Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:13

Misschien gromde de boom op dat moment zachtjes of keek hij extra lelijk... kan toch??? Bomen zijn best wel onbetrouwbaar.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:27

Ja dat is wel waar.. Vooral als er buiten dertig bomen op een rijtje staan, de eerste 29 zijn écht niet eng.. Maar die 29 eerste bomen fluisteren de 30e in dat ie een stuk uit het paard z'n kont moeten bijten.. Dus dáár moet je voor oppassen..
Ach, gelukkig kan ze er zélf altijd wel om lachen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:45

Ja...maar die 30e is natuurlijk ook niet voor niets door de andere bomen naar achteraan het rijtje verbannen...die achterste in een rijtje daar moet je gewoon sowieso donders link mee oppassen :=

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:58

Even nieuwsgierig en om daar nou een heel nieuw topic voor te openen terwijl hier veel soortgelijk geinteresseerden zitten.. Ik heb altijd wel oren naar de christ premium plus met de dijwrongen,
en heb gehoord dat je daar ook gewoon je eigen barefootpad bv onder kan doen..? En zou dat dan genoeg moeten zijn als je de christ premium plus hebt met daaronder een pad met dikke inlages?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:38

de plus versie kan zonder extra inlages eronder !

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:03

Wij gebruiken trouwens ook in sommige gevallen een gewoon barefootpad eronder, het is minder mooi, maar werkt wel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:58

@Nachtlampje. Inderdaad kan je de Premium Plus modellen gebruiken zonder extra pad er onder. Ter bescherming van het lamsvachtzadel zou je er een dressuurdekje onder kunnen doen. Wanneer je erg zwaar bent, veel in de beugels steunt en je paard een gevoelige rug heeft, zou ik een extra pad met inlagen aanbevelen.

En dan nog maar een keertje uitleg over de benaming:
Premium staat voor "het heeft wrongen en een verhoging aan de achterzijde"
Plus staat voor "het heeft inlagen"
De Iberica is altijd Premium Plus
De Classic (dressuurmodel) kan zowel Premium Plus zijn, als òf Premium, òf Plus
De Butterfly is standaard Premium, maar Premium Plus kan ook, maar dan op bestelling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:15

huh ? de classic ? Of bedoel je de basic ? Basic heeft geen wrongen toch , en kan in basic of in basic plus ( = met extra inlages ).
Premium is dan wel met wrongen en kan in premium en premium plus ( dus weer met inlages ).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:04

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:22

Ikke heb vandaag in de oefenring op Hälga gereden met de bbp stap en beetje draf en veel bochten.
Ik had ALWEER een paard wat niet boos was met opzadelen... zou het dan toch...
Ze liep lekker onder het zadel en hij bleef perfect liggen. Voor het eerst ook gewoon platte haren na het rijden. Hij schuift dus ook niet vooruit.
Zit verder heerlijk en ik zit stukken beter op haar. Met de barefoot was het net alsof ik een beetje voorover kiepte. Kon ik wel verhelpen met extra inlages bij de schouder, maar dat kwam de stabiliteit niet ten goede.
Tot zover top.
Klein puntje---- ik heb het gevoel dat ik een beetje op het achterboogje zit. Heb ik zo'n dik achterwerk of voelt het alleen maar zo? Het is overigens verder helemaal niet storend. (ik zit natuurlijk niet echt op het achterboogje, maar lijk beetje op/tegen randje te zitten) Onder het rijden merk ik er verder eigenlijk niets van.
Met een groter zadel is er misschien meer plaats, maar zit ik misschien ook weer net iets te ver naar achteren en minder opgesloten. Ik zit nu precies goed
(en heb ook geen zin om het terug te sturen :+)

Morgen de bostest.:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:33

Misschien een klein beetje meer naar voren gaan zitten??? Je hebt geen groot achterwerk. (als je er tenminste net zo uitziet in het echt als op je foto's 8-) )

Vandaag 1,5 uur door het bos gelummeld, door het ven gewaad en stukken gedraafd met lichtrijden (meestal zit ik door) en na afstappen had hij een keurig ruggetje. Maar daar kijk ik inmiddels niet meer van op :D

Veel succes met de bosproef morgen!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:48

Buitenzinnig: Op die Duitse site staat een kopijzer voor het fellsattel, maar dan haal je toch heel het principe van flexibel zijn weg? Of zie ik dat verkeerd?

Liljebo: Ik had eerst ook het idee dat ik héél erg tegen het achterboogje aan zat.. Maar toen bedacht ik me dat op bokt gezegd was dat deze maat tot broekmaat 42 kon hebben.. En dat ik dus met mijn maatje 36 makkelijk in het zadel pas.. Dus ik ben gewoon gaan rijden en heb nu nergens meer last van.. :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:00

Nou - de meeste boomloze zadels hebben een harde pommel - de lengtebuiging blijft soepel, dsu het is nog steeds boomloos. Maar wat ik zo eng vind, is dat je daar je beugels aan gaat hangen, heel erg in stoelzit komt te zitten en dan alsnog mega drukplekken krijgt op de schoft van het paard. Ik moet hier even bij zeggen dat ik dit systeem nog nooit in het echt heb gezien, dus wellicht sla ik de plank volledig mis. Ze zitten ook iets te ver weg om er eens "even" langs te rijden... Dus dat wordt wachten tot de Spoga in September of een keer zin maken als we bij mijn schoonmoeder op visite zijn - dan is het nog maar 2 uur rijden of zo %)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:20

Zo vanaf de computer trekt het mij niet zo aan.. :))
De pommel was namelijk ook hetgene wat ik bij het boomloze zadel niet fijn vond, omdat ik bang was dat ik dan elke maand de pommel kon gaan verwisselen.. Mijn paards lijf is zo veranderlijk als het weer.. :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:26

Het weer is al een poosje gewoon doorlopend vervelend :')

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:28

Mijn paard dus ook _O-

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:39

Liljebo, dat klinkt alsof die Iberica in Zweden blijft :+

Arghh, ik blijf mezelf pijnigen door deze enthousiaste verhalen te blijven lezen, maar ik houd vol, eerst een zadel eruit voordat ik hem ga bestellen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:55

Don of Pmarena ( of..... ) voegen die christ bbp nou echt zoveel toe tov b.v. de emiel voest bbp ???

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:08

Een christ met wrongen vind ik wel.
(dus ook iberica en butterfly vallen daar onder)
Zonder is imo niet een toevoeging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:55

Voor mij zijn het ook de verhogingen die het hem doen, dat maakt het een totaal ander iets :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:32

Die van Voest is een omgebouwde pad voor boomloze zadels, die is een luie stoel, dus ja, het voegt zeker iets toe - maar inderdaad wanneer je de Premium modellen neemt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:13

@BZ: Die van Voest is een omgebouwde pad voor boomloze zadels
Uhm kan je die zin voor mij uitleggen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:03

dankjulliewel voor de uitleg :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:33

siskeh schreef:
@BZ: Die van Voest is een omgebouwde pad voor boomloze zadels
Uhm kan je die zin voor mij uitleggen?

De meeste barebackpads - die van Voest niet uitgezonderd - zijn min of meer normale sjabrakken, maar dan met een dikke vulling er in en singelstoten er aan. Een pad voor boomloze zadels is een normale sjabrak, maar dan met vakken voor een dikke vulling (die de plaats in nemen van de kussens onder een boomzadel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:38

dan is de christ premium toch ook een omgebouwde boomloze pad?
daar zitten vakken voor inlages in...
verschil lijkt mij júist de inlages en extra steun...
die geeft de voest pad niet(die heb ik zelf...zit overigens verder zalig)