Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:32

Maris schreef:
Ik vraag me af.... rijden jullie de hele tijd paard netjes over de rug, ook in stress situaties etc ? want als ik dat niet doe is er echt amper op mijn paard te zitten met zadel, laat staan met bbp .... en dan nog zonder beugels. Ik vind het knap dat jullie allemaal zo netjes blijven zitten !

Dit is echt niet zomaar een bbp hoor. Mijn paard zit ook niet zo gemakkelijk. Ze is wel breed, maar net een slagschip. Met dit ding zit ik tot dusver goed... moet hem natuurlijk nog wat breder testen... :D

Ik heb hem trouwens ook op sil gehad vandaag. Ligt ie ook goed op :D Je merkt niet zo veel verschil in haar lopen (barefoot past haar ook goed) , maar zit lekker zacht aan de bibs. Leek alleen alsof mijn achterkant nu meer plaats nodig had (iets meer dan de bbp boodt?) Komt misschien door de ligging. Bij Hälga had ik dat niet. Later nog maar een keer kijken.

Overigens bleef hij ook goed liggen bij het afstappen. Bij sil heb ik dan de beugel nodig, want het is zo'n pokke-eind bij haar naar beneden :P Maar ook daar bleef hij keurig bij liggen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:35

Buitenzinnig schreef:
Een paard is het stukje net achter de schoft niet zo heel erg buigzaam...maar schouders moeten ruimte hebben om te bewegen en aan de achterkant moet de wervelkolom zowel opwaarts als zijwaarts kunnen krommen. Daar waar wij zitten buigt er nauwelijks iets - niet opzij en niet omhoog. Dus als een boomzadel correct is aangepast en goede zachte kussens heeft, kan dat paard zich prima bewegen. Het gaat pas de fout in bij bolle ronde paarden, paarden met een holle rug, korte paarden, overbouwde paarden... (kortom, minimaal de helft van alle paarden :+ ) Mijn Haflinger heeft een enorme schouderpartij, is overbouwd en kort. Daar bestaan geen zadels voor. Ze laten nooit de schouders vrij - als je het zadel er wel achter legt, is het te lang, tenzij je een iel gebouwde kleuter bent die op een mini zadeltje past. Als het te lang is, kan de wervelkolom dat niet dragen en zich niet omhoog welven met iedere stap die het paard doet. Als het krap achter de schouders ligt, kan het paard geen pas meer maken. Zoek eens een wat ranker paard uit (dan kan je de schouderbladen tenminste zien :P ) , voel waar de ACHTERKANT van het schouderblad ligt, laat dat paard een stap voor uit doen en voel eens waar dat schouderblad dan heen gaat.... (ik wacht geduldig tot iedereen dit heeft gedaan) Kijk ook eens wat de billen/lendenen doen wanneer een paard een stap doet. Dan heb je nog de holle ruggen met de hoge schoften.... hoe mooi je een zadel ook kunt aanpassen, dat gaat dat zadel nooit redden. Je kunt wat knoeien met onderleggers en laagjes, maar helemaal leuk wordt het nooit. Dan kan je beter een zacht boomloos zadel nemen, dat ligt misschien wel ergens op, maar irriteert minder dan een hard zadel dat op 1 plekje drukt. Laat iemand maar eens met de onderkant van een beker op je dijbeen steunen (je scheen is nog fijner }> )

Conclusie - als we ZONDER zadel op een paardenrug zitten, zitten we een beetje (!!!) in stoelzit, sluiten de knieën niet aan en zitten we bovendien op het plekje waar het paard de minst beweeglijke wervels heeft met de meeste draagkracht. Dat is daarom niet zo irritant voor een paard.... dus een zacht en soepel zadel zal het minst irriteren

Interessant om te lezen en te weten!

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:13

Interessant stukje Don ! Kom jij tot in Vlaams-Brabant om zadels te passen ? :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:24

Maris schreef:
Ik vraag me af.... rijden jullie de hele tijd paard netjes over de rug, ook in stress situaties etc ? want als ik dat niet doe is er echt amper op mijn paard te zitten met zadel, laat staan met bbp .... en dan nog zonder beugels. Ik vind het knap dat jullie allemaal zo netjes blijven zitten !

Ik zit er op en hoop dat ik blijf zitten :+ Op de Iberica kan ik het makkelijker uitzitten dan op iets dat meer op een zadel lijkt......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:27

Ik rij zelden, heb een hittepit die heel erg achterlijk kan doen (oprecht schrikken) en heb al eeuwen niet gesprongen of iets omdat ik zo weinig rij en ze daar zo heet op kan worden en ook weer een idiote zijsprong kan maken, en de eerste keer dat ik op de Butterfly stapte wist ik totaal niet hoe het ding zou liggen, beugelriemen waren absoluut niet op maat, ik zat er met alleen een halster en touwtje op.... kortom: allemaal omstandigheden waarin ik normaal gesproken geen enkele behoefte zou hebben aan meer dan een klein rondje rustig rond de wei stappen om het "nieuwe ding" even te voelen en te voele wat er zoal aangepast moet worden. Maar 100 meter nadat ik opgestapt was stond er een hindernisje van een cm of 50 en bizar genoeg had ik ècht zin om er gewoon overheen te gaan....het voelde zo veilig, zacht en stevig aan tussen al die steuntjes....dus ik heb er gewoon overheen gesprongen :oo

Een paar dagen later tijdens een buitenrit had ik ook spontaan zin in een galopje terwijl ik normaal zoiets heb van "laat maar..." met een nieuw zadel dat nog ingereden moet worden. Maar het schaapje is natuurlijk al goed soepel, ligt en zit lekker... dus dat galopje beviel ook prima, ondanks het helaas wat naar voren schuiven (te lange singel).

Dus dat zegt toch wel wat.

Nu is het ook mijn vloek dat ik zelf hele gave zadels verkoop waardoor ik weinig aan rijden toe kom èn ook nog steeds een nieuw zadel voor mezelf uitzoek....dus steeds een nieuw en in verhouding nog stug zadel aan het inrijden ben :P

Ik zat eindelijk weer lekker zacht en dicht op m'n paardje :+: En dan ook nog eens zo lekker veilig opgesloten tussen die verhogingen...ideaal hoor +:)+

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:40

Ik kom weer even binnenvallen: voor de mensen die nog weten dat ik mijn nieuwe Christ Iberica welgeteld 1x heb kunnen gebruiken.. ik maakte alleen stapritjes omdat mijn paard niet fijn liep. Na de buigproef en het uitverdoven was de conclusie dat het zeer waarschijnlijk artrose was in de ondervoet (of een beschadiging aan het hoefkatrol dat HKO veroorzaakt) Sam wilde niet naar de kliniek, of in ieder geval de trailer niet op dus we hebben het onderzoek moeten rekken over meerdere aparte afspraken. Buigproeven, uitverdoven en dus uiteindelijk rontgenfotos.
Afgelopen woensdag zijn de fotos gemaakt.
De verwachtingen waren hooggespannen en eigenlijk hield ik er al rekening mee dat hij artrose zou hebben... en dat ik in het beste geval nog met hem rond zou kunnen stappen, desnoods aan de hand.
Maar niets is minder waar! Zijn gewrichten zien er echt prima uit, allemaal 1-tjes.... *\o/*
Waarschijnlijk komt de kreupelheid voort uit een ontstoken hoefgewricht (hij verbeterde enorm op het uitverdoven linksvoor). Een overbelasting met een hardnekkige ontsteking. Ik laat hem goed bekappen (toon mooi rond afveilen) daarna 2 weken onstekingsremmers en dan moet ik hem weer kunnen opbouwen.
Ik viel echt bijna van mijn eigen hoeven af van schrik (positief) toen ik de uitslag kreeg. :D en heb de rest van de dag met een enorme smile op mijn gezicht rondgelopen.
Dus nog even en er volgens allerlei kekke foto's van Sam met zijn Christ Iberica!

Ik zag mensen met dekjes voor onder de Christ aan de slag. Ik maak het helemaal erg... Ik heb dit soort dekjes onder de Christ:
Afbeelding
Afbeelding

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:43

Lusitano, wat een fijn nieuw zeg. Dat het maar snel veel beter mag gaan met Sam :) kun je mooi op je christ rijden :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:53

Lusitano super!!!! Zit al te wachten op je foto's. :) Knap dekje trouwens.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:56

Goed nieuws!Waar koop je die doekjes eigenlijk,vind ze wel erg mooi!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:57

Lusitano *\o/* _/-\o_ Wat een heerlijk bericht!!!!

En die dekjes...echt, om van te smullen. Niet op een Fjord, maar op jouw paard staat het geweldig!!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:16

Komt die kreupelheid niet toevallig door het oude zadel wat slecht paste, en daardoor hoefgewricht overbelast? Mijn fjord heeft hoefkatrol, was de laatste jaren regelmatig kreupel. Ik dacht daardoor. Maar ik heb nu dik een jaar een Barefoot, entot nu toe niet meer kreupel geweest. Toeval of oorzaak was slecht passend vorig zadel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:22

Hebben jullie trouwens allemaal een dekje onder de iberica? Als ik mijn iberica houdt (en dat is volgens mij wel heel erg waarschijnlijk) lijkt me dat fijner voor behoud van de pad, maar dan voor Hälga wel met een dunne (katoenen) pad eronder. Maar hoe doen jullie dat?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:28

Ik heb dekje (dunne kieffer pad) onder (in kleinere pony maat, dat past beter bij de iberica).
Ik doe het voor behoud van de pad (pad is zwart, paard is schimmel).

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:52

Jaaaa! Ik ben ook zo blij! *\o/*
Cynthiar, dat denk ik niet. Het zadel lag echt niet meer fijn maar de klachten zaten zo duidelijk linksvoor dat ik het meer wijt aan de wijze van bekappen. (te veel van de verzenen af en te weinig van de teen, niet passend bij zijn natuurlijk hoefgroei en beenwerk) en wellicht ook aan de ondergrond die we hadden bij de vorige stal. Of stelcon platen of een zuigend, drijfnat modderweiland. Ik denk dat hij zich daarin heeft overbelast.
Een combinatie van factoren waar ik in het vervolg een stuk scherper op zal zijn in ieder geval ;)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:54

pleiada schreef:
Goed nieuws!Waar koop je die doekjes eigenlijk,vind ze wel erg mooi!

ze komen uit de USA. Verzendkosten over de 50 euro en ik heb ook nog eens 30 euro invoerrechten kunnen betalen...
Je moet er dus wel wat bestellen wil je de kosten er uit halen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:26

Supergoed nieuws ! Gefeliciteerd joh, je paard kan gewoon nog jaren mee :)

Ik vind je dekje mooi van lelijkheid :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:05

Meen je dat? Ik vind hem juist gaaf.:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:38

Ja dat meen ik :) Ik vind hem echt spuuglelijk, een heel fout ouderwets gordijn.... :P

Maar op die foto op het paard is het dan wel weer geinig....dus blijkbaar mooi van lelijkheid :)

Ik ben het dus meer met de bijrijdster eens :P

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:46

Lusitano wat gaaaf!! Super nieuws zeg.. :)

Ik heb ook een dekje onder mijn Iberica, anders wordt de onderkant vies O:) Erg he? :+
Ik denk dat ik zo'n show-blanket voor onder een westernzadel wil kopen, dan blijft de onderkant ook schoon en hopelijk past dat iets beter. Mijn dekjes lijken allemaal te kort te zijn :))

Gisteren heeft de Iberica 2 ultieme tests doorstaan. Wij hebben achterin onze bak een heg, in die heg wonen bak kabouters in de vorm van fazanten. Mijn lieve paard vindt dat soms gigantisch eng (als de fazant de bak in loopt vindt ze het reuze-interessant, maar als meneer Fazant in de bosjes vertoeft, schijt mijn stoere haflinger paard in haar broek :j ), tijdens het testen kreeg ik haar, ondaks de bakkabouterfazanten tóch langs die korte zijde, dus mijn lef in de Iberica was al getest.
Nu was ik gisteren aan het draven, paardlief was even vergeten dat de bakkoubeters nog bestonden, maar een blaadje dat bewoog herinnerde haar er weer aan.. En ze schoot een stuk naar voren.. En ik bleef gewoon recht zitten, raakte niet uit balans en moest daardoor eigenlijk wel lachen om haar 'actie'.

Vervolgens galoppeer ik richting die zijde en wat ziet mijn paard daar? Jullie zullen het niet geloven.. Een BOOM!! Dus vol op de rem springt ze een meter op zij om eigenlijk de andere kant op te rennen. Maar ook dat deed niks aan mijn balans, dus ik kreeg haar rustig de hoek in.. :j

Mijn paard heeft wel één minpunt ondervonden aan de Iberica.. Ik wil er niet meer af als ik er op zit.. O:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:55

Klinkt super... wij gaan dit weekend het bos in... eens kijken of ik er nog op zit, als we terug komen :+

trouwens... ik vind het knap schandalig dat zo'n boom zomaar opeens tevoorschijn springt. Geef je paard groot gelijk. Je zal er maar tegenaan knallen. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:58

Klinkt goed Jasia!

Paard zal wel balen.... onvrijwillig ben je er immers ook niet af te krijgen blijkbaar :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:01

als ik jullie berichten zo lees, kan ik niet wachten tot de mijne genoeg geleerd is om die Iberica uit te testen (heeft nu nog geen zadel op haar rug gehad, laat staan een ruiter). :j

Lusitano wat een geweldig goed nieuws !!
Ik vind dat soort dekjes waanzinnig mooi op barokke paarden, in alle andere gevallen vind ik ze spuuglelijk. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:02

pmarena schreef:
Paard zal wel balen.... onvrijwillig ben je er immers ook niet af te krijgen blijkbaar :+

whahahaha inderdaad... dat is het. Paard zag helemaal geen bakkabouters, maar vond het misschien wel welletjes... :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:45

Ik zou die boom aanklagen - op de bon slingeren :P
Maar het geeft wel aan hoe heerlijk het zit inderdaad - je komt er niet meer vanaf :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:09

Wat ik misschien nog wel het allerfijnste aan het zadel vind is dat ik ALLES voel wat mijn paard doet.. Als ze briest voel ik alle spieren die ze daarvoor aanspant. Als ze aangaloppeert voel ik precies wáár ze er moeite mee heeft, als ze van het zand overstapt op harde grond, voel ik hoe alle bewegingen in haar lijf veranderen.. Heerlijk :j

Misschien kan ik beter een (roze O:) ) bril voor mijn paard kopen, zodat ze alles van tevoren ziet.. Die boom waren we nog maar 25 keer langsgelopen die dag, maarja.. de 26e keer is ie natuurlijk van plan je op te eten!
Ik snap het wel, dat is natuurlijk ook lekker, zo'n haflinger met al die spekkies :9