Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:33

edit: heb mijn vraag even weggehaald en er een poll voor gemaakt om dit topic niet te verstoren.
Laatst bijgewerkt door oowie op 19-03-08 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:34

Ik rij met het ruitershophoofdstel, maar wil wel de officiele meroth gaan kopen. die knijpt niet, en laat meteen weer los. Het is wel errug duidelijk voor paard. Jo loopt als een tierelier met dat ding.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:35

een bosal is ideaal om zonder teugelcontact mee te rijden...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:40

Ik ben ff een tijdje afwezig geweest maar verbaas me toch (nog steeds)
Natuurlijk doet het het paard meer pijn als je aan een touwhalstertje 'hangt' dan wanneer je een trensje in hebt hangen en de teugels in een boogje.
Maar da's niet het vergelijk!
Laat ze beide los en vraag je dan af wat het paard het comfortabelst zou vinden! Knipoog

KingMarco schreef:
Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.

Wat mij verbaast te lezen is dat een hoop mensen er wel in de bak mee rijden maar nog niet mee naar buiten gaan. Dit omdat ze het nog niet onder de knie hebben of iets dergelijks.
Is het niet de bedoeling dat paarden logisch reageren op dingen. De werking van een bit heb ik mijn paarden nog nooit uit hoeven leggen. Anders kan je ze wel leren dat als je aan zn oren trekt dat hij langzamer meot gaan, want dan wordt het een trucje. Lijkt mij dat een paard bij een bitloze optoming ook gewoon op een natuurlijke logische manier hoort te reageren.

Ik rij bitloos endurance, klasse II inmiddels en heb geen problemen. En ben niet de enige Knipoog Als ik t ff moet schatten denk ik dat ongeveer een kwart tot een derde van alle endurance ruiters bitloos rijden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:47

ELKE optoming is in onkundige handen een martelwerktuig, zowel bot, als bitloos........... en dan zeg ik, voor een, dat bitloos nog een wredere inwerking heeft als met bit..........

het ligt aan de hand van de ruiter, niet aan de optoming

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:16

sflj schreef:
Ik ben ff een tijdje afwezig geweest maar verbaas me toch (nog steeds)
Natuurlijk doet het het paard meer pijn als je aan een touwhalstertje 'hangt' dan wanneer je een trensje in hebt hangen en de teugels in een boogje.
Maar da's niet het vergelijk!
Laat ze beide los en vraag je dan af wat het paard het comfortabelst zou vinden! Knipoog

hangt er vanaf van paard tot paard lijkt me.. Maar zelf dan..Wat maakt dat uit?De vraag is wat het comfortabelste is wanneer er druk op komt te staan,want dat gebeurt er nu eenmaal als we gaan rijden

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:48

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:52

jaa, jammer dat die filmpjes niet bestaan van bitloos Clown want die starten niet officieel... Dus dat zal allemaal niet vast gelegd worden en die zullen ook heus niet allemaal even netjes rijden Knipoog

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:02

randie schreef:
jaa, jammer dat die filmpjes niet bestaan van bitloos Clown want die starten niet officieel... Dus dat zal allemaal niet vast gelegd worden en die zullen ook heus niet allemaal even netjes rijden Knipoog

Goh...Ik kon zelf bij het zien van dit filmpje niet eens nadenken over de eeuwige strijd hier!

Ben meer geschokt en schaam me diep voor het feit dat ik een mens ben als ik dit zie...

Maar om toch even te reageren. Mensen die bitloos gaan doen dit uit liefde voor hun paard, omdat ze erover nadenken wat fijner is voor hun paard. Die zie ik dit dus niet doen. Mensen die met bit rijden over het algemeen ook niet overigens.

De mensen uit dit filmpje zou ik graag eens zo willen behandelen zoals zij bij hun paard doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:05

Citaat:
Maar om toch even te reageren. Mensen die bitloos gaan doen dit uit liefde voor hun paard, omdat ze erover nadenken wat fijner is voor hun paard. Die zie ik dit dus niet doen.

KLopt die mensen zouden zich kapot moeten schamen, daar ben ik helemaal maar eens. Maar wat echter zo is en dat is al erg zat, is waar mensen met wedstrijden en competeties bezig zijn er altijd dingen gebeuren die niet kunnen. Vooral juist van de NIET bekwaamde mensen..Bij deze wedstrijden zullen er ook wel mensen meegereden hebben die fatsoenlijk met een beest omgaan? tenminste daar ga ik van uit natuurlijk!

En wat ik niet snap is dat ze niet gediskwalificeerd zijn! Je mag max, 3 tikken geven. En dat is alleen op zijn kont, wat ik daar zie zijn er EN geen 3 EN op zijn hoofd ook nog..echt van de gekken Ziek

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:13

Heeft iemand tips voor mij?

Ik heb een welshje en wil een nieuw hoofdstel. Nu zit ik te dubben. Ik rijdt hem wel eens met halster, waar hij erg goed op reageert.
Eerst dacht ik erover omdat hij wat tegen het bit is een minder scherp bitje te kopen, dus ik zat te denken aan een dubbelgebroken.
Nu lees ik dat ongebroken vriendelijker is.
Of zou ik nou bitloos gaan?

Ik weet het niet meer, hij reageert met halster zeer goed, met enkel gebroken wat ik nu heb redelijk goed, ietwat tegen het bit en ongebroken heb ik nog nooit geprobeerd.

Aangezien het mijn geld niet op mijn rug groeit kan ik niet zomaar alles uitproberen, bovendien heeft hij een klein hoofd, als ik al bitloos zou gaan moet ik een kleine maat vinden die ook nog betaal is. Ik heb al wat rondgekeken en de prijzen zijn voor kleie maten v.a. €40,- en dat vind ik niet gewoon een uitprobeerseltje.

Iemand tips?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:13

Zeg dat wel Verdrietig

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:42

Ik wil ook graag bitloos!!
Maar mag niet van mama..
Nou heb ik laatst ergens in de schuur een spinnenwebbig 'be nice halster' gevonden, maar heb geen idee hoe het werkt :S

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:42

KingMarco schreef:
Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.

Endurance en trektochten, meerdere dagen, úren in het zadel. Bitloos op een stalhalster.

Wat wil je precies weten dan?

Sowieso vind ik dat veel mensen ín de bak rijden en nooit buiten rijden.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:53

Lauss schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste bitloze springles gehad, merkte geen verschil!

Ongebroken trensje klinkt ook goed Ja

leuk dat je het toch uitgeprobeert hebt en moedig van je!

Ja en als we het nu toch even over meest diervriendelijke bitjes hebben;
ongebroken lijkt mij ook minder op die lagen in te werken, omdat tong deel wegvangt van die druk. vooral die iets rondgebogen ongebroken trensen zonder hefboom zijn een vooruitgang en ook weer prettiger voor de tong beetje voorgevormd. Dan heeft mijn Myler level 1 alle eigenschappen die ik in een bit zoek Haha! . Geen kraakeffect, en werkt eigenlijk alleen op de tong. Als ik rechts druk geef, beweegt ook echt alleen recht en links niet mee, omdat het afzonderlijk van elkaar werkt. Materiaal aurigan. Wel scherper een myler, maar ook dun, waardoor licht en niet te veel in de mond. Ik kan de myler iedereen aanraden die wat verder gevorderd is. Het is te scherp voor een echte beginner vanwege de dikte. KK dubbelgebroken is iets dikker (maar niet te dik) waardoor zachter en komt wat mij betreft op 2e plaats.
De paardentong geeft veel meer mee, dus ongebroken trensje lijkt mij voor veel paarden prettiger dat zo'n enkelgebroken bit met notenkraker effect.
En vergeet ook niet dat paarden sterke voorkeur hebben aan soort materiaal! Kopermengsel (argentaan, Aurigan) bevalt mijn paard het beste.

enne, wat betreft sidepull verhaal.... mmm overdenkertje.... maar gek genoeg ken ik veel mensen die rijden met lichte aanleuning (al jaren) waarvan paard nog zelfde reageert als toen hij bitloos begon met zelfde hoofdstel. Ben dus niet overtuigd van voorgaand verhaal in boek. misschien verouderd boek? laatste jaren zijn er nog al wat dingen en ideeen veranderd! Paard zoekt immers zelf ook teugelcontact op, de mijne in ieder geval wel.

Wat Roosje zegt is heel mooi gezegd.... ik rij ook in de rijbak bitloos uit liefde voor mijn paard omdat IK denk dat ik hem daar meer plezier mee doe. En hoop daarin steeds een stapje verder te komen !!!
Aangezien ik ook zie hoe vrolijk hij wordt van buitenrijden doen we dat het meeste, en dan rij ik met bit, maar daar krijgt hij dan ook een mooie wandeling voor terug!
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 19-03-08 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:04

Renza schreef:
*knip* maar ik rijd ook niet puur op m'n zit. Probeer ik wel zoveel mogelijk maar lukt niet altijd.*knip*

Ik denk dat (bijna) niemand dat doet. Áls dat nl. zo was, was een optoming überhaupt niet nodig! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:09

zap schreef:
Lauss schreef:
Nee natuurlijk worden paarden er niet ineens recht van, maar paarden worden wel scheef door (verkeerd) gebruik van het bit.

Hoe dan? Een paard wordt IMO scheef door een verkeerde RIJSTIJL en niet door verkeerd harnachement gebruik! Wordt een paard scheef dat met bit gereden wordt en je parkeert de ruiter op een 'bitloos' paard dan denk ik dat dat paard ook scheef zal worden.

Een paard wordt niet scheef door verkeerd rijden. Ieder paard is van nature scheef! Ook al is het nog nooit bereden! Knipoog
Net als ieder mens, is een paard links of rechts- 'handig' Dus ook als ie nog nooit een zadel / ruiter op heeft gehad. Heeft niks met het rijden te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:10

Koe Weer wat geleerd!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:14

Mja maar als paard net als Roos bijna 18 is en nog steeds scheef is dan ligt het wel aan de manier van rijden ben ik bang Clown

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:15

Lusitana schreef:
Iets wat losjes zit zorgt juist voor schuren omdat het eigen bewegingen maakt als het paard beweegt. Een paard dat kale plekken krijgt van een halster (dat ook niks doet) krijgt dat dus ook van iets anders.

De reden dat touwhalsters niet zo snel schuren is niet omdat het los zit, maar door de ronde vorm van wat het paard raakt.

Een nadeel van een touwhalster is wel dat áls je de teugels aanneemt dat behoorlijk gevoeld wordt door het kleine oppervlak (hoe kleiner het oppervlak dat de neus raakt, hoe groter de druk).

Even tussendoor:
Ik heb zelf een koordgevalletje (crossrope systeem) opgestuurd gekregen en getest.
Ik rijdt op de zit (kan ook hoofdstelloos) maar je ziet dat bv bij het aannemen van de teugels(voor poseren, dus er wordt echt niet aan getrokken) het koord meteen in de haren graaft en het paard zowat in de achteruit gaat... overigens zie je dat simpelweg het gewicht van de teugels al invloed heeft.
Dit vind ik persoonlijk dus niet echt een vriendelijk ding.
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk maakt de dikte van het koord erg uit, als gezegd bepaald de oppervlakte die de neus raakt hoe scherp iets inwerkt. Dit dunne koord is het scherpste wat je kunt maken.
Ik zie dit zo'n beetje als de stang onder de bitloze optomingen. Niet voor mensen die geen superzachte handjes hebben en geloven dat je en paard onder controle houdt met teugels.

Zo zijn er ook dus hoofdstellen met bit die bij het lichtste contact al behoorlijk inwerken (genoemde stang) en daar moet men dus ook naar rijden.

Wat je over dat touwhalster zegt, klopt wel en ben ik met je eens.
Je beweringen over een bit/stang echter niet.
Een gewoon trensje geeft ook druk, alleen al door het gewicht van de teugels. (= directe verbinding Knipoog )
Een stang (met scharen dus Knipoog ) heeft daar veel minder last van. Niet door de teugels dus omdat het door de hefboomwerking a.h.w. geen directe verbinding heeft.
Daarentegen werkt het natuurlijk wel harder als je de teugels wél opneemt, door die hefboomwerking.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:20

Yamcha schreef:
Zoals dit:

Afbeelding

Een stang heeft altijd een hefboomwerking, zoals dit:

Afbeelding

Zo is het duidelijker denk ik Lachen

De verwarring ontstaat doordat ongebroken trenzen vaan stangen genoemd worden, en dom, ongeschoold personeel zet de op de Divoza-site ook bij stangen Boos!
Kan me voorstellen dat dat erg verwarrend wordt dan Ja

Natuurlijk is die eerste wel een stang! Een recht stuk metaal is een stang!
Van Dale online schreef:
stang (de; stangen; stangetje)
1 dun, langwerpig voorwerp van metaal of andere harde stof
2 bit aan een paardentuig

Knipoog

Die 2e is ook een stang, heeft alleen scharen voor een hefboomwerking.
Ik noem het liever dus een 1) = stang en 2) = een scharenbit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:24

Renza schreef:
Mja maar als paard net als Roos bijna 18 is en nog steeds scheef is dan ligt het wel aan de manier van rijden ben ik bang Clown

Nee hoor, is natuurlijk.
't Is natuurlijk wel aan de ruiter om dat zoveel mogelijk 'bij te stellen' Knipoog Een jury -in welke discipline dan ook- waardeert t meer als een paard recht(er) is Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:24

sflj schreef:
Natuurlijk is die eerste wel een stang! Een recht stuk metaal is een stang!

Officieel wordt de eerste een ongebroken trens genoemd in de paardenwereld Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:28

O? Ik leef ook in die wereld en noem het niet zo.
'Officieel' in de westernwereld heeft met het net zo vaak (of misschien wel vaker) over een scharenbit.
Afbeelding

Is dit dan volgens jou ook een stang? Knipoog
(zou m liever niet gebruiken, maar dat terzijde)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:44

Als je op t filmpje goed kijkt, zie je dat op 4,23 wel degelijk iemand met een hackmore rijd.