[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:37

Lorette: Poeh dat ruggetje is wel héél erg kort inderdaad -O- Hoe je gemeten hebt dat is gezien langs de ruggengraat al erg ruim bemeten eigenlijk :=

Hoe zit je daar zonder zadel op? Mag je zelf wel vrij klein en slank zijn denk ik om daar op te passen :j

Tennan: Ik vind het wel een erg torentje hoor zo met die pad er onder, en je ziet ook duidelijk dat je wat bergafwaarts zit, kan me voorstellen dat dat niet fijn zit en zou daar zelf echt een oplossing voor proberen te vinden inderdaad :j

Stoelzit in de FUR: op zich denk ik dat meer mensen buiten rijden in een stoelzit dan in een mooie rechte dressuurzit, en als je er geen last van hebt (zal vooral met lichtrijden zijn) en het wel prettig vindt voor bvb. je rug of heupen om je been een beetje ala springruiter wat meer geknikt voor je te hebben liggen dan maakt dat op zich weinig uit.

Ik zit zelf ook lekkerder op die manier, ongeacht het zadel :j

Vind je het niet fijn dan kan je natuurlijk altijd je beugelriemen wat langer maken zodat je minder knik in je knie hebt en je been makkelijker rechter naar beneden af kan laten hangen. Wil je vervolgens nòg rechter / verder naar achteren dan pas de beugelophanging verzetten :)

Bij de meeste stoelzit-achtige houdingen komt het vooral door korte beugelriemen, zie je ook dat de beugelriemen naar voren wijzen ofwel dat de voet de beugel mee naar voren neemt en niet andersom :)

tennan

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:19

Kwetal en pmarena, bedankt. Ik ga denk ik maar eens aan de knutsel met inlagen en shims enzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:33

Loretteeee schreef:
Ik heb vanochtend even wat foto's gemaakt van hoe ik heb gemeten. Ik kwam alleen wat handen tekort dus ik heb van die viltjes voor onder je stoelpoten geplakt.. Krijt probeerde ik vlak daarvoor, maar het krijtje heeft dit helaas niet overleefd. (Grotendeels opgegeten voor ik er erg in had..) :')

Misschien dat ik fout meet.. En anders is mijn vraag hoe ik verder zou moeten handelen als ze daadwerkelijk zo kort is.

Als je écht kort moet gaan en toch een buigzaam zadel wilt dan denk ik dat je de overstap zult moeten maken van boomloos naar flexibele boom. Die zijn over het algemeen korter dan boomloze zadels en daarvan kun je bij de Startrekks/Deubers/Hidalgo's & co meerdere zadels van in de 40-50 cm vinden met panelen onder het zadel van 45-48 cm bij de korte maatjes.
Wel moet je zadels met een flexibele leder/kunstsstofboom echt laten aanpassen, want omdat ze wat stijver zijn kunnen ze ook eerder voor drukkingen zorgen als je bijvoorbeeld een rechter zadel op een hollere rug legt of als je de panelen te dicht bij elkaar of te ver van elkaar af kleeft.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:12

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik zal morgen avond even allerlei foto's maken. Met zadel, zonder zadel ect. Ik ben zelf wel lang, 1.70, maar niet dik ofzo. Moet zelfs moeite doen om op gewicht te blijven. :o

ik merk zelf echt niks aan de pony. Loopt gewoon ruim, ontspannen is een ander verhaal, maar dat is nooit haar(en mijn) sterke kant geweest. Laatste tijd valt mij wel op dat ze iets meer gaat rennen, vooral in galop. Daarom dat ik dit ook plaats.

Ik heb om heel eerlijk te zijn echt een enorme schurft aan boomzadels gekregen dus daar wil ik het liefst niet naar terug als dit mogelijk is. Het laatste zadel heb ik zelfs nog liggen.. Daar schijnt ook een flexibele boom in te zitten... Zo veel zadelmakers geweest die beweerde dat het zou passen, en vervolgens past het totaal niet.. Ik heb ook geen geld op mijn rug groeien helaas.. :') Ik ga nog liever leren mennen dan. :o

Edit: ik heb nog oude foto's gevonden. Toen had ik het zadel net. Volgens mij lag hij toen nog te ver naar voor ook.. En de beugelophanging erg ver naar achter. Er is ondertussen al wat aangepast ook.. Heb alles al eens los getrokken.. Volgens mij staat mijn zitting op dit moment ook smaller/kleiner dan op deze foto's. Jullie hebben de foto's misschien al eens eerder gezien zelfs. :')

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:01

Eventjes tussendoor:
Zinvolle informatie mag ge pb't of getemd worden naar een van de modjes op HAR.
ik gaf al aan aan Kwetal dat het misschien interessant is dat de Pro's even samen afspreken om een aantal linkjes en info te updaten, en dat dan in een keer door te geven aan een van de modjes?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:03

Loretteeee schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik zal morgen avond even allerlei foto's maken. Met zadel, zonder zadel ect. Ik ben zelf wel lang, 1.70, maar niet dik ofzo. Moet zelfs moeite doen om op gewicht te blijven. :o

ik merk zelf echt niks aan de pony. Loopt gewoon ruim, ontspannen is een ander verhaal, maar dat is nooit haar(en mijn) sterke kant geweest. Laatste tijd valt mij wel op dat ze iets meer gaat rennen, vooral in galop. Daarom dat ik dit ook plaats.

Ik heb om heel eerlijk te zijn echt een enorme schurft aan boomzadels gekregen dus daar wil ik het liefst niet naar terug als dit mogelijk is. Het laatste zadel heb ik zelfs nog liggen.. Daar schijnt ook een flexibele boom in te zitten... Zo veel zadelmakers geweest die beweerde dat het zou passen, en vervolgens past het totaal niet.. Ik heb ook geen geld op mijn rug groeien helaas.. :') Ik ga nog liever leren mennen dan. :o

Edit: ik heb nog oude foto's gevonden. Toen had ik het zadel net. Volgens mij lag hij toen nog te ver naar voor ook.. En de beugelophanging erg ver naar achter. Er is ondertussen al wat aangepast ook.. Heb alles al eens los getrokken.. Volgens mij staat mijn zitting op dit moment ook smaller/kleiner dan op deze foto's. Jullie hebben de foto's misschien al eens eerder gezien zelfs. :')

[ [url=m/6IglM4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xwq1hU.jpg]Afbeelding[/url] ]

het zadel is idd nogal veel zadel voor een kleine pony, maar ik vind het niet schokwekkend veel te lang. Achter je kont is er zeker 15 cm waar er amper / geen druk op komt bij dit zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:35

Ja dat is het gekke, zo op de foto vind ik het er wel acceptabel uit zien eigenlijk... iets kleiner is altijd mooier, maar als je dit zo ziet dan is dat nou niet dat ik denk "dat moet je niet doen".... dit moet gewoon kunnen, zo rijden er behoorlijk wat probleemloos rond, die nu eenmaal een korte pony hebben en waarvoor allerlei andere zadels niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:32

Ik vind het goed kunnen hoor. Mijn pony heeft ook zo'n vreselijk korte rug.
En ik pas niet in een maat 1, maat 2 vind ik dan wél weer erg lang.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:36

Anoniem schreef:
Ik vind het goed kunnen hoor. Mijn pony heeft ook zo'n vreselijk korte rug.
En ik pas niet in een maat 1, maat 2 vind ik dan wél weer erg lang.

Maar met je kont op de cantle zitten (sorry, het allitereerde zo leuk) is ook niet goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:48

Doe ik ook niet hoor!!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:52

Dat wilde ik ook niet suggereren - maar een kort zadel kopen omdat je paard kort is, maar je achterwerk past er niet in, is net zo slecht. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:55

Ik durf wel te zeggen dat dat slechter is :j

Maar moet je eens kijken hoe veel je er rond ziet rijden in boomzadels, met een kort maatje zadel al zittend op de lepel :(:)

Of die hype van die kortere kussens waarbij het helemaal mis gaat -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:58

Ben ik met jullie eens!
Dan kan je beter een cm meer lengte pakken en fatsoenlijk zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:00

Helemaal mee eens :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:05

Eerlijk gezegd met boomloos nog liever 5 cm langer en dat de achterste pak-hem-beet 10 cm niet drukt, dan dat je 5 cm korter gaat en het hele spul wèl drukt....want dan heb je met een korter zadel nog druk die verder naar achteren op de rug komt dan bij een langer zadel....en nog op een hele vervelende manier ook :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:11

Er is een zadel wat er niet is onderweg naar mij. :):)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:22

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:29

Ik schrok me de blubber }:0

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:23

Hihihi :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:33

Marcella schreef:
Er is een zadel wat er niet is onderweg naar mij. :):)

Wat leuk :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:59

Haha geniaal _O-

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:01

Lol, vriendlief ging net even naar de buren om een pakketje op te halen. Komt ie terug, roept ie heel hard, een zadel, een Barefoot zadel! _O- Voor ik het wist had hij de doos al open gemaakt :D Ik ben heel erg benieuwd naar onze testritjes. Ik heb er tevens een mooie Barefoot "bijbel" <3 bijgekregen, daar wordt je wel enorm hebberig van, al die kleurtjes en leertjes :P

Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:05

Oh, ben heel benieuwt naar je bevindingen Kifra! Mijn moeder hoopte al dat ze de postcodelotterij zou winnen voor dit zadel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:17

Hahahaha die reactie van je vriend. Heerlijk! :+
Ben ook heel benieuwd naar je verslagen haha

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:48

Gaaf Kitty :j
Ik vind het een mooi zadel hoor! Alleen die knop een klein beetje knullig, maar verder ziet het er meer Spaans achtig uit. Tof!