voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:44

Daf schreef:
Die test kan ik idd nog wel even doen :j

Zag idd ook zweetplekken, beide zijden op de plek van de inlages en ruggegraat leek mooi droog (moeilijk te zien met donker paard).

Is de London idd. Zat heerlijk, al kom ik in draf echt die pommel tegen (dus flinke blauwe plekken), maar vond het meest verwonderlijke dat Kyra gelijk zoooooooooo ontspannen liep, die heeft alleen maar met dr neus over de grond gelopen.

jhaha daf heb ik ook lekker blauw ook ik heb afgelopen zaterdag pas weer heerlijk gereden
nu mag ik het zadel ook meenemen op de enjoy the ride!!! 25 km
echt super service
blauwe plekken zwakken weer af goed teken
ook heb ik zaterdag nog op een \boom zadel gezeten pff geen doen meer nu hahaha

Zilfstar

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:57

Droge en zweetplekken kijk ik ook niet zo nauw naar. Ik hou ze wel in t oog zeg maar. Maar kijk meer of paard pijn aangeeft bijv naast ruggengraat. Zou bij de genoemde pony met pijnklachten idd een prof erbij halen. Klinkt niet goed.

Vandaag na weken van rijden met Christ fellsattel weer eens de Trekker erop gegooid. Moest weer even aan mijn beugels wennen want heb dus weken zonder gereden. Twijfel of ik ze een gaatje langer moet doen want kwam bij de galop hoger uit t zadel. Met de christ zit ik prima door. Paard liep er wel heel goed onder, flink wat kauwen op t bit, erg aan de teugel lopen (soms te diep maar dat is wel fries-eigen natuurlijk) en was lekker fris. Voel me inmiddels sinds ik met de christ ook door de bak durf te crossen heel zeker in t zadel en kan ie niet fris genoeg zijn voor me.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:13

Ik had gisteren dus ook droge plekken, rechts een hele grote van pakweg 15 à 20 cm doorsnede en links een hele kleine van 5cm doorsnede.
Wol is niet plat, de rest wel waar het bezweet was.
Heb alleen gestapt. (zadel zonder VPS)

Wat moet ik nu?
Gaat VPS veel verandering brengen?
Een 2de inlage steken?
Of een zadel met VPS aanschaffen? (ik had er 1 gevonden)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:15

Jannepauli schreef:
@ Safiera: Ik zou je eigenlijk aanraden er een chiropractor bij te halen, die hebben naast kennis van botjes ook verstand van spieren. Een fysio is wat minder onderlegd en chiropractors zijn artsen.

Chiropractors artsen? Dat is nieuw voor mij..??

Ik heb een paardenfysio die ook DA is, is ook wel handig. Zij kent de pony dus ga haar eerst maar eens bellen denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:19

Hier ook goede ervaring met chiropractor, maar bekende fysio die ook DA is lijkt me een prima begin.

Kun je misschien meteen een enting of iets van wormenkuur combineren ofzo :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:25

Hmm, dan houd ik chiropractor zeker in m'n achterhoofd!
En idd even kijken wanneer ze weer geënt moeten worden ja :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:32

hai :wave:

komt ook f voorbij vliegen ,

gisteren ff gereden , met cane , totdat mijn kuiten mega verkrampten
moet echt over naar mega steolzit wil k t beetje volhouden

der op komen was een sport , maar was te doen
maar er weer van af :=
uiteindelijk been via de voorkant er overheen getild

me god wat een mega brave knol heb ik toch ook
nu nog een bijrijder zien te vinden die blijft hangen

maar okee de budget gaat der dus weer van af , ga eerst een keer weer de miss nut er op leggen
die is al lager in voor en achterzijde
binnenkort (ooit) eens de barrydale proberen
kijken hoe dat gaat

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:17

Hoi,
hier is zaterdag ook een barefoot aangeschaft, een cheyenne maat 2 bij horsetopshop. Ik helemaal blij want ik ging eigenlijk voor een testzadel maar die was net uitgeleend en uiteindelijk toch de gok genomen. Met rijden schoof hij echter, behoorlijk zelfs. Maar goed, 's avonds kwam de mevrouw van hts nog even een zak voer langs brengen die we niet in de auto mee kregen en toen zei ze dat hij blijkbaar een brede pommel nodig had. Wat haar trouwens net zo verbaasde als mij, want zonder zadel leek hij dat echt niet nodig te hebben. En flink aansingelen tijdelijk.

Hij heeft gewoon een vreselijk onpraktische rug op dit moment want hij is iel, mager en met een hoge schoft (zonder spieren). Dus het is net zo'n zandloper. Het zadel glijdt dus met singel en al naar achteren. Toen ik eerst gereden had (blijkbaar toen nog niet genoeg aangesingeld) kon ik het zadel van zijn kont plukken toen ik afstapte. De singel zat ook letterlijk halverwege zijn buik.

Even foto voor idee wat ik met het paard bedoel:
http://imageshack.us/a/img7/1224/kopievanp1010330.jpg

Maar al met al ben ik wel tevreden. Morgen even de bredere pommel halen. En de volgende keer strakker aansingelen en zo nodig tijdelijk een voortuig gebruiken. Overigens heb ik het zadel ook steeds terug moeten leggen nadat de verzorgster en mijn moeder erop hadden gereden. Qua singel heb ik die volledig elastische fra-singel.

Zo was hij twee jaar geleden: http://imageshack.us/a/img442/9562/victor1m.jpg

Dus ik verwacht gewoon dat over een tijdje alles gewoon weer normaal blijft liggen. We hebben ook een maismuesli bijgehaald om te voeren zodat hij snel wat aan komt, en woensdag gaan we ook een regendeken halen. Hij is namelijk ook nog eens van binnen naar 24/7 op een uitloop staan gegaan (we hebben hem nu bijna 2 weken) en hij is daardoor vreselijk aan het verharen geslagen en wintervacht aan het aanmaken waardoor we hem nu niet dikker krijgen nog. En met een regendeken op met slecht weer hoeft hij daar minder energie in te steken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:24

Weet je zeker dat de pommel breder moet en niet smaller? Een zadel hoort trouwens sowieso niet te schuiven, zat de singel niet heel los (als je erop zit zakt het zadel nog wat in)?

In het topic in mijn onderschrift zie je trouwens mijn 'zitproblemen' met boomloos. Heeft iemand tips voor het hakken uitdrukken? Het voelt alsof de beugels te lang zijn, maar eigenlijk zijn ze al behoorlijk kort...

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:31

Sheran schreef:
Weet je zeker dat de pommel breder moet en niet smaller?

Dat vroeg ik mij ook af.

Je zitprobleem heb ik geen advies voor, is het niet gewoon een kwestie van wennen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:37

Ja, ze zei echt breder, het verbaasde haar ook. De eerste keer zat de singel wel los, maar daarna niet echt meer volgens mij. Maar de volgende keer singel ik gewoon nog meer aan. Alles is natuurlijk ook nieuw. Ik zal morgen wel even een foto maken van het paard met zadel. Hij is op dit moment gewoon raar gebouwd. Qua boomzadel had hij wel een smalle boom gemoeten namelijk (werd eerst met een wintec zwarte boom gereden maar die begon op de schoft te liggen, dus ze zijn gewisseld en dat nieuwe zadel gebruikte ze op twee paarden dus die kreeg ik niet mee). Vandaar dat ik dus ook boomloos ging, want ik verwacht dat hij nog vreselijk weer gaat veranderen qua bespiering en dan blijf je bezig met zadels kopen.

Ik heb helaas geen tips op je zit wat in het topic niet al gezegd is. Ik zie dat zelf niet. (ik ben al helemaal blij dat ik eindelijk kan zien of het paard in de goede galop zit aan de longeerlijn).

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:40

Zijn er hier ook mensen die een rendiervacht onder hun zadel hebben?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:22

Zo , meld me even hier ! Heb wat gezocht en wilde wat ervaringen vinden over boomloze zadels .
Ervaringen genoeg , lees dat veel mensen met een BF rijden .
Mijn voorkeuren lijken uit te gaan naar een Startrek en dan een spaanse uitvoering ( vindt ik gewoon erg gaaf ) of een Freeform zadel dacht aan de freeform Enduro want die ziet er wel comfortabel uit , of de Freeform DKR . een heeft wel een zweetbald de andere niet .
Ben benieuwd naar ervaringen .
Een Barefoot Cheyenne heb ik ooit gestest in een ver verleden , en een BF dressuurmodel heb ik van de zomer nog gereden , voelde me net cowboy billy .. Kwam er wijdbeens vanaf ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:29

caj2008 schreef:
Zijn er hier ook mensen die een rendiervacht onder hun zadel hebben?

Rendiervachten zijn dunner dan schapenvacht en nemen (naar horen zeggen) minder goed vocht op.
Schapenwol kan 40% van zijn eigen gewicht aan vocht opnemen en ventileren en zijn zeer goede dempers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:01

meende juist dat het andersom was...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:45

rendiervachten ventileren idd beter. De haren zijn dikker en hol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:17

Zinzi_jewel schreef:
Zo , meld me even hier ! Heb wat gezocht en wilde wat ervaringen vinden over boomloze zadels .
Ervaringen genoeg , lees dat veel mensen met een BF rijden .
Mijn voorkeuren lijken uit te gaan naar een Startrek en dan een spaanse uitvoering ( vindt ik gewoon erg gaaf ) of een Freeform zadel dacht aan de freeform Enduro want die ziet er wel comfortabel uit , of de Freeform DKR . een heeft wel een zweetbald de andere niet .
Ben benieuwd naar ervaringen .
Een Barefoot Cheyenne heb ik ooit gestest in een ver verleden , en een BF dressuurmodel heb ik van de zomer nog gereden , voelde me net cowboy billy .. Kwam er wijdbeens vanaf ;)

Ik heb een week oid de Freeform enduro getest, die zat voor mij zo breed dat ik echt niks meer kon. Dat wil zeggen, ik kon bijvoorbeeld niet doorzitten, terwijl ik op een barebackpad en andere zadels zo wegrijd en stil zit. Het zit zéker breder dan barefoot. Het ontbreken van het zweetblad en daardoor meer contact met je been tegen je paard is wel heel erg fijn :j
Nou zit er bij de Freeforms wel veel verschil tussen de types, de dressuur zit veel smaller, daar kon ik wel goed mee uit de voeten (ik zocht alleen geen dressuurzadel). Ik zou dus zeker types uitproberen, en als je bang bent om te breed te zitten evt de een smallere zitting (dressuurzitting) op de enduro-basis zetten. Dat scheelde bij mij een flink stuk in de breedte, al was het niet voldoende om echt fijn te kunnen zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:48

Dank blijheid . Het is dus mogelijk om zittingen op een andere basis te zetten ?
Heb wel aangegeven dat ik een niet te brede zit zoek. Maar ook een veelzijdig zadel . Dus zowel voor dressuur werk als lekker relaxed bossen in ..
Het zou een 2e zadel worden . Heb een fijn boomzadel . Die op beide paarden zou kunnen passen .
Maar wil dan nu toch wel een bodemloos erbij .
Zodat beide paarden een zadel hebben als dat zo uitkomt .
Als mn jonkie straks beleerd is dat er iemand mee kan rijden met ons . Wel zo gezellig .
Hoewel ik wel al weer kriebels krijg terwijl ik dit type van iemand anders op mijn meisje ..
Maar goed dat zal wel wennen als ik de juiste persoon vindt dan

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:32

Zinzi_jewel schreef:
naast babaansingels bestaan er nu ook al bodemloze zadels - haast niet te volgen, al die nieuwe trends :+
:D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:34

fojoe schreef:
Zinzi_jewel schreef:
naast babaansingels bestaan er nu ook al bodemloze zadels - haast niet te volgen, al die nieuwe trends :+
:D

Haha , en ik was al zo aan het opletten dat mijn gsm wel boomloos nam ipv bodemloos ....
Ach ga dr patent op aanvragen :+

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:49

Haha ik verbaas mij echt dat veel mensen de barefoots te breed vinden zitten. Ik vind dat juist heerlijk zitten, net of ik in een fijne luie stoel zit..
Maar ik kan mij natuurlijk wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld maat 36 hebt dat het heel anders voelt dan maat 42

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:59

Bareback zit ik heerlijk hoor . Maar met BF niet . Mijn paard is al breed van zichzelf . Zal ook meespelen .
En luie stoel effect zoek ik ook niet want dan zit ik ingezakt en wil makkelijk zelf rechtop zitten ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:02

Het is ook maar net hoe je lijf en paard in elkaar zitten, en welk model Barefoot je vergelijkt met welk model ander zadel :)

Ik heb zelf dat mijn heup heel gemeen op slot kan schieten als ik te breed zit, en dat heb ik vaak juist door bvb. een kniewrong. Ook bij een boomzadel of zelfs bij een Ghost...terwijl ik daar op een Barefoot nooit last van heb maar ik rij ook nooit op Barefoots met kniewrongen :)

Bij Freeforms zijn de zijkanten van de zadels vrij dik, waardoor ik daar voor mijn gevoel ook wel erg breed op zat. Er komt immers nog een laagje extra tussen paard en been te liggen. Bij een smallere zitting wordt je weer wat hoger boven je paard geplaatst waardoor je voor je gevoel weer wat minder breed zit, en neem je dan een model met korte zijkanten dan wordt het ook weer minder breed allemaal voor je gevoel, maar dan zit je weer zo'n eind bij je paard vandaan.... al met al vind ik de Freeforms wel fijn zitten, maar ik mis toch wel wat paard-gevoel.

Maargoed, bij een nog nieuwe en wat stugge Barefoot heb ik dat ook wel...alhoewel ik dat toch wat fijner vind zitten omdat je toch nog iets dichter bij je paard zit :) En ik ben ook erg gehecht aan dat "zitkuipje" van de Barefoot, zo lekker tussen die pommel en cantle in en zonder dat de achterkant van de zitting omhoog loopt zoals je bij de boomzadel-looks hebt vanwege de lepel.

Ik vind de Barefoot Arizona en Atlanta het fijnste zitten vanwege hun korte zijkanten, daardoor vind ik die helemaal niet zo breed zitten :)

Maar mijn echte favoriet qua zit is toch het Christ Butterfly lamsvacht zadeltje, heerlijk zacht :+:

Luie stoel effect wil ik ook niet, maar met de verplaatsbare beugelophanging van Barefoot kun je zelf kiezen of je gewoon netjes rechtop gaat zitten met je been recht onder je, of er als een zak aardappels met een enorme stoelzit op wilt hangen, of alles daar tussenin :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:18

wereld schreef:
Haha ik verbaas mij echt dat veel mensen de barefoots te breed vinden zitten. Ik vind dat juist heerlijk zitten, net of ik in een fijne luie stoel zit..
Maar ik kan mij natuurlijk wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld maat 36 hebt dat het heel anders voelt dan maat 42

die broekmaat doet er niet toe.
ik heb ook last van de brede zit, maar ik zit toch echt boven die 42 :+
het ligt er maar net aan hoe je bekken gebouwd is, en bij mij valt dat dus vrij smal uit - ondanks het stevige achterste :P
en natuurlijk speelt de vorm van de paardenrug ook een belangrijke rol.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:27

Ik bedoel niet zozeer de broekmaat, meer dat als je hele smalle heupen hebt de zit eerder breed lijkt dan dat je brede heupen hebt..