[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:28

oh dan ga ik nog eens kijken, ik zag alleen de western 4 kant.

van agradi bedoelde ik trouwens die thin line (als ik het goed typ).

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:30

Ik heb je een pb gestuurd!

Ik schrok ook een beetje van de 42 cm.. Geen idee of er zulke korte zadels bestaan ook. Dat ze kort was wist ik.. Maar ik voel me nu een beetje dierenbeulerig dat ik altijd grotere zadels erop heb gelegd.. :( :(:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:35

Vandaag in de regen gereden en foto's gemaakt van rug, pad en zweetplekken.

Ook ik heb vierkante droge plekken met de Ghost + HD inlages (in Agradi pad).
Maar bij mij zijn het heel grote plekken, zo breed als mijn binnenkant bovenbeen. Daar zit de beugelriemophanging, maar ik zit ook vaak een beetje voorover dus dan komt er sowieso druk op die plek.

Op de onderkant van de pad is het ook mooi te zien:

Afbeelding

Droge plekken na een uurtje rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van zijn rug voor het rijden:

Afbeelding

Foto met zadel op:

Afbeelding

edit: De witte plekken had hij al voordat ik hem kreeg!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:38

zulke plekken heb ik ook bij mijn paard, volgens mij van de druk van je bovenbeen, geen probleem denk ik??? Die vierkantjes heb ik nog nooit gehad met mijn Ghostzadel. Ik heb een Christ pad speciaal voor boomloos met inlages erin.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:39

Safiera, volgens mij zijn die plekken heel normaal. Onder je zit komt bij een boomlooszadel altijd meer gewicht. Daar is minder wrijving en dus minder zweet. Als je paard nat is van de regen dan droogt het daar het eerste. Ik vind het een mooie rustige afdruk :-)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:41

cherell0 schreef:
sorry wel gelezen maar niet gereageerd (is zo lastig op de telefoon soms).

die burioni pads zijn echt gaaf , als ze die nou ook in het 4kant gaan maken ala dressuur dekjes dan ben ik zeker vaste klant :+ ik vind de kleuren echt super en die wollen vind ik zo cuddle baar :o :D

die blauwe van duhelo staat ook erg mooi op je beesie.

en ik maar denken dat de bank het zwaar krijgt met de aankoop van het zadel }>

wat betreft alle zadel "problemen" daar brand ik me niet aan.
ik heb ook een barefoot lexington gereden (2 dezelfde 3 verschillende paarden) toch gebruikte ik altijd mijn eigen zadel op de 3 paarden. gewoon om dat ik dat prettiger vond zitten en minder last kreeg.
maar BF is te breed voor mij dus ben met BF. gestopt.
en veel verder dan dat gaat mijn verstand van boomloos niet eigenlijk O:)

oh ja , ik zag dat agradi ook half pad's heeft (weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar bij MP staan ze boven aan als je half pad intypt ).
wat zijn daar de bevindingen van ?
vanuit de tekst lijken ze alleen geschikt voor boom zadels ... of ben ik niet zo snugger ? :)

Ze zijn er ook in het vierkant hoor :D Alleen zijn ze een stuk korter (zweetblad) dan de zadelvormige pads
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... anova.html

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:41

Ik maak me ook geen grote zorgen :) Vraag me wel af wat de beste combi aan pad en inlages voor ons is. Iemand een Ghost pad liggen die ik eens mag testen?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:09

Kitty_ ik had ze inmiddels gevonden, dank je :)
al vallen de kleuren me een beetje tegen :o en vraag me af of ze lang genoeg zijn voor de ghost roma (zweetblad)

ach eerst maar eens mijn zadel überhaupt hebben :D en zoals gezegd is mijn moeder een top coupeuse (naaister) dus zij kan ook inlage vakken op mijn gewone dekjes maken.
ook heeft ze meerdere machines dus kan ook veel soorten stoffen gebruiken.
maar dan dus nog even uitzoeken welke stof het beste is of schaap.

daarom hoopte ik te kunnen vinden of iemand met het vermaken en gebruik al ervaring heeft.
google is je beste vriend , dus google ik rustig verder.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:03

Safiera schreef:
Ik maak me ook geen grote zorgen :) Vraag me wel af wat de beste combi aan pad en inlages voor ons is. Iemand een Ghost pad liggen die ik eens mag testen?

Als je dat filmpje bekijkt, dat op de vorige pagina gedeeld is, zal je zien dat die grotere droge plekken geen probleem zijn

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:30

Ik reageer wegens cursus lymfedrainage tot en met donderdag wat trager dan jullie gewend zijn!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:56

Veel plezier :wave:

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:21

veel plezier, lijkt me erg leerzaam.
het is dat ik niet durf anders zou ik ook eens wat cursussen willen volgen :D maar misschien dat ik in de toekomst weer wat lef gekweekt krijg. :+

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:36

Ik heb vanochtend even wat foto's gemaakt van hoe ik heb gemeten. Ik kwam alleen wat handen tekort dus ik heb van die viltjes voor onder je stoelpoten geplakt.. Krijt probeerde ik vlak daarvoor, maar het krijtje heeft dit helaas niet overleefd. (Grotendeels opgegeten voor ik er erg in had..) :')

Misschien dat ik fout meet.. En anders is mijn vraag hoe ik verder zou moeten handelen als ze daadwerkelijk zo kort is.

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:42

Dit kan wel zo ongeveer hoor Loretteeee
En nu? (want de originele vraag ben ik al kwijt in het boomloze geweld hierboven :o )

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:50

Haha. Geeft niet. Met het meten van het draagvlak kom ik dus uit op een krappe 42 cm. Op dit moment rij ik de barefoot justadjust, deze is 52 cm.. Boomloos mag dan wel iets langer zijn.. Maar 10 cm?

Ik schrok een beetje van hoe kort ze is eigenlijk. Had haar nog nooit opgemeten.. Nu heeft Duhelo natuurlijk ook nog haar RWC te koop staan. En ik heb een zwak voor dat zadel.. Maar als die 48 cm is ben ik bang dat die misschien nog steeds te groot is.

Het komt er eigenlijk op neer, past dit (justadjust of RWC) wel of juist niet? Zal ik over moeten op een kleiner zadeltje wat wel in de buurt van de 42 cm komt?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:02

Normaal moet je een stuk hoger meten waar de kussens zouden liggen. Dat zou betekenen dat het draagvlak korter uit komt volgensmij.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:08

Loretteeee schreef:
Haha. Geeft niet. Met het meten van het draagvlak kom ik dus uit op een krappe 42 cm. Op dit moment rij ik de barefoot justadjust, deze is 52 cm.. Boomloos mag dan wel iets langer zijn.. Maar 10 cm?

Ik schrok een beetje van hoe kort ze is eigenlijk. Had haar nog nooit opgemeten.. Nu heeft Duhelo natuurlijk ook nog haar RWC te koop staan. En ik heb een zwak voor dat zadel.. Maar als die 48 cm is ben ik bang dat die misschien nog steeds te groot is.

Het komt er eigenlijk op neer, past dit (justadjust of RWC) wel of juist niet? Zal ik over moeten op een kleiner zadeltje wat wel in de buurt van de 42 cm komt?

Als je zadel op je paard ligt - tot waar komt hij dan? En waar zit jij? En kan je de uiteinden van het zadel nog wat optillen? Maakt je paard bezwaar? Het is net zo belangrijk dat jij er in past - wanneer je een kleiner zadel hebt, past jouw achterwerk er misschien niet in en dan druk je op de uiteinden, dat is ook niet goed.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:10

Loretteeee, mijn Trekker zadel is 42.5 cm qua kussens en daar pas ik met broekmaat 40 normaal in.
Het is er dus wel, mijn pony is ook zo kort vandaar dit zadel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:25

Ik vind zelf het meten erg lastig en het klopt ook niet altijd omdat het zadel er toch anders op komt te liggen..Misschien kan je beter de boomloos passervice laten komen?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:26

oke ik kan het niet vinden behalve de foto van buitenzinnig van **-02-"16.

een zit verkleiner is die ook geschikt om mijn nichtje op mijn zadel te zetten ?
meisje is 8 jr. en wil dol graag rijden (helaas mijn pony is er niet meer).
nu durft ze ook wel langzaam aan op siep , maar om nu 2 zadels te kopen vind ik erg zonde voor die blauwe maandag dat ze nu komt. (ze kwam vorig jaar +/- 3X i.v.m. de afstand die ze moet reizen).

ze zal vast wel vaker komen , maar nooit wekelijks.

dus dan zou die zit verkleiner ideaal zijn.
maar kan je die ook verkleinen naar de bibs maat of zit die gewoon vast op z'n plek ?
en gaat dat met gladleer ghost roma ook ?
en zou dan alleen de zitverkleiner genoeg zijn of is de frontriser ook handig hierbij (ze heeft van nature een nette zit) ?

*dank jullie voor alle antwoorden _/-\o_ ,ik word al wijzer stukje bij beetje :o :D *

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:31

Gisteren heb ik meegedaan met een spelletjesdag op stal en gewoon mijn oude vertrouwde Ghost erop gegooid, aangezien pony gister nog erg nukkig reageerde op een boomzadel.

Op aanraden van Kwetal de kussens iets 'rond' geplakt, dus onder mij wat verder uit elkaar en aan de achterkant dichter naar elkaar toe. Wel dubbele inlages gebruikt vanwege het zweven.

Dat zag er zo uit:

Afbeelding
Hier zie je aan de schaduw wel een beetje wat ik bedoel: de helft van de panelen zweeft functieloos boven de pony.

En met mij erop zo:
Afbeelding

morgen kan ik van Runa een gewone Gostpad lenen (heel lief!) om te kijken of dat ook verschil maakt voor de ligging.

Pony heeft trouwens geen last gehad van het zadel (niet gevoelig, afdruk -behalve het achterste stuk dus- was mooi), terwijl ik er toch een poosje (uur of 2) op gezeten heb. Ook met de barrel race bleef het zadel trouwens liggen als een huis :D

Wat ik me afvroeg: heeft het geen zin om het zadel misschien d.m.v. shims wat meer achterover te leggen?

Trouwens, ik persoonlijk waardeer jullie hulp en meedenken enorm hoor. Mocht dat 'ik heb het vier pagina's terug ook al gevraagd/jullie snappen het niet/helpen mij niet stukje op mij slaan: niet zo bedoeld. Ga er bij berichtjes van bokkers met een probleem gewoon vanuit dat ze het lief bedoelen :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:49

Wat een prachtig paard Skyefate!
Blijft frapant, die vierkante plekjes... Kun je uitsluiten dat het onder een ander zadel niet is? Wellicht dat er drukkingen door een ander, niet passend zadel, ooit zijn ontstaan? En dat dat nu niet meer zweet daar? Of is dat een hele rare gedachte?
Of eens rijden zonder beugels??

Bedankt voor de tips mbt de "stoelzit" die ik heb in de Lazy Mountain. Ga mijn beugels wat langer maken en de ophanging iets naar achter doen, kijken of dat uitmaakt :D
Zadel is ook al mooi wat "ingezakt" dus dan kunnen mijn beugels ook wel wat langer :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:28

tennan schreef:
Gisteren heb ik meegedaan met een spelletjesdag op stal en gewoon mijn oude vertrouwde Ghost erop gegooid, aangezien pony gister nog erg nukkig reageerde op een boomzadel.

Op aanraden van Kwetal de kussens iets 'rond' geplakt, dus onder mij wat verder uit elkaar en aan de achterkant dichter naar elkaar toe. Wel dubbele inlages gebruikt vanwege het zweven.

Dat zag er zo uit:

[ [url=m/Dv1ub3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zie je aan de schaduw wel een beetje wat ik bedoel: de helft van de panelen zweeft functieloos boven de pony.

En met mij erop zo:
[ [url=m/yvxjbt.jpg]Afbeelding[/url] ]

morgen kan ik van Runa een gewone Ghostpad lenen (heel lief!) om te kijken of dat ook verschil maakt voor de ligging.

Pony heeft trouwens geen last gehad van het zadel (niet gevoelig, afdruk -behalve het achterste stuk dus- was mooi), terwijl ik er toch een poosje (uur of 2) op gezeten heb. Ook met de barrel race bleef het zadel trouwens liggen als een huis :D

Wat ik me afvroeg: heeft het geen zin om het zadel misschien d.m.v. shims wat meer achterover te leggen?

Ik beoordeel nu vanaf je foto's:
Op het onbelaste zadel ligt niet alles netjes op je paard - dat vind ik persoonlijk niet onlogisch, want de Ghost heeft nu eenmaal een vorm en is niet echt "slap als een vaatdoekje" Maar zodra jij er op zit, sluit het in mijn ogen allemaal keurig aan.

Heb je zelf het gevoel voorover de duikelen? Of komt het zadel echt op de schoft? In het eerste geval zou je kunnen kiezen voor de front riser, dan kom je zelf rechter te zitten. En anders kan je de kussens een shim geven BOVENOP! (dus niet onderaan in het kussen) Of kiezen voor een pad die van voor iets dikker is dan van achteren. Daar heb je half pads voor die je kunt shimmen.

En toch helemaal goed dat het zadel zo keurig blijft liggen +:)+

Citaat:
een zit verkleiner is die ook geschikt om mijn nichtje op mijn zadel te zetten ?

Ja hoor, dat is prima geschikt, met de front riser er bij maak je het nog een beetje kleiner, maar dat is niet perse noodzakelijk

------------------------------------------------------------------------------------------

In zijn algemeenheid over het verwijzen naar meldingen/antwoorden/vragen van 2 pagina's terug of zo. Ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan Y;( Ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is om een soort bestand te hebben bij dit topic waar al die verwijzingen makkelijk in te vinden zijn? Zoals het filmpje en de link over de droge plekken? Wanneer je al zo lang meeloopt op het boomloze topic heb je af en toe het gevoel dat je "in de groef blijft hangen" Maar het is logisch dat nieuwe mensen oude vragen stellen :+

En voor de professionele helpers in dit topic (onder andere pmarena en BuitenZinnig) is het wel eens handig wanneer inderdaad het gehele probleem even wordt samengevat in 1 post, in plaats van dat we over 10 pagina's de beetjes info bij elkaar moeten sprokkelen - stuur desnoods een PB met alles er op en er aan, aan de betreffende persoon van het merk waar je vragen over hebt. Dat is niet flauw bedoelt, maar het helpt makkelijker wanneer er een overzicht is :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:29

Loretteeee schreef:
Ik heb vanochtend even wat foto's gemaakt van hoe ik heb gemeten. Ik kwam alleen wat handen tekort dus ik heb van die viltjes voor onder je stoelpoten geplakt.. Krijt probeerde ik vlak daarvoor, maar het krijtje heeft dit helaas niet overleefd. (Grotendeels opgegeten voor ik er erg in had..) :')

Misschien dat ik fout meet.. En anders is mijn vraag hoe ik verder zou moeten handelen als ze daadwerkelijk zo kort is.

[ [url=m/lZduxi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M6OGdr.jpg]Afbeelding[/url] ]

in princie moet je de rib volgen tot bovenaan, dus ik gok dat je eigenlijk nog wat te ruim gemeten hebt.
Heb je een foto met je huidige zadel erop? Het achterste gedeelte van boomloos draagt in principe niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:31

Kwetal schreef:
tennan schreef:

Dat zag er zo uit:

[ [url=m/Dv1ub3.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met mij erop zo:
[ [url=m/yvxjbt.jpg]Afbeelding[/url] ]

morgen kan ik van Runa een gewone Ghostpad lenen (heel lief!) om te kijken of dat ook verschil maakt voor de ligging.

Ik beoordeel nu vanaf je foto's:
Op het onbelaste zadel ligt niet alles netjes op je paard - dat vind ik persoonlijk niet onlogisch, want de Ghost heeft nu eenmaal een vorm en is niet echt "slap als een vaatdoekje" Maar zodra jij er op zit, sluit het in mijn ogen allemaal keurig aan.

Heb je zelf het gevoel voorover de duikelen? Of komt het zadel echt op de schoft? In het eerste geval zou je kunnen kiezen voor de front riser, dan kom je zelf rechter te zitten. En anders kan je de kussens een shim geven BOVENOP! (dus niet onderaan in het kussen) Of kiezen voor een pad die van voor iets dikker is dan van achteren. Daar heb je half pads voor die je kunt shimmen.

En toch helemaal goed dat het zadel zo keurig blijft liggen +:)+

Citaat:

Ja hoor, dat is prima geschikt, met de front riser er bij maak je het nog een beetje kleiner, maar dat is niet perse noodzakelijk

------------------------------------------------------------------------------------------

In zijn algemeenheid over het verwijzen naar meldingen/antwoorden/vragen van 2 pagina's terug of zo. Ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan Y;( Ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is om een soort bestand te hebben bij dit topic waar al die verwijzingen makkelijk in te vinden zijn? Zoals het filmpje en de link over de droge plekken? Wanneer je al zo lang meeloopt op het boomloze topic heb je af en toe het gevoel dat je "in de groef blijft hangen" Maar het is logisch dat nieuwe mensen oude vragen stellen :+

En voor de professionele helpers in dit topic (onder andere pmarena en BuitenZinnig) is het wel eens handig wanneer inderdaad het gehele probleem even wordt samengevat in 1 post, in plaats van dat we over 10 pagina's de beetjes info bij elkaar moeten sprokkelen - stuur desnoods een PB met alles er op en er aan, aan de betreffende persoon van het merk waar je vragen over hebt. Dat is niet flauw bedoelt, maar het helpt makkelijker wanneer er een overzicht is :j

informatieve links / posts die handig zijn als totaaloverzicht kunnen we in principe als moderator in de beginpost bijplakken. Dit mag altijd gemeld worden aan een modje die op HAR modereert, dat is een kleine moeite voor ons :)