voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:07

Daf, misschien is het interessant om eerst de FAQ pagina van www.barefoot-saddle.nl eens na te lezen.
Daar lees je een heleboel over hoe een boomzadel hoort te liggen, wat met rugproblemen, bijzondere inlages...
Hoge schoft en uitstekende ruggengraat is niet altijd het makkelijkst, maar denk dat het in veel gevallen toch wel aangepast kan worden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:26

Die heb ik deels al helemaal doorgespit :j maar ik vind het toch fijn als iemand met verstand er naar kijkt :o

Denk dat het toch een kwestie van proberen is met haar schoft.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:30

missanita84 schreef:
okay bedankt voor je antwoord!
london of lexington idd opzich past de london ook doorgaans wel goed of zal ik toch voor de lexington gaan?
mijn paard is eingelijk wel normaal ;-) alleen ligt bij de boomzadels zijn schoft wel eens klem met het passen (zadel wat ik nu heb niet)

opzich als je een tweedehands zadel koopt van barefoot gaat het passen(ik weet dat alles niet in 1x past)?
ik heb de site ook al doorgeploeterd van barefoot waar je op kan en moet letten bij een goed passend zadel!
maar jullie nog tips?
ik heb zelf het gevoel dat hij een boomloos zadel fijner vind, je hebt meer contact met je paard zeg maar.
als ik er niet uitkom ga ik maar een keer zadels passen in beilen meerdere mensen gedaan?

Het ligt er aan wat je fijner vind zelf. De Lexington zit geslotener en heeft andere wrongen dan de London. Ook hebben 'normale' dressuurpaarden toch snel meer front (iets meer aflopende rug) dan bijv. haflingertypes.

Het verschil in de opbouw van de Lexington is dat het VPS achteraan wat verhoogd is. Dit hebben andere zadels van Barefoot niet. VPS staat trouwens voor Vertebrea Protection System, een laagjesopbouw ín het zadel om de ruggegraat beter vrij te houden. Zie voor meer uitleg de site barefoot-saddle.nl en dan de veelgestelde vragen-pagina.

Tips die ik persoonlijk heb is het eerst (dus alvorens het zadel te testen) de pommelmaat bepalen. Staan maatsjablonen op de website. Dan kun je wanneer je een zadel test direct de juiste pommel mee laten komen. Wel zo handig.

Verder niet schrikken van zadels die hoog op je paard lijken te liggen (vaak nog nieuw/vrij nieuw en moeten nog settelen) of een brede zit. Zelf had ik in het begin echt zoiets van "jee, wel heel breed!" maar ben hier snel aan gewend geraakt.

@ Daf: dat jij lange benen hebt komt wel goed uit bij de London (met Lexington zelf geen ervaring). Mijn benen waren bij de London te kort om wat met de wrongen te kunnen.
Als je in de buurt woont zou ik best met je mee willen kijken met passen van Barefoots :) Twee zien meer dan een.
Overigens is het niet zo moeilijk. Zadel moet in balans (niet voor- of achterover) liggen, de halstertouw-test voor de ruggegraatvrijheid... dan heb je nog de pommelmaat bepalen (ook niet zo moeilijk, wel even kwestie van juiste punt op de rug nemen) en verder testen met rijden.
Of, en zo ja hoe erg het schuift is ook totaal afhankelijk van het paard. Kwestie van proberen.

Lees ook even mijn eetste stukje hierboven, dat gaat over verschil London/Lexington :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:32

@Safiera, thanx voor je aanbod, maar Ermelo is toch een beetje uit jouw richting :o

In iedergeval bedankt voor de info :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:49

@Daf: Bert van Skyriding uit België komt ook aan huis boomloze zadels passen, oa de barefoots. Dus als je persé iemand wil hebben die met je meekijkt zou je hem eens kunnen vragen. Zie voor meer info www.skyriding.be

(voorrrijkosten waren bij hem overigens lager dan bij sommige zadelpassers uit NL, dus laat je daar niet door weerhouden ;) )

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:22

Dank voor de link, ga even kijken :j

Heb ook een oproepje op Bokt geplaatst voor evt iemand uit de omgeving.

Is het raar dat ik iemand mee wil laten kijken, is het serieus zo makkelijk om zelf te beoordelen .... :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:26

Niet raar, maar 't is wel redelijk makkelijk bij Barefoot. Makkelijker dan bij boomzadels vind ik. Al heb je daar ook een paar simpele basisregels voor.

Maar omdat boomloos nog helemaal nieuw is voor je begrijp ik het goed :) Ik zou bij boomloze zadels die wat lastiger pasvorm hebben (trekker bijv) ook iemand er bij willen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:40

Safiera schreef:
missanita84 schreef:
okay bedankt voor je antwoord!
london of lexington idd opzich past de london ook doorgaans wel goed of zal ik toch voor de lexington gaan?
mijn paard is eingelijk wel normaal ;-) alleen ligt bij de boomzadels zijn schoft wel eens klem met het passen (zadel wat ik nu heb niet)

opzich als je een tweedehands zadel koopt van barefoot gaat het passen(ik weet dat alles niet in 1x past)?
ik heb de site ook al doorgeploeterd van barefoot waar je op kan en moet letten bij een goed passend zadel!
maar jullie nog tips?
ik heb zelf het gevoel dat hij een boomloos zadel fijner vind, je hebt meer contact met je paard zeg maar.
als ik er niet uitkom ga ik maar een keer zadels passen in beilen meerdere mensen gedaan?

Het ligt er aan wat je fijner vind zelf. De Lexington zit geslotener en heeft andere wrongen dan de London. Ook hebben 'normale' dressuurpaarden toch snel meer front (iets meer aflopende rug) dan bijv. haflingertypes.

Het verschil in de opbouw van de Lexington is dat het VPS achteraan wat verhoogd is. Dit hebben andere zadels van Barefoot niet. VPS staat trouwens voor Vertebrea Protection System, een laagjesopbouw ín het zadel om de ruggegraat beter vrij te houden. Zie voor meer uitleg de site barefoot-saddle.nl en dan de veelgestelde vragen-pagina.

Tips die ik persoonlijk heb is het eerst (dus alvorens het zadel te testen) de pommelmaat bepalen. Staan maatsjablonen op de website. Dan kun je wanneer je een zadel test direct de juiste pommel mee laten komen. Wel zo handig.

Verder niet schrikken van zadels die hoog op je paard lijken te liggen (vaak nog nieuw/vrij nieuw en moeten nog settelen) of een brede zit. Zelf had ik in het begin echt zoiets van "jee, wel heel breed!" maar ben hier snel aan gewend geraakt.

@ Daf: dat jij lange benen hebt komt wel goed uit bij de London (met Lexington zelf geen ervaring). Mijn benen waren bij de London te kort om wat met de wrongen te kunnen.
Als je in de buurt woont zou ik best met je mee willen kijken met passen van Barefoots :) Twee zien meer dan een.
Overigens is het niet zo moeilijk. Zadel moet in balans (niet voor- of achterover) liggen, de halstertouw-test voor de ruggegraatvrijheid... dan heb je nog de pommelmaat bepalen (ook niet zo moeilijk, wel even kwestie van juiste punt op de rug nemen) en verder testen met rijden.
Of, en zo ja hoe erg het schuift is ook totaal afhankelijk van het paard. Kwestie van proberen.

Lees ook even mijn eetste stukje hierboven, dat gaat over verschil London/Lexington :)

Ik ben echt zwaar onder de indruk Safiera, weer zo'n geweldig goed en compleet antwoord *\o/*

Het passen van een Barefoot is inderdaad ècht heel simpel, eigenlijk :j

Iedereen die een beetje kritisch kan kijken en de uitleg op de site kan volgen, kan prima de pasvorm en ligging van een Barefoot beoordelen....als ik heel eerlijk ben, in veel gevallen ook nog veel beter dan de gemiddelde zadelpasser dat kan :o

Simpelweg omdat je als eigenaar / ruiter vaak secuurder en kritischer bent, je paard of pony het beste kent en er ook mee kunt rijden wat weer een extra dimensie eraan geeft. En...je hebt ook niet te maken met zadelpassers met allerlei vooroordelen of die liever een ander merk verkopen omdat ze daar meer op kunnen verdienen :=

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:10

pmarena schreef:
Ik ben echt zwaar onder de indruk Safiera, weer zo'n geweldig goed en compleet antwoord *\o/*

:o :D Haha, zal ik hulpverkoper van Barefoot worden?

Nou was ik wel altijd al geïnteresseerd in zadels (heb hier nog 7 sloopproject-boomzadels liggen :') ). Ben inmiddels echt overtuigd boomloos- en Barefootfan.
Maar zou eigenlijk voor de leuk ook eens wat andere modellen boomloze zadels in handen willen hebben, uitgebreid testen ed. Hoe meer kennis hoe beter :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:13

Hulpverkoper, ik zie ineens mijters en werkmijters voor me enzo :')

Och, 7 zadels?? Heb je een kamer over in huis ofzo :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:27

pmarena schreef:
Hulpverkoper, ik zie ineens mijters en werkmijters voor me enzo :')

Och, 7 zadels?? Heb je een kamer over in huis ofzo :P

Wahaha sinterklaas is pas in december hoor!

Heb een zoldertje op mijn kamer, daar kun je niet echt staan maar wel spullen neerleggen :o
Overigens staat de rest van mijn kamer ook vol paardenspul. Heel veel wat ik niet meer gebruik en dus te koop staat, en dan nog mijn voorraad paardenvoer en supplementen, kruiden, olie... Ja echt waar :')

Kan ik net zo goed alles de deur uit doen en wederverkoper worden.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:37

petje af hoor k`lees hier goede info!!!
erg fijn als je als boomloos leek wat zoekt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:23

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:41

Is een Arizona Nut maat 1 wel geschikt voor korte pootjes? de missoula van mijn man daar kom ik echt niet bij de fenders zijn veel te lang....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:31

Kun je niet gewoon kortere (endurance/kinder) fenders nemen dan, Zoek?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:00

Dat zou kunnen idd maar vind het zo zonde dat deze glad zijn en het zadel mooi bewerkt is...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:33

@ safiera: dit is sneller dichterbij dan je denkt. over 6 a 7 weken komt die goedheiligman alweer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:54

Zoek schreef:
Dat zou kunnen idd maar vind het zo zonde dat deze glad zijn en het zadel mooi bewerkt is...

Ja, dat is inderdaad jammer. Enige optie zou zijn dit zelf te doen of te laten doen.

@ kinel: Dat meen je niet! Aah en ik maar denken dat ze elk jaar een paar maanden eerder met de pepernoten begonnen in de winkels :+

Ik ben nu dus van plan te gaan knutselen met inlages. Heb er twee (zachte onder en stevige boven) in de BF-pad zitten nu en dat is te weinig. Wat zouden jullie doen? Stevige er bij of zachte er bij?

En dan nog de volgorde... Sowieso één laagje zachte aan de kant van het paard. Maar dan? Zacht - stevig - zacht? Z-Z-S?
Of Z-S-S?

Ik wil ook geen drie inlages onder de pommel, dus ook nog bedenken van welk laagje ik 'm daar inkort. En ik wil de lagen richting ruiter wat versmallen, dat je dus ook minimaal een laagje smaller maakt. Op drie lagen zitten is wel breed lijkt me.

Ik ga wel lijm zoeken trouwens, denk dat ik het pakket anders nooit zonder schuiven in de pad krijg. En eerst een test bij de BF-pad, als het daar dan werkt pas ik ook onze halfpad aan. Mag dus even inlages inslaan :+

Oja, de pony is ook nog wat overbouwd. Kan/moet ik daar nog wat mee? Wanneer ik een stuk bij de pommel vrij laat, bereik ik dan niet juist het tegenovergestelde als wanneer ik ophoog aan de voorkant?

Pff, veel vragen. Wie weet heeft iemand zin om mee te puzzelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:02

Weet je zeker dat je zoveel laagjes wil? Je zou ook HD inlages of zachte+HD kunnen proberen misschien? Hoe minder laagjes hoe minder het kan schuiven lijkt me.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:32

Ik heb een vraagje, volgens mij heb ik het al eens voorbij zien komen, maar hoe wassen jullie je pad? Halen jullie de inlagen eruit en kan het in de droger?

Met het mooie weer tijdje terug had ik hem gewassen, het was 25 Gr en het duurde 3 dagen (!) om te drogen in de zon. Ik had toen de inlagen eruit gehaald maar vond het zo een gedoe om ze er weer in te doen..

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:34

3 dagen?
Ik heb mijne laatst ook gewassen, maar die was zo droog. vps inlages mogen er gewoon in blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:35

Dunne VPS-inlages er in laten zitten, die kun je makkelijk kapot trekken, andere inlages er uit halen.

Ik heb een FRA-pad van lamsvel, die was ik met speciaal wasmiddel daarvoor op het wolwas programma in de wasmachine, en dan plat laten drogen.
Drogen kan vrij lang duren, ik heb daarom twee pads zodat ik kan wisselen als er eentje gewassen moet worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:43

Safiera schreef:
Zoek schreef:

Ja, dat is inderdaad jammer. Enige optie zou zijn dit zelf te doen of te laten doen.

@ kinel: Dat meen je niet! Aah en ik maar denken dat ze elk jaar een paar maanden eerder met de pepernoten begonnen in de winkels :+

Ik ben nu dus van plan te gaan knutselen met inlages. Heb er twee (zachte onder en stevige boven) in de BF-pad zitten nu en dat is te weinig. Wat zouden jullie doen? Stevige er bij of zachte er bij?

En dan nog de volgorde... Sowieso één laagje zachte aan de kant van het paard. Maar dan? Zacht - stevig - zacht? Z-Z-S?
Of Z-S-S?

Ik wil ook geen drie inlages onder de pommel, dus ook nog bedenken van welk laagje ik 'm daar inkort. En ik wil de lagen richting ruiter wat versmallen, dat je dus ook minimaal een laagje smaller maakt. Op drie lagen zitten is wel breed lijkt me.

Ik ga wel lijm zoeken trouwens, denk dat ik het pakket anders nooit zonder schuiven in de pad krijg. En eerst een test bij de BF-pad, als het daar dan werkt pas ik ook onze halfpad aan. Mag dus even inlages inslaan :+

Oja, de pony is ook nog wat overbouwd. Kan/moet ik daar nog wat mee? Wanneer ik een stuk bij de pommel vrij laat, bereik ik dan niet juist het tegenovergestelde als wanneer ik ophoog aan de voorkant?

Pff, veel vragen. Wie weet heeft iemand zin om mee te puzzelen :)

ik denk dat zachte inlages niet zoveel gaan uitmaken, want als je die zachte vanboven doet deuken ze in onder je stijgbeugels,dus moeten ze onder, maar dan heb je gewoon een gigantisch kussen die ook niet echt veel ruggegraatvrijheid bied.
probeer een stel dubbeldikke inlages op de kop te tikken => die zijn net iets dunner dan twee paar stevige inlages, hangen al reeds aan elkaar vast én zijn wat verdund bij je bovenbeen. setje zachte inlages aan de kant van het paard, ét voila

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:53

Blijheid schreef:
Weet je zeker dat je zoveel laagjes wil? Je zou ook HD inlages of zachte+HD kunnen proberen misschien? Hoe minder laagjes hoe minder het kan schuiven lijkt me.

Ja, ik moet echt een soort van kussens maken, nu blijft de ruggegraat gewoon niet vrij.

HD vind ik wel duur, en er komt bij dat die lastiger te knippen zijn. Het is voor een maat 0 zadel dus zal er een heel stuk af moeten sowieso.
Dan kom ik in de knoei met het kunststof er in denk ik. Overigens zijn de HD alleen ook niet zo dik.

@ duhelo: Ik denk dat de zachte wel verschil maken, je kunt ze weliswaar makkelijk inknijpen, maar wanneer je met een groter oppervlak drukt blijven ze toch wel dik.
Dubbeldikke inlages zijn een idee! :j Alleen weer het knipverhaal: zijn ze niet ook veel te groot voor maat 0?
En ze zijn niet echt makkelijk te krijgen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:04

kwa afmetingen, geen idee. mijn dubbeldikke pastten makkelijk in de agradipad, maar zou niet weten hoe lang ze zijn. Mss kan Fojoe ze eens opmeten?