vanaf bovenaf, ik vond hem van bovenaf vrij veel naar achter liggen maar als ik afstap vind ik dat weer niet..



Afbeelding



Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:02

Petrichor schreef:
Vandaag weer even gereden en ook een stukje naar buiten geweest. Zadel zit super lekker, niks mis mee. Wat vinden jullie van de ligging? Ik zit een beetje naar voor want was even aan het aaien haha.

[ [url=m/HHyigI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan vanaf bovenaf, ik vond hem van bovenaf vrij veel naar achter liggen maar als ik afstap vind ik dat weer niet..



[ [url=m/D8J4Un.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/ZLY6S3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je bent natuurlijk dressie zadel gewend.. ;) , dat je daarom vindt dat het een enorm lang zadel is ?
Zou inderdaad ietwat naar voren kunnen , mede als je kijkt waar je zelf ongeveer zit in zadel t.o.v. punt naar beneden op rug paard.
Maar denk vooral dat je wel kunt aanvoelen wanneer zadel lekker te plek schuift ipv geforceerd het neerleggen.
Gewoon es proberen wat naar voren en kijken of het daar blijft liggen en niet naar achter schuift.
Singel zit n.l. wel op mooi plekkie en vrijwel recht naar beneden.

Voordeel van boomloos is dat je mbt de schoudervrijheid je veel meer speelruimte hebt, maar ook dat kun je zelf met je handen voelen als je erop zit.

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:14

Het gekke is dat hij gisteren na het rijden nog op precies de zelfde plek lag en dat hij vandaag voor mijn gevoel toch wat naar achter is geschoven.

Kan het dan zijn dat ik de pad invervolg iets meer naar voor moet trekken?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:23

Hint tussendoor: je kunt veel boomloos info vinden op e-day a.s. zaterdag in hal B :)*
https://equiday.nl/standhouders.php

En nee, heb geen enkel komkommercieel belang in welke partij dan ook die hier staan.
Heb enkel belang dat een paard zich juist en lekker kan bewegen onder zadel.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:22

Ghost zadel schuift zo'n 5 cm naar achteren met rijden. En ligt daardoor dan ook wat voorover.
Wat kan ik doen aan het naar achteren schuiven? Singelstoten trek ik al zo ver mogelijk naar voren. Heeft het zin om het zadel aan de voorkant iets op te hogen met een extra inlage?

J0anieke

Berichten: 4970
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:46

Moet je dan niet juist de singelstoten zover mogelijk naar achter schuiven? :?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:24

J0anieke schreef:
Moet je dan niet juist de singelstoten zover mogelijk naar achter schuiven? :?


Hmmm, interessante theorie. Maar niet goed denk ik, want als ik dat doe dan steken de singelstoten schuin naar voren.

Dus wat is beter, inlages aan de voorkant erin? Ik las ook ergens de tip om de kussens 5 cm naar voren te doen.
Paard heeft een redelijk korte rug, ik leg het zadel dan ook iets verder naar voren dan waar je een boomzadel legt.

Daphneeeej

Berichten: 3008
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:34

Als zadel naar achter schuift wil je de singelstoten juist wat meer vanuit achter hebben zoals joanieke zegt. Dan word het zadel juist wat naar voren getrokken/gehouden.

Petrichor

Berichten: 10579
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:44

Welke singel zou dan geschikt zijn?

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:34

Waar alle andere boomloze zadels over de smalle schouders van mijn pony naar voren trokken schoof de Ghost bij mij ook een cm of 5 naar achteren. De bevestiging van de singelstoten bleef ook naar voren schuiven waardoor het zadel alsnog naar achteren trok. Ik heb deze dus vervangen voor iets als dit:
Afbeelding
Eerst met de voorste singelstoot op de plek van de voorste beugelophang, maar het zadel kiepte dan naar voren en schoof nog steeds een paar cm naar achter, vervolgens gewoon op de originele plek en shims voorin de pad en dat werkte wel. Zadel ligt op deze manier inmiddels al 2 jaar als een huis zonder rare plekken en dergelijke, alleen nieuwe kussens zouden geen overbodige luxe zijn na een paar jaar geloof ik.

Zouden die losse singelstoten ook gewoon los verkrijgbaar zijn? Ik heb ze nu van leer gemaakt maar die van biotane zoals bovenstaande afbeelding lijken me ook wel fijn.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:38

Die singelstoten kan je in principe bestellen bij BuitenZinnig. :)*

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:48

Kwetal schreef:
Die singelstoten kan je in principe bestellen bij BuitenZinnig. :)*


Worden ze dan vastgemaakt aan dezelfde ringen waar nu de standaard biothane riempjes aan zitten? Ofwel, kun je dat makkelijk zelf doen?

Baticorn, heb jij de shims er nog wel inzitten aan de voorkant?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:49

Ja, dan kan je makkelijk zelf doen

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:04

Kwetal schreef:
Die singelstoten kan je in principe bestellen bij BuitenZinnig. :)*

Dat is fijn, kan ik dan meteen doen met nieuwe kussens!

Shims heb ik er idd wel nog steeds in, pony is heel breed rond geribt met hele smalle schouders, mijn andere pony met een normale a-vorm en brede schouders had geen aanpassingen nodig en daarbij lag hij wel meteen goed.