voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:35

Hihi smalle heupen heb ik niet hoor .
Ben vrij fors gebouwd en dan niet zozeer in kg,s
Maar wel wat betreft botten ...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:39

het gaat niet puur om de heupen, maar om de hele bouw van het bekken.
een heel interessant boekje in dat opzicht is http://www.amazon.com/Anatomy-Dressage- ... 0939481693

de doorsnee man heeft veel smallere heupen dan de doorsnee vrouw.
maar door de andere bouw van het bekken heeft diezelfde doorsnee man wel een bredere zit dan de doorsnee vrouw :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:43

hmm oke intressant.. Dan heb ik denk ik gewoon een grote broekmaat, brede heupen en brede bekken..
Laten we het daar op houden, ipv veel vetjes haha.. :D :')

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:46

wees blij met je brede bekken, is erg handig met boomloos +:)+
ik heb alleen de grote broekmaat en de brede heupen _O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:49

Eigenlijk raar , dat vrouwen een smaller bekken heeft ! Als je nagaat wat een vrouwen lichaam moet doen bij bv het krijgen van een kind ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:18

vrouwenbekken is dan gewoon tijdelijk flexibeler dacht ik?

broekmaat maakt idd niet uit. ik heb jeansmaat 28 of 29 (gewone maat een 38 denk ik, alhoewel broeken moeilijk zijn, te krap voor mijn heupen, te los aan mijn kont :D), en zit zaaalig op mijn london of arizona op mijn koudbloedjes.
Afbeelding
(en ben met de oudste begonnen toen ik 16 was, dus dan was ik helemaal een pannenlatje, ook nooit miserie mee gehad)
Wat ik wél heb, is als ik langere buitenritten (langer dan een uur) doe met de london, ik last krijg van mijn liezen omdat de london wel vrij "gedwongen" zit door de wrongen.
de arizona totnutoe geen greintje last mee gehad, weet het na zondag te zeggen, dan staan er 36 km op de boeg :D

En als ik me niet vergis, vond Fojoe Mina érrug breed :D (en ik vind kalo dan smalletjes, terwijl die toch ook een lekker rugje op heeft :D )

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:22

smaller bekken is eigenlijk niet het juiste woord.
de hele opbouw van het bekken is anders (o.a. zo geëvolueerd om makkelijker kinderen te baren).
het heupgewricht zit bij vrouwen meer naar voren dan bij mannen, waardoor je als vrouw 'makkelijker' in stoelzit terecht komt.

links het mannelijk bekken, rechts het vrouwelijk bekken
Afbeelding

@Duhelo: de breedte van de zit viel op zich nog wel mee, het grootste verschil zat hem vóór het zadel :+
in de breedte waar ik normaal nek én schouders van mijn paardjes zie, zat nu alleen maar de nek van Mina - de schouders zaten daar nog eens een heel stuk naast _O-
ik had met de london ook wat moeite om 'op mijn kont' te zitten, op één of andere manier werd mijn rug wat hol geduwd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:25

dat probleem heb ik ook met de london. vroeger had ik een maat 1, zat zalig opgesloten, maar nefast voor mijn houding. met maat 2 is dit al een stuk verbeterd, maar idd, net dat ietsje anders zou het moeten zijn, maar vraag me niet wat er precies zou moeten aangepast worden.
Echter kan ik met de london dan wel héél veel stiller en rustiger zitten, nu heb ik de arizona wel op de driejarige, maar ik wordt daarin rondgekatapulteerd :D
echter vndg een paar bokken gehad, en die kon ik wel netjes uitzitten. Dus wel een stevige zit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:26

Duhelo schreef:
En als ik me niet vergis, vond Fojoe Mina érrug breed :D (en ik vind kalo dan smalletjes, terwijl die toch ook een lekker rugje op heeft :D )

En ik vind trekpaarden zoo gaaf! :o :D Zeg altijd dat er bij mij later ook nog eentje komt :j Al heb ik er nog nooit een onder m'n kont gehad. Volgens mij moet het geweldig zijn.

sorry, offtopic.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:29

kwa rijden is het net zoals een ander paard. beide van men paarden zijn boterzacht in de mond, de oudste staat vrij fijn op de hulpen (soms te fijn), die kleine is pas twee maandjes onder het zadel (1 X per week :D), dus die is nog niet zo fijn.
Oudste loopt dressuurmatig, kleinste wordt western ingereden (op de foto is de rechtste trouwens de kleine)
MAar natuurlijk heb je een heel stuk massa meer onder je, (en krijg je meer plaats op de weg :D), trekpaarden zijn de dodge's onder de auto's he :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:37

:D Lijkt me gewoon machtig om op zo'n paard te rijden. Ik bedoel, hoeveel kilo paard heb je dan wel niet onder je galopperen? 800? 1000?

Ik ben met mijn pony nog aan het werk om de hulpen duidelijk te krijgen :') Laat staan verfijning... Pony is inmiddels 7, maar doordat ik zo weinig er op zit nog vrij groen. Ik durf ook vaker niet dan wel, dus zijn we vooral daarmee aan het werk. Gelukkig scheelt die wrongseatsaver echt een hoop, ik zit er misschien niet mooier van, maar het voelt wel enorm stevig. We komen er vast wel een keer :)

Mijn doel is zeg maar om buiten te kunnen rijden zonder ook maar ergens bang voor te zijn. Nog moeilijker dan het lijkt := Er hoeft maar een fietser aan te komen en ik zit er op van: houd 'm vast! Houd 'm vast! Of: Laten we NU omdraaien zodat hij de fietser van voren ziet aankomen... Terwijl mijn pony al lang niet meer schrikt van fietsers -_-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:42

Veel kg paard . Denk dat de mijne ook 800 kg weegt . Ze is ooit gewogen op 697 kg en daags ervoor wS haar veulen afgespeend ..
Vriendin bood aan om haar BF, s te proberen . Ze heeft 2 verschillenden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:44

kwa manieren zijn ze ook hetzelfde als gewone paarden hoor, die grassprietjes zijn even eng :D

kwa gewicht een 800-900 kilo denk ik, geen idee eigenlijk :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:56

Duhelo schreef:
kwa manieren zijn ze ook hetzelfde als gewone paarden hoor, die grassprietjes zijn even eng :D

oh olibol. Dan mag ik echt jaren te voren beginnen met zoeken naar een bomproof beestje geloof ik. Kim hier op bokt is ook al zo'n spookje geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:41

Zinzi_jewel schreef:
Dank blijheid . Het is dus mogelijk om zittingen op een andere basis te zetten ?

Ja, dat is echt het grote pluspunt van de freeforms, je kan alles verschillend samenstellen. Er zijn geloof ik iets van 10 verschillende zittingen (en die ook per soort weer in meerdere maten), 3 maten kussens, diverse soorten zweetbladen, en je kan alles met alles combineren. Echt een heel mooi concept :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:58

Beetje als mijn boomzadel maar dan zonder boom :-)
Knikt goed . Vrijdag komen ze passen / testen ed.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:01

Zinzi_jewel schreef:
Eigenlijk raar , dat vrouwen een smaller bekken heeft ! Als je nagaat wat een vrouwen lichaam moet doen bij bv het krijgen van een kind ...

Dan heb je verkeerd gelezen, ze zei juist dat het gemiddelde mannen bekken smaller is als dat van een vrouw ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:17

Ik zei dat de heupen van een man gemiddeld smaller zijn ;)

Anatomisch zit het bekken heel anders in elkaar, waardoor een vrouw meer plaats heeft om er een kind uit te persen.
Maar door de andere plaatsing van het heupgewricht komt de 'zit' toch meestal smaller uit, waardoor een vrouw sneller last heeft van een te breed zadel :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:38

Vanavond buitenritje gemaakt met de BF London en is goed bevallen. Wel weer mijn blauwe plekken bijgewerkt en op zich komt het niet door de pommel zelf, maar door de rand van de seatsaver, hebben meer mensen daar last van?

Heb de halstertouw test nog niet gedaan. Zoals ik nu kan beoordelen ligt de schoft bovenop wel vrij, maar ligt de pad dieper onder, diper de kamer in, wel strak tegen de aanzet van de schoft aan (kan er net met mijn vingers bij). Hoe is dat bij anderen? Misschien zou ik het zadel nog ietsiepietsie naar achter kunnen leggen.

Ben in iedergeval nog steeds erg tevreden.

Vraag mij alleen af waarom ze zo enorm zweet eronder en onder een boomzadel niet. Komt dat door het close contact en de wollen onderzijde van de pad?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:44

fojoe schreef:
Ik zei dat de heupen van een man gemiddeld smaller zijn ;)

:D ohaha het word nu zelfs voor mij te verwarrend.. sorry hahaha

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:34

Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de pommel/fork maat voor mijn pony dus heb vandaag wat foto's kunnen maken met een M pommel en L fork (best handig als de halve stal barefoot rijd, allerlei maten voorhanden). Ik ben over beide eigenlijk niet tevreden, willen jullie even meekijken.

L fork: Sluit goed aan, maar laat vrij weinig schoft ruimte over. Deze maat zit nu in mijn zadel en mijn zadel schuift wat naar voren. Ook lijkt het als ik hem netjes op z'n plek leg wat voorover te kantelen.

http://i940.photobucket.com/albums/ad249/violaver/DSCN1833.jpg
http://i940.photobucket.com/albums/ad249/violaver/DSCN1834.jpg
http://i940.photobucket.com/albums/ad249/violaver/DSCN1835.jpg

M pommel: Vind ik wat smal, maar als ik hem wat naar voren schuif (wel nog net achter de schouder) waar mijn zadel ook naartoe schuift tijdens het rijden past hij netjes.
http://i940.photobucket.com/albums/ad249/violaver/DSCN1827.jpg
http://i940.photobucket.com/albums/ad249/violaver/DSCN1828.jpg
http://i940.photobucket.com/albums/ad249/violaver/DSCN1829.jpg

Pony lijkt op zich nergens last van te hebben, maar omdat het zadel nog steeds naar voren schuift blijf ik toch steeds een beetje zoeken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:38

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:46

Daf schreef:
Vanavond buitenritje gemaakt met de BF London en is goed bevallen. Wel weer mijn blauwe plekken bijgewerkt en op zich komt het niet door de pommel zelf, maar door de rand van de seatsaver, hebben meer mensen daar last van?
aha, dat klinkt niet onbekend ;)
Op mijn overbouwde tinker had ik ook last van de randen van de seatsaver, terwijl ik met hetzelfde zadel (Bf atlanta) op mijn oude ruin nergens last van had.
Met de schapenwol seatsaver (die ik eigenlijk alleen maar gekocht had omdat die zo mooi en heerlijk zacht is) voel ik de randen niet meer :)

@wereld: geeft niet hoor, het is idd ook best verwarrend ;)
De afbeelding helpt al een stuk om het te snappen, maar eigenlijk zou ik graag eens een mannelijk en vrouwelijk skelet bestuderen om het echt 100% door te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:35

Ik heb besloten om mijn zadel te verkopen.
Helaas lag hij niet lekker op mijn pony ondanks alle mogelijkheden tot aanpassen.
http://www.bokt.nl/markt/ad/78485/baref ... toebehoren
Ik hoop hem te kunnen verkopen en dan over te gaan op een Hidalgo valencia II of een startrekk espaniola.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:49

nou hier is de kogel door de kerk
naar aanleiding van beter dan verwacht nieuws
(en iets minder .. de onstoken kloppende verwijderde kies zenuw bleek niet de oorzaak
van de kies en kaak pijn , maar een onstoken kaak en ondertussen jukbeen ..man dat valt tegen
denk je der na een zenuw behandeling vanaf te zijn .. valt dat ff tegen.. nou mag mijn afweer systeem aan het werk
en die is toch al zo enorm sterk :') .. )

tot de volgende keuze mogelijkheden gekomen

de zgan budget arizona gaat er uit
de miss.nut gaat er op , en als dat niet voldoende is gaan we de barrydale proberen met een opstap/zadellus
laatste poging wagen voor een bijrijder die gewoon gaat ZITTEN een niet trek m in de krul trap m naar voren ruiter

man zelfs mjn man heeft m wel eens gereden , die heeft zegge en schrijven wel 7 lessen gehad en kreeg m ook gewoon rond
(stp en draf sturen etc)
okee met mij er bij aan de kant zittend , dan moet er toch een rijder te vinden zijn die dat ook kan ?
en uiteindelijk gewoon alleen aan de slag kan ? en een beetje grondwerk met m kan doen , simpele basics
gaat het "minder" kan deze hem met de tijd "over nemen" onder hele goede voorwaarden, lijkt me mooie deal

voor nu ga k mijn been spieren proberen wat op te rekken
besefte dat we wel conditioneel wat beter geworden zijn, weer kan lopen , nog wel hoofdzakelijk met stok en niet lang of ver
maar loop weer !, aan rekken weinig aandacht heb besteed dus gaan een poging wagen

samen met een breder zadel ( :') bijna iedereen hier op zoek naar smaller .. ), daar pony smaller geworden is en meer in stoelzit kan
paard is al jaren mijn fysio maar afgelopen jaar veel te slecht gelegen om dat bij te houden en zou mijn lijf enorm veel goed
doen weer op te pakken

vinden we nog geen bijrijder , en gaat het met mijn lijfje niet iets vooruit gaan we op jacht naar een koper
zal niet makkelijker worden .. maar bij "haast" word die verkocht door een bekende ,
niet gratis maar weet wel dat die dan goed terecht gaat komen

pff , eerst maar eens beetje aan de slag
maar vandaag eerst ff dagje ziekenhuis
over ca 1,5 week hopen we weer wat te kunnen doen en gaan we vol entouisiasme aan de slag :D