[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:30

Ollytje schreef:
Mijn excuses voor de reclame in mijn vorige berichtje :oo

Hoofdstel is binnen, even vlug omgedaan voor de foto (moet nog even beter op maat) maar wat een prachtig mooi anatomisch gevormd hoofdstel is dit zeg! Staat ons tinkermeisje Toffee ook erg goed. Nu nog even geduld hebben tot het bijpassende Ghost Barocco zadel binnen is. <<)

[ [url=m/RWksga.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7yj0Ji.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoofdstel! Is dat die van barefoot?

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:33

Mooi hoofdstel, ik vraag me alleen af nu de keelriem geen funktie heeft of het hoofdstel niet erg makkelijk af komt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:35

DubbelDun schreef:
Mooi hoofdstel, ik vraag me alleen af nu de keelriem geen funktie heeft of het hoofdstel niet erg makkelijk af komt.

Daa volgens mij een kaakriem en geen keelriem. Snap ook niet wat je bedoelt met dat het geen functie zou hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:46

De keelriem heeft de funktie om het hoofdstel om te houden als er bijv. een tak oid tussen zou komen of het paard gaat zijn hoofd schuren e.d. Met een kaakriem heb je die funktie dus niet meer.

Dat iedereen de keelriem veel te los heeft zitten werkt overigens ook niet mee om dat te voorkomen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:18

Ik vind een kaakriem veel fijner bij sidepulls, keelriemen zijn imo niks waard om een sidepull stabiel op z'n plek te houden. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:32

Een sidepull heeft de neiging te dicht bij de ogen te komen en dan is een kaakriem idd handig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:15

Het hele idee van dit hoofdstelletje is om een knik te krijgen in het bakstuk om deze bij het oog vandaan te houden. Vandaar de kaakriem :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:39

Snap ik, maar zoals eerder gezegd de keelriem zit er niet voor niets aan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:00

Afbeelding

Afbeelding

Hallo dames. We hebben even foto's gemaakt van pad met zadel die mijn vriendin pas heeft gekocht.

Op foto 1 zitten er twee lages in. Op foto 2 zit er elke kant 1 inlage in. Wij vinden twee inlages bij dit paard onnodig. Hoe vinden jullie het zadel en pad liggen? Hij is nog niet aangeslingeld. Dat wordt de volgende stap :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:14

vanop dergelijke fotos is er maar weinig van te zeggen. Foto 1 lijkt me een vrij hoog pakket, maar meer beoordelen kan je hiervan niet. Dit gaat beter met foto's in aangesingelde toestand en vanaf de zijkant genomen, bij voorkeur van na even te rijden, dan heeft het zijn plaats opgezocht.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:02

Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:34

Ik denk dat ik er achter kom waarom ik met boom zadels zo rap rug klachten krijg.
Vandaag weer even met de barebackpad geeedwn. En dan kan ik mijn bekken beter kantelen en kets meer richting " stoelzit" gaan.
Bij de traditionele zadels geeft de lepel die ruimte toch minder heb ik t idee.
Ik ben ook zo verliefd op het " alles voelen".
Kan mezelf ook corrigeren dan, als ik wat schever zit omdat ik dan m'n botjes gewoon voel.

Alleen voor langere ritten is de drukverdeling natuurlijk niet optimaal.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:39

Anoniem schreef:
Ik denk dat ik er achter kom waarom ik met boom zadels zo rap rug klachten krijg.
Vandaag weer even met de barebackpad geeedwn. En dan kan ik mijn bekken beter kantelen en kets meer richting " stoelzit" gaan.
Bij de traditionele zadels geeft de lepel die ruimte toch minder heb ik t idee.
Ik ben ook zo verliefd op het " alles voelen".
Kan mezelf ook corrigeren dan, als ik wat schever zit omdat ik dan m'n botjes gewoon voel.

Alleen voor langere ritten is de drukverdeling natuurlijk niet optimaal.

Ik heb het zelfde!! Op een barebackpad rijdt ik zo fijn, ik zit stabiel ik heb geen last van knieen en rug. Op zadel zit ik toch echt een stuk minder, minder stabiel snel last van mijn rug in galop en soms ook opeens pijn aan mijn knieen. (de mate van pijn verschilt per type zadel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:48

Ja ik kan me enorm goed ontspannen op een pad. En dan ontspant m'n pony ook en loopt dan echt lekker.
Vandaag eigenlijk alleen gestapt 1,5 uur.
Echt genieten.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:56

Maartje1990 schreef:
Ollytje schreef:
Mijn excuses voor de reclame in mijn vorige berichtje :oo

Hoofdstel is binnen, even vlug omgedaan voor de foto (moet nog even beter op maat) maar wat een prachtig mooi anatomisch gevormd hoofdstel is dit zeg! Staat ons tinkermeisje Toffee ook erg goed. Nu nog even geduld hebben tot het bijpassende Ghost Barocco zadel binnen is. <<)

[ [url=m/RWksga.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7yj0Ji.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi hoofdstel! Is dat die van barefoot?

Ja klopt, een barefoot Contour physio. Ik had hem al in maat Full voor mijn pas overleden fjord maar die was helaas te groot voor de Tinker. Vind hem erg prettig om het hoofd zitten, een beetje het Rambo Micklem idee maar vind het leer van de BF veel betere kwaliteit.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:26

DubbelDun schreef:

Dit hoofdstel ligt lekker stabiel hoor, had een maat groter voor mijn fjord met een ander type neusriem en altijd met heel veel plezier mee gereden. Daar had ik eerder een Rambo Micklem voor maar vind de BF Contour veel mooier liggen en van 10x betere kwaliteit (leer en afwerking), paardjes reageren er ook fijn op..

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dan ze een hoofdstel afschuren.... Maar het rijd super, zowel bitloos als met bit geprobeerd vandaag op ons nieuwe paardje. We gaan de bitriempjes zo fabriceren dat je het bit er nog makkelijker afklikt. Vind het persoonlijk fijn om na het rijden gelijk het bit uit te kunnen doen en nog even uitstappen of stukkie wandelen zonder bit..

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:40

Idd zeer mooi hoofdstel zag ik voor bij komen..

Over het dekje Joycela ik vind de 2e foto wel mooier liggen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:39

Dat zie je heel vaak bij boomzadels, zeker tegenwoordig helaas met die zadels met hele diepe zit -O-

Dat de ruiter met de zitbeenknobbels niet op een redelijk vlak stukje zadel zit, maar dat deze uitkomen op het deel van het zadel dat al wat omhoog loopt naar achteren toe. Dan is het logisch dat je bekken wat gekanteld wordt zodat je als het ware een beetje met je kont naar achteren gaat steken en dat is vragen om rugpijn :(:)

Vandaar ook dat je zo vaak hoort dat mensen met een model zadel zoals bvb. de Barefoot geen rugpijn meer hebben, daar valt die spanning weg :) Tenzij iemand natuurlijk iets raars heeft en op de cantle gaat zitten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:44

Ik heb wel een vlak zadel en pas er wel goed in ( thorowgood) maar toch...
Merk echt dat dát t is..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:35

Hier heeft mijn dochter dezelfde problemen, alleen wel met een boomloos. Maar die is echt heel nieuw en het zitdeel loopt nog een beetje af naar de cantle. Ik hoop dat dat beter wordt als het zadel wat gaat vormen. Ze heeft er pas 3 x op gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:25

Ja wellicht wel. Dat moet nog wat zakken.
Een nieuwe Barefoot vond ik persoonlijk een ramp.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:44

Wie hebben er allemaal ervaring met de barefoot lazy mountain ?

Helaas is het uiteindelijk echt niet goed gekomen met de ghost op mijn paard na een boel geknutsel :(
Rugvorm was echt niet goed jammer genoeg .

Nu ben ik aan het kijken voor een western moddelletje weer .

Ik had een bosrand zadel maar die was iets te breed geworden en was toch niet je van het kwa stevigheid .

Wel lag hij heel mooi op mijn paard doordat ik de kussens er onder vandaan had gehaald . Soort barefoot zonder vps idee .

Dus ik wil nu gaan sparen voor een barefoot lazy mountain of een freemax oid

En ga dit keer ook uitgebreid een week of langer als dat kan testen had ik vorige keer ook moeten doen ;) eigen schuld dikke bult

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:28

Ik heb ergens een topic lopen over ervaringen met de Lazy Mountain! Ff zoekfunctie, ga hem as zaterdag zelf testen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:31

Oke zoek hem op tnx

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:30

welke pads zouden er nog meer onder de lazy mountain passen.?

morgen wordt mijn westip singel verstuurd ben erg benieuwd!

heb ook gelijk hoger opstapje bij ikea besteld