[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:14

heb wel een zwart vetleren Florac piccolo met iets kortere kussens (50cm ipv 52) en wit wol aan de onderzijde.
Hebben wat schroefjes los gelaten maar zijn netjes vervangen.
Het zadel wordt op deze manier verkocht, zonder pad en zonder hoes en met deze kussens en bijpassende sweat flaps. De nieuwprijs voor dit zadel zonder hoes is €453 maar mag nu weg voor €300
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 23-09-15 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:17

Shanna schreef:
Goedemorgen,

Ik zou me graag hier willen mengen met enkele vragen.

Op dit moment heb ik voor mijn merrie een Equestor David de Wispelaere close-contact zadel waar ze helaas niet meer inpast. Om deze reden staat dit zadel nu dus te koop, en zodra hij verkocht is wil ik z.s.m. een nieuw zadel voor haar kopen. Daarom ben ik me nu al in de optie's en mogelijkheden aan het verdiepen.

Ik wil zowel springen, als dressuur, al recreatief met het zadel rijden, en vind vrijheid van de ruggraad en goede drukverdeling extreem belangrijk. Verder zou ik graag een close-contact zadel willen.

Ook wil ik graag mijn huidige dekjes kunnen blijven gebruiken zonder ze te moeten aanpassen. Ik had al begrepen dat dit met een barefoot eigenlijk niet mogelijk is omdat je pads en inlages nodig hebt om de rug vrij te houden? Nu zag ik op de site dit zadel: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ssage.html
Is deze qua gebruik te vergelijken met een engels zadel (alleen wat soepeler) of moet je hier ook speciale pads en inlages onder gebruiken?
Zijn er mensen die dit zadel hebben of kennen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is het ook mogelijk om dit zadel ergens te proberen voor een gunstige prijs?

Ik hoop reactie te mogen ontvangen!

Gr.
Shanna

Omdat ik helaas nog maar 1 reactie heb mogen ontvangen plaats ik mijn vraag nog een keer, ik hoop op meer reactie's! :D

Nessa

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:22

Er is toch een uitgebreide reactie gegeven over de dekjes?
Met boomloos is een pad met inlages wel aan te raden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:23

Maar geldt dat ook voor het zadel in de link (de RWC Dressage)?
Zijn hier ervaringen mee? Zijn die ervaringen positief of negatief? Hoe bevalt dit zadel?
Zijn er nog meer op engels lijkende boomloze zadels van andere merken wellicht?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:26

En ik heb geen ervaring met het door jou genoemde zadel... :o

Trekker heeft een boomloos dressuur zadel, Startrekk ook, Hidalgo eventueel... maar bij al die zadels beveelt iedereen toch een ietwat beter dekje aan dan het gemiddelde katoenen flupje

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:42

Ik heb daar ook geen ervaring mee.
Indd, ik beveel ook een dekje met inlagen aan

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:46

Buitenzinnig schreef:
heb wel een zwart vetleren Florac piccolo met iets kortere kussens (50cm ipv 52) en wit wol aan de onderzijde.
Hebben wat schroefjes los gelaten maar zijn netjes vervangen.
Het zadel wordt op deze manier verkocht, zonder pad en zonder hoes en met deze kussens en bijpassende sweat flaps. De nieuwprijs voor dit zadel zonder hoes is €453 maar mag nu weg voor €300

Prijs is super maar helaas niet het model wat ik zoek :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:07

Shanna schreef:
Shanna schreef:
Goedemorgen,

Ik zou me graag hier willen mengen met enkele vragen.

Op dit moment heb ik voor mijn merrie een Equestor David de Wispelaere close-contact zadel waar ze helaas niet meer inpast. Om deze reden staat dit zadel nu dus te koop, en zodra hij verkocht is wil ik z.s.m. een nieuw zadel voor haar kopen. Daarom ben ik me nu al in de optie's en mogelijkheden aan het verdiepen.

Ik wil zowel springen, als dressuur, al recreatief met het zadel rijden, en vind vrijheid van de ruggraad en goede drukverdeling extreem belangrijk. Verder zou ik graag een close-contact zadel willen.

Ook wil ik graag mijn huidige dekjes kunnen blijven gebruiken zonder ze te moeten aanpassen. Ik had al begrepen dat dit met een barefoot eigenlijk niet mogelijk is omdat je pads en inlages nodig hebt om de rug vrij te houden? Nu zag ik op de site dit zadel: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ssage.html
Is deze qua gebruik te vergelijken met een engels zadel (alleen wat soepeler) of moet je hier ook speciale pads en inlages onder gebruiken?
Zijn er mensen die dit zadel hebben of kennen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is het ook mogelijk om dit zadel ergens te proberen voor een gunstige prijs?

Ik hoop reactie te mogen ontvangen!

Gr.
Shanna

Omdat ik helaas nog maar 1 reactie heb mogen ontvangen plaats ik mijn vraag nog een keer, ik hoop op meer reactie's! :D

Ik geloof dat sowieso maar heel weinig mensen ervaring hebben met dit zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:15

De RWC Dressage is echt een zadeltje voor de enkeling die graag een zadel wil dat op een "normaal" dressuurzadel lijkt. Barefoot is er ook nog steeds niet officieel mee naar buiten gekomen zeg maar, op hun eigen website.

Het is toch weer iets heel anders dan een normale Barefoot.

Maar Teteltee hier op Bokt heeft zowel een maat 1 als een maat 2 om te proberen, misschien anders gewoon een afspraak met haar maken? :)

www.boomlooszadelpasservice.nl

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:40

Mayflower_ schreef:
darkadia schreef:
@Nessa Zou zeker geen kortere singel nemen. Wel zie ik een bol buikje, dus een C-singel zou kunnen helpen, zodat iig niet je hele zadel naar voren wordt getrokken. Sowieso ligt ie idd wat ver naar voren denk ik.

@Mayflower enorm balen zeg dat het niet gaat! Stond zo mooi bij jullie! Kun je niet op een of andere manier de zit wat smaller maken? Of zit daar het probleem niet?

Ik baal zo hard. Ben vanuit Friesland helemaal richting Rotterdam gereden om het zadel op te halen, zo graag wilde ik hem hebben. Maar ik krijg last van mijn rug, waarschijnlijk door de toch brede zit en te weinig steun. |(

Super balen.... kniewrongen (en in mindere mate lange zweetbladen) zijn vaak echt gewoon funest als je geen al te brede zit wilt hebben Y;(

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:50

Volgens mij ligt hem dat niet aan de kniewrongen maar de hoogte van de achterkant. Een vriendin van mij had dit ook met haar barefoot zadels en dan vooral de london. Die heeft de verhoogde achterkant er af gehaald, die zit vast genaaid volgens mij. Kun je er zo af halen. Zij heeft nu nergens meer last van en door de kniewrongen juist even dat extra stukje steun. Wellicht een idee om te proberen met dat mooie bruine london zadel!

Als ik op diepe dressuurzadels rij krijg ik ook last van mijn rug. Bij mijn ijslanderzadel met lage lepel nergens last van.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:00

Ik merk dat als ik in een wat diepere zit zadel rij ik snel last krijg van mijn rug. Ik word dan in een houding gedwongen. De lepel moet bij mij ook niet te hoog zijn. Met barefoot zadels heb ik geen ervaring, kan ik dus niet over mee praten

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:15

@Buitenzinnig,grappig eigenlijk dat je geen ervaring hebt met Barefoot.
Ben je niet (een klein beetje) benieuwd hoe dat zal zitten/rijden?

@Pmarena,heb jij wel eens met een Ghost gereden?

Ik heb allebei gehad,en vind beide geweldig.
Van de Ghost maar 1 versie gehad, vond ik echt een super zadel,
van de Barefoot meerdere modellen gehad.
En mijn ervaring was dat alle modellen qua stevigheid en zit voor mij hetzelfde aanvoellen.

Ik heb mijn Ghost toen omgeruild voor een Barefoot omdat mijn dochter geen steun had aan de Ghost.
Ze kieperde steeds naar voren.
(ik niet,ik vond het prima zitten)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:19

Ja, misschien moet ik Teteltee maar eens een dagje laten komen ;)
Tuurlijk ben ik wel nieuwsgierig, ik moet het met verhalen van anderen doen voor beeldvorming :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:52

Citaat:
Ik heb mijn Ghost toen omgeruild voor een Barefoot omdat mijn dochter geen steun had aan de Ghost.

Dat had je op kunnen lossen met een wigvormig schuimpje in een sok tussen de voorkant van de zit en de basis.... -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:58

Kwetal schreef:
Er komt wel een Ghost in dik naturel (western) tuigleer - dat verkleurt heel mooi door zon, gebruik en olie - met fenders heb je dan wel een beetje een western-uitstraling

Oehhhhh! *\o/* _/-\o_ :o

Die wil ik graag zien. Ik vind echt niets zo mooi als naturel leer - al mijn hoofdstellen zijn ook naturel en het verkleurt zo mooi!
En op zich kan ik me ook wel vinden in het idee dat dikker leer de ruiterdruk weer beter verdeelt (maar het zadel natuurlijk ook wel weer zadelig-stijver maakt).
Komen alleen de korte (meer western-)modellen in deze uitvoering, of ook bv de Roma en de Firenze?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:59

Tinkerloos schreef:

Was mijn gedachte ook haha. :D Know your competition.

Pmarena heeft in ieder geval vroeger ook een Ghost gehad, geloof ik.

Gisteren heb ik overigens mijn Barefoot Hackamore binnen gekregen! *\o/* Ik ben erg benieuwd.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:02

Ja, maar iets met tijd enzo...

De nieuwe modellen kun je bijna niet meer met de oude vergelijken.
Misschien maar eens zadel bij elkaar testen Bianca :p

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:06

Dr lijken wel nu ook meer tweedehands nieuwe ghostjes in omloop te komen iig.

@raya Zag je advertentie van je ghost, waaraan merkte je dat ie toch niet helemaal lekker ligt?

@dorientjuh Ben benieuwd hoe je Hackamore bevalt? Ik krijg vandaag of morgen eindelijk mijn Physio hoofdstel binnen, dus dan kan ik ook weer met mijn hack naar buiten ipv het bitje.

Edit: Ik kwam deze dekjes net tegen, zullen denk ik ook onder Ghost en meeste Barefoots wel passen? Wel toffe kleurtjes iig: http://www.greendistance.nl/zadeldekjes/manmat-deks

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:48

Oeps, per ongeluk als PB verstuurd eerst.

haukieboy schreef:
Volgens mij ligt hem dat niet aan de kniewrongen maar de hoogte van de achterkant. Een vriendin van mij had dit ook met haar barefoot zadels en dan vooral de london. Die heeft de verhoogde achterkant er af gehaald, die zit vast genaaid volgens mij. Kun je er zo af halen. Zij heeft nu nergens meer last van en door de kniewrongen juist even dat extra stukje steun. Wellicht een idee om te proberen met dat mooie bruine london zadel!

Als ik op diepe dressuurzadels rij krijg ik ook last van mijn rug. Bij mijn ijslanderzadel met lage lepel nergens last van.

Eeeh.... als je last hebt van de cantle dan is je zitting gewoon te klein voor je bips / bovenbenen Y;(
De cantle hoort achter je billen te zitten, niet eronder :)

Daarom krijg je bij diepe (of simpelweg te kleine) "normale" zadels ook snel rugklachten: omdat je met je zitbeenknobbels op het oplopende stuk van de zitting komt te zitten waardoor je bekken vervelend kantelt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:54

Tinkerloos schreef:

@Pmarena,heb jij wel eens met een Ghost gereden?

Ik heb allebei gehad,en vind beide geweldig.
Van de Ghost maar 1 versie gehad, vond ik echt een super zadel,
van de Barefoot meerdere modellen gehad.
En mijn ervaring was dat alle modellen qua stevigheid en zit voor mij hetzelfde aanvoellen.

Ik heb een stuk of 3 oude Ghost-zadels gehad. Eerst een blauwe en later nog een oud-roze normale, en als laatste nog een zwarte dressuur-Ghost. Heb op allemaal best wat uurtjes doorgebracht :)

Zit erg te twijfelen of ik er nu nog eentje vergeet :o

En een Evolution Pro Contact heb ik ook een paar keer mee gereden, en er heeft hier ook nog voor iemand een nieuwe Ghost Firenze gelegen, heb ik alleen even op de bok op gezeten maar niet op gereden verder :)

Ik vind de verschillende Barefoots toch wel heel erg verschillend zitten hoor...

De modellen met kniewrongen zijn sowieso niet mijn ding.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:02

Ik weet niet hoe alle modellen zitten natuurlijk.
Maar de barefoots die ik gehad heb zaten qua zit hetzelfde.
De cheyenne,de nevada,en de cheyenne met western fork. (was een limited edition geloof ik, de caramello of ziets was het, had 2 kleuren bruin)
Ik snap dat een London bijv heel anders zit.
Maar die heb ik niet gehad. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:19

Oh, ja die modellen schelen ook niet zoveel. Van de knop merk je niks bij het zitten an sich, dus Cheyenne en Cheyenne is dan al hetzelfde :P

En de Nevada is dan eigenlijk alleen maar in zijn geheel vierkant dus daar merk je ook niet veel van in de zit :)

Ik vond op zich qua zit er ook niet echt een bijzonder verschil in zitten tussen de oude Ghost, Evolution en nieuwe Ghost.

De wrongetjes wel iets anders natuurlijk, maar als het daar om gaat heb ik ook een JustAdjust liggen :P

In zijn geheel vind ik de nieuwe Ghosts wel VEEL mooier dan de oude :j

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:26

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:33

Oh ik dacht dat jij een bruine had toen voor de Tinkers :)