[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:42

Geryon, ik hou me nogsteeds aanbevolen voor je HD inlages <<)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:10

Op mijn manege (waar ik alleen maar kom als de buitenbak een zwembad is geworden) vinden ze mijn zadel raar, maar mijn paard nog veel raarder. Het is een behoorlijk sport gerichte manege met dressuurruiters en springers, kom ik daar een uurtje vrij rijden met mijn trekpaard met westernzadel (Atlanta) :+ Sommigen zijn oprecht geinteresseerd (kun je op zo'n paard rijden? zijn ze niet sloom?), anderen kijken me alleen maar heel meewarig aan. Waar ik dan ook wel weer lol in heb. Tijd geleden was ik in m'n eentje, had ik de bak volgezet met tonnen om een beetje te slalommen en spelen. Toen er nog een meid kwam rijden gevraagd of ik de tonnen op moest ruimen. Ze keek eventjes verward, maar besloot toen dat het voor haar ook wel een leuke training was. En mijn zadel vond ze toch ook wel stoer staan :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:25

Als ik in het bos ga rijden kom ik ook regelmatig sportpaarden tegen. Strak in het velletje, gladgeschoren, sportieve look. Kom ik aan met mijn "kleine" bollewol. Heerlijk toch.
Ik groet iedereen vriendelijk en meestal krijg ik dat ook vriendelijk terug. Prima toch? Ik ga me echt niet druk maken om anderen.
Er zijn ook zat recreatieve ruiters in dat bosje, vooral veel Ijslanders. Dat zijn ook bolletjes wol en nog kleiner dan mijn pony.

Nu is het wel makkelijk dat mijn weidegenoten zich niks van mij aantrekken. Mijn 2 weidegenoten zijn 60+ mannen en zij mennen voornamelijk. Als je altijd vervelende blikken op stal zou krijgen, zou het plezier me snel vergaan.
Al werd ik laatst door één uitgelachen om mijn opstaphulp -O- Totdat hij zag hoe verrekte handig die is :Y) En de ander was zeer verbaasd toen hij mijn zeer flexibele Barefoot London zonder VPS zag. Het zadel vond hij op zijn paard dan wel weer heel tof staan.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 07:20

Ik heb ook een mammoetje nu. Krijg juist hele positieve dingen terug van omstanders. Als we buiten rijden kijkt iedereen zo vertederd naar dr.

Gelukkig hebben wij een buitenbak waar een heerlijke pomp aanvast zit dus geen wadlopen voor ons

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:14

Rechts (bruine) is de firenze en de zwarte is de Roma.
Hier is te zien dat de wrongen van de firenze iets schuiner geplaatst zijn dan bij de roma.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:42

+:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:47

Word erger hebberig ervan, maar mag voorlopig toch geen geld uitgeven en rij toch te weinig om ander zadel te kopen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:51

Zo is het verschil goed te zien :) Die Firenze ziet er ook goed uit!

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:00

Hoe is de drukverdeling op lange ritten met de Ghost Roma of de Madrid Barefoot, als je intensieve buitenritten maakt , en ook wel netjes lichtrijdt.?

/3

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:15

Dank!

Hoe intensief zijn deze buitenritten waanders?
In Engeland heeft iemand een buitenrit gemaakt op ruig terrein van 50 miles (80km). Uiteraard moet hier een goede pad onder, wellicht een andere dan de Ghost pad.

De tester rijd vaak trails etc., en was heel erg tevreden over hoe de Ghost zich hield en de drukverdeling en de zweetafdruk!

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:06

buitenzinnig bedankt voor je antwoord, in het weekend lange ritten van 3 tot 4 uur , ook veel stap, draf dus wel lichtrijden en wat galop. En door de week kortere ritjes en wat dressuur.
Zou er dan een grandeurpad met dubbele inlages inmoeten?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:36

Het zou dan kunnen met de Ghost pad.
Je zou ook kunnen kijken naar een Grandeur pad of een pad van Christ met inlagen.

Hangt van meerdere factoren af, jou bouw, hoe is het paard gebouwd (bij weinig bespiering raad ik een dikkere pad aan) etc.
Als jij zelf een normaal postuur hebt en je paard gewoon bespierd is, (wat ik aanneem als je zulke ritten maakt) kun je met de Ghost pad goed uit de voeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:38

Onder normale omstandigheden dus als je met goed passende materialen rijdt dan moet dat gewoon prima kunnen hoor, stikt van de mensen die intensieve buitenritten maken met Barefoots en andere boomloze / flexibele zadels :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:02

Is die firenze in chocolade bruin Suzanne? Mooi hoor! En ik zie dat de firenze geen gat voor de beugelriemen heeft en de roma wel? Wordt dat optioneel?

Heel stom trouwens maar ik zie het verschil in wrong niet?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:17

Dit is inderdaad de Chocolade bruine kleur. Er is nog een lichtere, tan.
Ja, er zit wel een gat, maar zat ook al naar de foto te kijken dat hij "miste" maar hij zit er wel. Op één of andere manier zat hij er zo mooi tegenaan dat je hem op de foto niet ziet :p Als je er geen snee in wilt, dan kan dat ook hoor! Ik vind het persoonlijk fijner om de beugelriemen onder het zweetblad te dragen, ook om de zweetbladen netter te houden.

De wrong van de Firenze is iets schuiner geplaatst (de onderkant is wat verder naar voren dan bij de Roma)
Wellicht zie je het op deze foto beter?
Rechts, met label is de Firenze, de linker is de Roma

Afbeelding

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:25

Ik zat te kijken naar de hoek die het met het zweetblad maakt maar ik denk dat het hele zweetblad meer naar voren gaat, dus de hoek ten opzichte van zweetblad hetzelfde maar zweetblad zelf schuiner? Je zou ze eigenlijk boven elkaar moeten zien voor het verschil. Maar ach uiteindelijk moet je het toch voelen om te weten welke je past denk ik
:-)

Edit nu ik naar het zweetblad als geheel kijk zie ik het wel goed!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:40

Nee,de zweetbladen zijn ook hetzelfde. Vertekend wat op de foto, zat ik ook wat naar te kijken, maar door plaatsing op de de bok (één ietwat wankelere bok) en zadels die niet beide even vaak gebruikt zijn zijn allemaal factoren die mee spelen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:54

Haha ok! Dan zie ik het niet.. Daarvoor moet ik ze denk ik toch even boven elkaar zien en dezelfde kant op wijzend. Misschien handig voor vergelijkingsfoto op je site (voor de mensen met minder goede ogen zoals ik)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:18

Ik zou het kunnen proberen morgen!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:23

Voor mij hoeft het niet hoor! Ik ga voor de roma! :-)

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:24

bedankt voor de antwoorden! /3

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:31

Hele mooie zadels Buitenzinnig!!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:37

Raamzicht schreef:
Voor mij hoeft het niet hoor! Ik ga voor de roma! :-)

Haha dat mag!

Bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:51

Wat helpt om "het" te kunnen zien: kijk naar de naad van het stukje waar de wrong in zit - die naad aan de achterkant van de wrong loopt duidelijk schuiner en de wrong dus ook. B-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:55

Misschien is het wat duidelijker weer te geven als je bij beide zadels met een lijntje via Paint even de hoek weergeeft waarop de wrong t.o.v. de zitting staat?

Dan zien mensen het makkelijker :)

Want als je goed kijkt zie je dat de rechtse duidelijk een ruimere hoek maakt ofwel schuiner staat / meer ruimte biedt :)