[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:16

Het heeft niets met de USA te maken.... <<)

Nog maar een paar daagjes Fabster :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 06:58

Gelukkig maar! :D :D kan ik ook geen spijt krijgen haha

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:24

Inderdaad een interessant ding die Eva, jammer dat de ontwikkeling daarvan een beetje stil staat. Ik denk dat als dat zadel doorontwikkeld zou worden, veel mensen daar wel interesse in zouden hebben. Kan er op stal zo al een paar opnoemen.

Ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe modellen! Gok dat het springzadel waar eerder over gesproken is er een van is? Daar ben ik ook echt enorm nieuwsgierig naar!

Helaas staat mijn paard al een week stil ivm een rare bult op haar rug. Vanmiddag komt de osteo, dus ik hoop ergens volgende week weer met mijn half pad te kunnen rijden want die heb ik dus ook nog niet echt kunnen testen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:14

Iemand toevallig nog een idee of ervaring? O:)

[***] schreef:
Ik zit een beetje in twijfel over de halfpad. Hoeveel ruggengraatvijheid moet er zijn? De ruggengraat is vrij maar moet er ook ruimte naast vrij zijn? En hoeveel dan? Had het idee dat het met de barefootpad meer was, al vond ik het moeilijker vergelijken want de haren lagen altijd veel rommeliger (misschien ook gewoon doordat er meer haar was). Maar verder lijkt hij er geen last van te hebben. Geen gevoeligheid of warme plekken na het rijden, of uren/dag erna ofzo.

Het zadel voelt stabieler en lijkt beter te liggen om de 1 of andere reden (ook volgens stalhouder, die zei dat spontaan). De halstertouwtest lukt wel, als het touw niet te dik is.. Vandaag met een touw geprobeerd maar deze had een verdikking op het einde en die bleef ergens vast zitten, maar ik moest het er wel alleen uit trekken dus dat was niet zo handig.. Maar het gewone touw zeg maar ging er met gemak uit.

Foto van rug heb ik op dit moment niet, daarstraks vergeten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:29

Sabine1 V daar zijn veel meningen over - het hangt eigenlijk van de bouw van jouw paard af - bij een trekpaard met enorme botten is er meer ruimte nodig dan bij een tengere Volbloed..... Maar een pad is wat anders dan de kussens van je zadel, die moeten ca. 2,5cm naast de wervel liggen, zodat ze op de rugspier steunen en niet op de zij-uitsteeksels van de wervels (die dingen hebben een naam maar.... :o? ) Dus afhankelijk van het formaat van de wervels, is het kanaal minimaal 5cm. (en dan speelt souplesse van de kussens ook nog een rol - zijn het "deegrollers" of zachte kussens) De inlagen van je pad moeten groter zijn dan de kussens, zodat de renden van de kussens niet op, of net over de randen van je kussens liggen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:59

Afbeelding

met nieuwe westip singel, het lag gelijk een stuk stabieler

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:00

Waar is die singel van gemaakt? Ik lees er goeie dingen over. Ik heb zelf leren singels, maar ondekte een wondje. Dus toch eens kijken naar een andere singel, dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:02

Het is van stretch-materiaal, maar heel stevig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:02

is een elastische komt bij buitenzinnig weg.. daar staat vast meer info.. hij bevalt me nu al goed haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:06

Het is an sich een fijne singel.
Voor mijn muts pony was ie te hard/ruw..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:35

SecretLIN schreef:
[ [url=m/EgqvAK.jpg]Afbeelding[/url] ]

met nieuwe westip singel, het lag gelijk een stuk stabieler

Dat is fijn! Ik vind t zelf echt een super fiine singel (daarom heettie misschien de fra supersingel? :P ) elastisch maar niet zo los/slap elastisch (diegene die m ooit in handen hebben gehad weten denk ik wat ik bedoel). Ik doe m zslf trouwens niet heel strak aansingelen ofzo dan ga je aan de hele bedoeling van een elastische singek voorbij

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:27

Ik heb ook een westip, fijn ding :j

Kan me inderdaad voorstellen dat sommige paarden er gevoelig voor zijn hoor. Het is best ruw materiaal. Die van mij heeft er geen last van gelukkig :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:21

Afgelopen zondag een ritje met de Freemax Western gemaakt over de Hoge Veluwe met mijn 31 jarige. Mijn vriend heeft gefilmd.

Oh en gisteren kwam er nog een roze spook voorbij :+
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:59

Wat super dat jouw oudje nog zo goed gaat onder het zadel !
Met die van mij kan ik op goede dagen nog een lekker wandeltje doen, maar onder het zadel doe ik haar geen plezier meer mee.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:00

Westip is vol elastisch, maar niet zo elastisch als een singel met elastiek aan 1 of beide kanten. ze zijn eender aan de FRA super singel, maar goedkoper.
Sommige paarden kunnen er inderdaad gevoelig op reageren omdat het iets ruwer is. Mijn paard met een wond van het weghalen van een melanoom op de singelplek kan het aan. Ik doe er zelf echter een bontje omheen omdat ik dat prettiger vind. Er zit toch een litteken en wil voorkomen dat er iets met het litteken gebeurd.
Veel zadels liggen stabieler met een Westip. Het is makkelijk schoon te houden, kan makkelijk in de wasmachine

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:02

Met die western gespen zou ik dat niet aandurven, daar waag ik mijn machine niet aan.
Overigens helpt het bij gevoelige paarden heel goed als je na het aansingelen het been goed naar voren strekt zodat de huis onder de singel goed glad is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:04

Niet centrifugeren (wolwas) en evt. een washand om de gespen doen. Dat doe ik altijd.
En anders gewoon in een teiltje en sop en met de hand schrobben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:05

Ik haal er regelmatig een rubber noppenborstel over. Even naborstelen met een stevige harenborstel en dan komt het meeste vuil er wel af. Gewassen heb ik hem nog nooit :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:07

Dat kan ook, maar met mijn test en demo spullen is het wel zo fris (en netjes naar de klant) om nette gewassen spullen te leveren. Zeker omdat de spulletjes veel paarden zien

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:10

Ik heb de FRA tweedehands kunnen kopen (western) dus ga die eerst proberen als de Ghost binnen is. Singel voelt wel heel prettig aan. Mooi materiaal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:13

Zó Kitty! Dat oudje van jou is nog kwiek! Hoop dat die van mij ook zo goed blijft.

Mijn oudje van 26 is niet meer onder het zadel. Vindt hij echt niet meer leuk. Maar ik hoop dat mijn jonkie van 11 het langer vol houdt.

Die westtip is ook te testen, Buitenzinnig?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:17

Ik lever vaak een westip bij een Ghost zadel. Hij mag van mij getest worden, maar dan ben je 2x 6.75 verzendkosten kwijt en eventuele testkosten. Dan kun je je afvragen wat voordeliger is (ze kosten nieuw €55,00

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:17

Hier nog altijd super tevreden met mijn Weaver Mohair. Blijft mooi proper, haren borstel ik er zo uit met een rubberen borsteltje en geen schuurwondjes etc. :) Is heerlijk zacht en rekbaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:52

Jackytje schreef:
Hier nog altijd super tevreden met mijn Weaver Mohair. Blijft mooi proper, haren borstel ik er zo uit met een rubberen borsteltje en geen schuurwondjes etc. :) Is heerlijk zacht en rekbaar.

Die zie ik alleen in westernuitvoering. En ik heb dressuur singelstoten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:09

@fabster: daar heb je 'omvormers' voor :D