Sussanne schreef:Ik heb die opstaphulp nu al een paar keer voorbij zien komen, maar ik vraag me af waar dit goed voor is. Om de rug te onlasten? Of je zadel op z'n plek houden. Ik zag het namelijk om het been heen en ik vraag me ag hoe comfortabel dit is voor het been, lijkt me enigszins pijnlijk, als je zo'n 70 kg bent en dan er op gaat staan. Trek je toch het been omhoog, danwel niet naar buiten? Opstijgen gaat vaak snel, dus er komt dan een ruk(je) aan het been. Zie ik dit heel zwart wit of kritisch? Ik vraag me af wat de puntdruk belasting is op zo'n 40cm2.
Edit: ik bedoel dit niet aanvallend!
Ik was zelf ook nogal kritisch erover. Het is niet een heel fijn gevoel om met je hele gewicht aan zijn been te hangen. Maar doordat de band over het zadel loopt en daardoor ook wrijving heeft met het zadel, komt niet al je druk op zijn been. Mijn paard vind het geen probleem, die opstaphulp. Als ik via het zadel opstap, hang ik met al mijn gewicht aan het zadel, en omdat een Barefoot maar 1 hard onderdeel heeft (pommel) hang ik dus met al mijn gewicht aan dat ene plekje net naast de schoft. Nou is het bij mijn ronde Belg ook zo dat het zadel simpelweg niet op z'n plek blijft liggen als ik via het zadel opstap. Via een krukje of bankje opstappen: paard is erg slecht in stil staan (geen smoes, weet ik), maar zlefs met een bankje voer ik nog erg veel druk uit op het zadel om op te stappen.