voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:53

iana schreef:
pmarena schreef:
Komt vaak voor wanneer mensen een testzadel hebben ook, ruiter moet evenwicht vinden en breng daardoor paard wat uit evenwicht, die snapt het niet meer zo goed en gaat maar langzamer dan, of probeert de ruiter te helpen door langzamer te gaan lopen :)

dankjewel. ik dacht wel dat ik in die richting moest zoeken. Ze is nog jong dus dat speelt ook waarschijnlijk. Nog veel oefenen dus, hoe kan ik dit het beste aanpakken? In stap is er geen enkel probleem.

je concentreren op je houding.
ik heb het ook wel met mijn jonkie hoor. paard draaft groot, heeel groot. en vind het volgens mij ook wel grappig om me uit evenwicht te brengen.
én, mijn evenwicht is bagger (vraag maar aan Kalo van Fojoe, een bokje en een draaitje en ik hapte zand :+)
ik heb vooral "last" tijdens het aandraven, als ze wat te onstuimig wegdraaft en ik raak uit evenwicht, gooit mevrouw de remmen dicht (vooral als ik naar voor val)
Proberen erop verdacht te zijn ,en goed achteruit blijven zitten (eerste passen goed blijven doorzitten helpt ook). eventueel eens paard aan de longe laten nemen door iemand anders, zodat die voorwaarts blijft?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:45

Duhelo schreef:
én, mijn evenwicht is bagger (vraag maar aan Kalo van Fojoe, een bokje en een draaitje en ik hapte zand :+)
Tja, jij bent die grote lompe (sorry Nitsa en Mina :o ) gewend, dus als je dan op een kleine tink terecht komt die draait op een dubbeltje ;) :(:)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:57

Ben benieuwd hoe vaak jullie je inlages vervangen in jullie pad.
Ik ben tevreden over de inlages die er nu inzitten hoor.
Na hoeveel x rijden zou deze ervnagen moeten worden?
Is dit ook afhankelijk van het ruiter gewicht?

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:56

Als je een moderne Barefoot-pad hebt dan gaan ze jaren mee hoor, zolang als we deze zwarte "moosgummi" inlages hebben, heb ik ze nog niet geplet gezien en dat is toch alweer een heel aantal jaartjes :)

De eerste Grandeur-pads hadden wat ander materiaal inlages, wat grijzer en ook nog heel kort een paar keer witte, en daarbij zag je na een jaartje dagelijks rijden dan wel dat die dunner begonnen te worden. Maar bij deze niet meer :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:50

vervangen? euh ...
ik koop gewoon nieuwe pads of zadels :+

pff, mijn paarden lomp, dat zijn ze niet :D
(alhoewel, de eerste springles liep mina OP de drafbalken ipv erover ... :+ )

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:39

Duhelo schreef:
pff, mijn paarden lomp, dat zijn ze niet :D
(alhoewel, de eerste springles liep mina OP de drafbalken ipv erover ... :+ )

sowwy Y;( ;)
ze had je vast gewoon verkeerd begrepen :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:47

Wie heeft er ervaring met uitstekende ruggewervels icm boomloos?

De pony van mijn zusje heeft toch weer een drukking. Dit keer niet op de schoft, maar een stukje daar achter. We hebben nu een cheyenne mt 0 met VPS en dubbeldikke inlages en dit is blijkbaar niet voldoende. De drukking geneest niet.

Mijn zusje wil heel graag boomloos blijven rijden, ze is verliefd op het paard-gevoel dat Barefoot geeft.
Daarnaast hebben we graag kunststof (vanwege licht gewicht en geen onderhoud) en heeft een zadel met kniewrong de voorkeur. Moet dan wel VZH zijn, dressuur, springen en buitenrijden.

Wie heeft er suggesties? Staan een paar ghosts te koop op MP en Markt, hebben die veel ruimte voor een hoge ruggegraat? Zou er een BBP bestaan met dusdanige ruggegraatvrijheid? Op de stijvere dingen als Trekker en Startrekk voel je je paard niet meer zo goed, of wel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:59

Ghost heeft niet veel ruimte voor een hoge ruggengraat. Drukking zo dicht achter de schoft kàn komen door veelvuldig in de beugels staan..... Allemaal inlagen kunnen rimpels en bobbels geven die ook kunnen irriteren (en de kamer smaller maken) Misschien een echte lamsvacht pad voor boomloos?
Ik denk dat je BF gewoon gebruikt kan worden, maar dat de manier van rijden eens onder de loep moet worden genomen.... O:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:13

Komt het niet door de schoftuitsparing van de pad, die wil bij mij ook nog wel eens straktrekken, net achter de schoft.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:42

Zo happydepeppie met mn nieuwe2ehands barefootje! Maatje 0 en past nog prima op Pim. Mandy blij dat ze weer 'normaal' kan rijden. (ze had eerste barefootkids, die werd te klein dus over op wintecje, maar dat ging het niet worden Mandy kon er niet op rijden).

Afbeelding

Wel schoof ie meer dan mn barefoot kids. Misschien juist door de pad met inlages? Is daar iets aan te doen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:00

*vraagje hier*
Zit me te orienteren op de barefoot, en dan in een dressuur vorm, dus dan de londen of de Lexington
Maar ik vind het eerlijk gezegd zonde van mn dekjes _O- heb namelijk best wel grote collectie en best wel verslaafd _O-
Maar nu las ik nu over 'de half pad' die tussen het dekje en de barefoot gaat... ervaring of gedachtes hierover?
tuurlijk is het zo; als het niet anders kan dan moet het maar!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:31

Inmiddels een aantal keer op pad geweest met onze Barefoot London, heerlijk zeg!
Wel nog een beetje een prinses-op-de-erwt-gevoel, zadel is nog zo stijf en nieuw! Na ruim een half uur voel ik echt dat 'ie is gezakt en kan ik pas écht lekker zitten.
Zadelafdruk na afloop is mooier dan ooit, overal gelijkmatig en ruggegraat helemaal vrij. Paard loopt er heerlijk in, loopt zich compleet uit te sloven onderweg en doet alsof 'ie 1.50 is ;)
We genieten! Hopelijk is dit de oplossing voor ons!

Safiera: ghost heb ik op het paard geen ervaring mee. Wel in handen gehad, vond ze behoorlijk beweeglijk. Denk dat barefoot meer ruggegraatvrijheid biedt, maar zeg er eerlijk bij dat dat een aanname is, en geen persoonlijke ervaring.
Trekker (endurance pro) heb ik gehad. Ruggegraatvrijheid was perfect, ik zat er lekker in. Helaas bleek het model van de kussens niet aanpasbaar genoeg te zijn voor mijn paard.
Maar geef ook direct toe dat mijn paard niet de makkelijkste is qua zadels (en dan omschrijf ik het zéér mild ;) )

Celiien: de halfpad gaat op de rug van het paard, dáárop het dresuurdekje en daarop het zadel.
Als je eerst het dressuurdek zou doen en daarop pas het halfpad zou het dressuurdek plat over de schoft kunnen trekken waardoor je geen ruggegraatvrijheid meer hebt.
Heb er zelf overigens geen ervaring mee, ik gebruik nu braaf de normale grandeur pads met inlages en schaap omdat mijn paard werkelijk een drama is qua zadels... ik houd me dus maar gewoon aan de 'standaard' aanbevelingen en kijk vanuit daar verder. ;)

Dekjes voor de London of Lexington zijn overigens best wel heel leuk verkrijgbaar hoor, bij becidor bijvoorbeeld: http://www.boomlooszadelbecidor.nl/

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:40

Op de site van Barefoot dacht ik gelezen te hebben dat je de Halfpad kan leggen hoe je wil.
Je kan kiezen rechtstreeks op de rug of eerst je dekje en dat het geen invloed zou hebben.
Mij lijkt op't eerste zicht ook eerst de halfpad maar het kan blijkbaar anders...ik vind het wel een leuke oplossing :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:19

Safiera schreef:
Wie heeft er ervaring met uitstekende ruggewervels icm boomloos?

De pony van mijn zusje heeft toch weer een drukking. Dit keer niet op de schoft, maar een stukje daar achter. We hebben nu een cheyenne mt 0 met VPS en dubbeldikke inlages en dit is blijkbaar niet voldoende. De drukking geneest niet.

Mijn zusje wil heel graag boomloos blijven rijden, ze is verliefd op het paard-gevoel dat Barefoot geeft.
Daarnaast hebben we graag kunststof (vanwege licht gewicht en geen onderhoud) en heeft een zadel met kniewrong de voorkeur. Moet dan wel VZH zijn, dressuur, springen en buitenrijden.

Wie heeft er suggesties? Staan een paar ghosts te koop op MP en Markt, hebben die veel ruimte voor een hoge ruggegraat? Zou er een BBP bestaan met dusdanige ruggegraatvrijheid? Op de stijvere dingen als Trekker en Startrekk voel je je paard niet meer zo goed, of wel?

Heb je de halstertouwtest nooit gedaan dan? Dan weet je zeker of de ruggengraat vrij ligt, als je dat touw er onder vandaan kunt trekken met een in de beugels staande of zelfs hopsende ruiter er op :)

Als de inlages het zadel maar voldoende boven de ruggengraat uit tillen dan is het met een Barefoot geen probleem.

Bij elk ander zadel zul je ook moeten werken met dikkere inlages of kussens om de zitting boven de ruggengraat uit te tillen, dus dat verlies van paard-gevoel door dikkere kussens of inlages hou je toch, maar dat kun je dan nog beperken door het zadel zelf verder flexibel te houden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:23

Brendaaaa schreef:
Zo happydepeppie met mn nieuwe2ehands barefootje! Maatje 0 en past nog prima op Pim. Mandy blij dat ze weer 'normaal' kan rijden. (ze had eerste barefootkids, die werd te klein dus over op wintecje, maar dat ging het niet worden Mandy kon er niet op rijden).

[ Afbeelding ]

Wel schoof ie meer dan mn barefoot kids. Misschien juist door de pad met inlages? Is daar iets aan te doen?

Fijn dat ze weer lekker kan rijden +:)+

Meestal komt het schuiven op een kleinere pony simpelweg doordat het zadeltje eigenlijk wat te lang is voor het mooie.
Dat heeft het Kids-Barefootje ook bij wat te korte ponies. De zadels zijn wel flexibel, maar hebben natuurlijk wel een eigen vorm met een eigen ronding. Deze ronding van het zadel valt mooi binnen de ronding van de ru van voren naar achteren, en het zadel past zich dan zelf verder aan.

Maar wanneer de ronding van de rug wat te kort is om het zadel helemaal goed te bevatten, kan het zadel zijn ligging niet goed vinden en dus niet goed grip krijgen. Dat zie je ook op de foto, dat de achterkant van het zadeltje wat omhoog staat omdat de ronding van het ruggetje "op" is.

Op zich is dat geen probleem, alleen het schuift dan wat sneller en dat is wel vervelend natuurlijk. Met een geheel elastische singel wordt dat vaak beter, maar mensen willen er dan ook wel eens anti-slip pads of een staartriem aan gebruiken, het is een beetje zoeken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:26

Celiien schreef:
*vraagje hier*
Zit me te orienteren op de barefoot, en dan in een dressuur vorm, dus dan de londen of de Lexington
Maar ik vind het eerlijk gezegd zonde van mn dekjes _O- heb namelijk best wel grote collectie en best wel verslaafd _O-
Maar nu las ik nu over 'de half pad' die tussen het dekje en de barefoot gaat... ervaring of gedachtes hierover?
tuurlijk is het zo; als het niet anders kan dan moet het maar!

In principe is het bij een Barefoot de bedoeling dat je een pad met inlages er onder legt, omdat die inlages dan uitsteken en een strookje vrij houden boven de ruggengraat zodat de doornuitsteeksels van de ruggengraat niet belast worden. Daarom moet een dekje met inlages ALTIJD direct op het paard gebruikt worden.

Een half (of hele) pad leg je dus ook op het paard, met het "mooie" dekje daar overheen. Kan natuurlijk wel wat meer gaan glijden... pad / dekje / zadel ten opzichte van elkaar en en opzichte van het paard.

Uiteraard kun je het ook andersom doen, alles kan :P Bij Engelse en western zadels liggen dekjes vaak ook strak over de ruggengraat heen.

Maar de fysiotherapeuten van Barefoot hebben niet voor niets de pads zo ontwikkeld, dat is gewoonweg het meest paardvriendelijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:38

Buitenzinnig schreef:
Ghost heeft niet veel ruimte voor een hoge ruggengraat. Drukking zo dicht achter de schoft kàn komen door veelvuldig in de beugels staan..... Allemaal inlagen kunnen rimpels en bobbels geven die ook kunnen irriteren (en de kamer smaller maken) Misschien een echte lamsvacht pad voor boomloos?
Ik denk dat je BF gewoon gebruikt kan worden, maar dat de manier van rijden eens onder de loep moet worden genomen.... O:)

Geloof niet dat onze inlages bobbelen, eerder nooit last van gehad. En ik heb al een (weliswaar zelfgemaakte) lamsvel halfpad. Alleen maakt het volgens mij niet uit of we die gebruiken of de Grandeur/Barefootpad.

Manier van rijden... Denk dat dat er best mee te maken zou kunnen hebben. Enige puntje: zusje rijd al ruim twee jaar met haar Barefoot en eerder geen problemen gehad. En ik kan niet zeggen dat ze nu meer in de beugels staat.

Pony is ouder aan het worden en afgevallen. Tja, dan begint de schoft meer uit te steken en de ruggegraat ook.

pmarena schreef:
Heb je de halstertouwtest nooit gedaan dan? Dan weet je zeker of de ruggengraat vrij ligt, als je dat touw er onder vandaan kunt trekken met een in de beugels staande of zelfs hopsende ruiter er op :)

Als de inlages het zadel maar voldoende boven de ruggengraat uit tillen dan is het met een Barefoot geen probleem.

Bij elk ander zadel zul je ook moeten werken met dikkere inlages of kussens om de zitting boven de ruggengraat uit te tillen, dus dat verlies van paard-gevoel door dikkere kussens of inlages hou je toch, maar dat kun je dan nog beperken door het zadel zelf verder flexibel te houden :)

Halstertouwtest vaker gedaan :) Niet recent, denk dat we nu niet meer door de test zouden komen. Pony's rug is echt veranderd.

Ik denk dat ik dan toch nog wat meer ga testen met dikkere 'kussens' van inlages maken. Jammer dat deze drukking me pas gisteren opviel (ik ben er meestal niet bij wanneer mijn zusje opzadelt, en pony draagt al de hele zomer een deken). Anders had ik gelijk met mijn seatsaver extra inlages besteld. En nog maar eens de pommel controleren. Tilt een S pommel de boel achter de schoft niet ook een beetje op?

Misschien zou ik zelfs iets kunnen bedenken wat tegelijkertijd de zit wat smaller maakt. Paard-gevoel inleveren zal dan sowieso moeten. Wanneer we bijv. leder-boom-zadel met kussens zouden kopen krijg je dat natuurlijk ook.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:30

Safiera, ik bedoel ook niet dat de inlagen bobbelen, maar dat meer laagjes op elkaar wel eerder kans geven dat er iets dubbel zit (bobbel)

Waardoor is de rug veranderd? Dat is niet alleen door ouder worden, de pony van je zus is nog niet achter in de 20 denk ik? Ik heb er hier 1 van 23 staan met een rug van een driejarige....

Smaller maken doe je door de inlagen onder je dij wat weg te snijden, maar dat kan dan weer tot gevolg hebben dat een beugelophanging op die plek meer doordrukt. (het blijft lastig allemaal)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:47

even een stip ook ik ben aan het orienteren voor een dressuurzadel van barefoot
ligt het overigens goed op sportpaarden ziezo is ongv 1.77 en normaal postuur
ik word namelijk gek van het altijd maar aanpassen van mijn huidige zadel

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:47

@ missantia: De Lexington is zelfs gemaakt voor sportpaarden met wat front :)
Maar over het algemeen liggen Londons goed op veel soorten paarden.
Om me even te beperken tot de dressuurmodellen ;)

@ Buitenzinnig: oh zo. Ja snap het wel van die inlages.
Ik las de pagina van pmarena's site over inlages, daar staat ook het idee een tweede inlage in de lengte doormidden te knippen.

Waardoor de rug zo veranderd is weet ik eigenlijk ook niet. Ze is wel afgevallen, maar verder? Aan zadel niks veranderd.
Pony is inderdaad nog niet echt oud, 16 jaar. Ik dacht ook altijd dat oude paarden gewoon mooi te houden waren met het juiste voer en zadel. Kende een pony van 30 die je nog geen 10 jaar zou schatten afgaande op haar postuur. Ze had alleen wel een grijs hoofd :')

Maar ik word een beetje moedeloos van dat gepuzzel. Ben een groot boomloos- en Barefootfan... maar een gewoon zadel, dat je op een gewoon dekje gooit, waar geen witte haren of drukkingen van komen bij passen op het oog... Dat is wel makkelijk. Ik zeg niet dat het beter is, geloof persoonlijk wel dat de rug dan toch langzaam naar de knoppen gereden kan worden door niet goed genoeg passen. Maar heb met boomzadels nog nooit zo'n gedoe gehad met drukkingen en witte haren op de schoft en rug.

Ik zal wel iets verkeerd doen.

Alhoewel, bij mijn eigen poown gaat het wel gewoon prima met een BF plus zachte inlages. Maar hij heeft dan ook geen opliggende ruggegraat en weinig schoft.
Laatst bijgewerkt door Safiera op 24-09-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:56

Mijn zadel blijft helaas door mijn te ronde pony schuiven, naar voren toe. Ze heeft echt een te dikke buik en daarnaast ligt de singelplaats erg ver naar voren. Lastig probleem! Heb het idee dat ze er geen last van heeft, ze ontspant mooi onder het rijden, dus wat dat betreft heb ik me er maar even bij neergelegd in de hoop dat het beter wordt zodra ze wat afgevallen is..

Maar nu, dacht ik van de week, ik zal eens de pommel eruit halen en checken of hij nog goed ligt. Hij ligt wel aardig, sluit niet helemaal mooi aan maar ze mist dan ook nog wel de rugspieren. Ik weet niet waarom, maar ik dacht, laat ik de pommel eens omdraaien.
En toen sloot hij dus perfect aan op de rug!
Heb gisteren dus de pommel verkeerd om in mijn zadel gedaan (jaja, het paste :D ), en een stukje gaan rijden, en het zadel schoof minder als daarvoor.

Kan het kwaad om zo door te rijden voorlopig of ben ik dan echt verkeerd bezig?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:00

Lijkt me niet dat het kwaad kan hoor. Als de pommel aansluit is het toch goed?

Wie weet ook nog wel een idee voor mij met mijn schuivende zadel op m'n eigen poown.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:15

okay bedankt voor je antwoord!
london of lexington idd opzich past de london ook doorgaans wel goed of zal ik toch voor de lexington gaan?
mijn paard is eingelijk wel normaal ;-) alleen ligt bij de boomzadels zijn schoft wel eens klem met het passen (zadel wat ik nu heb niet)

opzich als je een tweedehands zadel koopt van barefoot gaat het passen(ik weet dat alles niet in 1x past)?
ik heb de site ook al doorgeploeterd van barefoot waar je op kan en moet letten bij een goed passend zadel!
maar jullie nog tips?
ik heb zelf het gevoel dat hij een boomloos zadel fijner vind, je hebt meer contact met je paard zeg maar.
als ik er niet uitkom ga ik maar een keer zadels passen in beilen meerdere mensen gedaan?

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:44

anne_bento schreef:
Mijn zadel blijft helaas door mijn te ronde pony schuiven, naar voren toe. Ze heeft echt een te dikke buik en daarnaast ligt de singelplaats erg ver naar voren. Lastig probleem! Heb het idee dat ze er geen last van heeft, ze ontspant mooi onder het rijden, dus wat dat betreft heb ik me er maar even bij neergelegd in de hoop dat het beter wordt zodra ze wat afgevallen is..

Maar nu, dacht ik van de week, ik zal eens de pommel eruit halen en checken of hij nog goed ligt. Hij ligt wel aardig, sluit niet helemaal mooi aan maar ze mist dan ook nog wel de rugspieren. Ik weet niet waarom, maar ik dacht, laat ik de pommel eens omdraaien.
En toen sloot hij dus perfect aan op de rug!
Heb gisteren dus de pommel verkeerd om in mijn zadel gedaan (jaja, het paste :D ), en een stukje gaan rijden, en het zadel schoof minder als daarvoor.

Kan het kwaad om zo door te rijden voorlopig of ben ik dan echt verkeerd bezig?

Je kan ook een bananen singel nemen, die heb ik ook voor mijn dikke vette fjord.. Anders zit het zadel bij hem ook op zijn nek haha omdat hij zo een dikke buik heeft

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:52

:wave: hallo mensen, ik hoop dat het oke is dat ik mij hier even meld.

Even een korte uitleg:
Ik heb een nu 23jr merrie die nog in hele goede gezondheid is en waar ik nog aardig fanatiek mee bezig ben oa onder het zadel. Wij rijden zowel dresssuurmatig als lekker in de bossen.

Zij heeft een flinke hoge schoft en atrofie oa door haar leeftijd en door jaren gelopen te hebben met een niet passend zadel (vorige eigenaar).

Ik heb nu ong 3jr een Zaldi New Kent dressuurzadel, wat op zich een fijn zadel is. Door haar hoge schoft was het erg moeilijk een passend zadel te vinden of er moest gedacht worden aan een Prestige ... In combi met een Korrector Flair pad hebben we het zadel voor haar nagenoeg goed gekregen, maar voor mij helaas niet. Voor mij zou de achterkant nog iets omhoog moeten, maar dan zou de voorkant weer te dicht op de schoft komen en nu krijg ik de welbekende stoelzit (gedwongen). Op zich heb ik hier toch aardig goed mee kunnen rijden, maar ik merk nu steeds vaker dat ik pijn in mijn rug heb tijdens het rijden en dat is niet de bedoeling. Helaas is het ook niet mogelijk de beugelophanging te verplaatsen.

En vandaar dus mijn zoektocht en door een stalgenootje ben ik gewezen op boomloos.

Ik heb hier dus geen enkele ervaring mee en graag zou ik dus horen of dit voor ons wat zou kunnen zijn, zeker gezien dr hoge schoft.

Ik denk in de richting van de dressuurmodellen, de London of Lexinton van Barefoot. Ben zelf ook erg lang (vooral lange benen) 1.82m en mijn merrie is 1.70m.

Nu lees ik de mogelijkheid van een testzadel, maar ik heb echt geen kaas gegeten van zadelpassen en met een boomzadel is dit echt een vak apart, dus vind het eng om zomaar te gaan passen met een boomlooszadel.

Hopelijk kunnen jullie mij wat informeren.