voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:31

Ja, tis dat...ik verwacht nu ook niet het van het maar hier heeft onze Arizona toch nog niet veel gebruikerssporen...die blijft er heel goed uit zien.
Meestal als het donker gekleurde stukken hebt krijg je sneller kleurverandering bij constante wrijving...dit is toch met veel zadels zo, niet?
De prijs is leuk en ze zitten zo héérlijk, meer moet ik niet hebben :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:51

MissCharlie schreef:
Thanks!
Wel jammer dat het zo snel slijt! Op de plaats van de beugelriemen zitten al lelijke plekken, dat valt me dik tegen.

Dat is niet direcht slijtage, maar nubuck leer is geruwd leer, en door de vrijving van je beugelriemen word het leer glad, dus als gewoon leer.

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:20

Ik zie qua slijtage bij de lederen zadels eigenlijk alleen maar altijd inderdaad plekken die gladder / donkerder / wat ingedrukt worden doordat de beugelriemen er overheen wrijven, maar verder helemaal geen gemene beschadigingen ofzo? Inderdaad dat het leer daar gladder wordt door de schuring van de riemen :)

Vind het wel meevallen vergeleken met wat je soms ziet op zadels. Verkleuring op een plek die het zo te voortduren krijgt dat heb je toch al snel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:33

wereld schreef:
Safiera schreef:
DRIE centimeter? Wat zijn drie centimeter nou helemaal... Ik denk dat ook de stella nog gewoon kan.

Tja 3 cm is natuurlijk maar een klein stukje, maar op zo een korte rug kan het net te veel zijn.. Maar we gaan het zien, we gaan het gewoon proberen en hopelijk lukt het prima..

3 cm kan soms net teveel zijn :j
Ik heb een weekje een cheyenne getest, en daarna een cherokee. De cheyenne is dan maar 3 cm langer, maar die 3 cm zorgde er wel voor dat het meer wiebelde aan de achterkant met draven, terwijl de cherokee dat nauwelijks doet. Nu weet ik wel dat het bij zo'n zacht zadel wat minder uitmaakt dan bij een boomzadel, maar denk wel dat het comfortabeler is als het niet/nauwelijks wiebelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:58

MissCharlie schreef:
Wat is de Barrydale een aanrader zeg! Hij zit als een huis. alleen met galopperen moet ik mijn zit nog vinden.

Ik zei gisteren per ongeluk BarryFoot toen ik barefoot barrydale wilde zeggen, dus ik heb mijn barrydale omgedoopt tot BarryFoot :+

[ Afbeelding ]

Hele gave foto dit trouwens! Zou het zadel alleen niet fijner liggen als hij iets verder naar achteren ligt? Hij ligt nu zo op de schouder :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:01

Sheran schreef:
Hij heeft ze inderdaad niet meer, ze waren waarschijnlijk binnen 2 weken weer leverbaar. Nou ja, dan moet ze het nog maar 2 weekjes uithouden zo :D. Misschien kan ik de voorkant op de een of andere manier wat ophogen met een stel sokken in het dekje :').

En in het kader van "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" heb ik Equixantos gisteren een maat S pommel voor je toe kunnen sturen *\o/*

Marcel had een aantal verschillende pommels besteld, dus ik sta die L en XXL pommels uit de voorraad te halen, en zie er daar 1 tussen zitten die dus echt niet de juiste sticker erop had zitten, dit was 100% zeker weten een S pommel, dat zie je heel duidelijk :j

Dus die heb ik er maar bij gedaan en die gaat naar jou begreep ik van Marcel :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:57

Daarnet voor de 2de keer met de Arizona van mijn dochter gereden...het is het allereerste zadel dat op mijn Haf muurvast blijft liggen!
Wat een fantastisch gevoel, ik heb helemaal mijn vertrouwen terug *\o/*
Vroeger schoof ik zelfs weg in de bochten bij draf en galop was helemaal niet doenbaar ;(

De oplossing lag hier gewoon onder mijn neus, nu is het nog beslissen welk model ik ga nemen...de Barrydale of de Cheyenne vind ik ook heel mooi passen op een korte Haf.
Wat vinden jullie knap in combinatie met western outfit?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:31

Dan vind ik voor het oog de arizona het mooist. Helemaal als je al weet dat die goed voor jullie werkt zou ik niet een ander model nemen. :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:13

julius_juut schreef:
Dan vind ik voor het oog de arizona het mooist. Helemaal als je al weet dat die goed voor jullie werkt zou ik niet een ander model nemen. :)

Ja dat is wel waar, ik ga zeker de mening van de verkoopster ook vragen. Bedankt!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:24

pmarena schreef:
Sheran schreef:
Hij heeft ze inderdaad niet meer, ze waren waarschijnlijk binnen 2 weken weer leverbaar. Nou ja, dan moet ze het nog maar 2 weekjes uithouden zo :D. Misschien kan ik de voorkant op de een of andere manier wat ophogen met een stel sokken in het dekje :').

En in het kader van "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" heb ik Equixantos gisteren een maat S pommel voor je toe kunnen sturen *\o/*

Marcel had een aantal verschillende pommels besteld, dus ik sta die L en XXL pommels uit de voorraad te halen, en zie er daar 1 tussen zitten die dus echt niet de juiste sticker erop had zitten, dit was 100% zeker weten een S pommel, dat zie je heel duidelijk :j

Dus die heb ik er maar bij gedaan en die gaat naar jou begreep ik van Marcel :j

En in het kader van: 'de Bokt Markt is ook handig' heb ik een S pommel gekocht via de Markt :')

Beetje banketstaaf wel :'). Is er nog iemand die een S pommel wil?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:57

Ja, ik ga denk een s-pommel moeten aanschaffen :Y) Ik wou er eigenlijk eentje via Nicky's Keet bestellen maar heb dat nog niet gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:03

Nou, ik kan ze dan wel doorsturen naar jou? :P

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:06

Wat leuk, al die complimentjes!

Foto's van de slijtageplekken ga ik maken, het is toch wel echt opvallend en dat na een keer of 5 rijden met het zadel. Terwijl mijn cheyenne vrijwel geen plekken heeft en die is echt al wat ouder.

Ik las dat iemand zijn zit nog niet helemaal had gevonden in galop na een testritje, ik moet eerlijk zeggen dat ik na tientallen ritjes mijn zit nog niet had gevonden op zowel de cherokee, de cheyenne en de barrydale...het blijft wennen.

Pmarena, zoals je kunt zien op de foto had ze voldoende schoudervrijheid om even lekker de benen te strekken, maar inderdaad had het zadel een tikje naar achteren gemogen :j

Iana, dit is inderdaad de zwart/bruine. De andere bruine versie was ook erg mooi geweest, maar dit staat Kim ook zeker erg goed.
Ik heb op meerdere barefoots gereden, dit is zeker mijn favoriet. Leuk dat je ook van het western rijden bent! Ik heb wel aan een westernzadel gedacht, maar omdat Kim niet regelmatig wordt getraind verandert ze veel in bespiering en in omvang :+ Dat is ook de reden dat ik voor barefoot kies.

Jokari, de cheyenne paste ook niet helemaal lekker bij mij. Maar er zijn echt wel andere barefoot zadels die je wel meer steun geven, meer een gedwongen houding, zoals de barrydale. Maar eerlijk is eerlijk, ik zit beter in een 'echt' dressuurzadel met boom.

Stephanie, ja dat is echt Kim :P Kom anders binnenkort eens een keertje bijkletsen, kun je haar ook weer eens zien ;)

Angela, ik ben nog steeds heel blij met haar! De laatste tijd gaat het steeds beter. Nu nog even dat buikje eraf trainen en wat meer spieren kweken. (Zowel bij mij als bij haar :') )

Sheran, de laarzen zitten en lopen heerlijk, alleen met galopperen maken mijn benen nog wel eens bewegingen die ze niet zouden moeten maken :+ Soms blijft de bovenkant van de boots dan onder de rand van de pad haken of zo..maar verder zitten ze super, en ze maken de western outfit helemaal af natuurlijk!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:35

Ja leuk hé MissCharlie, ik heb een westernzadel met boom (op maat zelfs) heeft me veel geld gekost en hij glijdt naar opzij als ik bochten neem.
Ik ben toch vast besloten en ga voor een Arizona gaan, dezelfde als die van mijn dochter. Hij ligt en zit goed...ik heb er zelfs dicht in de buurt een vrij nieuwe 2de hands gevonden. (al een mailtje gestuurd)

ik hoop dat het maat 1 is, ik heb maat 40.

Is het een ramp als het een maat 2 zou zijn?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:01

Als je maat 40 hebt denk ik dat je comfortabeler zit in een maat 2 :)
Ik heb maat 36 en vind dat ik behoorlijk opgesloten zit in maat 1..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:03

Dát denk ik ook ja :j

Ben blij dat jij zo blij met 'r bent Charlotte :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:04

Maat 1 of maat 2 kan heel verschillend vallen bij de verschillende modellen zadels :)

Een Lexington valt bvb. vrij krap, krapper dan de andere modellen met pommel, terwijl de westernmodellen ook weer een stuk ruimer vallen dan de modellen met pommel.

Mensen die bij een Lexington een maat 2 nodig hebben passen vaak wel in een Arizona maat 1 bijvoorbeeld.

En het komt ook vaak voor dat een slank iemand met lange benen veel beter zit in een maat 2, terwijl een propje met korte benen weer wel goed in een maat 1 past :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:30

Inderdaad. Ik ben behoorlijk slank en heb lange benen, en heb een London maat 1. De zit is nog best ruim, maar de zweetbladen hadden wat langer mogen zijn (al zijn ze gelukkig al een stuk langer dan bij een boomzadel)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:37

iemand ervaring met dit:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... /BFSWSEAT2
het scheelt van prijs de helft met een schaapseatsaver (en zoals eerder gezegd hou ik liever mijn zadel compleet :D ), er zijn geen schaapjes voor gestorven :D , en mijn zadel mag kwa zit wel wat kleiner zijn (maat twee, en ik heb maat 38), dus dat is geen probleem.
maar ik heb wat schrik dat de randen van de seatsaver zouden gaan duwen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:30

Duhelo schreef:
iemand ervaring met dit:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... /BFSWSEAT2
het scheelt van prijs de helft met een schaapseatsaver (en zoals eerder gezegd hou ik liever mijn zadel compleet :D ), er zijn geen schaapjes voor gestorven :D , en mijn zadel mag kwa zit wel wat kleiner zijn (maat twee, en ik heb maat 38), dus dat is geen probleem.
maar ik heb wat schrik dat de randen van de seatsaver zouden gaan duwen?

Ik heb deze net besteld en nu twee keer mee gereden, ik vind het echt super zitten!!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:13

is er ook iets om bevenop de barefoot arizona te leggen waardoor je minder breed zit?

ik heb een maat 1, maar krijg kramp in mn heupen doordat ik er zo breed op zit. Met de cheyenne heb ik hier iets minder last van, en met mn startrekk heb ik geen last..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:26

Vandaag een wandeling van 2 uur in stap gemaakt met de Arizona (zonder VPS)

Ik had twee ronde cirkels die droog waren, de rest van de rug was bezweet.

Deze cirkels waren thv de beugelophanging, zijn dit nu drukpunten?
De wol lag overal plat behalve daar waar de droge plekken waren.

er zitten standaardinlages in de pad

wie kan mij hier iets over zeggen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:53

Ik denk dat daar juist geen druk zit dan.
Had ik vandaag ook onder mijn ride on pad, overal zweet behalve daar, terwijl er geen beugelophanging is!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:31

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:17

bedank fojoe.
Helaas geen idee wat er staat, de omschrijving is engels, maar is dit iets om de zit te versmallen?