[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:22

Bij een ijs word het zadel al snel goed naar achter gelegd... ligt het zadel bij opzadelen niet gewoon te ver naar achter?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:30

Zijn HD inlages fijn in gebruik?
Ik wil ze aanschaffen, rijd vrij lange ritten,pony moet weer terug komen in bespiering op de rug en ik ben niet de lichtste...
Maar qua zit,is het dan heel erg anders??

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:30

Kom weer even spammen hoor. O:)
Vandaag is Lilianne langs geweest & zijn we uitgekomen op een Ghost Quevis. Ik vond het directe contact tussen mijn been en haar buik heel fijn en de ´vooruitstekende´ wrongen, omdat ik liever wat korter dan wat langer zit. :j Wat ook wel heel opmerkelijk was: mijn merrie reageerde enorm verschillend op de pad mét of zónder inkeping. Zonder inkeping ging ze echt omhoog lopen ´duwen´ met haar hoofd en hals, terwijl ze mét inkeping veel sneller zakte. Heel erg grappig om dat verschil zo duidelijk te kunnen voelen en te weten natuurlijk. :j Ik ga nu in ieder geval als een haas dat zadel bestellen, zodat we zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen. :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:35

Anoniem schreef:
Zijn HD inlages fijn in gebruik?
Ik wil ze aanschaffen, rijd vrij lange ritten,pony moet weer terug komen in bespiering op de rug en ik ben niet de lichtste...
Maar qua zit,is het dan heel erg anders??

Ja het zit wel wat breder. En je (ik) moet goed opletten in welke pad ze zitten. Bij mijn andere pad lagen ze te dicht tegen de ruggengraad aan en drukten ze daar. Ze zijn best hard. Maar ik vind het een heel fijn idee om met de hd inlages te rijden vanwege het kunstofplaatje. Anders ben ik toch bang dat de druk te weinig verdeeld wordt :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:39

Hmm....ik heb een gewone barefoot pad.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:00

Hartstikke fijn die HD inlages, alleen wat minder close contact, zit ietsje moeilijker. Maar ik kan niet zonder! Ik heb ze in een gewone barefoot pad geloof ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:50

SarahIlse schreef:
Vandaag is Lilianne langs geweest & zijn we uitgekomen op een Ghost Quevis. Ik vond het directe contact tussen mijn been en haar buik heel fijn en de ´vooruitstekende´ wrongen, omdat ik liever wat korter dan wat langer zit. :j Wat ook wel heel opmerkelijk was: mijn merrie reageerde enorm verschillend op de pad mét of zónder inkeping. Zonder inkeping ging ze echt omhoog lopen ´duwen´ met haar hoofd en hals, terwijl ze mét inkeping veel sneller zakte. Heel erg grappig om dat verschil zo duidelijk te kunnen voelen en te weten natuurlijk. :j Ik ga nu in ieder geval als een haas dat zadel bestellen, zodat we zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen. :D

Inderdaad leuk om te horen hoe zo'n pad verschil maakt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:53

Ik vraag het vooral omdat ik rugklachten heb. Vind het zachte close zitten van barefoot zo heerlijk
Maar vind goede druiverdeling ook belangrijk..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:51

pleiada schreef:
Ik heb even een vraagje voor jullie..Ik heb een van mijn ghosts verkocht aan iemand met een ijslander en kreeg net een berichtje dat het zadel wat naar voren schoof..Bij mij liggen de ghost op mijn tonnetjes als een huis dus ik heb daar nooit aan gedacht..Er zit geen orginele pad onder en ik had het idee dat die pad wat strak op de schoft trok..Kan het helpen om een andere pad te proberen en zou het evt ook helpen om de kussens bijv iets smaller te zetten?

Misschien is zij teveel gewent aan een ijslanderzadel dat verder naar achteren gelegd wordt? En dat de ghost gewoon op de correcte plek "schuift"? En bij boomloos maakt dat niet uit, de reden dat ze dat met boomzadels doen is vanwege meer schoudervrijheid voor de extra gangen maar boomloos geeft dat uit zichzelf al

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:13

SarahIlse schreef:

Fijn dat je een zadel gevonden heb! Reed je al wel boomloos? Zo nee, vond je het een erg groot verschil? Lilianne komt over een kleine 2 weken bij mij langs, kan niet wachten echt benieuwd. Hoop ook wel steeds meer dat we op een ghost uit gaan komen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:39

Anoniem schreef:
Ik vraag het vooral omdat ik rugklachten heb. Vind het zachte close zitten van barefoot zo heerlijk

Barefoot heeft van zichzelf al voldoende drukverdeling hoor! :) Zou ze in het geval van drukverdeling alleen nemen als je zelf erg zwaar bent, je endurance rijdt of een hele gevoelige pony hebt die met minder klachten krijgt.
Overigens zouden hd inlages het geheel juist minder breed maken omdat het meer a-vorm wordt. Ik vind het zelf ook totaal niet breder zitten alleen iets hobbeliger. :P

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:16

Ik had het idee dat de HD inlages wat naar beneden zakte.. Alsof het inlage vak te groot was. Hierdoor voelde ik ze zitten bij de bovenklant van mijn benen..
Heb ze momenteel niet nodig. Anders had ik ze nog met een stiksel vast kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:24

Ik zie er toch vanaf. Denk dat ik een slag minder 'heavy' ga zoeken.
Ik rijd 2x per week wel lange ritten, maar ook heel erg veel stap daarin.
(en stukjes ernaast).

Vooralsnog loopt ie er goed onder...

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:40

zafan schreef:
SarahIlse schreef:

Fijn dat je een zadel gevonden heb! Reed je al wel boomloos? Zo nee, vond je het een erg groot verschil? Lilianne komt over een kleine 2 weken bij mij langs, kan niet wachten echt benieuwd. Hoop ook wel steeds meer dat we op een ghost uit gaan komen!

Ik reed op mijn eigen merrie (2,5 jaar alweer) altijd gewoon met een boomzadel (Kieffer vzh), keihard dus. :+ Toen ik zag dat hij niet meer pastte, ben ik opzoek gegaan naar een fijne boomloze. Dus toen heb ik in eerste instantie een Barefoot London als testzadel genomen; lekker zacht natuurlijk, maar vond hem te breed. Dus heb ik Lilianne laten komen & die Ghosts zitten echt heerlijk haha! :D Maar je persoonlijke smaak komt wel goed naar voren wat je wel/niet fijn vind zitten. Ik vind het gevoel dat mijn benen wat meer vrijheid hebben (zonder zweetblad & naar voorstekende wrongen) heel fijn.
In het kort: als je altijd een hard boomzadel gewend bent, is een boomloos zadel een verademing. :j
Hoop & denk dat er vast wat fijn uitkomt voor je. :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:34

Heeft er toevallig nog iemand een pommel maat "L" liggen? De fork van de Arizona Fur lag er zo mooi op dat ik toch maar eens een bredere pommel wil proberen in m'n Notting Hill... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:37

die zoek ik ook, whahah...
en een bont seatsaver

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:07

Geryon schreef:
Anoniem schreef:

Barefoot heeft van zichzelf al voldoende drukverdeling hoor! :) Zou ze in het geval van drukverdeling alleen nemen als je zelf erg zwaar bent, je endurance rijdt of een hele gevoelige pony hebt die met minder klachten krijgt.
Overigens zouden hd inlages het geheel juist minder breed maken omdat het meer a-vorm wordt. Ik vind het zelf ook totaal niet breder zitten alleen iets hobbeliger. :P

Het is ook heel persoonlijk inderdaad :j Voor mij zijn de inlages vrij breed, waardoor ze mijn benen helemaal aan de bovenkant verder uit elkaar zetten. Bij de Lexington kreeg ik daardoor een slaapbeen. De ghost is van zichzelf, na het inrijden, vrij slap. Met zachte inlages zit ik daarin heel smal. Met heavy duty inlages door de breedte van de inlage wat breder. Maar ik durf onder de ghost op mijn pony niet zonder. Ben er erg blij mee. En nu de ghost wat meer ingereden is, zit het toch weer een pietsie smaller :D

Wel wil ik ooit denk ik deze bruine Roma picccolo ruilen voor een Firenze piccolo. Maar voorals nog tuffen we hier lekker op :j Ik heb gisteren met een schaapzitting er overheen gereden. Had ik er eergisteren op gedaan, zodat het zadel wat minder glad is voor mijn dochter. Maar het bevalt mij ook wel :D

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:58

Welk dekje heb je hier nou onder jenny?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:07

Nog hetzelfde, een mattes dekje met schapenvel en korte vacht (maat cob had ik nog liggen) en daarin de Barefoot heavy duty inlages (die niet goed passen :P ).

Nav een andere post van jou over de breedte van de kussens, heb ik mijn kussens aan de voorkant wat smaller gezet. Achter was 5 cm en voor 8 cm (was zo toen ik hem kocht). Heb daar 6 van gemaakt. De hd inlages drukten juist te veel tegen de ruggengraad. Ik heb het dekje wat verbouwd, en de inlages juist wat wijder gelegd aan de voorkant. Ik moet het nog even wat meer testen, maar het lijkt te werken *\o/* _/-\o_

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:36

Top +:)+ Die 8cm is ook veel te breed :o
Het Mattes dekje past zo keurig :j

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:22

Anoniem schreef:
die zoek ik ook, whahah...
en een bont seatsaver

die laatste heb ik voor je. nog een nieuwe. pm maar indien je interesse hebt. kleur: naturel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:28

ik zoek zoeen die je ipv de gewone barefoot seatsaver gebruikt...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:36

Ik moet misschien helaas mijn prachtige Nootbtuine London maat 1 weer van de hand doen. ;( Ik kan er vanwege lichamelijke proberen niet goed op zitten... Dus als je iemand weet / zelf interesse hebt, doe een PB' tje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:46

he wat zonde, je was er zo blij mee...

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:25

Wat zonde! Hij stond prachtig bij jullie!