Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:46

De service van Edix is echt top inderdaad! Ik herken het schuiven ook niet met mijn Edix Emir en mijn ultraronde korte pony :+
Was ook mijn eerste gedachte dat de zweetbladen best flink zijn op je leuke fjord! Hopelijk helpt het vervangen van het kopijzer.

MarjanB

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:54

Hij ligt idd achterover maar lijkt ook te ver naar voren te liggen. Hoop dat je probleem nu opgelost is!

(Hij lijkt ook net/niet te passen qua lengte)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:18

lies schreef:
Ik moet helaas mijn Edix Tudor verkopen. Mijn paard blijkt het beter te doen onder een zadel met vaste boom.

Mocht iemand interesse hebben, info via pb en hij staat op marktplaats, waar je natuurlijk ook een berichtje kunt sturen.
Het is een zwarte 18 inch, goed onderhouden :)

Is je zadel al verkocht?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:23

Op dit moment is ie bij iemand die hem wil proberen. Heb hem van mp afgehaald.
Moet ik je laten weten, als ie terug komt?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:59

lies schreef:

Is voor een stalgenoot. K zal t even bij haar navragen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:49

lies schreef:

Ze vraagt wat je vp is?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:00

Ff terug naar de fjord met de tariq, ik vind hem persoonlijk ook wat aan de lange kant, zeker aangezien het zadel verder naar achter moet… Net als met een boomzadel mag een semi boomloos/flexibele boom ook niet achter de laatste rib komen en ik gok aan de foto’s te zien wetende dat hij verder naar achter hoort dat je erover gaat.
Ik zou een ander set ogen mee laten kijken, vind het aan alle kanten erg veel zadel voor je pony

Als hij op de achterkant de rib over gaat en op de lendenen deukt zou ik de reactie met rijden ook geen hele rare vinden!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:02

MarjanB schreef:
Hij ligt idd achterover maar lijkt ook te ver naar voren te liggen. Hoop dat je probleem nu opgelost is!

(Hij lijkt ook net/niet te passen qua lengte)

Dat... Hij is nu al te lang en hij ligt te ver naar voren, dus is dan nog langer als je hem naar achter legt. Dat kan het protest ook verklaren.
Kopijzer kan je heel makkelijk zelf passen als ze nog niet in het zadel zitten. Die moet netjes aansluiten en niet te breed zijn waardoor je hem kan wiebelen.
Zelf denk ik dat dit model niet past op je pony.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:04

Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen, daar kan ik iets mee! :) Te lang zou wel heel balen zijn, volgens de passer kon het precies maarja.. daar twijfel je dan nu ook aan. :z Ga kijken of ik iemand kan vinden die kan meekijken.

Iemand enig idee welke dressuurzadels nóg korter vallen dan de Edix? Mijn passer had toen namelijk letterlijk alleen deze als zadelmerk optie ;( Heb verder absoluut geen interesse in boomloos, alleen deze omdat die op een “normaal” dressuurzadel lijkt haha.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:39

Kincses schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wel blij om te horen dat dit eigenlijk niet herkenbaar is met Edix, had ook alleen maar positieve dingen gehoord tot nu toe. Op aanrader van een bokker heb ik een aantal foto's opgestuurd naar Edix zelf. Kijken of zij nog een op of aanmerking hebben op de pasvorm/kopijzer o.i.d. waardoor ik deze problemen ervaar.

Als er nog iemand anders wil meekijken heeel graag! Er zit nu een zwart kopijzer in en gebruik op aanraden van de zadelpasser alleen de lange inlages in het dekje. Verder de crescent singel van Edix, op de foto nog niet goed aangesingeld. Dan komt hij aan beide kanten tot het dekje.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Stille meelezer hier, je singel is niet de juiste vorm voor je paard, je zou je licht ook nog op kunnen steken in het "singel topic".
Naast dat je zadel idd te lang en aan de voorkant wat te smal lijkt, gaat de singel niet helpen het zadel op de juiste plaats te houden.
Maar, gezien de flink prominente buik van de pony gaan heel veel singels achter de voorbenen liggen, ik zou aanraden een echte cresent vorm te gebruiken (persoonlijk vind ik de edix geen crescent vorm maar meer anatomisch gevormd).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:56

Kincses schreef:
Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen, daar kan ik iets mee! :) Te lang zou wel heel balen zijn, volgens de passer kon het precies maarja.. daar twijfel je dan nu ook aan. :z Ga kijken of ik iemand kan vinden die kan meekijken.

Iemand enig idee welke dressuurzadels nóg korter vallen dan de Edix? Mijn passer had toen namelijk letterlijk alleen deze als zadelmerk optie ;( Heb verder absoluut geen interesse in boomloos, alleen deze omdat die op een “normaal” dressuurzadel lijkt haha.

Heb je ook de andere modellen geprobeerd van Edix? De Tariq is nou net het langere model van het stel. De Yasir en Tudor zijn korter.
Je zou ook eens kunnen kijken naar Tolt Saga, ook kort.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:41

Ik had wel een glijdende Yasir, maar ook echt een heel lastig model paard. Ik weet niet meer welk kopijzer erin zat. Paard en zadel zijn inmiddels verkocht.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:50

Ik heb inderdaad de andere modellen (iig de tudor) geprobeerd, maar kon daar zelf echt totaal niet in zitten. Voelde alsof ik op een plat springzadel zat zonder ook maar enige steun :') Was van mijn andere paard een zadel gewend met enorme steun, kniewrongen en hoge lepel. Vandaar ook de keuze voor de Tariq.

Ik ga op zoek naar een andere zadelmaker.. wel heel lastig hoor, om een goeie te vinden voor een korte rug. Als iemand nog tips heeft omgeving Drenthe hoor ik het graag -O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:05

Kincses schreef:
Ik heb inderdaad de andere modellen (iig de tudor) geprobeerd, maar kon daar zelf echt totaal niet in zitten. Voelde alsof ik op een plat springzadel zat zonder ook maar enige steun :') Was van mijn andere paard een zadel gewend met enorme steun, kniewrongen en hoge lepel. Vandaar ook de keuze voor de Tariq.

Ik ga op zoek naar een andere zadelmaker.. wel heel lastig hoor, om een goeie te vinden voor een korte rug. Als iemand nog tips heeft omgeving Drenthe hoor ik het graag -O-

Je zou de Ishya kunnen proberen, maar die is wel een stuk duurder. De Yasir heeft ook wrongen en daardoor meer steun dan de Tudor.

Kifra heeft diverse korte zadels en komt door hele land volgens mij.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:48

Kincses schreef:

Wie is je zadelmaker?
Jade in Veenoord heeft oa GFS zadels, de monarch cob is een erg kort zadel, volgens mij. En anders zou ik het idd gaan zoeken in IJslander zadels.

Esther28 schreef:
lies schreef:

Ze vraagt wat je vp is?

Pb gestuurd

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:08

Jeanette Drent zit in Drenthe, Emmen, en werkt met Edix.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:43

Hello,
Mijn Baloun zadel is top. Zeker op mijn wat bredere Spaanse hengst met veel schouders. Maar voor mijn Poolse hengst, die is medium in A scheep schouders zoekt ik misschien naar Edix. Welk modellen zullen beter passen voor een paard die niet echt veel schoft heeft, maar wel doorlopend? Ik ben bijna toch terug naar Union om uit te proberen met niet te hoge kosten, maar zou leuk zijn om wat meer jullie ervaring te vragen. Het gaat alleen om modellen van dressuur, flex of soft tree. Misschien flex tree zou beter liggen op paardenrug met wat meer schoft?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:48

Hoe zijn jullie ervaringen met het meegroeien van het zadel met een (jong) paard? Ik kom er op marktplaats een aantal tegen waar bij staat dat het paard er uitgegroeid is, maar ik begrijp dat ze zo ver aanpasbaar zijn dat dat niet zou moeten kunnen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Klinkt als een verkooppraatje :D
Ze zijn behoorlijk breed, met het breedste kopijzer.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:55

lies schreef:
Klinkt als een verkooppraatje :D
Ze zijn behoorlijk breed, met het breedste kopijzer.

Het zou kunnen, persoonlijk vind ik bv een hoge schoft en de edix soft tree niet echt de meest fijne combi. Net als een hele brede platte schoft, dan wil het toch schuiven