Remember schreef:Ik bedoelde bij de wat oudere paarden dat je dan denk ik wat minder snel echt hele andere kussens etc nodig hebt, zoals Zinzi opmerkt, maar dat ik dat bij jonge paarden zo gek niet vind dat dat gebeurt. Op een gegeven is de conformatie wel zoals hij is, en zal het inderdaad meer van bespiering/conditie af gaan hangen.
Waarin waren de verschillen bij jouw (wat oudere) paard zo groot? Puur bespiering?
Ik ben een voorstander voor aanpasbare zadels, maar dat wil niet zeggen dat ik een pleidooi voer voor Wow zadels 
Ongeacht de leeftijd van je paard, moet het in mijn ogen niet nodig zijn om hele andere kussens aan te moeten schaffen.
Op zich is het systeem van Wow dat je de kussens kúnt wisselen wel mooi. Maar dat moet in principe pas van toepassing zijn bij het aanmeten op een ander paard. In mijn ogen is het zadel in eerste instantie al niet correct aangemeten als je na verloop van tijd andere kussens nodig hebt. Óf is de aanpasbaarheid van de boom niet voldoende.
Er zijn genoeg zadels die aanpasbaar zijn in de boom, waar je echt geen andere kussens onder hoeft te zetten als je paard verandert. Om een beetje bij Wow in de buurt te blijven, kun je denken aan DK zadels. Daar zitten ook Flair kussens in. Maar als je paard verandert, hoef je geen nieuwe kussens aan te schaffen en ook geen andere headplate. De headplate wordt met een machine aangepast en de lucht in de kussens kan worden aangepast. Bij aanschaf van het zadel zijn de kussens al gebouwd op basis van de basisconformatie van jouw paard.
Dat wil niet zeggen dat de aanpasbeurten vervolgens gratis zijn.
Je komt dan meer in de cathegorie waar ik laatst een mooie metafoor voor tegenkwam:
Het computersysteem van een bedrijf begeeft het, het hele bedrijf ligt daardoor plat. Alle medewerkers proberen het systeem weer aan de gang te krijgen, maar tevergeefs.
Daarom wordt de hulp van een externe computerexpert ingeschakeld. De expert klikt drie keer op de muis en het systeem werkt weer. Vervolgens rekent hij daar 300 euro voor. De directeur is nogal verontwaardigd en zegt: "een rekening van 300 euro, je hebt maar drie keer op de muis geklikt? Waar betaal ik dan voor?" Daarop zegt de computerexpert: "ik zal een gespecificeerde rekening uitschrijven." Hij pakt pen en papier en schrijft op:
- drie muisklikken: € 0,50
- weten waar te klikken: € 299,50
De conformatie van een paard blijft altijd veranderen. Juist ook bij het oudere paard dat meer verzameld werk doet. Daar spelen meerdere factoren een rol bij. Als ik een drie uur durende clinic geef, heb ik nog niet genoeg tijd om daar echt diep op in te gaan
Dus alles hier uitschrijven, dat gaat 'm echt niet worden.
Maar een belangrijke rol speelt het feit dat een paard geen sleutelbeen heeft. De schouders zijn door middel van spieren aan de romp verbonden. Als je gaat trainen, verandert de complete conformatie van het schoudergebied. Bij mijn 19-jarige paard is dat in een half jaar tijd een verandering van 20 graden geweest!