Benfan schreef:Hier genoeg die zonder bit rijden right? Ik zit al een paar dagen met het volgende probleem.
Kin en kaak gekruist.. zet je daar niet de complete kaak mee vast? Ik bedoel. We hebben allemaal geleerd dat je minstens 2 vingers onder de neusriem moet kunnen steken. En dit meet je op het bovenste deel van het hoofd, bij het bot waar de neusriem overheen loopt. Nu word er gezegd dat je met kin en kaak gekruist met constante druk mag rijden. Maar dan trek je de boel toch vast? Hoe kan het paard dan in zijn kaak ontspannen?!
Constante druk is iets anders dan contact. Druk zie ik als ophouding, contact als licht contact en dat betekent dus niet (grote) druk zetten. Met de kaakgekruisde zou ik het niet weten gezien hij mij wat te ingewikkeld was bij de Micklem, maar je hebt bij de micklem sowieso een kaakriem ipv een keelriem, wat natuurlijk al anders inwerkt. Daarnaast heb ik mijn kingekruisde altijd twee vingers (of iets losser). Ligt een beetje aan mijn doel van die dag 
anitaR schreef:Goedemorgen, omdat onze 21 jarige pony EOTRH heeft lijkt het me beter bitloos te gaan rijden met haar. Dochterlief rijdt regelmatig met een halstertje (ook springen) en dat gaan allemaal prima.
Dus, ik wil vanmiddag eens zien hoe het met de micklem gaat. Echter; muv de sidepull zijn de foto's van de overige bitloos optoming varianten wat mij betreft onduidelijk. Weet iemand waar er goede foto's en/of uitleg staat?
Het is de bedoeling dat er uiteindelijk ook wedstrijden, zowel spring als dressuur, met de Micklem gereden gaan worden.
Volgens mij mag je met de Micklem multi geen wedstrijden rijden en je kan enkel met de multi bitloos rijden. Hoewel er wel iemand in dit topic op de competition als sidepull rijdt, maar daar is hij officieel gezien niet voor gemaakt. (ofwel het kan wel, maar hij zal het misschien minder lang volhouden)