Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:45

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben hard aan het overwegen om een Micklem multi bridle aan te schaffen voor mijn 6 jarige kruising Fries x IJslander. Kunnen jullie me misschien helpen bij het inschatten van de maat?
Halster gebruikt hij meestal maat cob, en het hoofdstel op de foto (afgelopen winter) is een IJslander hoofdstel.
Maar klopt het dat ze klein vallen? Hij heeft een redelijk smalle neus maar wel een lang hoofd :p
Laatst bijgewerkt door Emma2 op 04-10-15 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:45

Emma2 schreef:
Ik ben hard aan het overwegen om een Micklem multi bridle aan te schaffen voor mijn 6 jarige kruising Fries x IJslander. Kunnen jullie me misschien helpen bij het inschatten van de maat?
Halster gebruikt hij meestal maat cob, en het hoofdstel op de foto (afgelopen winter) is een IJslander hoofdstel.
Maar klopt het dat ze klein vallen? Hij heeft een redelijk smalle neus maar wel een lang hoofd :p

Mijn PRE kon zwemmen in de Full, denk dat ze vrij normaal vallen eigenlijk ;)

Daphneeeej

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:52

Ze vallen ietsje klein naar mijn idee. Maar je moet wel de maat nemen die je normaal hebt. Mijn paard zit normaal tussen cob en full in en heb dan wel voor de full gekozen en dat past netjes.

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:57

Het lastige is dat ik in Noorwegen woon, en het dan wat moeilijker ruilen is :p vandaar de extra research ;)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:05

Mijn paard zit tussen cob en full in en ik heb cob en is groot zat, het rekt ook nog iets uit. Wellicht dat de nieuwe modellen iets kleiner vallen?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:21

Hallo allemaal!

Ik kom hier even binnen vallen.
Paar weken geleden heb ik via bokt de neppe variant van de Rambo Micklem multi bridle gekocht. Helaas vind mijn pony het geen geweldig hoofdstel en doe ik hem dus weer in de verkoop.
Het ringetje op de neus is er afgehaald. Gaat om maat FULL, op het hoofdstel staat cob.
Dus mocht er iemand op zoek zijn, gaat om de zwarte variant.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:36

Jessix schreef:
FelineNanet schreef:
Wat wil je allemaal weten :P ?
Ik rijd zelf op de sidepull en kingekruisd op de Micklem en heb ook kaak- en kingekruisd gereden op andere hoofdstellen. Micklem bevalt 100% beter dan andere hoofdstellen: ponylief is makkelijker te rijden, te sturen en te stoppen. Zeker als ze onwijs heet wordt, was het eigenlijk niet te doen en nu met de Micklem no problem. Daarnaast was mijn pony onwijs kopschuw en is dat met dit hoofdstel eigenlijk ook zo goed als verholpen. Kortom pony is er zelf al rustiger mee en dat helpt zeker in het rijden.

Qua release ben ik zeer tevreden over de sidepull en tevreden over de kingekruisde variant. Sidepull los = gelijk los. Het onderstukje van de kingekruisde is bij nu lekker soepel en heeft nu wel een goede release, hij was eerst wat te stroef.

Ik train mijn pony dressuurmatig (rechtrichten) in de bak en endurance-matig buiten. Buiten gebruik ik vaker de sidepull omdat ze daar alsnog het beste op reageert als ik een noodrem nodig zou moeten hebben. In de bak vaker de kingekruisde, eerst de sidepull. Ik ben eigenlijk per toeval een keer de kingekruisde in de bak gaan gebruiken en daar reageerde mijn pony gewoon veel beter op (rustigere aanleuning).

Maar besef wel dat het voor ieder paard heel anders is. Mijn pony wordt momenteel al 7 jaar bitloos bereden en er wordt met haar veel met grondwerken (en dus ook werken met druk op bepaalde punten) gewerkt. Ze snapt dus heel goed wat ze moet doen met de drukpunten. Het is dan ook goed uit te leggen achteraf gezien waarom ze veel beter loop op kingekruisd/sidepull dan kaakgekruisd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders kan je altijd nog even een PBtje sturen :)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Fijn, daar heb ik wat aan! :)

Mijn paard is bitloos ingereden en wordt nu nog steeds hoofdzakelijk zonder bit gereden. Ik gebruik hiervoor een Parelli touwhalster. Hij is goed te sturen en te stoppen, zowel op mijn zit als op teugelhulpen. Ook geeft hij wel na op het touwhalster, maar ikzelf vind een touwhalster niet geschikt voor een constante aanleuning, vandaar dat ik opzoek ben naar een goed bitloos hoofdstel. De Micklem spreekt mij aan en dan dacht ik zelf ook aan de sidepull of misschien kingekruisd.

Geeft het jou hetzelfde gevoel als je vroeger met een bit had in de dressuur? Een lichte contact in een "ademende hand"?

Huidige pony heb ik nooit op bit gehad. De vergelijking die ik kan maken is met haar dochter die ik zowel bit als bitloos heb gereden. Bitloos met de kaakgekruisde was het een heel 'hangerig' contact, met bit niet. Op de Micklem heb ik dit nooit gehad met huidige pony, maar dat is wel weer een andere pony

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:26

Hoi! Heeft iemand toevallig ervaring met de Micklem Multi I en de versie uit 2015? Ik weet dat de neusriem breder is geworden maar ben benieuwd of iemand hier het verschil heeft ervaren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:21

Emma2 schreef:
Het lastige is dat ik in Noorwegen woon, en het dan wat moeilijker ruilen is :p vandaar de extra research ;)

Er is een maat tabelletje ergens... kan hem nu dus even niet vinden... davht dat die op een site van horseware stond.
Maar daarmee kun je beter insvhatten/meten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:47

terpentijn schreef:
Ik rijd Jaopie (die heeft geen Micklem) ook altijd met een kneveltrens. Geen bitschijven. Merrie Khavanna gaat nu (nog) bitloos door het leven, maar ik kan me levendig voorstellen hoe zo'n knevelpootje onder zo'n Micklemneusriem kan raken. Met vooruitziende blik (hahaha) heb ik dus voor later voor Khava ook een dubbelgebroken kneveltrens liggen, inderdaad met van die naar buiten gebogen pootjes. Dat zou minder snel onder de neusriem moeten kunnen komen.

Oh, ik wist niet eens dat deze bestonden! Bedankt voor de tip! Rijd je khavanna met de sidepull functie of kin/kaakgekruisd? Hoe bevalt dat?

Off topic maar toen ik een kneveltrens zocht met gebogen pootjes kwam ik dit tegen:
http://www.agradi.nl/pfiff-kneveltrens- ... 12-5cm.htm
Whuut?!?! :?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:19

@ Emma: ik wil mijn full wel even voor je opmeten???
Laatst bijgewerkt door lotje5lotje op 05-10-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:25

Ik reed altijd met een lage neusriem, daar schoot de kneveltrens met grote regelmaat onder maar daar heb ik nooit verschil in gemerkt met rijden. Nu met de Micklem is het zover ik weet nog niet gebeurd, maar ik heb ook nog niet zo veel gereden

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:33

Ik had het matentabelletje gevonden, maar vind het lastig om hem te vergelijken met een gewoon hoofdstel... heb nu de full besteld en hoop maar op het beste ;) Bedankt voor de tips!

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:37

Het hoofdstel (multi bridle) is nu trouwens met enorme korting (42%) te koop bij agradi voor 113 euro :) alleen vandaag geldt de korting nog...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:40

Emma2 schreef:
Het hoofdstel (multi bridle) is nu trouwens met enorme korting (42%) te koop bij agradi voor 113 euro :) alleen vandaag geldt de korting nog...

Enorme kortingen bij agradi vallen mij altijd enorm tegen, heb de Multi wel vaker ergens voor 100 euro zien staan :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:48

Ik wil niet weten wat-ie dan normaal kost bij de Agradi... Bij EJ namelijk 164,95. En 42% daarvanaf is geen 113 euro :n

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:50

Agradi heeft met 20% stickerkorting de normale adviesprijzen of iets eronder. Gelukkig kan je de stickerkorting altijd toepassen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:31

Hier genoeg die zonder bit rijden right? Ik zit al een paar dagen met het volgende probleem.

Kin en kaak gekruist.. zet je daar niet de complete kaak mee vast? Ik bedoel. We hebben allemaal geleerd dat je minstens 2 vingers onder de neusriem moet kunnen steken. En dit meet je op het bovenste deel van het hoofd, bij het bot waar de neusriem overheen loopt. Nu word er gezegd dat je met kin en kaak gekruist met constante druk mag rijden. Maar dan trek je de boel toch vast? Hoe kan het paard dan in zijn kaak ontspannen?!

anitaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:15

Goedemorgen, omdat onze 21 jarige pony EOTRH heeft lijkt het me beter bitloos te gaan rijden met haar. Dochterlief rijdt regelmatig met een halstertje (ook springen) en dat gaan allemaal prima.
Dus, ik wil vanmiddag eens zien hoe het met de micklem gaat. Echter; muv de sidepull zijn de foto's van de overige bitloos optoming varianten wat mij betreft onduidelijk. Weet iemand waar er goede foto's en/of uitleg staat?
Het is de bedoeling dat er uiteindelijk ook wedstrijden, zowel spring als dressuur, met de Micklem gereden gaan worden.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:11

Benfan schreef:
Hier genoeg die zonder bit rijden right? Ik zit al een paar dagen met het volgende probleem.

Kin en kaak gekruist.. zet je daar niet de complete kaak mee vast? Ik bedoel. We hebben allemaal geleerd dat je minstens 2 vingers onder de neusriem moet kunnen steken. En dit meet je op het bovenste deel van het hoofd, bij het bot waar de neusriem overheen loopt. Nu word er gezegd dat je met kin en kaak gekruist met constante druk mag rijden. Maar dan trek je de boel toch vast? Hoe kan het paard dan in zijn kaak ontspannen?!

Constante druk is iets anders dan contact. Druk zie ik als ophouding, contact als licht contact en dat betekent dus niet (grote) druk zetten. Met de kaakgekruisde zou ik het niet weten gezien hij mij wat te ingewikkeld was bij de Micklem, maar je hebt bij de micklem sowieso een kaakriem ipv een keelriem, wat natuurlijk al anders inwerkt. Daarnaast heb ik mijn kingekruisde altijd twee vingers (of iets losser). Ligt een beetje aan mijn doel van die dag :)

anitaR schreef:
Goedemorgen, omdat onze 21 jarige pony EOTRH heeft lijkt het me beter bitloos te gaan rijden met haar. Dochterlief rijdt regelmatig met een halstertje (ook springen) en dat gaan allemaal prima.
Dus, ik wil vanmiddag eens zien hoe het met de micklem gaat. Echter; muv de sidepull zijn de foto's van de overige bitloos optoming varianten wat mij betreft onduidelijk. Weet iemand waar er goede foto's en/of uitleg staat?
Het is de bedoeling dat er uiteindelijk ook wedstrijden, zowel spring als dressuur, met de Micklem gereden gaan worden.

Volgens mij mag je met de Micklem multi geen wedstrijden rijden en je kan enkel met de multi bitloos rijden. Hoewel er wel iemand in dit topic op de competition als sidepull rijdt, maar daar is hij officieel gezien niet voor gemaakt. (ofwel het kan wel, maar hij zal het misschien minder lang volhouden)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:01

Ik snap niet hoe de kingekruisde methode bij de Micklem gekruist is.
Heb nu gewoon een strookje leer onder de kin lopen, maar kruisen doet het niet toch?

Afbeelding

Het uiteinde is (veel) te kort om nog naar de andere kant te halen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:09

De multi kun je wel met wedstrijden gebruiken, moet je alleen even het ringetje bovenop de neusriem verwijderen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:43

Zo doe je de kaakgekruisd, deze dus wel kruisen:

Afbeelding
Bovenaan dus gewoon over het hoofd (door elastiek bandje op het kopstuk halen zodat het blijft zitten)

De andere inderdaad zoals azmay's foto. Er zit op het kussentje ook een elastiek bandje, daar kan je de kinriem door halen zodat het blijft zitten.

@azmay, er staat toch nergens dat dit een kin gekruiste is? Dit is gewoon zoals een sidepull maar dan met hefboom door druk onder kin en op neus.
Overal staat mild, medium en strong. Stong komt wel overeen met kaakgekruisd, mild met sidepull en medium is gewoon een andere manier maar daarom niet kingekruisd.

anitaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:22

FelineNanet schreef:
Benfan schreef:

Constante druk is iets anders dan contact. Druk zie ik als ophouding, contact als licht contact en dat betekent dus niet (grote) druk zetten. Met de kaakgekruisde zou ik het niet weten gezien hij mij wat te ingewikkeld was bij de Micklem, maar je hebt bij de micklem sowieso een kaakriem ipv een keelriem, wat natuurlijk al anders inwerkt. Daarnaast heb ik mijn kingekruisde altijd twee vingers (of iets losser). Ligt een beetje aan mijn doel van die dag :)

anitaR schreef:

Volgens mij mag je met de Micklem multi geen wedstrijden rijden en je kan enkel met de multi bitloos rijden. Hoewel er wel iemand in dit topic op de competition als sidepull rijdt, maar daar is hij officieel gezien niet voor gemaakt. (ofwel het kan wel, maar hij zal het misschien minder lang volhouden)

Ja, ik had begrepen dat dat wel mag, zonder ringetje. Gelukkig wel (althans, dat mag ik toch hopen!) want de competition is weer niet voor bitloos.
Anyway, gisteren het hoofdstel geprobeerd; de sidepull was geen succes, pony kwam daar een beetje tegenin. De kingekruist echter (ofl gewoon de kinband, er kruist niets?) ging super, pomny ontspande direct en gaf zelfs al na.
Nu zit ik een beetje met de kindband en de sperriem; moet de sperriem over het kind bandje, andersom, achter elkaar? Of zoals de foto hierboven?
Of zoals deze:
Afbeelding

HokeyPokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:01

Iemand die lange termijn ervaringen wil delen? Kwaliteit e.d.