Of je de narrow nodig hebt weet ik niet want dat hangt van de ruimte tussen de voorbenen af, maar met een rond paard van 174 lijkt me 24inch wel te kort. Haalt de singel bijna de rand van je dekje? Ik zou denk ik al snel voor een 26 of 28inch gaan.
Hij komt onder het dekje, maar niet er tegenaan. het verschilt per dekje, maar er zit gemiddeld denk ik 4cm tussen. Ik ga het nog eens nameten allemaal vanmiddag.. Ik twijfel nu zelf ook of ik hem een maatje groter zal bestellen. Voor de duidelijkheid, ik rij nu nog met een leensingel.
Dat is alleen maar handig Even ter vergelijk, ik heb een arabier van +/- 1.55m die erg rond is (boommaat wijd) en daar heb ik ook een 24inch (60cm) voor..
Hij hoeft er ook niet tegenaan te zitten, maar wel zo hoog mogelijk. Althans dat adviseren ze.
Ik heb hem nagemeten zoals ze op de site van fairfax aangeven. Ik kom van elleboog tot elleboog op 18 cm. Dus het moet dan toch een smalle worden. En ik denk ook 70 cm. Hij komt dan aan beide kanten vijf cm hoger en dat kan hij wel hebben denk ik. Bedankt in ieder geval want als jij 24 inch hebt is dat voor mijn paard denk ik idd te klein. Heb jij ervaringen met het singelbontje?
Na ruim jaren zoeken naar een anatomische singel of iets in de aard, blijk ik nu iets gevonden te hebben de Fairfax singel Alleen rijd ik meerdere soort paarden van 1.65 tot 1.77. Wat wordt hiervoor geadviseerd? De ruimte tussen de voorbenen heb ik nog niet gemeten.
De singel wordt zo lang mogelijk geadviseerd, liefst zelfs tot aan het dekje. Dan heeft je paard de meeste bewegingsvrijheid. Misschien dat je even kunt kijken per type paard? En ook het zadel scheelt. Ik gebruik de singel ook op verschillende paarden, de ene is heel rond maar heeft een zadel met langere bladen, dus heeft ze dezelfde maat als het smalle, kleinere paard die met een korter zadel loopt.
Lisitano: Ze worden met hetzelfde zadel gerede. Een Anatomica Orion. Mijn grote jongen heeft een buikje en weinig singelplaats, dwz dat de singel naar voren schuift naar zijn singelplaats. De kleine van 1.66 heeft een mooiere en fijnere singelbuik. De singels die ik nu gebruik zijn bijna even lang ( verschil 5 cm). Dus als ik hem voor het kleinste paard zo ruim mogelijk pak dan past hij vast ook mijn grotere paard. Natuurlijk ga ik wel eerst proberen de singel enkele weken op proef te hebben. Het moet me wel overtuigen voor dat geld!
Ik gebruik nu 60 cm op Lusitano's, komen nog niet aan de 1m60. Voorheen gebruikte ik voor hen 55 cm van Thorowgood. Kun je inderdaad het beste zo ruim mogelijk nemen Ramzi
ik heb een vrij klein paard en had dus geen keuze aangezien mijn vriendin de singel mee nam vanuit Amerika maar paard is 162cm en singel dus 65cm wel de gewone
Djilna
Geplaatst: 02-08-13 19:12
Lisitano schreef:
Ik gebruik nu 60 cm op Lusitano's, komen nog niet aan de 1m60. Voorheen gebruikte ik voor hen 55 cm van Thorowgood. Kun je inderdaad het beste zo ruim mogelijk nemen Ramzi
Dat heb ik dus precies hetzelfde
meiske1577
Geplaatst: 02-08-13 19:22
Weet iemand of de ronding (buikflap zeg maar) groter wordt bij een langere singel?
paars
Geplaatst: 02-08-13 19:26
Wat voor ras heb je? Ik heb een KWPN-er van 1.72 en Passage Ruitersport zei dat KWPN-ers van die grootte eigenlijk altijd een normale kunnen hebben. Ik twijfelde ook, maar heb de normale genomen, in 85 cm. Bij de smalle is alleen de ronding wat kleiner. Die ronding is daarna verder wel voor alle lengtematen hetzelfde. Snap je het nog??
Geldt niet altijd, mijn ervaring is ook dat als je paard een korte singelgroeve heeft je toch ook beter de smalle kunt nemen. Hebben ze immers ook minder ruimte. Een paard van 1m72 kan ook weinig ruimte tussen de ellebogen hebben.
Ik heb een KWPN'er van 1.70 maar die heeft toch echt een small nodig hoor 19 centimeter!
meiske1577
Geplaatst: 02-08-13 23:28
@paars: Ik heb een kwpn ruin, met stokmaat 1.74cm. Maar ik rij nu met de standaard om te proberen en hij loopt zich er nu op open. Ik heb gemeten tussen de ellebogen zeg maar en dan kom ik op 18 cm....en een bol buikje Dus de ronding wordt niet langer zeg maar? Want ik heb nu 24 inch/ 60 cm en ik denk dat die te kort is. Voor mijn andere paard met stokmaat richting 1.80m, heb ik een anatomische singel van Rossner van 75 cm, daar wil ik morgen een keer mee rijden om de lengte te proberen. Maar ik lees hier dus dat jij al maat 85 cm hebt.... moet ik denk ik toch ook een langere......... vind het zo sneu dat hij zich open loopt, hele kale plekken terwijl hij verder wel fijn loopt met de singel
Als je de kans hebt om een smalle te proberen zou ik dat zeker doen Meiske1577, die 18 cm is minder dan 22 dus dat geeft aan dat hij de smalle versie nodig heeft, dat buikje maakt volgens mij niet zo veel uit
Dat is de mijne Lisitano Jonge merrie van 1.72 (best uitgezwaard toch al) heeft idd ook een smalle singel nodig. Ik heb een paar keer met de brede gereden, maar daarbij ging toch d'r oksel open (en nog heel fijn ermee lopen) Veel rustiger met aansingelen. Rijden kan ik niet heel veel over zeggen, omdat ze sowieso iedere keer verbeterd (krappe 4 mnd onder het zadel)
Mijn toch vrij stevige Belgje (opa Darco en lijkt ook echt op opa) van 1.70 vond een smalle toch ook fijner inderdaad. Onder de brede liep ie al fijn, maar smalle werd nog net een beetje beter.. Groot en breed zegt ook niet altijd wat over de breedte tussen de voorbenen.
meiske1577
Geplaatst: 03-08-13 20:06
@chessie: misschien heb ik er overheen gelezen en heb je het al gezegd, maar welke lengte heb jij van singel?
Ik heb vandaag mijnes binnen gekregen en gelijk mee gereden Hier bij de ene een WOW-moment in de draf, het voelde zelfs een beetje gek haha, en ze stapte in stap eindelijk over. Bij de andere in stap en draf niet veel verschil, maar vooral de galop hield hij veel langer vol en hij viel niet zo uit elkaar. Bij beide paarden had ik het idee dat ze achter beter eronder konden komen, vooral de bochten liepen ze beide makkelijker. Nu hopen dat het geen toeval was, morgen weer rijden!