Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:01

En de multi heeft nog kruisjes gestikt boven de kinriem. Waar de aanhechting is dus, wat maakt dat er heel wat druk op kan komen zonder dat het knapt. Bij de competition is dat niet nodig aangezien daar geen druk (of zeer weinig) op komt.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:54

Ah okee, bedankt voor de antwoorden! Als ik met een micklem bitloos wedstrijden wil gaan rijden kan ik dus het beste een multi kopen en daar het ringetje van afhalen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:22

Ja

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:48

ladyrosa schreef:
Ah okee, bedankt voor de antwoorden! Als ik met een micklem bitloos wedstrijden wil gaan rijden kan ik dus het beste een multi kopen en daar het ringetje van afhalen?

Ja, en dat is even slikken kan ik je vertellen :') met grof geweld met een knijptang en een hamer op je gloednieuwe hoofdstel losgaan :(:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:11

Inderdaad, op sommige websites staat: met een tangetje te verwijderen. Onze sterktste tang ging er niet door en we hebben het uiteindelijk met een ijzerzaagje overgezaagd en open geplooid.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:36

Leen schreef:
En de multi heeft nog kruisjes gestikt boven de kinriem. Waar de aanhechting is dus, wat maakt dat er heel wat druk op kan komen zonder dat het knapt. Bij de competition is dat niet nodig aangezien daar geen druk (of zeer weinig) op komt.

Klopt toch niet helemaal, mijn competition heeft wel dat 'kruis'..
Hier heb ik trouwens wel eens bitloos mee gereden, in de bak. Maar je moet er inderdaad niet aan denken dat er op buitenrit in volle galop zo'n bandje knapt...

[edit] op de foto wel te zien.
(wil hem ook gewoon graag laten zien hihi)

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:51

Oh ik zie het nu ook, dat is dan pas bij recentere modellen?

Deze bijvoorbeeld heeft het nog niet:
Afbeelding

Bedenk me ook net dat de oude multi's dat ook nog niet hadden.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:34

Ik heb mijne nog geen jaar, dus dat zou kunnen...

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:51

Mijn micklem is vandaag op buitenrit geknapt :'( gelukkig rij ik mijn merrie met de sidepull en kon ik mijn teugel iets hoger aan de neusriem hangen en is mijn merrie erg licht aan de hulpen. Maar flink balen. Iemand ervaring met het repareren van het hoofdstel op deze plek?

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:03

Ja, bij mij waren recent beide teugellusjes geknapt/gescheurd. Heb ik eerder in dit topic gemeld, heb het hoofdstel bij de schoenmaker kunnen laten repareren, die er nieuwe leren lusjes tussen heeft gestikt. Kostte me 15 euro totaal (hetgeen ik op de kosten voor de Micklem niet veel vind, maar ik heb van anderen begrepen dat die iets dergelijks nóg goedkoper hebben laten maken).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-10-15 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:16

Klopt. Ik heb zelf wat van die neppers met zwakke bandjes laten repareren.. kostte 7€ per hoofdstel. (2 bandjes per hoofdstel)
Ik had wel zelf de oude bandjes er tussenuit gehaald.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:48

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ook maar even langs de schoenmaker en laat alles dan maar even goed nakijken. Wil niet vaker zulke rare grappen op buitenrit :)

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:34

Ik heb de mijne laten maken voor 7€ en geld terug gekregen van webshop

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:27

car0linee schreef:
Mijn micklem is vandaag op buitenrit geknapt :'( gelukkig rij ik mijn merrie met de sidepull en kon ik mijn teugel iets hoger aan de neusriem hangen en is mijn merrie erg licht aan de hulpen. Maar flink balen. Iemand ervaring met het repareren van het hoofdstel op deze plek?

[ [url=m/3DEnX2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo te zien hebben niet alle multi's een 'kruisje' bij de aanhechting van de ringetjes voor de neusriem. Zijn dat de nieuwere modellen die dat wel hebben? En de oude niet. En waar zou je dit evt kunnen laten doen?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:38

Benfan schreef:
car0linee schreef:

[ [url=m/3DEnX2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo te zien hebben niet alle multi's een 'kruisje' bij de aanhechting van de ringetjes voor de neusriem. Zijn dat de nieuwere modellen die dat wel hebben? En de oude niet. En waar zou je dit evt kunnen laten doen?

Dat zijn de oudere modelllen. Schoenmaker of zadelmaker kan er wel een kruisje in stikken.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:53

Mijn hoofdstel is idd al drie jaar oud. Maar alsnog gevaarlijk dat dat stukje dus zo los kan schieten bij een ouder hoofdstel.. Fijn dat ze daar een aanpassing in hebben gedaan in de nieuwe modellen.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:38

Bij mij is dat ook gebeurt. Epplejeck gemailt en we mochten het hoofdstel opsturen. Ze gaan hem repareren met die kosten en verzendkosten voor hun rekening. Ik hoop dat hij een beetje knap gerepareert wordt... O:)

MaartjeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:25

ik heb een vraagje, ik las een beetje aan het begin van dit topic dat het hoofdstel snel kapot gaat, bijvoorbeeld op buitenrit. Nou zit ik er over te twijfelen om er een aan te schaffen omdat mijn paard heel onrustig is in de aanleuning en na het rijden (en heel soms tussendoor) zijn neus over zijn benen schuurt en ik had gelezen dat dat bij de micklem niet meer gebeurt. Maar omdat ik vaak een buitenrit doe, is het dan wel handig om een micklem te kopen?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:37

ik vind persoonlijk de micklem niet zo handig voor langere ritten, normaal doe ik altijd een touwhalster onder het hoofdstel, maar de knopen van halster komen net onder het hoofdstel :\ en over het hoofdstel gaat dan weer niet doordat het bitriempje zo dik is en het halster er dus niet meer overeen gaat. Riempje knappen is bij mij ook een keer gebeurd, maar gelukkig niet op buitenrit, paard ging gewoon eten en toen knapte het :roll: . schuren doet ie ook nog gewoon na een lange rit, wat ik wel normaal vind, aangezien hij veel zweet en ik kan begrijpen dat dat wel jeukt :Y) .
Gebruik het hoofdstel gewoon graag omdat ie zo mooi staat <3

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:46

Hahaha. Ik heb dat ook.
Ik merk niet per se enorm veel voordelen ten opzichte van een normaal hoofdstel, maar hij staat zo mooi <3

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:18

ElQuinox schreef:
ik heb een vraagje, ik las een beetje aan het begin van dit topic dat het hoofdstel snel kapot gaat, bijvoorbeeld op buitenrit. Nou zit ik er over te twijfelen om er een aan te schaffen omdat mijn paard heel onrustig is in de aanleuning en na het rijden (en heel soms tussendoor) zijn neus over zijn benen schuurt en ik had gelezen dat dat bij de micklem niet meer gebeurt. Maar omdat ik vaak een buitenrit doe, is het dan wel handig om een micklem te kopen?

Mijn paard is idd een van die paarden die niet meer schuurt langs de benen :)

Ik zou hem gewoon kopen, tenzij je er bitloos mee buiten wilt gaan rijden, dan zou ik dat niet doen..
De bandjes die knappen zijn van de kinriem, dus mocht dat gebeuren terwijl je met bit rijdt is dat niet zo'n héél groot probleem, ik bedoel, je kunt er gewoon mee doorrijden dan..
Rij je bitloos en een van die bandjes knapt, sjah, dan heb je wel een probleem ja ;)

Ik rij zelf altijd met bit (als ik al bitloos rij heb ik daar een aparte sidepull voor) dus no problemo :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:22

Omdat de riempjes knappen, hebben de nieuwe modellen dat verstevigd, aan het kruisje te zien. Dus normaal gebeurd dat nu niet meer. Tenzij je te veel druk zet op de teugels bij een bitloze manier. Maar ken al veel meer gewone bitloze hoofdstellen die stuk gingen tijdens het rijden. Ik denk dat je het ook gewoon meer hoort omdat de micklem zoveel gebruikt wordt en er dus ook meer review over gegeven wordt, in tegenstelling tot minder bekende hoofdstellen die ook gewoon stuk gaan.

Mijn paard schuurt ook niet meer aan de benen, af en toe wel uit gewoonte maar dan gaat hij gewoon naar beneden 2 krabjes en dan denkt die 'oh waarom deed ik dat alweer'. Terwijl hij vroeger echt heel hard ging zitten schuren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:25

Ik zou als je een touwhalster of gewoon halster mee wil nemen dat in een klein tasje aan je zadel hangen .
Of zo halster opvouwen dat je touw eromheen kan en met musketon aan je ring van t zadel .
Anders banaan tasje achter je zadel ...

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:42

Ik heb er toch echt 300 km al mee buiten gereden, en ponylief niet altijd voorzichtig met spullen als ze druk is. Toch doet hij het nog heel, heel, heel fijn!

Zit er over na te denken nog een competition aan te schaffen zelfs... (Iemand hier in maatje cob/small horse) :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:22

Ik rijd er alleen maar mee buiten eigenlijk, en dat blijf ik ook wel doen :)) Paard is zeker rustiger geworden, schuurt minder ook. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee :j