voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:22

HD in een maat 0 zal inderdaad niet gaan denk ik nee....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:48

Nickyu: je had eens gezegd dat er een fra singel op maat kan gemaakt worden, kan dat nog altijd?
en heb je al eens nagedacht over de omvormers van enkels naar western?
Fojoe kwam met een leuk idee om een soort van stijgbeugelriem in een lus aan mijn ringen vast te maken, zodat ik mijn gewone engelse singels kan gebruiken, maar hou toch liever mijn zadel met alles erop en eraan in een geheel.
Dus ik zou opteren om een Fra westernsingel van 110 cm te bestellen.
ofwel, als je bv een westerngesp kan maken, met uiteindes voor een engelse singel (zodat ik de engelse singel kan gebruiken maar aansingelen op de westernmanier), dan zou ik mijn huidige fra singel van 1 m aan mijn westernzadel knuppen, en eventueel een nieuwe fra van 80 of 85 bij bestellen (want ik zit met de 1 m op de laatste gaatjes, paard is vermagerd :D)
uiteraard ook te zien wat prijstechnisch het interessantst is (eerst prijzen weten, dan nog wat sparen, en dan bestellen :D)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:45

Heb na echt alles wat los en vast zat gelezen te hebben de stap genomen en een testzadel besteld bij Barefoot. Heb model London besteld maat 2. Heb vanavond het passjabloon opgelegd en ze heeft gewoon maat S (merrie van 1.70m en op zich forse bouw, maar dus hele hoge schoft en aardig atrofie). Waar ik het sjabloon ook legde, bleef maat S of ik moest maat M helemaal terugleggen, anders kwam die gelijk op de schoft. Heb bij mijn bestelling nu de vraag gesteld of evt een maat M extra bijgeleverd kan worden, zodat ik zo optimaal mogelijk kan passen.

Ben heel erg benieuwd :))

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:28

:(

Gisteren is de fysio bij Max geweest.
De ghost is ongeschikt voor hem.........de kussens zijn voor hem aan de voorkant niet flexibel genoeg en zorgen voor puntbelasting.
Dus helaas..............geen ghost meer voor ons.

Dus bij deze..........ghost standaard te koop.......compleet met blauwe hafpad, nieuwe HH singel, nieuwe beugels en riemen.

pb voor meer info

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:50

Duhelo schreef:
Fojoe kwam met een leuk idee om een soort van stijgbeugelriem in een lus aan mijn ringen vast te maken, zodat ik mijn gewone engelse singels kan gebruiken, maar hou toch liever mijn zadel met alles erop en eraan in een geheel.
dat was dit:
Afbeelding
op die manier kan je dus ook je huidige fra aan je westernzadel knuppen, en een nieuwe (kortere) fra bestellen voor je engelse zadel.
is wschl goedkoper of op zijn minst makkelijker te vinden dan zo'n lange western singel.

Duhelo schreef:
kwa afmetingen, geen idee. mijn dubbeldikke pastten makkelijk in de agradipad, maar zou niet weten hoe lang ze zijn. Mss kan Fojoe ze eens opmeten?
ik zal vanavond een poging doen :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:33

testzadel is besteld ga eerst de lexington proberen london had hij zo niet liggen
ben benieuwd hoe wel dit gaan vinden

ga zelf kijken als ie goed ligt schijnt makkelijk te zijn volgens de verkoper
dus iemand nog meer tips op betrekking van de ligging gooi het er maar uit..

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:01

Iemand hier ervaring met een Pfiff boomloos zadel?

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

ik heb sinds 4 weken een boomloos zadel (gekocht bij me paard), ik vind het echt fijn, toen ik op de manege reed altijd zadel met boom, en als ik nu op de manege rij krijg ik echt zadel pijn XD.
nadeel: ik kreeg er wel ergere kapstokvoeten door??

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:23

Safiera schreef:
Zoek schreef:
Dat zou kunnen idd maar vind het zo zonde dat deze glad zijn en het zadel mooi bewerkt is...

Ja, dat is inderdaad jammer. Enige optie zou zijn dit zelf te doen of te laten doen.

@ kinel: Dat meen je niet! Aah en ik maar denken dat ze elk jaar een paar maanden eerder met de pepernoten begonnen in de winkels :+

Ik ben nu dus van plan te gaan knutselen met inlages. Heb er twee (zachte onder en stevige boven) in de BF-pad zitten nu en dat is te weinig. Wat zouden jullie doen? Stevige er bij of zachte er bij?

En dan nog de volgorde... Sowieso één laagje zachte aan de kant van het paard. Maar dan? Zacht - stevig - zacht? Z-Z-S?
Of Z-S-S?

Ik wil ook geen drie inlages onder de pommel, dus ook nog bedenken van welk laagje ik 'm daar inkort. En ik wil de lagen richting ruiter wat versmallen, dat je dus ook minimaal een laagje smaller maakt. Op drie lagen zitten is wel breed lijkt me.

Ik ga wel lijm zoeken trouwens, denk dat ik het pakket anders nooit zonder schuiven in de pad krijg. En eerst een test bij de BF-pad, als het daar dan werkt pas ik ook onze halfpad aan. Mag dus even inlages inslaan :+

Oja, de pony is ook nog wat overbouwd. Kan/moet ik daar nog wat mee? Wanneer ik een stuk bij de pommel vrij laat, bereik ik dan niet juist het tegenovergestelde als wanneer ik ophoog aan de voorkant?

Pff, veel vragen. Wie weet heeft iemand zin om mee te puzzelen :)

Gaat jou zadel niet enorm schuiven met zoveel inlages?

Ik heb 2 lagen geprobeerd en zat al enorm wiebelig en schoof alle kanten uit. Heb nu de heavy duty inlages, zit helemaal niet wiebelig maar nog lekker smal en de ruggengraatvrijheid is echt top!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:48

*Even een dringende vraag. Zijn er ondertussen al gebruikerservaringen van de stretch and breath singel bekend ?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:42

Ik haal vrijdag een testzadel cheyenne op. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar de London, maar iedereen raadt me dat af omwille van mijn vrij korte beentjes... (ik ben maar 1,59 m) Wat is het probleem met "korte beentjes"?
Ik heb een hele ronde fjord, dus een xxl pommel nemen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:53

Heavy duty inlages zijn geweldig... Maar ze passen niet in de/het barrydale pad en dat vind ik erg jammer omdat deze aangeprezen word als de endurance/dressuur model....en ik graag lange ritten ermee maakt..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:56

TanteFlavie schreef:
Ik haal vrijdag een testzadel cheyenne op. Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar de London, maar iedereen raadt me dat af omwille van mijn vrij korte beentjes... (ik ben maar 1,59 m) Wat is het probleem met "korte beentjes"?

Huhihi dat is echt testen want ik heb hele korte pootjes en rij toch de barrydale maar kom er bijna niet onder uit...ik kan het ermee doen omdat paard braaf is maar mijn merrie moet ik echt rijden met een cherokee anders kan ik haar niet genoeg "aansporen" het is dus maar net wat je prettug vind en wat voor een paard je hebt!! Succes met je keuze!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:32

fojoe schreef:
Duhelo schreef:
dat was dit:
[ Afbeelding ]
op die manier kan je dus ook je huidige fra aan je westernzadel knuppen, en een nieuwe (kortere) fra bestellen voor je engelse zadel.
is wschl goedkoper of op zijn minst makkelijker te vinden dan zo'n lange western singel.

ja, maar, maar, het aansingelen op zijn westerns is zo cool :D

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:33

TanteFlavie schreef:

Ik ben 1,72 en heb de london maat 2 en voor het mooie zijn de zweetbladen wat lang voor mijn benen maar het kan best, dus idd voor jou zou het denk ik wat lang zijn..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:09

Ik zou echt gewoon testen.
Ik ben 1.70 en heb een london maat 1, en bij mij gaat dat gaat prima! Met een nette oor-heup-hak houding ligt mijn been gewoon goed en prettig.

Heb overigens ook de barrydale getest, en dat zat voor geen meter. Ik kon niet met mijn knie bij de wrong, niet met mijn been bij mijn paard en qua singel was 45 cm nog veel te lang voor mijn paard. Conclusie: paard én ik gewoon een slagje te klein voor de Barrydale ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:30

Duhelo schreef:
fojoe schreef:
dat was dit:
[ Afbeelding ]

ja, maar, maar, het aansingelen op zijn westerns is zo cool :D
:')

raya00 schreef:
Heb overigens ook de barrydale getest, en dat zat voor geen meter. Ik kon niet met mijn knie bij de wrong, niet met mijn been bij mijn paard en qua singel was 45 cm nog veel te lang voor mijn paard. Conclusie: paard én ik gewoon een slagje te klein voor de Barrydale ;)
met de londen op mijn kleine tinker kon ik de singelstoten aan elkaar vastknopen ipv. een singel gebruiken :+
het zadel moet gewoon passen bij jou én je paard :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:33

JoJoPonylove schreef:
ik heb sinds 4 weken een boomloos zadel (gekocht bij me paard), ik vind het echt fijn, toen ik op de manege reed altijd zadel met boom, en als ik nu op de manege rij krijg ik echt zadel pijn XD.
nadeel: ik kreeg er wel ergere kapstokvoeten door??
het zou kunnen dat het zadel gewoon wat te breed valt, dat je je zit gaat aanpassen om dit op te vangen en zo je benen wat meer naar buiten draait.
om dat op te vangen zou je de inlages kunnen gaan aanpassen zodat je zadel meer een A vorm krijgt ipv. een O.
dit kan je bv. door een extra inlage in de lengte in 2 te knippen en bij de inlages in je pad te stoppen (aan de kant van het zadel).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:38

Ik zoek nog een leuke pad om onder een Arizona te leggen

Zou het wat zijn als ik inlages koop en deze in mijn (nieuwe) Mattes pad probeer te krijgen?
Ik ben dit ergens tegen gekomen in dit topic.
Als de "maker" dit leest, had ik graag haar ervaring geweten voor ik mijn pad begin te slopen :o

Als dit niet gaat zoek ik de zwarte van Barefoot (2de hands)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:41

Zoek schreef:
Heavy duty inlages zijn geweldig... Maar ze passen niet in de/het barrydale pad en dat vind ik erg jammer omdat deze aangeprezen word als de endurance/dressuur model....en ik graag lange ritten ermee maakt..

ik heb de mijne met een fijn metaalzaagje op maat gezaagd om in mijn pad te krijgen (geen BF-pad). :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:30

Oke, bedankt voor de tip! vind het dan alleen wel jammer dat je dan de mooie afgeronde kanten kwijt raakt. Ik ga eens kijken wat ik kan doen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:18

vanmorgen het testzadel op gehaald en net even gereden!!! (eerst dacht ik hoe ga ik hier opkomen zo`n groot paard 1.77 plus zo`n hoog zadel ;-)hihi)
nou ik zit als een huis hoor super!!
nu komt de maar ik ga in galop wat naar voren zitten moet ik afleren
en in draf kom ik tegen de pommel aan niet de hele tijd voor mijn idee maar soms denk ik echt van auww!
we gaan hem een weekje testen
dat ik tegen de pommel aan kom in de draf (paard gooit heel hoog op) ligt dat aan mezelf kan ik bv de beugels nog anders neer hangen ofzo iets?! is een maat2 zit voor mijn gevoel absoluut niet opgesloten maar heerlijk !!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:40

anne_bento schreef:
Gaat jou zadel niet enorm schuiven met zoveel inlages?

Ik heb 2 lagen geprobeerd en zat al enorm wiebelig en schoof alle kanten uit. Heb nu de heavy duty inlages, zit helemaal niet wiebelig maar nog lekker smal en de ruggengraatvrijheid is echt top!

Dat zouden we moeten proberen. De HD zijn nog te dun, dan zou ik daar ook nog een zachte bij moeten stoppen op z'n minst.
Bovendien krijg ik ze niet in een pad voor maat 0. Nieuw idee voor BF: inlages die je in ponymaat kunt bestellen!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:25

Net gebeld met Beilen, want zag ineens op de site staan dat zadel per 18 okt beschikbaar was ipv gelijk (zoals eergister op de site stond toen ik betaalde), maar zadel was nog niet teruggestuurd en zou diegene vandaag gelijk doen en dan hoopt hij hem morgen gelijk naar mij door te sturen, zodat ik m zaterdag heb :):)

DUS WIL DEGENE DIE HET ZADEL NOG NIET TERUG HEEFT GESTUURD, DIT NU DIRECT NOG DOEN!!!!!
:P :P :D

Toch maak ik mij wel zorgen mbt haar schoft hoor. Verkoper denkt ook dat maat M goed moet zijn gezien dr stokmaat en bouw, maar hij stuurt zowel pommel maat S als M mee en lange singel :)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:18

ik ben nog steeds heel blij met mijn barefoot cheyenne. maar er is wel een probleempje waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen... mijn zadel schuift namelijk. elk zadel schuift, zelfs aangemeten zadels met voorsingel bleven nog schuiven. toen ben ik over gestapt naar boomloos. dit blijft redelijk liggen, beter iniedergeval als boomzadels. toen ik t zadel kocht was mijn pony drachtig, dus ik kon sws geen ander zadel kopen. na de bevalling heeft het een hele poos amper geschoven, maar nu begint t weer serieus te schuiven en ik word er niet vrolijk van... wee iemand wat ik tegen het schuiven kan doen? het zadel schuift namelijk net iets te ver. verder ligt het zadel trouwens erg goed en eigenlijk schuift het alleen in galop