voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:03

Ik heb net weer een lange rit gemaakt op mijn BF cherokee maar krijg z`n last van mijn rug en ik val wat naar voren in het zadel met draven, wat doe ik verkeerd :o ik probeer goed rechtop te zitten en naar de juiste houding te kijken maar toch blijf ik last houden.....
Meer mensen hier last van?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:11

Is je beugelophanging verplaatsbaar? Anders kun je misschien daar eens mee knoeien. Of ligt je zadel misschien te ver naar achteren?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:26

Ja is verplaatsbaar, en naar mijn idee ligt het niet te ver naar achter. Zal er eens goed naar kijken!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:31

Als je tijdens het lichtrijden naar voren valt, zit de beugelophanging misschien niet ver genoeg naar achter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:37

@Zoek: probeer je niet té krampachtig om goed te zitten, dat je daar last van je rug van krijgt?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:02

fojoe schreef:
Duhelo schreef:
kwa afmetingen, geen idee. mijn dubbeldikke pastten makkelijk in de agradipad, maar zou niet weten hoe lang ze zijn. Mss kan Fojoe ze eens opmeten?
ik zal vanavond een poging doen :)
't is die avond niet meer gelukt, maar daarnet wel :)
ze zijn 55 cm lang.

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:09

Nou wat een gedoe met een zadel vinden voor de kortste fjord. Het 17,5 inch wintec dat erbij zit is iets te krap voor mijn kont, een 18 inch word weer te lang, vanmiddag had ik mijn london er op liggen. Ik had de stella voor ze gekocht, maar die is nog een paar cm langer als deze dus dat gaat hem helaas echt niet worden.. Vandaar dat deze ook te koop staat.
Dit is de london van mijn fries. Ik heb vaak de tik om het zadel te ver naar voren te leggen, hopelijk was dat nu niet zo. Het is of wel of niet dat het te lang is... Volgensmij ligt de cantle net voor de 18de rib, maar op de cantle komt niet veel druk had ik begrepen? Het is echt het zitvlak toch bij barefoot? Ik heb gevoeld en zijn rib ligt echt gelukkig erg ver naar achter, dus iets achter waar de haren bij elkaar komen zeg maar, de cantle ligt net iets voor de 18 rib leek ik te voelen..
Dus naar mijn mening moet het net kunnen, maar hoor graag ook jullie mening

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R3TUNZHB.jpg

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HJKPY6M7.jpg

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:21

Bedankt allemaal voor de tips!! Voor mijn gevoel zit ik juist te ontspannen en na een tijdje krijg ik z'n last dat ik er op ga letten...misschien dan te ontspannen zitten ipv te krampachtig :o ik ga een met de beugelophanging prutsen wie weet helpt het!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:36

@Wereld: ik vind het er goed uitzien, hoor! En op de cantle komt inderdaad geen druk, dat voel je wel tijdens het rijden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:37

wereld@ naar mijn idee doe je beter aan de london dan aan het zadel uit je andere topic.

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:39

Yes!! Joepie ik ben super blij met jullie reactie.. Ik vond het ook verbazingwekkend dat hij er zo goed op lijkt te passen, beter dan de wintec.. Ik zweer echt bij Barefoot.
Dan dus maar gewoon de Stella proberen te verkopen, en een london voor hem kopen.
Deze london is namelijk voor mijn fries, en de fries heeft al een cherokee dus de stella is een beetje overbodig..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:31

@ wereld: ik zou dit zadel ook zeker verkiezen boven die wintec uit het andere topic!
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe de Stella zou passen. Deze London kan imo nog makkelijk.

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:57

Safiera schreef:
@ wereld: ik zou dit zadel ook zeker verkiezen boven die wintec uit het andere topic!
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe de Stella zou passen. Deze London kan imo nog makkelijk.

Ja nu ik dit zo lees, ga ik den volgende rit de Stella er op leggen, en dan zal ik een foto maken en aan jullie laten zien. Het zou namelijk super zijn als die gewoon past, dan kan deze london gewoon voor mijn fries blijven, die heeft namelijk een veel smallere pommel en hoef ik die niet steeds te wisselen, wat een werk is dat pff..

De stella is volgensmij 3cm langer, dus dat word weer een heel ander gezicht ben ik bang..

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:23

MissCharlie schreef:
Thanks!
Wel jammer dat het zo snel slijt! Op de plaats van de beugelriemen zitten al lelijke plekken, dat valt me dik tegen.

klopt, ik heb de bruine en die slijt ook best wel erg, vooral onder de beugelriemen. Vind ik ook erg jammer...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:36

vann weer gereden op de lexington fijn zadel alleen spier pijn vant breed zitten en ik kom tegen de pommel aan als ik ga opletten gaat het af en toe goed
is het een kwestie van wennen of toch de london nog proberen ? of heeft ie dat ook?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:44

Probeer eerst je beugels een gaatje korter :). Dan kunnen ze langzaam weer langer, later. Maar het scheelt pijn in je liezen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:46

wereld schreef:
De stella is volgensmij 3cm langer, dus dat word weer een heel ander gezicht ben ik bang..

DRIE centimeter? Wat zijn drie centimeter nou helemaal... Ik denk dat ook de stella nog gewoon kan.

Barefoots op kleine paarden/pony's ziet er altijd uit als 'veel zadel' maar dat betekent nog niet dat het niet prima kan. Zolang het zadel netjes blijft liggen is het vaak gewoon ok.

@missanita: Ik denk niet dat de London verschil gaat maken. Qua breedte heb je al het smalste zadel denk ik, wel kan het zijn dat je in de ex iets meer voorover wordt gezet dan in de London.

Wat de spierpijn betreft: ik had dit ook, maar heb het opgelost door gewoon even door te zetten en wat rek/strek oefeningen te doen. Heeft 2-3 weken geduurd (rijd max. 2x pw een half uurtje) en nu nergens meer last van. Pommel is vaak óf een kwestie van wennen en anders leren lichtrijden, óf je hebt een maat te klein.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:53

ja ik ga me best doen haha rijd zo`n 5 x per week dus moet goedkomen en spierpijn gaat wle weer over op het moment van rijden heb ik er geen last van, ik kom zeg maar tegen dat klitteband ding aan met mijn liezen(net naast mijn bikinilijn zeg maar) ik moet zeggen dat ik rechterop zit in dit zadel dan in me oudere zadel . ik ben ook op aan het letten hoe ik lichtrij zeg maar

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:54

Vandaag een toerke gemaakt met mijn testzadeltje... een cheyenne maat 2. Ik denk dat het goed ligt, de pommel is een xl. Heb een London dekje meegekregen om eronder te leggen.
Eén ding viel me meteen op, ik moet niet zo erg hard aansingelen. Bij het opstijgen blijft het zadel liggen, maar ... ik had de indruk in "een kuipje" te zitten...
Zou dit komen omdat ik de laatste maanden méér zonder dan mét zadel ben gaan rijden? In draf gaat het prima, maar in galop vond ik mijn "zit" niet meteen...
Went dit?

Afbeelding

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:03

Safiera schreef:
DRIE centimeter? Wat zijn drie centimeter nou helemaal... Ik denk dat ook de stella nog gewoon kan.

Tja 3 cm is natuurlijk maar een klein stukje, maar op zo een korte rug kan het net te veel zijn.. Maar we gaan het zien, we gaan het gewoon proberen en hopelijk lukt het prima..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:06

TanteFlavie schreef:
Vandaag een toerke gemaakt met mijn testzadeltje... een cheyenne maat 2. Ik denk dat het goed ligt, de pommel is een xl. Heb een London dekje meegekregen om eronder te leggen.
Eén ding viel me meteen op, ik moet niet zo erg hard aansingelen. Bij het opstijgen blijft het zadel liggen, maar ... ik had de indruk in "een kuipje" te zitten...
Zou dit komen omdat ik de laatste maanden méér zonder dan mét zadel ben gaan rijden? In draf gaat het prima, maar in galop vond ik mijn "zit" niet meteen...
Went dit?

[ Afbeelding ]

Ik ken het gevoel van het 'kuipje' wel, maar mij stoort het niet zo. Ik voel mij een stuk steviger dan toen ik terug op een boomzadel zat (ik mistte toen echt de cantle tegen mn bips :+ )

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:08

Ja idd, ik vind dat juist een fijn stevig gevoel zo in een kuipje te zitten.. Vind met een boomzadel echt dat je er bovenop zit, dat vind ik helemaal niet een stevig idee.. Het is gewoon even wennen denk ik..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:12

Wendy_Chewie schreef:
MissCharlie schreef:
Thanks!
Wel jammer dat het zo snel slijt! Op de plaats van de beugelriemen zitten al lelijke plekken, dat valt me dik tegen.

klopt, ik heb de bruine en die slijt ook best wel erg, vooral onder de beugelriemen. Vind ik ook erg jammer...

Mag ik de "schade eens zien? Dan kan mij een beeld vormen...ik zou zo graag dit zadel aanschaffen, dan kan ik de schade een beetje inschatten.
Dus als er iemand zin heeft om een fotootje te plaatsen...graag :D

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:15

Het zadeltje hierboven (met de Fjord) is drie jaar oud en heeft ook al "schade"... misschien dat je het een beetje kan zien op die foto?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:12

BF gebruikt gewoon redelijk zacht leer. En daarbij... het zijn ook geen zadels van 1000en euro's.
Als je voor jezelf een paar goede laarzen koopt ben je al makkelijk 200 kwijt. Dus ja, je ziet slijtage. Maar mijn ervaring is dat de zadels wel heel lang meegaan. Langer dan boomzadels van deze prijsklasse :)

Het zal waarschijnlijker zijn dat je een nieuwe BF koopt omdat je de nieuwste ontwikkelingen wilt hebben, dan dat je leer versleten is.