Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:23

yole schreef:
@ Pasterza: Je komt als geroepen! ;)

Wat zijn je ervaringen met de recado?

Ja dat wilde ik ook nog toevoegen :=
En hoe ben je er aan gekomen, want het is tot nu toe stil in mijn mailbox..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:16

Bandida schreef:
En hoe ben je er aan gekomen, want het is tot nu toe stil in mijn mailbox..

hier antwoorden ze wel ;)

http://www.laquerencia.com.ar/site/pc/Bastos-c200.htm

(prijzen zijn argentijnse pesos) dus een complete recado kost ongeveer 155 euro. Reken daarbij nog 100 euro invoerrechten (aangeven als geschenk) en verzendingskosten... Maakt een totaal kostenplaatje van ongeveer 300-350 euro

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:30

yole schreef:
hier antwoorden ze wel ;)

De mijne ook ondertussen!! :D
We zijn een beetje over en weer aan het e-mailen via Google Translate. Geweldig is dat, ik kan gewoon Portugees schrijven zo. Of toch iets wat genoeg begrijpbaar is voor hen :Y)

connie1964

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:01

pasterza,verkoop je je recado omdat je zegt dat t hangt te luchten....
ik heb dus een criollo en wil dolgraag de originele zadel en kleding er voor hebben.Ben er echt heeeelemaal weg van.
Heb inmiddels een met de hand gevlochten hoofdstel kunnen vinden gemaakt door een echte gaucho....

Dus pasterza als je m niet gebruikt heb ik wel interesse

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:19

Het was de bedoeling om dit zadel voornamelijk te gebruiken als pakzadel, maar als dat er ooit nog van gaat komen weet ik niet. Geïnteresseerden mogen een bod uitbrengen :). Zal nog wat enkele foto's maken. Het gaat om het ding zelf, beugels en -riemen, 'kartonnen' singel ipv koordsingel die op de foto staat en waarvan ik dacht dat ik die erbij kreeg, ding voor op het zadel om de singel aan vast te knopen met bijbehorende knoopriempjes.
Het schaap zit er niet meer bij, die heb ik verkocht want dat was meer levend schaap dan dood :'). De huid was dik, hard en stug. Totaal niet te vergelijken met de dode schaapjes uit NL en ik denk dat de paarden oa daar zo bang voor waren en dat die lucht in het zadel trok ofzo. Het enige wat je er nog bij zou moeten aanschaffen is een schaap en een dikke pad, dekje wat er bij hoort kan ik nog niet vinden maar die is erg dun. En ik raad aan om de singel te vervangen.

Moderatoropmerking:
Bod uitbrengen kan per PB en niet via dit topic. Ik heb daarom een aantal reacties verwijderd. Als je wilt kopen/verkopen kun je een apart topic openen op EA

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:39

Laatst bijgewerkt door Sigrid op 03-01-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: maximaal 2 foto's, andere foto's in link gezet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:27

Bandida schreef:
yole schreef:
Johan Miesen van Mens en Paard maakt dacht ik randonnee en gardian modellen op maat van het paard.

Dat denk ik niet eigenlijk. Volgens mij maakt(e) die exacte Malibaud kopieën.

Klopt en het boek is een 'bewerking' van Solinski.
Was een jaar of vijf terug via de vrijetijdsruiterclub electronisch gratis beschikbaar. Nuttig leesvoer voor wie niet door het taaie duits van Solinski heen komt.
Het 'probleem' met namaak Malibaud is dat het geen Malibaud is en het dus bij wederverkoop veel minder waard is dan een 'echte'.

Als Bandida wat gaat bestellen, bestel ik wat mee. Geen zadel, maar wat toebehoren. Prijs/kwaliteit is ongekend als je de verzendkosten wat kan omslaan.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:11

Huertecilla schreef:
Klopt en het boek is een 'bewerking' van Solinski.
Was een jaar of vijf terug via de vrijetijdsruiterclub electronisch gratis beschikbaar. Nuttig leesvoer voor wie niet door het taaie duits van Solinski heen komt.

Ohja?? Toeval wil dat ik dit boek enkele dagen geleden terug doorgenomen heb. Ik heb dat idd enkele jaren geleden gratis gedownload, maar verder weinig mee gedaan. Solinski wordt hierin vermeld als bron... ik had er echter geen idee van hoe groot het aandeel van deze was in dit boek. Damn... al die jaren had ik zilver op de boekenplank staan zonder dat ik er weet van had... 8)7 Anyway... terug on-topic...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 09:51

yole schreef:
Damn... al die jaren had ik zilver op de boekenplank staan zonder dat ik er weet van had... 8)7 ...

Ik weet niet hoe zilver het is Yole.
Vertalen/bewerken is juist door een 'kenner' een valkuil vanwege de mogelijke interpretaties.
Het is goed dat je het origineel hebt/leest opdat je leest wat Solinski zélf schrijft.
Het verschil tussen wat een leraar zelf uitdraagt en wat een derde schrijft over wat diens leer inhoudt is menigmaal fundamenteel anders.
Ik raad je het boek 'The Caprilli Papers' aan. Dat is én heel leerzaam én bij wijle hilarisch om te lezen én een kristalhelder voorbeeld van het bovenstaande.
Het is al decennia niet in druk maar antiquarisch nog vrij makkelijk te verkrijgen.
Een goede en heel deskundige bitaliaanse vriend van me heeft een oorspronkelijke italiaanse versie met de originele woorden van Caprilli en de engelse vertaling als inhoudelijk correct vertaald bestempeld.
Dit nog even off-topic.
Alhoewel; in dit topic is meermalen ter sprake gekomen dat zonder 'zit' feitelijk geen zadel goed is want het is een interface ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:30

Huertecilla schreef:
Alhoewel; in dit topic is meermalen ter sprake gekomen dat zonder 'zit' feitelijk geen zadel goed is want het is een interface ;)

Dat is natuurlijk ook het grote probleem he: veel zadels ondersteunen niet correct voor een goede zit, dus hoe moeten mensen die leren paardrijden ooit een goede zit aanleren (en dan heb ik het nog niet over wat men gemiddeld te horen krijgt op maneges over knieën klemmen en dergelijke...).

Soort vicieuze circel blijft het zo: geen goede zit, geen goed zadel, maar als je wel een goed zadel hebt moet je eerst nog weer leren om je zit goed te krijgen (en slechte gewoonten zijn veel moeilijker af te leren dan in 1 x goed te leren...) En andersom: zou iemand wel een goede zit aangeleerd krijgen is dat in de gewone zadels eigenlijk niet te doen, dus leert men het ook weer verkeerd...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:48

Het centrum van die cirkel is de ruiter zelf.
Dat is de zwakste schakel.

Zoals in dit topic meermalen belicht is stap één tot en met laatst het bepalen van wat je nu eigelijk wil. De rest is een afgeleide.
Er is geen weg naar waar dan ook als je niet weet waar je staat noch waar je heen wil
Dan zijn de beste hulp en het beste gereedschap nutteloos.
De allerbeste zwemleraar en het allerbeste bergklimschoeisel zijn 8)7 als je wil leren fietsen.

Toen jij hier was bijvoorbeeld, Moragh, hebben we heel bewust voor níet rij-lessen gekozen omdat de rijstijl welke ik aanleer niet zinvol voor jouw gebruiksdoel is. Dát, dit bewuste kiezen kan omdat ik weet wat ik doe, wat het níet is en jij ook op je netvlies hebt wat het doel is en ook wat dús niet.

Helaas hebben de meeste ruiter geen benul dat er meer is, de meeste instructeurs evenmin en als je alleen een hamer kent is elke probleem een spijker.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:59

Huertecilla schreef:
Het centrum van die cirkel is de ruiter zelf.
Dat is de zwakste schakel.

Zoals in dit topic meermalen belicht is stap één tot en met laatst het bepalen van wat je nu eigelijk wil. De rest is een afgeleide.
Er is geen weg naar waar dan ook als je niet weet waar je staat noch waar je heen wil
Dan zijn de beste hulp en het beste gereedschap nutteloos.
De allerbeste zwemleraar en het allerbeste bergklimschoeisel zijn 8)7 als je wil leren fietsen.
... als je alleen een hamer kent is elke probleem een spijker.

Amen. Dit slaat de ruiter, euhm... nagel op de kop (en ik spreek hierbij in de eerste plaats namens mezelf).

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:25

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:09

Vandaag in een antiekwinkeltje oude stijgbeugels en bitten gevonden.. En de eigenaar kende zowaar iemand die traditioneel tuig maakt! Zadels wist hij niet zeker, maar in ieder geval hoofdstellen, borsttuigen en sierdekjes. Helaas is zijn zaakje vandaag gesloten, wie weet morgen dus even kijken. Hier een foto van het antiekzaakje, en ja, gemene bitten he.. Dat ding wat onder aan de stang hangt konden ze makkelijk vastgrijpen..

edit, foto

http://farm3.static.flickr.com/2662/424 ... 1a99_b.jpg

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:39

Enge dingen zeg! Zeker dat het geen olielamp houders zijn? ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:18

haha ik inderdaad van die metalen beugels, en gemene bitten inderdaad met 'grijphandle'. Och je wil niet weten wat voor wonden die bitten veroorzaken.
Verder zat ik nog wat te snuffelen op de fnarcsite en
1 van de gestelde doelen van het FNarc is
"Rehabilitation of the traditional equitation and the saddlery"
http://www.fnarc.nat.tn/default_an.php?p=objectives_an
promotion of the equine sector,...
Het is een mooi doel maar wie van de fnarc of overheid welke taak op zich wil nemen of wat voor subsidiemogelijkheden er zouden bestaan is totaal niet duidelijk, overigens verwacht ik daarvan weinig wanneer er zoveel andere beslissisingen in het land genomen moeten worden. Een helder beleid zou een prachtige kans scheppen van werkgelegenheid eveneens in de tuigmakerij.
Martine ik heb hoge verwachtingen van die tuigmaker, hou je me op de hoogte na terugkomst van je tunesietour?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:38

Helaas, het zijn echt bitten..
En Wenda... hihi daar lijkt dus nog niet veel van terecht te zijn gekomen.. Moncef gaat elk jaar naar een vergadering van de fnarc maar heeft hier ook nog nooit iets over gehoord.. In Kairouan en Tunis werden in de souks vroeger veel zadels verkocht, helaas zijn die wijken nu helemaal veranderd.. Hier nog wat over leerindustrie: http://www.persee.fr/web/revues/home/pr ... _15_1_1234 Voor die hier op Djerba, ik houd je op de hoogte, misschien gaan we er zo dadelijk even langs!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:30

Ik heb net van de zadelmaker een zadel in bruikleen gekregen. Hij had hem net bij een andere klant onder het stof vandaag geplukt. Ik heb hemeen beetje opgepoetst. Maar hebben jullie vielleicht enig idee welk merk het is?

Afbeelding
Afbeelding

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:59

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:03

Ja, daar lijkt hij wel erg veel op! Zit erover na te denken als hij lekker zit (want zover was ik nog niet) te vragen wat hij ervoor moet hebben :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:21

Ik denk niet dat dit zadel je teleur zal stellen.. En met betrekking tot aankoop heb je meteen een zicht op de verkoopprijs van een nieuw exemplaar... ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:44

Haha, jah, al denk ik dat het een spotprijsje word :Y) ik heb hem namelijk zelf omgetoverd van stoffig beesie naar een al wat lijkend zadel :Y)
Maar dat zie ik wel als ik hem heb uitgeprobeerd...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:44

Goed nieuws voor eigenaars van brede paarden met betrekking tot de malibaud zadels!! De nieuwe maat 'forty' past nagenoeg perfect op onze tank. Om je een idee te geven van wat breed is, hierbij een foto van onze tank.. :+

http://users.telenet.be/jambox/DSC_0008.jpg

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:01

Dat is inderdaad goed nieuws! Heb hier ook zo'n tank staan, gebruik 'em alleen nauwelijks :o
Waar zijn die zadels te koop?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:34