Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KingMarco schreef:Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.
Wat mij verbaast te lezen is dat een hoop mensen er wel in de bak mee rijden maar nog niet mee naar buiten gaan. Dit omdat ze het nog niet onder de knie hebben of iets dergelijks.
Is het niet de bedoeling dat paarden logisch reageren op dingen. De werking van een bit heb ik mijn paarden nog nooit uit hoeven leggen. Anders kan je ze wel leren dat als je aan zn oren trekt dat hij langzamer meot gaan, want dan wordt het een trucje. Lijkt mij dat een paard bij een bitloze optoming ook gewoon op een natuurlijke logische manier hoort te reageren.
sflj schreef:Ik ben ff een tijdje afwezig geweest maar verbaas me toch (nog steeds)
Natuurlijk doet het het paard meer pijn als je aan een touwhalstertje 'hangt' dan wanneer je een trensje in hebt hangen en de teugels in een boogje.
Maar da's niet het vergelijk!
Laat ze beide los en vraag je dan af wat het paard het comfortabelst zou vinden!
randie schreef:jaa, jammer dat die filmpjes niet bestaan van bitlooswant die starten niet officieel... Dus dat zal allemaal niet vast gelegd worden en die zullen ook heus niet allemaal even netjes rijden
Citaat:Maar om toch even te reageren. Mensen die bitloos gaan doen dit uit liefde voor hun paard, omdat ze erover nadenken wat fijner is voor hun paard. Die zie ik dit dus niet doen.
KingMarco schreef:Ik zou graag eens een reactie van iemand willen die ritten maakt van 6 uur ofzo achtereen met bitloos optoming.
Lauss schreef:Ik heb vandaag mijn eerste bitloze springles gehad, merkte geen verschil!
Ongebroken trensje klinkt ook goed
Renza schreef:*knip* maar ik rijd ook niet puur op m'n zit. Probeer ik wel zoveel mogelijk maar lukt niet altijd.*knip*
zap schreef:Lauss schreef:Nee natuurlijk worden paarden er niet ineens recht van, maar paarden worden wel scheef door (verkeerd) gebruik van het bit.
Hoe dan? Een paard wordt IMO scheef door een verkeerde RIJSTIJL en niet door verkeerd harnachement gebruik! Wordt een paard scheef dat met bit gereden wordt en je parkeert de ruiter op een 'bitloos' paard dan denk ik dat dat paard ook scheef zal worden.
Lusitana schreef:Iets wat losjes zit zorgt juist voor schuren omdat het eigen bewegingen maakt als het paard beweegt. Een paard dat kale plekken krijgt van een halster (dat ook niks doet) krijgt dat dus ook van iets anders.
De reden dat touwhalsters niet zo snel schuren is niet omdat het los zit, maar door de ronde vorm van wat het paard raakt.
Een nadeel van een touwhalster is wel dat áls je de teugels aanneemt dat behoorlijk gevoeld wordt door het kleine oppervlak (hoe kleiner het oppervlak dat de neus raakt, hoe groter de druk).
Even tussendoor:
Ik heb zelf een koordgevalletje (crossrope systeem) opgestuurd gekregen en getest.
Ik rijdt op de zit (kan ook hoofdstelloos) maar je ziet dat bv bij het aannemen van de teugels(voor poseren, dus er wordt echt niet aan getrokken) het koord meteen in de haren graaft en het paard zowat in de achteruit gaat... overigens zie je dat simpelweg het gewicht van de teugels al invloed heeft.
Dit vind ik persoonlijk dus niet echt een vriendelijk ding.
Natuurlijk maakt de dikte van het koord erg uit, als gezegd bepaald de oppervlakte die de neus raakt hoe scherp iets inwerkt. Dit dunne koord is het scherpste wat je kunt maken.
Ik zie dit zo'n beetje als de stang onder de bitloze optomingen. Niet voor mensen die geen superzachte handjes hebben en geloven dat je en paard onder controle houdt met teugels.
Zo zijn er ook dus hoofdstellen met bit die bij het lichtste contact al behoorlijk inwerken (genoemde stang) en daar moet men dus ook naar rijden.
Yamcha schreef:Zoals dit:
Een stang heeft altijd een hefboomwerking, zoals dit:
Zo is het duidelijker denk ik
De verwarring ontstaat doordat ongebroken trenzen vaan stangen genoemd worden, en dom, ongeschoold personeel zet de op de Divoza-site ook bij stangen
Kan me voorstellen dat dat erg verwarrend wordt dan
Van Dale online schreef:stang (de; stangen; stangetje)
1 dun, langwerpig voorwerp van metaal of andere harde stof
2 bit aan een paardentuig
Renza schreef:Mja maar als paard net als Roos bijna 18 is en nog steeds scheef is dan ligt het wel aan de manier van rijden ben ik bang
sflj schreef:Natuurlijk is die eerste wel een stang! Een recht stuk metaal is een stang!