voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:29

The Hip Saver has been specifically designed by Heather to increase the feeling of a narrower twist on English style treeless saddles. Some treeless saddles, especially on broad-backed horses, can feel very wide to sit on and may cause the rider a lot of stretch in the hip joints and muscles.

The Hip Saver can help with rider comfort by reducing this stretched feeling and help to achieve a better riding position.

de grove vertaling :

de hipsaver is speciaal ontworpen door Heather om het een boomloss zadel meer het gevoel van een normaal engels zadel te laten krijgen. Boomloze zadels, helemaal als die op een bredere paardenrug liggen, kunnen het gevoel van heel breed zitten geven en kunnen daardoor veel druk op de heupgewrichten/spieren/banden van de ruiter geven.

de Hipsaver kan helpen door het comfort voor de ruiter te vergroten door het smaller maken van de zitting waardoor je ook een betere positie aanneemt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:50

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:22

Heeft er hier iemand ervaring met de hipsaver van hm?Ik heb mijn trekker te koop staan omdat ik op een van mijn paarden absoluut niet kan doorzitten en krijg pijn in mijn bekken van het zadel,ik heb echt een smallere zit nodig..Ik heb zelf ook een hm boomloos gehad,maar die vond ik alleen maar met warm weer lekker rijden..Dus ben benieuwd of de hipsaver ook zo hard is in het begin..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:19

ik lees dat er ook traagschuim in zit, dat zou betekenen dat het op zich best comfy zou moeten zitten , maar ik dacht ergens in dit topic idd wel ervaringen te hebben gelezen(1 of 2?) dus hopelijk lezen die dit en reageren nog eens ;)

edit, zie wel dat ik heel haastig heb zitten typen bij de vertaling := boomloss lol

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:28

Duhelo schreef:
iemand ervaring met dit:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... /BFSWSEAT2
het scheelt van prijs de helft met een schaapseatsaver (en zoals eerder gezegd hou ik liever mijn zadel compleet :D ), er zijn geen schaapjes voor gestorven :D , en mijn zadel mag kwa zit wel wat kleiner zijn (maat twee, en ik heb maat 38), dus dat is geen probleem.
maar ik heb wat schrik dat de randen van de seatsaver zouden gaan duwen?

Is een superfijn dingetje hoor :j

Zie voor volledige omschrijving http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... chaap.html

Veel fijner dan de schaap-seatsavers vind ik, omdat ze alleen over het middenstuk zitten. Goedkoper, prima functioneel, en je hoeft je originele seatsaver dan niet in de kast te gooien maar die blijft er gewoon onder zitten :)

In theorie wordt het middenstuk iets hoger en de zit dus iets smaller, en de zitting iets minder ruim.
In de praktijk valt dit verschil erg mee.

De Hipsaver is een prima ding op zich. Gewoon een seatsaver met ene verhoogd middenstuk waardoor je weer iets meer A-vorm in het zadel maakt. Door het verhoogde middenstuk wordt je zit wel wat ondieper (je zit immers hoger en daardoor lijkt de cantle minder hoog achter je) en je verliest wat paard-gevoel, maar dat hou je toch als je meer een A zit wilt, op welk zadel dan ook, die A komt toch door meer afstand te maken tussen paard en ruiter.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:35

hey bedankt voor de vertaling en info!!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:32

:wave: ik ben heeeeeeeeeeelemaal happy. Gister de Barefoot London geprobeerd op mijn paard met hele hoge schoft en atrofie en ze heeft nog nooit zo ontspannen gelopen. Heb zelf wel blauwe plekken aan de binnenzijde van mijn bovenbenen van de pommel := maar dat is een kwestie van bewuster lichtrijden en idd niet te overdreven.

Zal strax even foto's plaatsen. Ga zo eerst mijn dressuurzadel te koop zetten :D

Vraagje: kan ik ook ergens zien of het een maat 1-2 is? Als het goed is moet ik de maat 2 toegestuurd hebben gekregen.

Daarbij kon ik dit ook niet zien/vinden:
- Verplaatsbare beugelophanging d.m.v. klittenband
- Aanpasbare singelstoot-positie door V-singelsysteem

Mbt de singelstoten die zitten onderaan gewoon naast elkaar en ik zie niet het V-systeem..???

Wat ik mij nog afvroeg mbt een dekje eronder. De pad met inlages zit eronder, maar zou je daar ook nog een dun dekje onder kunnen doen of ga je dan teveel met lagen werken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:45

Mooi Daf!

Klinkt alsof je een wat ouder model hebt waarbij de beugelophanging nog vast was, en de singelstoten ook.
Voor maat 1 of 2: kijk even naar het serienummer :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Serie ... herkennen/

In principe wordt het altijd afgeraden om nog iets onder je pad te leggen, omdat de pad d.m.v. de inlages een strookje ruggengraatvrijheid geeft. Ga je daar een dekje onder stoppen dan ondermijn je dat.

Een dekje tussen pad en zadel kan eventueel wel, als je graag een fleurig dekje onder je zadel wilt zien, maar inderdaad: hoe meer laagjes, hoe groter de kans op schuiven wordt.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:49

Zo'n vermoeden had ik al, dat zou dan ook een zadel zonder VPS zijn denk ik dan ..??

En als ik de link zie dan is het idd geen V-singel systeem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:51

Moet je even naar het serieunummer kijken, dan zie je meteen of het VPS is :P

Het VPS was er wel al voordat de verplaatsbare beugelophanging en de V-singel kwamen :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:57

Okiedokie, ga strax gelijk kijken ;)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:16

Laatst bijgewerkt door Daf op 01-10-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:19

@Daf: mijn zadel ligt ook zo op foto 2, en als ik erop ga zitten drukt het wat op de schoft. Ik ga het nu met een kleinere pommel proberen :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:25

Zo foto's even aangepast.

Ik had niet het idee dat die op de schoft ruste, maar vind het nog moeilijk beoordelen. Heb wel een S pommel liggen, deze is de M, maakt het dan niet alleen nauwer rond de schoft?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:26

Ja, je maakt het wel iets nauwer, maar ook hoger. Maar als het er niet op ligt als je erop zit lijkt het me prima, hoor. Bij mijn paard zakt het alleen nog wat naar beneden als je opstijgt (die heeft ook atrofie)

Wel een mooi zadel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:30

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:40

Haha weet ik, maar beugels zaten op het allerlaatste gaatje :D dus had geen last van een knobbel :D

Hoe vind jij m tonen bij de schoft? En als ik erop zit (en je even ondersteboven hebt gezeten)...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:46

Hij lijkt prima zo :)

Normaal gesproken zakt de pommel ook nauwelijks als je in het zadel gaat zitten, maar dat zal ook wel liggen aan de mate van soepelheid van het zadel, en hoe diep de rug is.

Als het zadel nog wat stug er bovenop ligt zonder ruiter er op, dan kan het best een eindje dieper zakken wanneer het ruitergewicht het zadel verder naar beneden duwt.

Heb je de halstertouwtest al gedaan? :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:49

mijn test zadel ligt ook zo geloof ik (rond de schoft ) zijn zweetplek was zaterdag ook helemaal egaal (ben goed aant werk geweest nu ik redelijk weet hoe ik moet gaan zitten)
hoe zit het zadel Daf is een london toch?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:01

Die test kan ik idd nog wel even doen :j

Zag idd ook zweetplekken, beide zijden op de plek van de inlages en ruggegraat leek mooi droog (moeilijk te zien met donker paard).

Is de London idd. Zat heerlijk, al kom ik in draf echt die pommel tegen (dus flinke blauwe plekken), maar vond het meest verwonderlijke dat Kyra gelijk zoooooooooo ontspannen liep, die heeft alleen maar met dr neus over de grond gelopen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:20

Tja, slecht nieuws van bij ons. Ik heb gisteren de rug van Salvira (pony van zus) eens grondig geïnspecteerd.

NIET goed :n Helemaal niet goed. Naast de drukking die ik dus vorige week zag, heeft ze echt veel pijn. Als ik met twee vinders naast de ruggegraat een beetje druk geef krimpt ze ineen. Ook zie/voel je daarna een grote harde bult/spier/iets rond de schoft. Waar schoften en ruggegraten normaal gewoon dun zijn, is het bij haar dus echt dik wanneer ik er even op druk.
En dat terwijl achter/naast de schouderbladen juist vermindering van spier (atrofie?) te zien is.

Zit nu dus een beetje met de handen in het haar. Natuurlijk wordt er voorlopig niet gereden. Maar wat nu? Kan hier ooit nog een zadel op? Pff ik weet het echt even niet meer. Paardenfysio bellen is geen slecht idee, of?
oliebol. Dit is niet goed. Arme pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:32

ik zou haar even rust geven sowieso.
eventueel een masseur erbij halen daarna,om de boel even los te maken als dit nodig is.
het lijkt mij dat er best wel weer een zadel op kan maar ik denk niet de huidige combinatie...en waar het dan fout gaat is echt zoeken..

iets anders,weten mensen hier of het ook slecht is om bij een boomzadel droge plekken onder de beugelriem ophanging te hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:36

Safiera:

Oei, ik zou daar zeker even naar laten kijken, zodat je de preciese oorzaak kunt achterhalen en ook kunt aanpakken. Op zich is de kans klein dat je zoiets door een Barefoot krijgt, de zadels worden juist vaak gebruikt om dergelijke klachten te herstellen. Maar niks is onmogelijk natuurlijk...

Het kan ook zomaar iets vrij simpels zijn zoals een wervel die verschoven is, en de hele doorstroming in de weg zit waardoor spieren niet genoeg zuurstofrijk bloed aangevoerd krijgen.

Dat kan echt grote gevolgen hebben... ik heb vaak te maken met mensen met revaliderende paarden, waarbij veel spierweefsel weg is en allerlei verkrampingen en pijnen enzo zitten. Vaak zie je na een paar behandelingen en een ander zadel dan een enorm verschil, waardoor paarden in een paar weken tijd van een S, via een M, naar een L pommel gaan omdat de spieren weer bij trekken als alles weer goed staat en goed werkt in het lijf :)

Een goede fysio of ostepaat o.i.d. moet de oorzaak wel kunnen vinden en kunnen helpen om het op te lossen :j

DC: zweetplekken zijn heel listig en lastig om te beoordelen. Droge of natte plekken kunnen zowel positief als negatief als niets-betekenend zijn....de ene keer heb je een droge plek door teveel druk, de andere keer door meer druk dan omliggend gebied, maar verder niet oncomfortabel of schadelijk, weer een andere keer juist door minder druk of dat er lucht bij komt of iets.

Ik heb nu ook gehoord van iemand die droge plekken heeft onder de beugelophanging van haar Barefoot, als ze zonder beugels rijdt.... wat moet je daaruit dan cuncluderen? Je kan er eigenlijk niet zoveel mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:43

ja weet je, 'vroeger' keek ik nooit naar zweetplekken.
sterker nog, 15 jaar terug legde je gewoon een zadel op je paard en klaar.

er is veel voor te zeggen dat er tegenwoordig anders mee wordt omgegaan, zodat paarden geen last van het zadel hebben maar anderzijds merk ik dat men/we/ik er soms in doorslaan.

ik word dus al kriebelig bij droge plekken,terwijl mijn pony voor het eerst sinds 2 jaar in uitgestrekte draf kan en rengalop...maak me denk ik teveel zorgen...
toen ik nog met bf reed keek ik ook niet zo erg naar droge/natte plekken,merkte wel of pony fijn of niet fijn liep.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:16

@ Safiera: Ik zou je eigenlijk aanraden er een chiropractor bij te halen, die hebben naast kennis van botjes ook verstand van spieren. Een fysio is wat minder onderlegd en chiropractors zijn artsen.