Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:25

Ik heb de singel van 75 cm geprobeerd maar als die aansingel dan hou ik zoveel ruimte over, kan heel gemakkelijk een hand er tussen krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:38

JackieT schreef:
Freyr schreef:
Ik vind je lengte eigenlijk wel goed en zou niet korter nemen. Als je met je dekje zit, zou je misschien kunnen zoeken naar een singel waar er geen leer of iets verder dan de gespen gaat.

Ik dacht als ik een 70 bestel, dan zit ie op dezelfde plek maar dan strak genoeg, of is dat raar gedacht? Ben opzich wel blij met de pasvorm, en geen gehap met aansingelen

Ik zou ook niet korter gaan, maar voor een model met de gespen op het uiteinde. De Rossner Comfort bijvoorbeeld in maat 75. Dan heb je precies hetzelfde model, maar geen leer meer boven de gespen, waardoor je beter kunt aan singelen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:44

fjordjes schreef:
Ik heb de singel van 75 cm geprobeerd maar als die aansingel dan hou ik zoveel ruimte over, kan heel gemakkelijk een hand er tussen krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Kijk naar waar de gespen zitten.
Ik had ze al eens eerder gedeeld, maar hier nog even een keertje:

Afbeelding

Afbeelding

Als ik van jou vorige foto uit ga (de 60 cm?banaansingel) dan denk ik dat je inderdaad een banaansingel nodig hebt, waarschijnlijk op 65-70 cm lang.

Het zou beter te zien zijn als de beugel is opgestoken en de foto net iets lager genomen is, net als op de foto’s hierboven.
Daarop is goed te zien hoe hoog de gespen nou precies liggen en hoe de singel aan de buik aansluit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:59

Daphara schreef:
fjordjes schreef:

Kijk naar waar de gespen zitten.
Ik had ze al eens eerder gedeeld, maar hier nog even een keertje:

[ [url=m/y04KuE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yPO1L6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik van jou vorige foto uit ga (de 60 cm?banaansingel) dan denk ik dat je inderdaad een banaansingel nodig hebt, waarschijnlijk op 65-70 cm lang.

Het zou beter te zien zijn als de beugel is opgestoken en de foto net iets lager genomen is, net als op de foto’s hierboven.
Daarop is goed te zien hoe hoog de gespen nou precies liggen en hoe de singel aan de buik aansluit.

Bedankt voor je antwoord. Alleen lees ik verschillende dingen over hoe de banaansingel nou om moet, met de bolle kant naar voren of naar achteren, ik heb 'm op de foto naar achteren. Wie weet hoe het nu moet?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 29-03-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:08

Echte banaansingels moeten met de ronding naar achteren. Anatomische singels met een ronding, zoals de Rossner comfort, moeten de ronding naar voren.
Het verschil zie je als je ze dubbel gevouwen houdt. Dan loopt de banaansingel van onder schuin af. Met de ronding van de buik mee.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:13

Edit, niet goed, gelezen. Ik heb 'm zoals hij hoort te zitten echter hou ik ruimte over ook al is ie aangesingeld. Ik ga morgen foto's maken.

Echter kan ik geen banaansingel vinden met elastiek aan beide kanten. Vind ze sowieso lastig te vinden.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 29-03-21 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:27

Er zit nogal een groot verschil tussen de "bananen" die ik gezien heb, niet allemaal hebben ze zo'n grote ronding.
ff aan de hand van een plaatje:
Afbeelding

Als je deze op je paard legt zou de bovenkant vd foto aan de voorkant moeten komen, en onderkant aan de achterkant.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:29

Ja zo heb ik m ook, zoals jij omschrijft. Maar sommige zeggen dat het andersom moet. Vind het maar verwarrend.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:35

fjordjes schreef:
Ja zo heb ik m ook, zoals jij omschrijft. Maar sommige zeggen dat het andersom moet. Vind het maar verwarrend.

Ik vind dat altijd zo stom als mensen zeggen dat hij andersom moet. :+ Die boog zit er niet voor niks in denk ik dan altijd. :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:59

fjordjes schreef:

Nadeel is dus dat men banaansingels en asymmetrische singels door elkaar haalt.

Ik heb het hier uitgelegd. Daphara @ [HAR] Toch maar een andere singel??

Sorry voor de spelfouten, het was al laat toen ik het schreef.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:29

Dank je wel Daphara.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:13

siskeh schreef:
Er zit nogal een groot verschil tussen de "bananen" die ik gezien heb, niet allemaal hebben ze zo'n grote ronding.
ff aan de hand van een plaatje:
[ [url=m/gg8LrX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je deze op je paard legt zou de bovenkant vd foto aan de voorkant moeten komen, en onderkant aan de achterkant.

Dit vind ik dus ook zo lastig, ik heb nu de singel van Shire, maar die is niet rond genoeg.. Eigenlijk moet ik een andere dus, maar hoe ga ik op internet de ronding van een singel goed kunnen bepalen?

Welke is de singel van je plaatje?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:14

fjordjes schreef:
Edit, niet goed, gelezen. Ik heb 'm zoals hij hoort te zitten echter hou ik ruimte over ook al is ie aangesingeld. Ik ga morgen foto's maken.

Echter kan ik geen banaansingel vinden met elastiek aan beide kanten. Vind ze sowieso lastig te vinden.

De banaansingel van Shire heeft dat!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:40

Gisteren mocht ik de singel van m'n instructrice lenen, zij heeft een FRA supersingel omdat haar paard reageerde op aansingelen (doet de mijne ook btw) en daarmee gereden en dat ging verbazingwekkend goed! Zadel bleef heel mooi liggen terwijl het andere zadel steeds schoof (kan natuurlijk er ook aan gelegen hebben dat het andere zadel niet goed meer paste) en paard reageerde er ook een heel stuk minder op.
Zijn er nog meer mensen die ervaringen hebben met de fra supersingel? Vind wel dat ze moeilijk tweedehands te vinden zijn en nieuw ook niet heel erg veel. Zit alleen te twijfelen tussen de maten, ik heb nu een 60 cm gebruikt maar ik betwijfel of die lang genoeg is. Je hebt ze ook in 65 en 70 cm.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:11

Ik heb de FRA supersingel ook, en ik vind m... ja, super. :D Mijn paard wil nog wel eens een stapje opzij doen tijdens het aansingelen en ook echt gericht op je tenen mikken. Met de supersingel doet hij dat niet, staat hij heel ontspannen bij het aansingelen. En het zadel ligt als een huis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:13

Hoe doet ie het op buikige paarden?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:01

wauw wat een interessant topic. na 2 dagen me eigen in te lezen over singels kom ik er toch nog niet helemaal uit voor mijn merrie. misschien willen jullie even meedenken?
momenteel veel te dik en geen bespiering(blessure gehad sinds vorige week zitten we er weer op)

rijd al jaren met een fairfax. kom er nou dus achter dat hij denk ik te kort is. nou had ze al regelmatig een wondje maar dacht dat dat van het liggen kwam tot ik vorige week dus een bloedende wond aantrof na 30 min stappen. wat ik kan meten is deze singel 68cm. dus gok dat hij 70 is.
wil absoluut geen elastiek erin verder denk ik neopreen of leer het handigste is. merrie zweet snel en veel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:25

Die singel is idd veel te kort .
En waarom zou je geen elastiek willen
Aan beide kanten kan geen kwaad
Wel opletten dat je niet te vast singelt

Ik ben erg tevreden over de wintec cair singels

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:30

Jahh die is niet een beetje te kort, is die echt 70 cm?? dan moet je denk ik misschien gaan kijken naar een 85 cm singel.

Persoonlijk voorkeur voor Leer, Dat is schoon en "droog" maken en weer klaar, neopreen word best nat vind ik persoonlijk.
Niets mis met aan 2 kanten elastiek, maar ook niets mis om een "gewone" zonder te nemen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:48

ikke20 schreef:
wauw wat een interessant topic. na 2 dagen me eigen in te lezen over singels kom ik er toch nog niet helemaal uit voor mijn merrie. misschien willen jullie even meedenken?
momenteel veel te dik en geen bespiering(blessure gehad sinds vorige week zitten we er weer op)

rijd al jaren met een fairfax. kom er nou dus achter dat hij denk ik te kort is. nou had ze al regelmatig een wondje maar dacht dat dat van het liggen kwam tot ik vorige week dus een bloedende wond aantrof na 30 min stappen. wat ik kan meten is deze singel 68cm. dus gok dat hij 70 is.
wil absoluut geen elastiek erin verder denk ik neopreen of leer het handigste is. merrie zweet snel en veel

[ [url=m/J8HBVs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/POUwsn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2BmSaw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JalAij.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UVCqAf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is inderdaad veel te kort. Hoe heb je gemeten? Van gesp tot gesp of de singel in totaal? Ik gok dat laatste en dan denk ik dat deze singel eerder een 60cm is. Je mag zeker 10cm aan beide kanten erbij hebben dus dan zit je op 80cm, dat is nog wel te vinden. 85 denk ik nog mooier.

Edit: qua vorm past dit type singel ook niet fijn. Ik zou zoeken naar een crescent of meer banaanmodel gezien de buik die ze heeft. Ik weet niet hoe ze was voor de blessure, dus hoe je verwacht dat ze weer wordt? Anders zou je desnoods in een goedkoper of 2e hands modelletje kunnen investeren ter overbrugging.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:06

@zinzi_jewel. dank je wel voor je reactie. ik heb meerdere singels met stiek gehad zadels bleven schuiven en paard vond het niks(nogal een merrie merrie) heb vroeger altijd de simpele wintecsingels gehad (bij ander paard) en dat was altijd prima.

@siskeh. ja hij is echt 70 leer is op dit moment ook mijn voorkeur odd vanwege het makkelijk schoon en droog houden.

@floran dank je wel. de singel is gemeten van gesp tot gesp. paard is niet aangesingelt vanwege het wondje. normaal is ze veel minder buikig en heeft ze een strakkere buiklijn. ik ga eens op zoek naar 1 van die singelsoorten.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:22

ikke20 schreef:
@zinzi_jewel. dank je wel voor je reactie. ik heb meerdere singels met stiek gehad zadels bleven schuiven en paard vond het niks(nogal een merrie merrie) heb vroeger altijd de simpele wintecsingels gehad (bij ander paard) en dat was altijd prima.

@siskeh. ja hij is echt 70 leer is op dit moment ook mijn voorkeur odd vanwege het makkelijk schoon en droog houden.

@floran dank je wel. de singel is gemeten van gesp tot gesp. paard is niet aangesingelt vanwege het wondje. normaal is ze veel minder buikig en heeft ze een strakkere buiklijn. ik ga eens op zoek naar 1 van die singelsoorten.

Dan zou ik nu een niet al te dure singel kiezen, het zou namelijk goed kunnen zijn dat je straks als ze weer strak in haar velletje zit weer een ander model nodig heeft.

Een paar voorbeelden wat denk ik geschikt zou kunnen zijn;

https://www.agradi.nl/kerbl-korte-singel-zwart.htm
Deze is in 85cm, geen leer, maar ik verwacht dat deze bij je wondje uit de buurt blijft.

https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm
Wel in leer, 80cm max.

https://www.agradi.nl/br-singel-eclipse ... -zwart.htm
Met bont, max 80 cm. Wel iets prijziger, kan me voorstellen dat deze voor jouw paard wellicht nu én in de toekomst zou kunnen passen.

Ik heb overigens even niet op wel/geen elastiek gelet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:03

had de laatste 2 ook al gevonden. twijfel alleen nog even heel hard of ik wel voor een bontje moet gaan of eerst die van hkm probeer.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:04

Ik heb naar aanleiding van jullie tips hier een Mattes asymmetrische singel gekocht en die bevalt super goed. Bedankt nog!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:52

heb zojuist de hkm besteld ben benieuwd. dank jullie wel voort meedenken