[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:35

Sussanne schreef:
Ik heb die opstaphulp nu al een paar keer voorbij zien komen, maar ik vraag me af waar dit goed voor is. Om de rug te onlasten? Of je zadel op z'n plek houden. Ik zag het namelijk om het been heen en ik vraag me ag hoe comfortabel dit is voor het been, lijkt me enigszins pijnlijk, als je zo'n 70 kg bent en dan er op gaat staan. Trek je toch het been omhoog, danwel niet naar buiten? Opstijgen gaat vaak snel, dus er komt dan een ruk(je) aan het been. Zie ik dit heel zwart wit of kritisch? Ik vraag me af wat de puntdruk belasting is op zo'n 40cm2.

Edit: ik bedoel dit niet aanvallend!

Ik was zelf ook nogal kritisch erover. Het is niet een heel fijn gevoel om met je hele gewicht aan zijn been te hangen. Maar doordat de band over het zadel loopt en daardoor ook wrijving heeft met het zadel, komt niet al je druk op zijn been. Mijn paard vind het geen probleem, die opstaphulp. Als ik via het zadel opstap, hang ik met al mijn gewicht aan het zadel, en omdat een Barefoot maar 1 hard onderdeel heeft (pommel) hang ik dus met al mijn gewicht aan dat ene plekje net naast de schoft. Nou is het bij mijn ronde Belg ook zo dat het zadel simpelweg niet op z'n plek blijft liggen als ik via het zadel opstap. Via een krukje of bankje opstappen: paard is erg slecht in stil staan (geen smoes, weet ik), maar zlefs met een bankje voer ik nog erg veel druk uit op het zadel om op te stappen.

Sussanne

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:15

Iemand al een zijn/haar hand tussen het been en de sjorband gehad, om dat te voelen? Een sjorband is van zichzelf al heel stug en snijdend. Ik denk namelijk niet dat het zadel een deel van het gewicht overneemt, want de trekkracht zit in de lus, naar de andere lus. En als het zadel het opvangt, dan zou je puntbelasting hebben op twee wervels. Dit is de reden waarom je met bbp niet met beugels mag rijden. Noem mij kritisch... maar heel eerlijk zou ik dit wel willen testen, maar niet op mijn paard, want ik geloof niet dat dit gezond is voor de spieren en gewrichten, dan zou je (als het geen schuivend zadel is) beter gewoon op kunnen stijgen, vanaf de grond.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:57

Ik hoorde ook al dat je met boomloos altijd iemand moet hebben die tegentrekt of een opstapje neemt. Ik heb dus tot nu toe altijd iemand gehad die mijn beugel aan de andere kant vast houdt... Maar ik stapte normaal dus altijd alleen op. Maar mijn paarden zijn dat zo gewend en staan altijd stil. Moet ik dan nu toch maar een opstapje kopen om het goed te doen? Ik wil ze nl echt niet belasten... Maar ik vind een krukje ook maar zo irritant.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:24

Een krukje is een kwestie van gewenning. Die van mij heb ik direct bij het inrijden al geleerd om naast het krukje stil te staan voor ik opstapte. Als ze eenmaal het principe snappen dan kun je ze overal naast parkeren om op te klimmen, picknicktafel, paaltje. Maar ook zonder die hulpmiddelen kan ik gelukkig opstappen zonder dat het zadel echt schuift. Paard is niet megarond, dat zal vast schelen.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:31

Mijn pony was ook geen krukje gewend maar ik zet hem gewoon overal naast :)
En hij vind het wel prima, op buitenrit vind die stilstaan soms wat moeilijker maar met een beetje geduld lukt dat ook wel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:49

tjaakje schreef:
Moet wel zeggen dat ik deze clips ook meer vertrouw dan de clips die aan de originele opstaphulp zitten.

Inmiddels zijn we bezig met de maker om er betere clips op te zetten.
De opstaphulpen van ons zijn niet gemaakt van sjorbanden, Tjaakje heeft zelf een gemaakt met sjorbanden.
Ik snap dat je er kritisch over bent, geen probleem!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:05

Uit het vorige boomloze topic, van Kwetal die de opstaphulp verkoopt:

Citaat:
Het is aan te bevelen om je paard even te laten wennen aan het gevoel van die band om hun been en over de rug, dan langzaak de druk opvoeren. De druk komt - in tegenstelling tot wat je verwacht - op de rug en niet rond het been. We hebben dat op onszelf getest. Ik kan Ron niet optillen, maar Ron mij wel, dus Ron heeft de band om zijn been gedaan en over zijn rug gelegd en dan via de schouder naar voren en vervolgens ben ik in de lus gaan staan - dat was gevoeliger op de rug, niet in zijn lies. Vandaar dat we ook aanbevelen om hem altijd te gebruiken in combinatie met barebackpad of zadel. (of een bontje om de band te doen waar hij over de wervel ligt) Bedenk ook dat je niet een half uur aan het opstappen bent - maar slechts een paar tellen.
Je kunt met je voet ook in de beugel blijven hangen. Het voetbed is van dik nopjes rubber, dat maakt dat je er niet in (of uit) schuift en dat de lus open blijft staan. Direct na het opstappen maak je de opstap hulp los van het paard en van je eigen been. Vervolgens open je beide gespen en dan heb je een lang eind, waarvan de uiteinden in elkaar passen. Dat kan je om je lijf wikkelen, om de hals van het paard (extra handvatje) of uiteraard in een rugzakje of zadeltasje doen. Het weegt niks en neemt niet heel veel plek in.
Drentelen is iets wat je je pony af zou kunnen leren en misschien doet hij/zij dat minder zodra je met de opstap hulp opstapt?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:37

Hallo iedereen!

Ik heb gemerkt dat ik stukken beter zit in mijn Barefoot Cheyenne wanneer er geen beugelriemen of fenders aan hangen. Hebben jullie misschien een idee hoe dit komt en of ik nog andere opties heb?
Ik rij er perfect mee zonder er iets aan te hangen, maar daarvoor heb je geen zadel, natuurlijk! :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:41

Saars schreef:
Hallo iedereen!

Ik heb gemerkt dat ik stukken beter zit in mijn Barefoot Cheyenne wanneer er geen beugelriemen of fenders aan hangen. Hebben jullie misschien een idee hoe dit komt en of ik nog andere opties heb?
Ik rij er perfect mee zonder er iets aan te hangen, maar daarvoor heb je geen zadel, natuurlijk! :)

Ik kan ook altijd mijn benen stiller houden zonder iets. Maar heb ook geen idee wat je er anders aan kunt hangen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:56

ik heb datzelfde probleem, beugels zijn ondingen bij mij. Weet helaas ook niet direct een oplossing. kan je je beugelriemen verder naar achter plaatsten ? Misschien dat dat helpt ?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:00

jokari schreef:
ik heb datzelfde probleem, beugels zijn ondingen bij mij. Weet helaas ook niet direct een oplossing. kan je je beugelriemen verder naar achter plaatsten ? Misschien dat dat helpt ?

Bij mij is het iets verbeterd toen ik ze naar voren deed (ik zat in spreidzit). Maar ik raak ze nog steeds kwijt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:27

Zonder beugels gaat bij mij ook beter inderdaad. Ik rijd nu dus ook gewoon zonder :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:16

Ik heb met mijn Tinker ook wat opstapproblemen. Ik stap altijd op via een krukje en dan zonder mijn voet in de beugel te zetten (pony is maar 1.38 m). Sinds de laatste tijd, waarschijnlijk sinds ik eraf gevallen ben, blijft ze ook niet meer rustig stilstaan naast het krukje. Als ik op de bovenste trede sta, doet ze een stapje opzij / naar achteren zodat ik er niet op kan. Maar ben nu hard aan het oefenen daarmee en het gaat steeds beter. Ik gebruik daarvoor omgekeerde psychologie (ik doe ook Parelli): als mijn paard een stap opzij / naar achteren zet, moet ze van mij direct een aantal rondjes draven. En dan proberen we het weer opnieuw. :) Het gaat steeds beter, wat ook wel een voordeel is, is dat mijn paard liever lui dan moe is.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:38

Ik heb vandaag definitief afscheid genomen van mijn Lexje. De nieuwe eigenaresse kon er heerlijk op zitten en het zadel lag perfect op haar kwpn'er, toch fijn om te horen! Wij gaan verder met onze London :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:46

Akke_sSpring Lexje stond ook nog op mijn lijstje om ooit te proberen. Maar nu ik de cherokee en de cheyenne heb denk ik dat het lexje niets gaat worden. Haflinger te korte rug dan zal het lexington zadel voorover duiken. De cheyenne heb ik nu wel te koop staan al twijfel ik eigenlijk nog wel :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:03

Dat voorover duiken was ook waar ik tegenaan liep. Ik zat doorgaans fijn en paardlief liep braaf maar altijd na het rijden was het zadel weer wat naar achteren geschoven en voorover gekieperd. De London lag nog op dezelfde plaats als waar ik het had neergelegd en de zitting nog keurig horizontaal. Het was een betere beslissing maar mijn Lexje heeft mij door de diepere zit wel van een behoorlijke lancering gered dus die was me wel wat waard ;)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:14

Oke dus in een lexington heb je meer kans om te blijven zitten tijdens een lancering :=
Toch nog even goed nadenken dan of ik de cherokee en de cheyenne ga verkopen en dan een lanceer vrij lexington ga kopen _O-
In normale tijden heb ik nog weleens vlieglessen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:10

Ghehe...das ook wat vliegles

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:10

Oo ik baal zo verschrikkelijk.. Ik had dus voor de barefoot chayenne maat 0 gebeld om die te testen, maar ook daar was die niet meer.. Pff ik weet nu echt niet wat ik moet. Ik durf hem gewoon niet gelijk te kopen :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:11

Bommeltje_ schreef:
Oo ik baal zo verschrikkelijk.. Ik had dus voor de barefoot chayenne maat 0 gebeld om die te testen, maar ook daar was die niet meer.. Pff ik weet nu echt niet wat ik moet. Ik durf hem gewoon niet gelijk te kopen :(

Ze zijn op zich wel weer goed te verkopen hoor!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:15

Welke kledingmaat heb je dan?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:19

Tussen de 32 en 34 in, ja dat is waar maar mijn vriendje vind dat riskant. Ik ga eens kijken of ik hem inderdaad gewoon koop en hem daarna als het niet lekker ligt toch verkoop.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:20

Even een heel vergezochte oplossing: kun je de JustAdjust niet testen en de cantle zo zetten, dat de lengte van de zitting even lang is als die van de Cheyenne maat 0?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:22

Sorry haha dat ik reageer, maar het gaat met name of het gaat passen op de pony. :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:23

Ja femke heeft inderdaad gelijk :)