WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zappertje84

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:58

de fitter si vandaag terug geweest.. Er is een één maat grotere HP in het zadel gestoken en de lucht terug opnieuw aangepast. Eerst waren de kussens heel hard opgepompt, nu lijken ze mij weer heel plat..
Het zadel klappert nog altijd achter en m'n paard sloeg nog steeds met haar hoofd en drukte haar rug weg.. Volgens de fitter kan het zadel nooit pijn doen, ook al past het niet.. :?

Als jullie met je vlakke hand op het kussen drukken, kan je dan ergens doorheen het kussen de harde stukken voelen van de boom? Als ik nu in de helft van het zadel ongeveer met platte hand duw, voel ik aan beide kanten één of andere vijs heel duidelijk in m'n hand prikken...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:32

:? Natuurlijk kan een paard wel pijn krijgen als het zadel niet past wat een vreemde opmerking van die fitter.

Een goed passend zadel klapperd niet ik had die fitter niet laten gaan tot het goed was. In de kussens hoor je ook niets hards te voelen deze horen juist zacht te zijn niet te hard opgepomd maar zeker ook niet te leeg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:41

nee ,ik voel niets als ik met mn hand in de kussens duw..dan denk ik dat er te weinig lucht in zit?
en idd een zadel dat niet past kan zeer onaangenaam en pijnlijk voor een paard zijn,wat een onzin zeg!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:46

Een zadel wat niet goed past, komt het paard in verzet en doet zeer zeker wel pijn..Wat een onzin dat een fitter dat zegt..Ze wist er dus duidelijk geen raad mee als hij nu nog steeds klappert..!!!! Een zadel hoort niet te klapperen..

Zappertje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:48

Seven schreef:
:? Natuurlijk kan een paard wel pijn krijgen als het zadel niet past wat een vreemde opmerking van die fitter.

Een goed passend zadel klapperd niet ik had die fitter niet laten gaan tot het goed was. In de kussens hoor je ook niets hards te voelen deze horen juist zacht te zijn niet te hard opgepomd maar zeker ook niet te leeg.

Het is iets met een punt dat je doorheen de kussens voelt, zelfs met lichte druk met vlakke hand.
Mijn paard blijft ook met haar hoofd slaan en écht kwaad reageren, vooral in wendingen. Ze heeft duidelijk pijn. Aan de longe loopt ze wel heel braaf, van de moment ik erop ga begint ze raar te doen.
Als ze echt wou, had ze me al 20 keer afgesmeten. Ze is dan nog zo braaf dat ze enkel duidelijk laat merken dat ze last heeft van het zadel.
Ik was daarstraks die hele onzin zo beu dat ik maar (weeral) heb betaald en het heb gelaten.
Er zit nu een HP breder in het zadel, aan de kussens is niks veranderd.
Als ik een wending neem schuift het zadel achteraan ook over de wervels. Volgens de fitter kan dit geen kwaad en zou het zadel ook nooit kunnen pijn doen omdat er lucht in zit.. -:(-
zei ze ook dat het paard ineens veel breder was geworden tegen laatste keer dat er een HP breder in moest (laatste keer dat ze langskwam was 2 weken geleden) -:(- ONZIN ONZIN ONZIN!!!!
Ik heb nu maar een mail gestuurd naar Jo Viehoff om eens zo'n drukmeting te doen en het zadel na te kijken.
Ik weet me verder ook geen raad meer...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:54

nou dat kan ik me helemaal voorstellen! als eerste er hoort door de kussens heen niets te voelen te zijn en al helemaal niets puntigs,zitten al je schroeven er nog wel goed in?
ik snap aan de nene kant wel dat je de discussie niet verder bent aangegaan, wel erg jammer dat er bij jullie ook weinig keus in fitters is. ik begreep een poosje terug dat noor van bewegingswetenschappen ook wel in jullie richting kwam, is dat niet een idee of een optie om een keer daarheen te rijden met trailer? [als dat zou kunnen] ik blijf erbij een wow is een fantastisch ding, maar de fitter kan m maken en verprutsen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:56

jeetje wat een toestand zeg...
heb je een goed zadel, heb je nog ellende...

je kussens zijn zo te lezen inderdaad net te zacht, je hoort er niks doorheen te voelen, lijkt me dat een fitter dat ook wel moet weten... :?

wat is eigenlijk een reden van klapperen?
heeft dat met pasvorm te maken, of met een verkeerde boommaat?
als je de oorzaak kunt vinden kun je misschien een oplossing bedenken...

al is dat eigenlijk niet jouw taak, maar de taak van de fitter... :+

Zappertje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:58

knollentuin schreef:
nou dat kan ik me helemaal voorstellen! als eerste er hoort door de kussens heen niets te voelen te zijn en al helemaal niets puntigs,zitten al je schroeven er nog wel goed in?
ik snap aan de nene kant wel dat je de discussie niet verder bent aangegaan, wel erg jammer dat er bij jullie ook weinig keus in fitters is. ik begreep een poosje terug dat noor van bewegingswetenschappen ook wel in jullie richting kwam, is dat niet een idee of een optie om een keer daarheen te rijden met trailer? [als dat zou kunnen] ik blijf erbij een wow is een fantastisch ding, maar de fitter kan m maken en verprutsen...

Vorige week nog stuurde ik een mail naar haar, maar kreeg geen reactie. Blijkbaar wordt hier ook direct rondgebeld om op te vragen bij wie je klant bent en wat er aan de hand is (wat natuurlijk wordt verbloemd bij degene die het verprutst heeft) dus op hulp van een andere fitter is niet echt te rekenen..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:05

Zap, ik zou ook contact opnemen met Eleonora Westebring (er vanuit gaande dat dat niet de fitter in kwestie is). Desnoods steek je het in vanuit de chiropractie. Jouw paard laat duidelijk zien dat hij niet lekker beweegt onder het zadel. Als zij daar naar kijkt vanuit haar vak als chiropractor en ook achter de oorzaak wil komen, kan zij niet om je zadel heen. Je kunt ook naar haar toegaan in Essen.

Edit: lees nu je laatste reactie. Ik weet zeker dat Eleonora niet met opzet niet reageert. Zij blijft altijd ver van geroddel en gedoe is erg integer. Misschien dat je haar even moet bellen in plaats van mailen? Ik wil ook een poging doen om je met haar in contact te brengen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:07

ja, dat zal even lekker wezen! :( als jij niet tevereden bent over de ene fitter ,en die krijgt iets niet goed voor elkaar . mag jij toch de hulp van een ander inschakelen om het geregeld te krijgen? en dan kunnen de dames en heren samen een clubje vormen ,problemen horen te worden opgelost. als dat niet lukken gaat zou ik naar wow zelf gaan mailen.
nu weet ik van een tijd terug dat er een aantal wowfitters het niet eens waren met elkaars werk ,maar daar hoorde noor niet bij , ik heb ook met haar geen ervaring maar gezien hoe zij ook met haar andere vak zadelpassen combineerd zou het voor jou wel een goede kunnen zijn

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:21

Eleonora heeft mij toendertijd echt super geholen om mijn zadel passend te krijgen, was stervenskoud met een snijdende wind die dag en met blauwe vingers bleef ze doorgaan tot we beiden tevreden waren +:)+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:41

Ben gewoon verbaasd dat fitters elkaar blijkbaar berichten over klanten en hierdoor een klant gewoon niet meer bij anderen terecht kan, sorry maar komt op mij over alsof ze niet de juiste skills hebben de klanten te houden door de zadels goed aan te passen maar zich moeten verlagen tot het onmogelijkmaken voor klanten een andere fitter te vinden.
Het lijkt wel alsof ze gebruik willen maken van het stoppen van fitters door klanten te dwingen te blijven.

Al zijn Fitters het niet eens met elkaar het paard zou hierin voorop moeten staan, je bent fitter omdat je graag paarden ziet die bewegen zoals ze kunnen en niet om je kas te spekken over de rug van een paard en ruiter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:44

precies seven, je bent fitter omdat je achter een produkt staat en je wilt dat zo goed mogelijk afleveren en service geven, als je dat ergens niet lukt hoor je dat zelf toe te geven en zelf hulp in te roepen (mijn idee) ipv alle touwtjes naar hulplijnen door te knippen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:45

Eleonora heeft mij en mijn paard ook echt super geholpen toen mijn eerste fitter mijn zadel niet goed kreeg. Ze gaat door tot de juiste combi is gevonden. Op mijn paard hebben we toen der tijd echt elke mogelijkheid uitgeprobeerd om tot een ideale zadelligging te komen.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 06-01-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:46

Precies je bent geen mindere fitter als je juist wil leren en aangeeft dat je er niet uit komt maar juist een betere fitter en die word je dan ook.
En dubbele rekeningen willen rekenen omdat je je wow niet hebt angekocht bij die fitter pffff die verkoopt blijkbaar niet genoeg wat een onzin zeg :( Als je al geen andere zadel kan aanpassen dan enkel nieuw dan moet je geen fitter worden maar ruitersportzaak eigenaar.

Waarom zou je niet de naam van je fitter kunnen noemen je moet er enkel niet slecht over spreken ik noem bewust bij een andere fitter een naam gewoon om te zien wat daar uit rold. Iemand die enkel roddeld heb je niets aan, maar op fouten wijzen en laten zien hoe je het oplost heb je als eigenaar wel wat aan.

Zappertje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:08

De fitter die ik tot nu toe had heeft daarstraks zelf toegegeven dat ze verder niet meer weet hoe het probleem met mijn paard op te lossen. Daarna vermeldde ze dat ze de 19 deze maand nog in de buurt zou zijn om nog maar eens het zadel aan te passen. Dan moest ik er intussen maar mee rijden om te zien waar juist het probleem zat. Dus 2 weken geleden 50 euro, vandaag 50 euro en de 19de nog maar eens 50 euro? Ondertussen nog steeds een paard in verzet en kunnen we nog steeds niet de training weer oppikken.

Als ik dan zeg dat het aan het zadel ligt, krijg ik te horen dat dat niet kan pijn doen..
ik snap er niks meer van :s

Idd als je op deze manier werkt, gaan de klanten lopen e :-)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:10

Misschien het zadel even op haar rug leggen? :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:12

Als een paard duidelijk is zou ze als fitter ook moeten begrijpen dat het niet goed zit, maar je paard kan ook door een andere reden zo reageren bijv een spier of wervel die niet goed zit, als je zadel daar net op drukt kan je zadel nog zo goed passen dan nog zal je paard reageren.

Nou zeg ik niet dat dit bij jou het geval zal zijn want hij klapperd ook achter en dit is iets wat nooit zou moeten, heb jij trouwens een flat of curved tree?

Zappertje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:31

Mijn zadel is met een curved tree. In het begin zei ze al dat ze zo'n flat tree nooit gebruikt omdat het op geen enkel paard past.
Ik liet enkele weken geleden (toen de problemen escaleerden) een osteopaat komen, hij vond niks ernstig.
De lange rugspieren waren wel wat overbelast, net op de plaats waar het zadel zo fel drukte als het achterover klapte.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:34

Maar er is dus geen flat tree geprobeerd? Hoezo ze gebruikt nooit een flattree als een paard die ndig heeft heeft die he nodig dan is een curved ook nooit passend te maken.

Wat een bizare kijk op zadels heeft deze fitter :?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:41

Wat is het verschil tussen een flat tree en een curved tree dan?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:50

Het woordt zegt het al amaretto

Een curved is gebogen dus voor paarden die niet extreem recht zijn in de rug
een Flat is plat dus zonder boog geschikt voor paarden met een rechtere rug (zadel gedeelte) een curved zal hier op gaan bruggen en druk veroorzaken onder het zadel.

De schoft word hier naar mijn weten niet bij gerekend dus ook een paard met een hogere schoft kan een flat tree nodig hebben, zo heb ik een merrie gereden die een flinke schoft had maar daarna vrijwel recht was in de rug deze had een flattree

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:55

Ik heb een flat tree op mijn paard liggen. Had eerst een curved, maar dat was net een wipkip, van voor naar achter en niet passend te maken. Ik heb idd een paard met een erg rechte rug, als ze haar achterhand onderbrengt en daardoor boller in de rug wordt, dan is er alsnog ruimte onder de achterste kussens... Als mijn paard haar rug wegdrukt, brugt het zadel. (ze is ook nogal lenig)
Ik heb beide trees naast elkaar gelegd, met name het voorste deel van de onderkant van de zittingl is sterker omhoog gebogen bij een curved tree.

PS Het is trouwens niet de bedoeling dat fitters besproken worden in dit topic, maar alleen ervaringen met het zadel zelf, daar is al eerder een opmerking over gemaakt door een moderator

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:58

Ik vind dat vreemd, dit is al het derde deel en altijd is er over elke ervaring gesproken niet enkel de zadels maar ook de fitter en fit problemen want die horen ook bij dit zadel.

Zonder fitters heb je geen wow en kan je ook geen ervaringen uitwisselen.

Is trouwens niet persoonlijk tegen jou bedoeld marchak :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:00

En weten jullie ook fitters die in Friesland werken? Een goede fitter :D