[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:44

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:12

+:)+ Je kan het altijd vragen. Nee heb je en ja kan je krijgen. ;)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:53

Hinke schreef:
@Pmarena: wat is een verplaatsbare velcro cantle ? :o?

Ik ga later nog even terug lezen, nu een kort vraagje: zijn er hier nog mensen die zaterdag ook naar equiday gaan in Ermelo? Daar is veel over boomloos te vinden, ook veel standjes enzo.

Ik ga ook.

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:03

Nou, de pommel eruit gekregen na veel gedoe. Hij zit er weer terug in, maar wel het haakje van mijn rits afgebroken |(

Volgens mij heb ik een goede maat pommel. Op onderstaande foto's heb ik er een dekje onder met de standaard foam inlages die geleverd worden bij de pad. De vorige foto met die ene rare zweetplek aan de rechterkant, zitten heavy duty inlages in de pad. Wel ben ik gisteren regelmatig op- en af moeten stappen tijdens de buitenrit. Zou dat misschien de rare plek kunnen betekenen van gisteren? Dat ik de pad hard tegen zijn lichaam aan druk omdat ik hang in het zadel om weer op te stappen?

Hierbij de foto's van vandaag met de standaard pad en inlages:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties die ik gisteren gekregen heb!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:10

Vandaag het cherokee zadel erop gehad, we stappen nu een min of 20. En na de staprit had ik een groot gedeelte onder het zadel waar de haren heerlijk door elkaar lagen. Beetje moeilijk te zien op de foto maar het ging om een behoorlijk groot stuk waar de haren niet mooi lagen. Stukken ervoor en erachter zagen er prima uit.

Zadel is niet verschoven, iemand tips

Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:13

Misschien bij allebei toch door het op- en afstappen? Ik stap nooit op of af via de beugels. Sta altijd moeilijk te doen via hekjes, prullenbakken, paaltjes...hup been er over en in het zadel :D

quibje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:19

kan idd door het op of afstappen zijn, zelfs door het zadel eraf te halen kan dit volgens mij komen toch?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:20

Dat is inderdaad wel beter Jennyxx, helaas wil mijn allerliefste pony niet stilstaan naast obstakels, omdat ze weet dat ik dan op haar kan gaan zitten :wow: Net of dat op andere manieren niet lukt :P

Ik ga misschien ook zaterdag naar Equiday, moet nog even kijken en overleggen.

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:21

Nou, ik ben die van mij al 2 jaar aan het wennen aan krukjes maar nee, het lukt me niet. Zodra ik groter wordt dan mijn paard, stapt hij naar achteren. Hij vindt het maar niets....Dus helaas in de beugels hangen om op te stappen. Ik weet dat het niet goed is, maar ja, mijn knollie is hartstikke eigenwijs. Dan moet het maar zo. :roll:

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:21

Bij mijn pony zijn de haren ook altijd door elkaar, vooral ook direct naast de ruggegraat. Denk dat dat is omdat het zadel ietsje schuift.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:05

Haren gaan natuurlijk niet uit zichzelf scheef liggen, kan gebeuren tijdens opzadelen, opstijgen, rijden, afzadelen.... als er iets verschuift dan verschuiven er haren mee.

Zegt op zich dus niet zoveel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:09

Maak me er ook geen zorgen om gelukkig :D Ja ik geen zorgen _O-

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:20

Pipaa en Zinook, misschien is de opstaphulp van Buitenzinnig iets voor jullie? Ik heb er zelf een gemaakt, omdat die van Buitenzinnig voor mijn Belg te klein was, maar het principe bevalt me erg goed.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:55

Tjaakje, ik heb hem inderdaad al en het bevalt me heel goed :j
Alleen soms ben ik te lui om hem mee te nemen of ik vergeet hem...

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:08

O nooit geweten dat zoiets bestond. Hoe groot is jouw Belg. Mijn paard is 1.64. Zou dat passen, denk je? Lijkt me wel handig. Als ik met de barebackpad wil rijden, moet ik altijd vragen of iemand me een zetje wil geven. En als je dan alleen bent, heb je een probleem. Dus dan zou dit wel een uitkomst zijn.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:37

Mijn paard is 1,67m maar lekker trekpaard-rond. Ik kreeg hem er wel omheen, maar de lus om zijn been werd dan zo klein dat dat niet comfortabel zat. Bovendien kwam de clip van de lus zo laag te zitten, dat hij onhandig los te maken was. Ik gok dat het om jouw paard prima gaat lukken. Hieronder twee foto's van mijn eigen knutsel, gemaakt van spanband, een autogordel clip en een vliegtuiggordel clip. Moet wel zeggen dat ik deze clips ook meer vertrouw dan de clips die aan de originele opstaphulp zitten.

Ow ja, paardlief had zich na een flinke buitenrit omgetoverd tot varken :+

Afbeelding
Afbeelding

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:00

Hallo ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik ben dus al eventjes opzoek naar een barefoot cheyenne testzadel maat 0 maar ik kan het werkelijkwaar nergens vinden. En ik durf er ook geen te kopen zonder te weten of het goed ligt of bij haar past. Heeft hier iemand een idee?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:02

Equixantos heeft een DryTex in maat 0.

Edit: nee niet, laat maar, volgens de site van pmarena wel maar volgens de site van Equixantos zelf niet.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:05

Ja dat wist ik, maar die heb ik meerdere malen gebeld en gemaild en al 2 keer een bestelling van dat testzadel geplaatst, maar ik krijg nergens reactie op.. Volgens mij hebben ze deze niet meer.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:17

Bommeltje_ schreef:
Ja dat wist ik, maar die heb ik meerdere malen gebeld en gemaild en al 2 keer een bestelling van dat testzadel geplaatst, maar ik krijg nergens reactie op.. Volgens mij hebben ze deze niet meer.

Bellen na 20.00uur. Ze hebben het overdag vaak erg druk met de paarden en alles erom heen.

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:33

@Tjaakje: Dat heb je keurig gemaakt zeg. Zelf ben ik niet zo'n handige Harrie, dus de opstaphulp gaat op mijn wensenlijst.

Volgens mij heb je wel een leuke Bels om te zien met zijn/haar blonde haren.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:44

Oke,dan ga ik dat even proberen ;)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:51

Ik heb die opstaphulp nu al een paar keer voorbij zien komen, maar ik vraag me af waar dit goed voor is. Om de rug te onlasten? Of je zadel op z'n plek houden. Ik zag het namelijk om het been heen en ik vraag me ag hoe comfortabel dit is voor het been, lijkt me enigszins pijnlijk, als je zo'n 70 kg bent en dan er op gaat staan. Trek je toch het been omhoog, danwel niet naar buiten? Opstijgen gaat vaak snel, dus er komt dan een ruk(je) aan het been. Zie ik dit heel zwart wit of kritisch? Ik vraag me af wat de puntdruk belasting is op zo'n 40cm2.

Edit: ik bedoel dit niet aanvallend!

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:27

Eerlijk gezegd vroeg ik mij dat ook wel een beetje af :=

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:31

Mijn paard heeft duidelijk voorkeur voor de opstaphulp boven opstijgen met de beugel. Je gebruikt het over een bbp of zadel waardoor de belasting al beter verdeeld wordt dan piekbelasting.
Daarbij is de rug rond en komt het meeste op de rug terecht. Het vloeit daar al op af. Naar mijn idee komt er helemaal niet zoveel op het been terecht.

Ik heb het op drie verschillende paarden gebruikt en de eerste keer kon ik na een keer druk zetten ter oefening, probleemloos opstappen.