Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 07:42

Ik denk dat ik niet voor de micklem ga maar voor de ps of sweden. Ik blijf hem mooier vinden en de kwaliteit leer is denk ik ook een stuk beter.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:08

met de kwaliteit van het leer van een micklem is echt niets mis!
Heb er een van ongeveer 4 jaar oud en een van 1,5 jaar oud, en beide zijn ze nog als nieuw!
Gewoon "normaal" invetten en bijhouden en niets aan de hand.
Echt top hoofdstellen!

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:17

Ik heb um al al jaren. Hele mooie kwaliteit wat flink wat kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:44

Ligt aan je eisen.. het leer is totaal niet vergelijkbaar met passier of dobert.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:53

Daarbij verschilt het kwaliteit van het leer ook per hoofdstel. Ik heb bij die van mij riempjes (voor het bit) die duidelijk van slechter kwaliteit leer zijn, die rimpelde al na een paar weken, waarbij de andere riempjes goed zijn gebleven. Dus ik geloof het wel dat er mensen zijn met slecht kwaliteit Micklems.

Ik ben hardstikke blij met mijn hoofdstel, en het leer is goed. Maar het had van mij allemaal beter gemogen. Gelukkig verbuigen de staafjes van mij gespen niet meer, dit lijkt te komen door dat ik nu de frontriem er niet meer aan heb zitten. Kwaliteits-check hebben ze duidelijk NIET bij Rambo als het om hun hoofdstellen gaat.. En dat je eigelijk niet bitloos buiten kan rijden door het zwakke leer van de ringen.. tja... vind ik persoonlijk belachelijk.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:31

Mijn Micklem ziet er na alle maanden ook nog als nieuw uit. zelfs de riempjes die je elke dag gebruikt. Vind het wel vreemd dat zoveel mensen dezelfde klachten hebben...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:20

Ik heb het hoofdstel nu ongeveer een half jaar. Ben er erg tevreden over.
Mijn nieuwe paard moest er wel even aan wennen.
Het leer is geweldig, de pasvorm ook. Al heb ik nog maar 1 gaatje over bij de neus en keelriem bij mijn nieuwe paard.Afbeelding

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:55

volgens mij moet het kopstuk andersom??

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:35

Klopt, de verbreding hoort eigenlijk naar achteren te wijzen. Sommige zijn verkeerd gedrukt waar het pijltje met front staat.

Mijn leder is ook zeer fijn, helemaal niets op aan te merken. Vind het fijner dan mijn kieffer.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:35

lotje5lotje schreef:

Ik heb hem ook zo om gedaan haha vind hem zo veel fijner zitten (en mijn paard ook) veel logischer om uitsparingen bij de oren te hebben.

Zie het bij meer mensen hoor sommige doen hem andersom en sommige zoals het hoort haha!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:37

Duality schreef:
lotje5lotje schreef:

Ik heb hem ook zo om gedaan haha vind hem zo veel fijner zitten (en mijn paard ook) veel logischer om uitsparingen bij de oren te hebben.

Zie het bij meer mensen hoor sommige doen hem andersom en sommige zoals het hoort haha!

Nee het lijkt logischer om de uitsparing tussen de oren te hebben, maar dat is het uiteindelijk niet. Reden daarom is omdat de micklem gebaseerd is om drukpunten te ontwijken. Eentje daarvan zit tussen de oren. Waar die van jou dus nu op ligt, met de verbreding naar achteren zorgt je dat hij niet tussen de oren komt en dat de druk over een groter oppervlakte wordt verdeeld.

Maargoed, als je paard hem zo fijner vindt zitten hoef je dat zeker niet te veranderen.

Edit: ook zie je op bovenstaande foto dat het dan vaak omhoog gaat staan en de druk enkel zit op het randje vanachter. Dan heb je wel geen druk meer tussen de oren, maar een zeer plaatselijke druk aan de achterkant.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:00

Er zit mij bij dat juist de verbreding naar voren moet (manier waarop Liss hem heeft), het meest onlogische klopt zeg maar. Had met drukpunten te maken. Dat heb ik toen uitgebreid nagezocht. Ik vond het maar raar toen, maar werd uitdrukkelijk zo geïnstrueerd.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:11

Vientje schreef:
Er zit mij bij dat juist de verbreding naar voren moet (manier waarop Liss hem heeft), het meest onlogische klopt zeg maar. Had met drukpunten te maken. Dat heb ik toen uitgebreid nagezocht. Ik vond het maar raar toen, maar werd uitdrukkelijk zo geïnstrueerd.

Hoe bedoel je? Er zijn een aantal verkeerd gedrukt, waar dus front eigenlijk naar achteren wijst. Maar eigenlijk horen ze andersom dan bovenstaande foto. Zo wordt hij ook gebruikt op het filmpje van william micklem zelf.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:16

Ik snap er nou niet veel meer van, ik heb de verbreding naar voren zitten en er is geen sprake van extra druk want heb een paardje wat daar heel heftig op reageert die druk achter de oren. Ik heb hem beide kanten op geprobeerd en hem op de kant laten zitten waar ze het fijnst op liep. Denk ook niet dat er per se maar 1 manier is en iedereen t per paard en situatie moet bekijken. Overigens staat ie absoluut niet omhoog bij mij vreemd dat anderen dat dan wel hebben.

Maar even zonder dollen heb al zat mensen gesproken die hem ook andersom hebben zitten dan "hoort" ben echt niet de enige :P

En ja ik ben bekend met hoe het hoofdstel bedoelt is qua drukpunten etc (want das wel zo handig als je een hoofdstel aanschaft of in ieder geval ik persoonlijk koop niks zonder mij er in te verdiepen)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:26

Ik zeg toch ook dat je dat niet hoeft te veranderen als je paard er zo fijn mee loopt.

Maar het is wel gemaakt met de bedoeling om het brede stuk naar achteren te doen. Net om de druk over een groter oppervlakte te kunnen verdelen weg van de oren ipv tussen de oren.
Of hij omhoog staat hangt gewoon wat vanaf hoe het hoofd en vooral de oren gebouwd zijn. Als de oren fel naar achteren staan gaat het voorste vlakker liggen dan als ze dichter naar voren staan. Elk paard is anders en zoals je al kon merken met het aanpassen van de neusriemen zie je dat er maar weinigen zijn waar de neusriem ook exact hetzelfde ligt.

Dit is ook allemaal maar theorie, als jij merkt dat het in praktijk zo fijner is voor je paard dan hoef je dat ook zeker niet te veranderen. Ik wou alleen maar de oorspronkelijke bedoeling verduidelijken.
Die van mij is ook erg gevoelig bij zijn oren, maar bij hem kan ik absoluut niet rijden met het brede stuk naar voor, want ja ook ik heb het zo eens geprobeerd. Dan zit hij als een gek te schudden en hij wil het gewoon weg. Eenmaal weer andersom gedaan was het probleem opgelost. Elk paard reageert er anders op, en misschien is die van jou net heel gevoelig een stukje achter de oren en niet perse tussen de oren. Dat kan ook verklaren waarom ze fijner loopt als het tussen de oren ligt ipv achter de oren.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:24

Het was ook geen aanval.... of verkeerd bedoelt :P Ik legde gewoon even uit waarom ik hem zo om had. Snap je punt hoor, maar inderdaad het is maar net wat per paard het fijnste werkt.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:21

Mijn paard reageert helemaal niet op wat voor hoofdstel je ook gebruikt.
Het kan zijn dat ik hem andersom heb maar als ik het omdraai dan zal dat voor hem weinig uitmaken. Ik had dit hoofdstel gekocht voor mijn vorige paard.
Maar vind het zonde om hem te verkopen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:22

Ik had een keuze gemaakt maar helaas mag ik weer op zoek.
Ik wil bitloos en was dus beland bij barefoot contour physio met sidepull neusje.
Maar mij paard heeft schijnbaar een te beschaafd koppie :+
Alles op zijn kleinst en dan is er net te veel beweging in ht geheel(dus kopstuk en neusje beide net te los...)
Heb hem maar weer te koop gezet. Erg jammer want het is echt mooi spul kwa kwaliteit en concept maar ja... als het niet past dan past het niet.
Maar wat nu...
Micklem word afgeraden om echt volledig bitloos mee te rijden(buiten etc)
En vertrouw het ook niet voldoende om de gok te wagen dat het heel blijft met mijn draakje.

Dus als er nog tips zijn wat betreft bitloos (sidepull) en ergonomisch.... erg welkom

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:27

Ik heb gisteren geprobeerd te passen, maar het hoofdstel zit heel raar. Zal vandaag even een foto maken. De neusriem is namelijk veel te lang, maar de rest past wel weer... Misschien moet ik nog wat gaatjes bij laten maken!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:55

Smal neusje?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:32

Is hier iemand die een bruine micklem frontriem in maat SH (39 cm) heeft liggen en die wel wil verkopen?

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:18

Jaime_ schreef:
Is hier iemand die een bruine micklem frontriem in maat SH (39 cm) heeft liggen en die wel wil verkopen?

Ja ik !
Stuur je me een pb? Hij is nieuw

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:10

Heb vandaag mijn nieuwe micklem gepast. Kan iemand mij vertellen of hij zo goed zit? De foto's zijn helaas niet helemaal scherp want meneer had geen zin om stil te staan ;)

Afbeelding

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:16

Neusriem mag wel een gaatje lager zitten, dan sluit hij mooier rond het jukbeen en ik denk dat hij dan ook beter gaat zitten met het bit. Nu wordt het bit wat teveel omhoog getrokken. (Edit: niet omdat je bitriempje te strak zou zitten, maar omdat het ringetje te ver naar boven zit.)
Met elke kan 1 of misschien zelfs 2 gaatje lager lijkt hij prima te zitten. Bitriempje zal je dan wel eentje vaster moeten doen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:17

Ik vind hem wat strak langs de jukbeen liggen. Misschien gaatje naar beneden