Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:24

Buitenzinnig schreef:

Het voordeel van een diep zadel is (hoewel tegenstrijdig) dat het de ruiter dwingt om op een bepaald punt te zitten, waardoor men in ieder geval niet op de lepel gaat zitten en zo het zwaartepunt te ver naar achteren verlegd.

Maar dan is het wel van belang dat het zadel de goede inch heeft voor de ruiter.
Zeker als ik op HAW kijk zie regelmatig zadels voorbij komen waar de ruiter eigenlijk een te grote achterkant voor heeft waardoor er dus wel degelijk het zwaartepunt naar achteren wordt gebracht.
Iets wat i.m.o. voorkomen kan worden als de zadelmaker cq passer ook let op hoeveel ruimte er nog in het zadel over is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:00

ja, eens sronnie.
is vaak ook een stukje ijdelheid vd ruiter: kijk eens, ik pas nog in een 17"... niet dus, maar ja.
een goede zadelmaker kijkt daar ook echt wel naar. Hans Zuidweg bijv. is echt wel zo eerlijk dat hij het zegt als je kont te groot is voor de maat die je zelf in gedachten had... Haha!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:16

dierfysio schreef:
ja, eens sronnie.
is vaak ook een stukje ijdelheid vd ruiter: kijk eens, ik pas nog in een 17"... niet dus, maar ja.
een goede zadelmaker kijkt daar ook echt wel naar. Hans Zuidweg bijv. is echt wel zo eerlijk dat hij het zegt als je kont te groot is voor de maat die je zelf in gedachten had... Haha!

En dat is simpelweg een kwestie van goed passen bij aankoop, passen voor het paard, maar weldegelijk ook passen voor jou! Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:50

juist, dat is ook wat ik bedoelde Haha!
maar je wilt niet weten hoevele mensen uit ijdelheid in een te kleine zitting zitten. da's niet fijn voor jezelf, maar je gaat inderdaad op de lepel zitten bonken dan, en da's niet lekker voor het paard.
het passen vd zittingmaat kun je in de winkel doen, het passen op het paard natuurlijk niet. als je twijfelt neemt de zadelpasser ze gewoon allebei mee.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:13

Ik heb destijds voor mijn paard iemand laten komen (die er naar mijn idee verstand van heeft) met een auto vol zadels, we zijn een hele middag aan het passen en uitproberen geweest.
Uieindelijk iets passends gevonden waar ik ook lekker op kon zitten.
Mij werd toen aangeraden een halve inch maat groter te nemen vanwege mijn beenlengte, zondat ik beter in het diepste punt van het zadel zou zitten.
Ik ben altijd onzettend tevreden over dit zadel geweest!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:34

Buitenzinnig schreef:
De Spaanse rijschool in Wenen laat zijn leerlingen op die manier het eerste jaar rijden.

Niet alleen de spaanse rijschool, ook in Duitsland is het vrij normaal dat je in het begin meer zonder dan met beugels rijdt.

Mijn dochter heeft ook kilometers zonder beugels gereden, rijdt ook regelmatig zonder zadel, op verschillende paardjes met verschillende zadels...
En ik ben het met je eens dat het kunnen en leren zitten zwaar te wensen overlaat op (sommige) maneges en verenigingslessen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:35

unamie schreef:
Precious20 schreef:
Ik ben de Passierbomen vandaag zélf gaan bekijken. Die diepe zit wordt dus werkelijk verkregen door de lepel te verlengen. Daar is dus niets goedgelovig aan....
Maandag ga ik naar nóg een andere zadelmaker en daar ga ik de bomen van o.a. Passier (nog eens), KN, Schumacher, Prestige, Kieffer en Stubben bekijken! Wordt dus vervolgd Knipoog

maar heb je de kale boom ook op een paard of bok zien liggen?
want dán zie je pas een (duidelijk) verschil

nu lijkt het net of de slag in de boom helemaal niet bestaat (of ze allemaal alleen maar verlengd zijn)
maar ze bestaan écht wel Ja

Op bok alleen zien liggen is van geen enkel nut omdat een bok zo'n onding is.
Of zoals zadelmaker zei: als ik zadel moest aanpassen aan de bok zou geen enkel zadel passend gemaakt kunnen worden of passen Haha! Haha! Haha! Clown

Dus het liefst op het paard zelf.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:38

Alane schreef:
Buitenzinnig schreef:
De Spaanse rijschool in Wenen laat zijn leerlingen op die manier het eerste jaar rijden.

Niet alleen de spaanse rijschool, ook in Duitsland is het vrij normaal dat je in het begin meer zonder dan met beugels rijdt.

Mijn dochter heeft ook kilometers zonder beugels gereden, rijdt ook regelmatig zonder zadel, op verschillende paardjes met verschillende zadels...
En ik ben het met je eens dat het kunnen en leren zitten zwaar te wensen overlaat op (sommige) maneges en verenigingslessen.

Vraag, ik zit goed, alleen ik heb wel wrongen nodig omdat ik vrouwen figuur heb, (maat 42 bij 1.80) en op binnekant van mijn bovenbeen een mooie ronding zit. Ik ben niet dik voordat die discussie begint, maar typisch peervorm, buik en fietsteugels zijn niet te bekennen flinke bovenbenen wel.

Zonder de wrongen is het onmogelijk bijna om mijn knieen mooi aan te sluiten zonder te gaan knijpen. Ik moest van mijn oude instructrice altijd mijn been optillen en dan achterlangs van binnenvast pakken en iets wegdraaien zodat ik wat meer op plattere gedeelte kwam te zitten en been beter kon aanlsuiten maar zelfs dan was het niet ideaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:46

ehm ik ben een beetje heel erg te klein voor mijn gewicht, in de tijd dat ik nog zelf reed was dat iets minder Bloos!
Maar ben dus bekend met de extra bekleding van het bovenbeen.
Ik zou allereerst eens een (andere) zadelmaker/passer laten komen om te kijken of het zadel jouw wel (goed) past, vaak kan een andere zit er al voor zorgen dat jezelf prettiger zit en je been wel ontspannen kunt aanleggen.
Mijn instructeur begon dan met rijden zonder beugels met een zo'n lang mogelijk been, heel vaak hebben mensen met wat dikkere bovenbeen het probleem dat ze ook het been niet lang kunnen maken, het rijden zonder beugels (zonder te knijpen met je bovenbeen) zorgt dat je je benen kunt ontspannen.
Er zijn diverse oefeningen die je daarbij kunnen helpen, ook zonder een paard te gebruiken)
maar dat is een andere discussie Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:54

Alane schreef:
ehm ik ben een beetje heel erg te klein voor mijn gewicht, in de tijd dat ik nog zelf reed was dat iets minder Bloos!
Maar ben dus bekend met de extra bekleding van het bovenbeen.
Ik zou allereerst eens een (andere) zadelmaker/passer laten komen om te kijken of het zadel jouw wel (goed) past, vaak kan een andere zit er al voor zorgen dat jezelf prettiger zit en je been wel ontspannen kunt aanleggen.
Mijn instructeur begon dan met rijden zonder beugels met een zo'n lang mogelijk been, heel vaak hebben mensen met wat dikkere bovenbeen het probleem dat ze ook het been niet lang kunnen maken, het rijden zonder beugels (zonder te knijpen met je bovenbeen) zorgt dat je je benen kunt ontspannen.
Er zijn diverse oefeningen die je daarbij kunnen helpen, ook zonder een paard te gebruiken)
maar dat is een andere discussie Haha!

Met zadelmaker en nu ook met andere zadelmaker, ben ik druk bezig voor een ander zadel op mijn paard en zal dit meteen eens meenemen!

Kan het ook niet precies uitleggen als ik mijn been lang maak zit eigenlijk mijn voet iets verder naar achter dan dat mijn beugel zit. Alleen kan ook weer door andere dingen komen (zadel) maar dat is weer andere discussie!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:03

@Unamie:
BestFit schreef:
De 2 verschillende KN bomen.

Waren het dezelfde maat en model.
Was het geen wijd en middel boom.
Was het geen Symphonie en een Walzer boom
Wat heeft men je laten zien een originele of en verbogen boom of een vervormde boom
Wat heeft men je willen laten zien.

Niet gaan roepen van zelfde boom zelfde maat ed...
want nu volgt de rest Haha!

BestFit schreef:
Het technische deel.

De KN boom is van kunststof en wordt gespoten rondom een stale frame.
Dit stale frame zit dus in de kunsstof en kan men van af de buitenkant niet zien.
Het stale kopijzer heeft takken welke naar achten toe lopen.
In dit stale frame worden alle delen geschroeft waar grote krachten op komen,zoals de singelstoten, veilgheidsbeugel ophanging ed.
Deze bomen kunnen enkel blijvend vervormt worden bij extreem zware belastingen.
Als er bv. een auto overheen rijd of het paard met zadel omslaat.
Het staal breekt niet ( in de 30 jaar hebben wij maar 2 0f 3 maal zo'n geval voor garantie gehad.
Normaal zit er 10 jaar gararantie op de boom maar U kan van mijn ook 15 of 20 jaar krijgen of levenslang.
Bij extreem zware belastingen kan er een blijvende vorm verandering plaats vinden.
Als dit in een geringe mate is is dit geen probleem . Het is nl stabiel. Kussen wel aanpassen.
Zit wordt wel korter of vlakker, afhankelijk van hol of bol verbogen.

Met wederom de hartelijke dank aan Hans Zuidweg van BestFit zadelservice voor zijn tijd en moeite.
Laatst bijgewerkt door Alane op 22-07-06 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:05

sjips een stuk vergeten:

Bestfit zadelservice schreef:
Hopelijk gaat men nu niet vragen of deze stale versterkingen er inderdaad wel inzitten en niet vergeten kunnen worden.
NEE DUS.

Er zijn kunststof bomen zonder metalen of andere versterkingen.
Deze kunnen bij extra of zelfs normale belastingen wel vervormen.
Zeker als daar langdurige warmte of geforceerde warmte bij komt.
Na afkoelen blijven deze bomen de andere vorm houden.

Laat ik het probleem van wel of niet zo uitleggen.
Gisteren zag ik 3 auto's van de zelfde kleur, model en merk.
Vandaag zag ik ze weer.
Maar nu waren ze alle 3 totaal verschillend.
De ene was tegen een boom gereden.
De andere reed ineens 250 km per uur want had een zwaardere moter gekrijgen.
Toch waren ze gisteren persies het zelfde.
Dat weet ik 100% zeker en wil daarvoor wel mijn auto die nog dezelfde is als gisteren om verwedden.

En er is nog een mogelijkheid als men een Symphonie heetf gezien die anders was dan een andere Symphonie.
ZADEL IS IETS ANDERS DAN EEN BOOM, EEN ZADEL IS MEER DAN ALLEEN EEN BOOM.!

Afgelopen 2 jaar hebben wij geexpirimenteerd met de nieuwe WALZER boom in het Symphonie zadel.
Dit verschil is voor een leek niet zo gemakkelijk te zien.
Wij noemden dat zadel de SYmphonie Plus voor Dames. (breder en diepere en zachtere zit)
Sinds een maand heet dit zadel de RUMBA waardoor het gemakkelijker te onderscheiden is van de normale Symphonie en misverstanden uit de wereld zijn.
De naam hebben we expres veranderd om verwarring te voorkomen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:26

Skipper schreef:
Op bok alleen zien liggen is van geen enkel nut omdat een bok zo'n onding is.
Of zoals zadelmaker zei: als ik zadel moest aanpassen aan de bok zou geen enkel zadel passend gemaakt kunnen worden of passen Haha! Haha! Haha! Clown

Dus het liefst op het paard zelf.

dat ben ik niet met je eens...onderschat een goed bok niet Cool
een (goede) bok is nl zeker wel van grote nut, Ja
dit om te zien of het zadel (nog) recht is, dus niet vervormd en dus overal mooi aansluit!
op de paardenrug zal dat veel moeilijker, zo niet, onmogelijk zijn!
pas als het zadel recht is kun je het zadel op het paard leggen en kijken of het overal goed aansluit

neem een stoel met 1 ongelijke poot, die zal zeker wippen op een rechte ondergrond
maar het kan op een ongelijke vloer net lijken of de poten even lang zijn
een scheef zadel (scheve boom of ongelijk gevuld) zal op een rechte bok niet recht kúnnen liggen
op deze manier kun je zadels op scheefheid controleren
Laatst bijgewerkt door unamie op 22-07-06 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:34

Alane schreef:
Niet gaan roepen van zelfde boom zelfde maat ed...
want nu volgt de rest Haha!

dat ga ik wel doen Tong uitsteken
deze zadels waren exact hetzelde (dezelfde boom-maat zelfde inchmaat, zelfde kleur, zelfde type)
beide in nieuwstaat, en nee er is geen auto over de zadels heen gereden Haha!
alleen zat er verschil in leeftijd (9 jaar) en de boom nl de (inmiddels) beruchte slag in de boom
elke nieuw symfonie heeft dat, en alle oude niet, of ze nu wel of niet verbreed zijn, opvallend genoeg

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:41

unamie schreef:
Precious20 schreef:
Ik ben de Passierbomen vandaag zélf gaan bekijken. Die diepe zit wordt dus werkelijk verkregen door de lepel te verlengen. Daar is dus niets goedgelovig aan....
Maandag ga ik naar nóg een andere zadelmaker en daar ga ik de bomen van o.a. Passier (nog eens), KN, Schumacher, Prestige, Kieffer en Stubben bekijken! Wordt dus vervolgd Knipoog

nu lijkt het net of de slag in de boom helemaal niet bestaat (of ze allemaal alleen maar verlengd zijn)

Ja ik heb de bomen op een bok zien liggen. En ik kon nergens een slag aanduiden. De zadelmaker trws ook niet. Passier creeert een optische diepe zit door de lepel te verlengen.
Zoals ik al eerder gezegd heb, ga ik maandag naar nóg een andere zadelmaker. Ook daar ga ik bomen bekijken en een afspraak maken om bomen en zadels op mijn paard te komen passen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:45

Unamie: verder praten heeft eigenlijk/absoluut geen zin, jij bent zo ovetuigd van je gelijk, alhoewel jouw kennis en weten van horen zeggen komt met jouw intepretaties en dus jouw eigen 'waarheid' erbij en niet die van een expert zelf... en je absoluut niet open staat voor hetgeen een ander schrijft.

We hebben nu al 2 zadelmakers gevraagd die beide zelf zadels maken en een stuk of 2, 3 zadelmakers die onafhankelijk van elkaar jouw verhaal weerleggen.. en waarvan er 1 reseller is van KN en dan ben ik helaas geneigd om die personen te geloven en niet jouw van-horen-zeggen verhaal die door helemaal niemand, behalve je dochter Taffy, wordt ondersteunt.
Laatst bijgewerkt door Alane op 22-07-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:48

unamie schreef:
deze zadels waren exact hetzelde (dezelfde boom-maat zelfde inchmaat, zelfde kleur, zelfde type)
beide in nieuwstaat, en nee er is geen auto over de zadels heen gereden Haha!
alleen zat er verschil in leeftijd (9 jaar) en de boom nl de (inmiddels) beruchte slag in de boom
elke nieuw symfonie heeft dat, en alle oude niet, of ze nu wel of niet verbreed zijn, opvallend genoeg

Ook over een splinternieuwe fiets kun je met een auto overheen rijden.... en dus kan ook een nieuw zadel gevallen zijn of ondeskundig gebruikt.

Ik heb een zadel gezien van 35 jaar oud (mijn eigen ex zadel) en die zag er beter uit dan een zadel van 6 maand oud ook van Daaleman. Tis net hoe er mee omgaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:55

Precious20 schreef:
unamie schreef:

Ja ik heb de bomen op een bok zien liggen. En ik kon nergens een slag aanduiden. De zadelmaker trws ook niet. Passier creeert een optische diepe zit door de lepel te verlengen.
Zoals ik al eerder gezegd heb, ga ik maandag naar nóg een andere zadelmaker. Ook daar ga ik bomen bekijken en een afspraak maken om bomen en zadels op mijn paard te komen passen.

Wat is nu de definitie van een diepe zit?
en dan bedoel ik als een zadel op een paard ligt met een en zonder ruiter.
maw hoe herken je aan de buitenkant een diepe zit. (het leuke zou zijn met een foto van het zadel zonder paard)
Ik heb een Sommer Novelle, diepe zit.
van de site van Sommer:
Afbeelding
op de pony met ruiter, nou ja amazone. Tong uitsteken
Afbeelding
en als het allemaal lukt zal ik morgen een fot maken van het zadel op de pony zonder ruiter.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:08

Alane schreef:
Ook over een splinternieuwe fiets kun je met een auto overheen rijden.... en dus kan ook een nieuw zadel gevallen zijn of ondeskundig gebruikt.

dus over alle zadels die gemaakt zijn na 95 hebben ze met een auto gereden Clown

Alane schreef:
Wat is nu de definitie van een diepe zit?
en dan bedoel ik als een zadel op een paard ligt met een en zonder ruiter.
maw hoe herken je aan de buitenkant een diepe zit. (het leuke zou zijn met een foto van het zadel .

niet altijd herkenbaar aan de buitenkant
maar wel aan de slag in de boom die je ziet, als je het zadel uit elkaar haalt
en dan op je paard legt, zo'n zadelboom draagt nl niet over de hele lengte

Alane schreef:
Unamie: verder praten heeft eigenlijk/absoluut geen zin, jij bent zo ovetuigd van je gelijk, alhoewel jouw kennis en weten van horen zeggen komt met jouw intepretaties en dus jouw eigen 'waarheid' erbij en niet die van een expert zelf... en je absoluut niet open staat voor hetgeen een ander schrijft.

We hebben nu al 2 zadelmakers gevraagd die beide zelf zadels maken en een stuk of 2, 3 zadelmakers die onafhankelijk van elkaar jouw verhaal weerleggen.. en waarvan er 1 reseller is van KN en dan ben ik helaas geneigd om die personen te geloven en niet jouw van-horen-zeggen verhaal die door helemaal niemand, behalve je dochter Taffy, wordt ondersteunt.

misschien wel, maar wel omdat ik gezien heb wat een diepe zit kán doen met de rug van je paard
neem de reactie van jodievanmij
ze is gaan kijken en nadat ze heeft gezien is ze ook overtuigd
ik zei al in het begin van het topic.. ga eens kijken in meppel en geef dan je oordeel
foto's ga ik hier zeker plaatsen als ik er weer geweest ben Ja

jammer dat sronnie en harnessmaker de beloofde foto's van een kale boom mét diepe zit op een paard niet hebben gefotograveerd
dat had ws meer duidelijkheid gegeven

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:23

unamie schreef:

jammer dat sronnie en harnessmaker de beloofde foto's van een kale boom mét diepe zit op een paard niet hebben gefotograveerd
dat had ws meer duidelijkheid gegeven

Die komen nog wel, helaas met vertraging.
Overigens is harnessmaker 'weer' vader geworden, en kan ik ook niet inschatten wanneer er foto's gemaakt worden.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:33

Klopt en zolang moeder en kind niet thuis zijn heb ik de zorg over m'n eerste dochter. Naar paarden gaan om bomen te fotograferen is nu even niet aan de orde.
Week 31 ben ik van plan naar Meppel te gaan. Tot dan.....even geduld aub, kom hier zeker op terug!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:47

nog gefeliciteerd met je dochter
bomen zijn nu even niet belangrijk Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:51

Unamie, dank je!
Ach zo'n kleine doet je even alles vergeten.....

beetje off topic dat wel.

Maar als ik naar VT afreis zal ik het laten weten en kijken of ik foto's kan maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:46

unamie schreef:
dus over alle zadels die gemaakt zijn na 95 hebben ze met een auto gereden Clown

Heb jij de van ieder zadel voor en na 1995 de kale boom gezien? Of van 1 of 2 bomen met een verhaal erbij.
Passier, Kieffer en een reseller van KN vertellen dat er geen verschil in bomen zit van voor 1995 en na 1995....

unamie schreef:
niet altijd herkenbaar aan de buitenkant
maar wel aan de slag in de boom die je ziet, als je het zadel uit elkaar haalt
en dan op je paard legt, zo'n zadelboom draagt nl niet over de hele lengte

Jij leest ook echt alleen maar wat je lezen wilt.

unamie schreef:
misschien wel, maar wel omdat ik gezien heb wat een diepe zit kán doen met de rug van je paard
neem de reactie van jodievanmij

Het is maar net wat Van Triest je heeft laten zien, wat hij vertelt en wat je wilt geloven en dat icm de kennis die jezelf hebt van zadels/bomen ed.
Een automonteur zou mij ook van alles kunnen wijsmaken over de motor die in mijn auto zit omdat ik technisch niet dusdanig onderlegd ben om het tegendeel te bewijzen.

unamie schreef:
ze is gaan kijken en nadat ze heeft gezien is ze ook overtuigd
ik zei al in het begin van het topic.. ga eens kijken in meppel en geef dan je oordeel
foto's ga ik hier zeker plaatsen als ik er weer geweest ben Ja

Met alle respect voor Jodievanmij, maar gezien haar vragen in diverse topics over zadels kan ik nu niet gelijk zeggen dat zij over voldoende kennis lijkt te beschikken om een dusdanig oordeel te kunnen geven dat ik, en ook anderen er overtuigd door raken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:16

Alane schreef:
Jij leest ook echt alleen maar wat je lezen wilt.

jij toch ook Knipoog

Alane schreef:
Een automonteur zou mij ook van alles kunnen wijsmaken over de motor die in mijn auto zit omdat ik technisch niet dusdanig onderlegd ben om het tegendeel te bewijzen.

maar een leek ziet wel of er 4 of 5 wielen onder een auto zitten Knipoog