Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:03

MyWishMax schreef:
Trekt jouw neusriem alle bakstukken naar voren dan? Want deze problemen komen normaal dus door een te kleine frontriem, of iets wat het aan de voorkant naar voren trekt. De maat is het probleem niet, dat het te veel naar voren ligt wel.

Nou dit ja.

MarjanB

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:45

Dan misschien een ander soort frontriem proberen met passen? Wellicht heeft deze toch een soort van spanning

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:43

MyWishMax schreef:
Trekt jouw neusriem alle bakstukken naar voren dan? Want deze problemen komen normaal dus door een te kleine frontriem, of iets wat het aan de voorkant naar voren trekt. De maat is het probleem niet, dat het te veel naar voren ligt wel.

tenzij je paard wat massiever/breder is op de hals waarbij de ooraanzet/nek juist erg smal is. Dan gaat het natuurlijk ook naar voren en dan ligt het wel aan de grote (vooral dikte en vorm) van het kopstuk.
Wat ik zie is dat het lijkt of er bij jou paardje weinig ruimte is achter de oren. Dat hij mogelijk baad heeft bij een smaller kopstuk of iig 1 die nog extremer gevorm is. Ook valt deze erg kort langs de oren waardoor einde van de vorming van kopstuk al eindigt nog bij de oor aanzet, Zou dus idd langer mogen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:46

Ik zal hem morgen voor de zekerheid eens proberen met een andere en zonder frontriem. Ik zie gewoon dat het kopstuk alweer naar voren komt ter hoogte van waar de ooraanzet is en dus niet mooi er rond kan naar mijn mening. Paard heeft best een breed hoofd inderdaad. Mij leek dat het kopstuk van de equitus wel kon passen maar vind hem alleen heel duur voor het even te proberen. Zijn er goedkopere merken die deze vorm aannemen?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:19

Oke, dus: aangezien mijn andere frontriemen niet langer waren heb ik ze gepast zonder. Zowel de anatomisch breed van equibling als de c-line van br. Bij beiden geld dat ze na een tijdje bewegen naar voren schuiven. Mijn paard heeft erg weinig plek achter de oren, voor de atlas. Ik vind dat de C-line qua breedte al mooier past maar de vorm niet echt. De anatomisch breed is gewoon echt te breed vind ik

Dit is de C-line:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de anatomisch breed:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:02

Ik vind ze beide niet zo gek liggen hoor.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:49

prugelpiet schreef:
Ik vind ze beide niet zo gek liggen hoor.

Ik vind dat ze beiden duwen op het zachte deel onder het oor. Maar ze liggen niet vreselijk nee

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:05

Ik vind de c line wat te kort, waar het rechte deel begint zou lager mogen zitten. De anatomisch breed vind ik qua vorm wat mooier aansluiten maar het is beide niet ideaal denk ik ja

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:29

Capriootje schreef:
Ik vind de c line wat te kort, waar het rechte deel begint zou lager mogen zitten. De anatomisch breed vind ik qua vorm wat mooier aansluiten maar het is beide niet ideaal denk ik ja

Dit is dus ook het idee dat ik heb. Ik ga verder op zoek! Ik ga na mijn jury kijken voor een dyon kopstuk en desnoods laat ik het op maat maken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:07

Ik heb zelf een dy’on hoofdstel voor mijn paard met full richting x full en de bit en hoofdstel fitter die ik woensdag had was daar wel heel erg over te spreken bij mijn paard. Hij heeft ook niet zoveel ruimte achter de oren, nu is ieder paard anders natuurlijk maar denk zeker het bekijken waard voor je inderdaad :j

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:31

Capriootje schreef:
Ik heb zelf een dy’on hoofdstel voor mijn paard met full richting x full en de bit en hoofdstel fitter die ik woensdag had was daar wel heel erg over te spreken bij mijn paard. Hij heeft ook niet zoveel ruimte achter de oren, nu is ieder paard anders natuurlijk maar denk zeker het bekijken waard voor je inderdaad :j

Dankje! Ik neem denk ik mijn huidige kopstuk mee naar de winkel end an kan ik meteen zien of het beter zou vallen. Het lijken mij best degelijke hoofdstellen, alleen een giga prijs

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:09

Waidida schreef:
Vandaag kwam het nieuwe kopstuk van bridle2fit aan, alleen hebben ze de verkeerde opgestuurd :+ Maar goed, de maat klopte wel dus daar wou ik eerst al eens naar kijken en helaas is ook die te klein. Heeft er iemand hier advies over wat voor vorm ik zou kunnen proberen van kopstuk? Ik denk sowieso iets niet de breed, mevrouw haar oren liggen ook echt erg diep op haar hoofd wat maakt dat alle teruggesneden delen in kopstukken te klein zijn. Kan ik dan best gewoon voor een recht kopstuk gaan?
Ik heb hier nog de foto's van mijn paard met haar huidige kopstuk:
[ [url=m/kEVge2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ixyWk7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SQfXy4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En terug gehaald kopstuk zoals bv bij de Stubben Freeform ! Dat ligt zeker 1/2 vingers verder naar achter . Mijn vorige sensibele merrie waardeerde dat enorm. Ze zijn duur maar het geld wel waard .
Heb ergens hier in dit topic een foto gepost van het hoofdstel op mijn merrie
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:19

Zinzi_jewel schreef:
Waidida schreef:
Vandaag kwam het nieuwe kopstuk van bridle2fit aan, alleen hebben ze de verkeerde opgestuurd :+ Maar goed, de maat klopte wel dus daar wou ik eerst al eens naar kijken en helaas is ook die te klein. Heeft er iemand hier advies over wat voor vorm ik zou kunnen proberen van kopstuk? Ik denk sowieso iets niet de breed, mevrouw haar oren liggen ook echt erg diep op haar hoofd wat maakt dat alle teruggesneden delen in kopstukken te klein zijn. Kan ik dan best gewoon voor een recht kopstuk gaan?
Ik heb hier nog de foto's van mijn paard met haar huidige kopstuk:
[ [url=m/kEVge2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ixyWk7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SQfXy4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En terug gehaald kopstuk zoals bv bij de Stubben Freeform ! Dat ligt zeker 1/2 vingers verder naar achter . Mijn vorige sensibele merrie waardeerde dat enorm. Ze zijn duur maar het geld wel waard .
Heb ergens hier in dit topic een foto gepost van het hoofdstel op mijn merrie
[ [url=m/3yE4Qy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk inderdaad dat het teruggesneden deel heel goed bij haar zou passen maar het hele brede van een kopstuk vind ze helaas niet zo leuk, gaf ze al aan bij de anatomical vision space. toch bedankt voor je tip!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:36

Ja en toch geeft dat geen druk .
Zelfs mijn aparte meisje waardeerde dit enorm

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:38

Nadat ik eerder deze week een anatomisch hoofdstel van QHP had besteld en deze qua leer al veel te stug aan vond voelen, heb ik nu mijn PS of Sweden Nirak hoofdstel binnen gekregen voor mijn 2,5 jarige paard met een zeer gevoelige huid. Paard krijgt al van een normaal halster binnen de kortste keren wonden aan zijn hoofd. Dus boterzacht leer is een must!
Ik heb het hoofdstel even gepast bij hem, hij is nog niet bekend met een bit dus die zit er daarom ook niet aan bij het passen.

Afbeelding

Afbeelding

IBLZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:55

Oh dat ziet er heel comfortabel uit!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 00:57

@milka ik vind hem zo op het oog te klein… de enkele bakstuk “riem” zou loodrecht van oren naar mondhoek moeten lopen. Bij jou paardje wijst die naar voren zodat de lusjes waar je het bit aan vast maakt naar voor wijzen.

Daardoor komt hij op het jukbeen terecht, de Nirak hoort er echt ruim achter te liggen

Zoals hier
Afbeelding

Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:51

Ik zie wat je bedoelt inderdaad. Ik twijfelde zelf al omdat de kaakriem ook maar net op het 2e gaatje kan en de neusriem.
Zou een full dan beter zijn? Of is dit model dan eigenlijk niet geschikt voor hem?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:07

Ik denk dat je de riempjes aan de voorkant van de neusriem iets losser moet doen, dan komt het bakstuk meer naar achter te liggen en heb je bij het achterste riempje ook meer gaatjes over.
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 07-06-24 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:21

Ah thanks. Ga ik dat vanavond nog even proberen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 08:57

LindyTH schreef:
Ik denk dat je de riempjes aan de voorkant van de neusriem iets losser moet doen, dan komt het bakstuk meer naar achter te liggen en heb je bij het achterste riempje ook meer gaatjes over.

Oooww wacht even, zie nu pas dat die inderdaad op zijn allerkleinste staan. Het was al laat gister :+

Dat als eerste doen, dan krijg je al een heel ander plaatje inderdaad

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:06

Geen probleem hoor :D
Had er inderdaad nog niks aan zitten verstellen, dus alles staat op zijn kleinst.
Ik ga vanavond even opnieuw kijken en foto´s maken.

Bedankt voor het meekijken iedereen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:10

Milka schreef:
Ik zie wat je bedoelt inderdaad. Ik twijfelde zelf al omdat de kaakriem ook maar net op het 2e gaatje kan en de neusriem.
Zou een full dan beter zijn? Of is dit model dan eigenlijk niet geschikt voor hem?

Ik moet zeggen dat ik hem wat krap vind ook op het kopstuk. Zeker op de 2e foto lijkt hij best wel op het kaakgewricht te liggen/duwen. Ik denk dat een full wellicht ook zou kunnen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:16

darkadia schreef:
Milka schreef:

Ik moet zeggen dat ik hem wat krap vind ook op het kopstuk. Zeker op de 2e foto lijkt hij best wel op het kaakgewricht te liggen/duwen. Ik denk dat een full wellicht ook zou kunnen.

Klopt ja dat gevoel heb ik ook, misschien eerst een grotere frontriem proberen? Die lijkt me namelijk wat krap

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:22

2 gaatjes losser

Afbeelding

Afbeelding