Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:43

Thanx!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:22

Remember schreef:
Ik bedoelde bij de wat oudere paarden dat je dan denk ik wat minder snel echt hele andere kussens etc nodig hebt, zoals Zinzi opmerkt, maar dat ik dat bij jonge paarden zo gek niet vind dat dat gebeurt. Op een gegeven is de conformatie wel zoals hij is, en zal het inderdaad meer van bespiering/conditie af gaan hangen.

Waarin waren de verschillen bij jouw (wat oudere) paard zo groot? Puur bespiering?

Ik ben een voorstander voor aanpasbare zadels, maar dat wil niet zeggen dat ik een pleidooi voer voor Wow zadels :)
Ongeacht de leeftijd van je paard, moet het in mijn ogen niet nodig zijn om hele andere kussens aan te moeten schaffen.
Op zich is het systeem van Wow dat je de kussens kúnt wisselen wel mooi. Maar dat moet in principe pas van toepassing zijn bij het aanmeten op een ander paard. In mijn ogen is het zadel in eerste instantie al niet correct aangemeten als je na verloop van tijd andere kussens nodig hebt. Óf is de aanpasbaarheid van de boom niet voldoende.
Er zijn genoeg zadels die aanpasbaar zijn in de boom, waar je echt geen andere kussens onder hoeft te zetten als je paard verandert. Om een beetje bij Wow in de buurt te blijven, kun je denken aan DK zadels. Daar zitten ook Flair kussens in. Maar als je paard verandert, hoef je geen nieuwe kussens aan te schaffen en ook geen andere headplate. De headplate wordt met een machine aangepast en de lucht in de kussens kan worden aangepast. Bij aanschaf van het zadel zijn de kussens al gebouwd op basis van de basisconformatie van jouw paard.
Dat wil niet zeggen dat de aanpasbeurten vervolgens gratis zijn.

Je komt dan meer in de cathegorie waar ik laatst een mooie metafoor voor tegenkwam:
Het computersysteem van een bedrijf begeeft het, het hele bedrijf ligt daardoor plat. Alle medewerkers proberen het systeem weer aan de gang te krijgen, maar tevergeefs.
Daarom wordt de hulp van een externe computerexpert ingeschakeld. De expert klikt drie keer op de muis en het systeem werkt weer. Vervolgens rekent hij daar 300 euro voor. De directeur is nogal verontwaardigd en zegt: "een rekening van 300 euro, je hebt maar drie keer op de muis geklikt? Waar betaal ik dan voor?" Daarop zegt de computerexpert: "ik zal een gespecificeerde rekening uitschrijven." Hij pakt pen en papier en schrijft op:
- drie muisklikken: € 0,50
- weten waar te klikken: € 299,50

De conformatie van een paard blijft altijd veranderen. Juist ook bij het oudere paard dat meer verzameld werk doet. Daar spelen meerdere factoren een rol bij. Als ik een drie uur durende clinic geef, heb ik nog niet genoeg tijd om daar echt diep op in te gaan :=
Dus alles hier uitschrijven, dat gaat 'm echt niet worden.
Maar een belangrijke rol speelt het feit dat een paard geen sleutelbeen heeft. De schouders zijn door middel van spieren aan de romp verbonden. Als je gaat trainen, verandert de complete conformatie van het schoudergebied. Bij mijn 19-jarige paard is dat in een half jaar tijd een verandering van 20 graden geweest!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:38

Mooi geschreven Aimee. Bedankt.
Ik heb nu een zadel wat ook aanpasbaar is.
Onlangs boom versteld of beter laten vertellen.
Paard loopt hier beter onder als ze ooit onder wow gedaan heeft.
Ook mijn jonge merrie ging meteen met de rem erop lopen onder wow.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:17

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met Eleonora Westebring over 2 weken, ben benieuwd wat daar uit komt :-)

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:41

Bij mij is vandaag Kerry voor het eerst geweest. Heb altijd andere fitters gehad. Hij nam enorm de tijd voor mijn paard en probeerde echt veel om het zadel zo goed mogelijk aan te passen op mijn paard. Hij ligt weer helemaal super! Wel adviseerde hij andere kussens, dus daar ga ik maar naar op zoek. Als iemand 16 inch DWG met tab en stiklijn over heeft hoor ik het graag! Nu kan ik niet wachten om weer op te gaan bouwen. Durfde al een tijdje niet te rijden met het zadel. Was niet tevreden over de ligging nadat mijn paard een tijdje niet met de wow gereden was, ivm het rijden met een westernzadel. Vind Kerry in ieder geval echt een aanrader. Vond hem erg kundig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:16

Dus weer andere kussens bij een andere fitter ......

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:47

Maris schreef:
Dus weer andere kussens bij een andere fitter ......

Jij zegt het, ik dacht het.
Zo zal iedere fitter weer wat anders zeggen en lopen de kosten op

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:03

Wat zijn dat voor vervelende opmerkingen? Toch fijn dat hij zo aanpasbaar is. Fitter verteld het niet alleen om te verkopen.
Een gewoon zadel kun je niet even de kussens van veranderen wanneer dat nodig blijkt. Dan praten ze je weer een heel nieuw zadel aan...

Het kost altijd geld...

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:20

Inderdaad Nivada! Ik heb meer geld uitgegeven aan allerlei verschillende wolzadels dan nu met de Wow. Het kost wat, maar je kunt ook nog met tweedehands onderdelen gaan ruilen. Het hoeft gelukkig niet allemaal nieuw te zijn... Mijn paard had voor de wow drie zadels, waarmee ik door de seizoenen heen wisselde. Zo sterk verandert zij steeds. De wow kon tot nu toe aardig mee, door alleen headplates te veranderen en lucht aan te passen. Nu ging dat helaas niet meer, ook omdat mevrouw op het moment een flinke buik heeft...

Ben zeer tevreden over Kerry, alleen paard is gewoon heel erg veranderd in bouw. Dit had misschien niemand kunnen voorzien.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:44

Hallo allemaal! Ik heb een aantal vraagjes over WoW zadels en hier zitten vast genoeg ervaringsdeskundigen!

Even mijn verhaal.. Mijn zus en ik zijn opzoek naar een zadel voor ons paard. Wij zijn beide heel lang mijn zus 1.86 en ik 1.92 met mega lange benen! We hebben vandaag al verschillende zadels geprobeerd maar nog niks gevonden wat echt naar ons zin is.. We zoeken dus een zadel waar we onze lange stelten op kwijt kunnen :P Nu had ik het een en ander opgezocht over WoW en heb gezien dat er veel aan aan te passen is! Het probleem waar ik bij de meeste zadels tegenaan loop is dat mijn knieën over de wrong heen komen en ik dus totaal geen steun aan het zadel heb.

Dus mijn vragen, zijn WoW zadels geschikt voor lange benen? En in hoeverre zijn de wrongen aan te passen zodat mijn benen genoeg ruimte, maar toch ook steun hebben? Ik las ook ergens dat de zweetbladen op 2 manieren te bevestigen zijn, iets naar voor of iets naar achter. Zou dit ook kunnen werken voor mij? (Edward Gal heeft immers ook naar voren geplaatste zweetbladen!) Is het zadel geschikt voor paarden die een vrij ver doorlopende schouder hebben? Is het verstandig om 2e hands te kopen en dan aan te laten meten? (aangezien alles toch los verkrijgbaar is?)

Bedankt alvast!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:46

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:20

Een wow zadel is eigenlijk niet zo geschikt voor 2 ruiters op 1 paard. dit omdat de lucht naar oa je gewicht wordt afgesteld.
Wow zweetbladen kunnen idd naar voren worden geplaatst. maar mij gaf dit nog niet genoeg ruimte voor mijn bovenbenen, ik werd erdoor achter in het zadel geplaatst en dus stoelzit. En ik ben een stukje kleiner als jullie.
je hebt wel keuzes uit verschillende soorten zweetbladen met verschillende wrongen. Maar als je eenmaal een bepaald zweetblad hebt, kan je daar de wrongen niet op veranderen. Wel op de movable block zweetbladen trouwens.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:22

De zweetbladen kunnen naar voren maar niet zover als bijvoorbeeld bij Gal. Er zijn wel tweedehands wows te vinden, maar zweetbladen los bijkopen is erg duur.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:28

Maris schreef:
Een wow zadel is eigenlijk niet zo geschikt voor 2 ruiters op 1 paard. dit omdat de lucht naar oa je gewicht wordt afgesteld.
Wow zweetbladen kunnen idd naar voren worden geplaatst. maar mij gaf dit nog niet genoeg ruimte voor mijn bovenbenen, ik werd erdoor achter in het zadel geplaatst en dus stoelzit. En ik ben een stukje kleiner als jullie.
je hebt wel keuzes uit verschillende soorten zweetbladen met verschillende wrongen. Maar als je eenmaal een bepaald zweetblad hebt, kan je daar de wrongen niet op veranderen. Wel op de movable block zweetbladen trouwens.

We schelen in gewicht maar een kilo of 5! Dus dat zal t probleem niet zijn. Op welk zadel rij jij nu?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:00

Je hebt ook verlengde zweetbladen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:20

germie schreef:
wow is in ieder geval niet goed voor de ruiter: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... enrug.html

Hmmm, wat moeten we hier van denken?

Tja, ik heb jáááren rugklachten gehad maar sinds dat door Ceasar therapie, na revalideren van een wervelbreuk, over is gegaan is het nooit meer terug gekomen. En zit zeer regelmatig in m'n Wow hoor haha! Moet zeggen dat er ook wel meer parameters zijn die klachten veroorzaken anders dan enkel druk en vraag me ook af of ze dit onderzoek blind hebben gedaan (wisten de ruiters of ze op wol of lucht zaten?) en waren de zadels pas gemaakt op de paarden en ruiters? Genoeg vraagtekens dus!

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:17

Ik krijg wel last van mijn rug als ik lang op m'n zadel zit.
Maar ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen eigenlijk.. Heb namelijk laatst 2 weken met een wolzadel gereden, en merkte dat mijn paard minder ging bewegen. Lijkt me dat minder beweging minder belastend is voor de rug dan veel beweging..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:51

Sinds ik op een WOW rijd heb ik juist veel minder last van mijn rug!?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:08

rumay schreef:

Ik denk dat het er maar net aan ligt of je goed kan zitten in je wow. Ik werd b.v. in stoelzit gezet en had daarom ( denk ik ) rugklachten in mijn wow.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:09

Maris schreef:
rumay schreef:

Ik denk dat het er maar net aan ligt of je goed kan zitten in je wow. Ik werd b.v. in stoelzit gezet en had daarom ( denk ik ) rugklachten in mijn wow.

Dat kan natuurlijk maar in mijn andere zadel had ik ook geen stoelzit en toch vaak last van mijn onderrug na het rijden.
Nou moet ik zeggen sinds mijn paard met Wow rijdt loopt hij beter en meer vanuit de achterhand met meer schoudervrijheid dat zal ook schelen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:55

Mijn rug is veel beter geworden na de wow. (Gebarsten wervel, 3 hernia's en een barst in mijn bekken) Heb sindsdien nog een paar keer op een Kentaur gereden maar tijdens het rijden zelf merk ik geen verschil. Ik heb wel het geluk dat ik een erg comfortabel paard heb om op te zitten, ongeacht het zadel voel je hem nauwelijks lopen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:16

Heeft iemand ervaring met Linda's Saddlery? Vind het heel lastig iemand te vinden die naar Amsterdam wil komen, dus alle tips zijn welkom! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:20

Als het alleen is om lucht bij te vullen dan kan je misschien ook kijken naar MSFC fitters, sommige van deze fitters kunnen ook flair inbouwen en lucht bijvullen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:23

Is dat zo? Hrm, dat zou erg handig zijn. Het zadel lag goed, maar mijn paard is door een blessure en beetje uit vorm, dus een check is welkom. Ik ga een rondje mailen, bedankt!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:15

Hier nog steeds een tevreden Wow gebruiker. Zit er heerlijk op en merk dat paardlief er ook lekker op gaat. Wel merk ik dat het lijkt alsof mijn zweetbladen iets te ver naar voren zijn, zit er wel lekker op, maar laatst op de foto's viel het me toch op dat ik wat in stoelzit ga zitten. Vind het opzich niet heel erg aangezien ik wel comfortabel zit :) Kunnen de zweetbladen eigenlijk ook wat naar achteren gezet worden bij Wow? Dan kom ik wellicht net wat meer tegen de wrong aan. Afspraak met de zadelmaker wordt gemaakt, maar misschien hebben jullie daar ervaring mee.

http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... 0071e7.jpg

http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... 9c2af1.jpg