voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:26

Anne mieke, je paard is toontredend, dus loopt iets met de voor voeten naar binnen, waardoor de buiten kant van de hoeven wat sneller slijt, dat is ook wel erg kort en zou misschien de reden van haar kreupelheid kunnen zijn.
Mijn fries was ook toontredend[komt bij friezen veel voor]ik had haar op ijzers staan en dat ging goed.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:39

Apinc is ook toontredend... die heeft zelfs speciale ijzers met 2 lippen ( kerckheart comfort ijzers geloof ik )
Uudje heb jij toevallig ook een foto van jou fjordje met de maat L pommel los op zijn rug? groetjes

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:56

Ivonne, nee heb ik niet, maar als je wil kan ik die morgen wel voor je maken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:06

uudje schreef:
Anne mieke, je paard is toontredend, dus loopt iets met de voor voeten naar binnen, waardoor de buiten kant van de hoeven wat sneller slijt, dat is ook wel erg kort en zou misschien de reden van haar kreupelheid kunnen zijn.
Mijn fries was ook toontredend[komt bij friezen veel voor]ik had haar op ijzers staan en dat ging goed.

Ja dat klopt wel. Ze lopen bij haar altijd scheef. En ik persoonlijk vind ze er nu echt lelijk uitzien. Hompen eraf en een sheur er in. Ik heb het vanmiddag aan mijn vriend zien. En ter vergelijking haar achterhoeven gepAkt en hij vind zelfs dat de hoeven er echt niet uitzien.
Hij vond het zo zielig voor haar <3 zo lief van hem. Geeftie heer een aaitje. En hij heeft echt helemaal niets maar dan ook niet met paarden. Maar merk toch dat des te vaker hij komt bij eelkje des te leuker vind hij haar. Dus was zo schattig hoe hij het vanmiddag zo zielig voor haar vond. En zelf Ook meekijken of hij niet iets zag aan haar been.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:24

uudje ja mag wel als je wil.
dan heb ik vergelijkings materiaal
de XL pommel toch voor de zekerheid besteld bij Marcel,, had ook nog leder creme nodig.
Alleen jammer dat de verzendkosten zo hoog zijn

Antje ahhh wat een lieve vriend heb je

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:09

ivonne85 schreef:
ja rechtrichten is heel belangrijk.. en inderdaad wat pmarena al zegt.. meestal als je zadel naar 1 kant neigt te zakken.. dan is je paard scheef.. hij zet jou en het zadel dan op 1 kant.
Als je meer wilt weten over rechtrichten weet ik een heel goede site: http://www.stalmireille.nl
of http://www.paardenrecht.org ... http://www.hoefkatrol.com

http://www.rechtpaard.nl/klassieke_rijk ... 20Bodt.htm

Zelf heb ik met mijn vorige haflinger een aantal keren les gehad van Mireille den Hoed. TOP instructrice en geeft les volgens de methode de Bodt.

Dan heb ik nog een leuke instructrice voor op het lijstje. :D
www.atletischerijkunst.nl Monique de Rijk. Ze heeft ook haar diploma behaald bij Antoine de Bodt, en is echt een top instructrice. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:35

@ ivonne85: Het lijkt (zoals ik er tegen aan kijk) alsof je de pommel misschien ook iets te ver naar achteren hebt gelegd? Bij de pony van mijn zusje (zij rijdt met een barefoot) scheelde het echt enorm waar je de pommel legde. Maar van opzij zou het beter te zien zijn, ligt ook aan de schouderpartij etc.
Op de foto van je zadel steekt de pommel idd niet extreem hoog uit (eerder vrij laag imo), dus zou ik deze er in laten. Met afvallen hoort je paard eigenlijk ook niet zo veel smaller te worden op die plaats. Alleen bij extreem dikke paarden zit daar veel vet is mijn ervaring. En ik geloof niet dat jouw paard tot die categorie behoort :) Al ken ik het verschijnsel hoor, haf (nouja, kruising) plus grassies... tja dat wil wel :D

@ annemieke88: Ik vind het zadel wel mooi staan bij je paard iig :j Echt jammer dat je er niet mee kon rijden. Over de hoeven kan ik (helaas) niet veel zinnigs zeggen, al vind ik het erg interessant om te volgen, zit zelf ook een beetje te dubben mbt de voetjes van onze pony's. Voor zover te zien op de foto's zijn ze wat lang en droog. Onze HS (waarvan ik niet weet of hij echt goed is op het moment :o) zegt altijd dat je een horizontale streep moet vijlen boven de scheur, zodat deze niet verder naar boven trekt. Als je diep genoeg vijlt werkt het idd wel, maar ik heb ook wel eens op bokt gelezen dat het juist niet goed zou zijn. Ik doe het wel bij onze pony's. Maar hier zal ik het maar bij laten, ben absoluut geen prof op dit gebied!
Wat het zadel verder aangaat, denk ik dat het achter zo hoog ligt omdat het nog helemaal nieuw en stijf is. Zeker met een leren zadel vormt het nog mee. Bij de dry-tex van m'n zusje is het zelfs verbeterd na een tijdje.
Ook lijkt de singel wat schuin naar voren te trekken, en dat zou dus evt. naar voren schuiven van het zadel kunnen veroorzaken. (zeg ik pmarena na :o :D ) Ik hoop iig dat je snel een oorzaak (en belangrijker: oplossing) van de kreupelheid vind, en dan 'voor het eggie' de boomloos kunt proberen!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:44

thanx safiera voor je uitleg
ik ga vanavond de pommel nog eens fotograveren :D hahaaha met en zonder zadel eromheen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:25

Graag gedaan alvast :) Ben benieuwd naar een foto van opzij, zeker omdat je bijna zou zeggen dat het om twee verschillende pommels gaat, als je de foto's van in en uit het zadel vergelijkt.

Gaat de pommel er trouwens makkelijk uit bij jou? Ik vond het een crime! Maar ons zadel is wel dry-tex, vrij stug dus.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:30

Laatst bijgewerkt door uudje op 30-05-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:30

Ik heb een barefoot cheyenne, helaas zonder vps.
voordelen: zit heerlijk, kan er uren in blijven zitten zonder kontpijn en ik zit er ook goed, netjes en recht op. Verschuift niet en je voelt je paard er echt goed door heen, kan feilloos aanvoelen wat hij wil doen (handig bij thom-wil-links ik-wil-rechts akkefietjes).
Nadeel: door vps-loos zijn en ik de inlages van de pad belachelijk dun vind rijd ik voorlopig niet zo lang met zadel, totdat ik dubbele inlages of een nieuwe pad met extra inlages heb. Dan zou t weer helemaal perfect moeten zitten maar de ruggegraatvrijheid (zweetplek-kijken) is mij nu net iets te weinig.

extra: ik was, na 3 a 4 jaar verzorgpony's met veel zonderzadel rijden, voor het eerst weer een lange rit maken met zadel op een torsion boomloos zadel op Thom. K ging zitten, dacht "he lekker zadel" en reed weg. Benen liggen bij mij ook echt stil en heb een aan-het-zadel-geplakte kont. behalve net na een winterstop, dan kan ik nog wel eens wiebelen.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:34

uudje je bent geweldig
zo staat de L pommel ook op Apinc zijn rug.. mooi aangesloten,, alleen net de binnenkant niet helemaal langs de schoft.
maar die van jou loopt hier ook goed onder en geen drukkingen / gevoelige plekken naast de schoft??
dan hoef ik me geen zorgen te maken
welke inlages heb jij in je pad?
ik ga nu naar stal

zie je antwoordt straks wel :D
thanx

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:35

Hallo Lieke.
Heb je dan wel de goede inlages en niet de inlages voor een vps zadel, want die zijn dus dunner.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:37

lieke-14 heb je wel de stevige inlages voor je vps loze zadel?
dan kun je de dunne zachte inlages er onder doen die voor vps zadels zijn.
dan heb je dubbel

groetjes

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:37

oh uudje je bent er nog.. welke inlages gebruik jij zelf dan?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:39

Ivonne, totaal geen last van drukkingen hoor, had ik bij de maat M wel daar reageerde Udo ook heel geprikkelt op, heb de vps inlages er onder.Moet wel zeggen dat meneer iets meer spekkies heeft gekregen nu hij regelmatig gras eet, want de pommel lag eigenlijk mooier toen Udo iets slanker was, maar komt wel weer, al dat lekkere gras moet ook op natuurlijk en zo heb je een mooie winter opslag. :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:40

Goede foto's, uudje! Je ziet dat de L in het zadel echt mooi past vind ik. Maar 'kaal' op de rug zweeft hij aan de bovenkant ook een beetje, eigenlijk net als bij ivonne. Ietsje minder misschien... Dat zou dus betekenen dat het eigenlijk totaal geen ramp is, en dit dus zo'n beetje als 'marge' gezien mag worden waarin een pommel gewoon past? Een maat groter zou het zadel waarschijnlijk naar voren laten kantelen.

Bij de pony van m'n zus paste maat M gewoon perfect, ik blij natuurlijk, voor ik ging passen dacht ik echt dat ik een grotere moest kopen :o Al zou mijn pony ook maat L hebben vermoed ik. Hij heeft nu boommaat 34. Maar het plan een barefoot dressuurzadel te kopen is nu even op de lange baan geschoven. Ik wil 'm tzt fatsoenlijk kunnen uitproberen, en daarvoor moet ik eerst weer durven draven en galopperen.

edit: wat gaan jullie snel :')

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:41

hahahaaa ja here the same
is in 2 weken veranderd / gegroeid hahaha
maar heb de XL besteld... voor de zekerheid ,, dan kan ik altijd kijken hoe of wat.
ben er straks weer :Ddoegggg

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:44

Safiera, denk inderdaad dat je voor jou paardje een maat L moet hebben, heb bij mijn boomzadel maat 33 dus smaller dan jouw zadel en met een pommel maat L.

Ja we gaan lekker he, hihi.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:21

Uhm Lieke, wil je niet mijn bericht jatten? Dit heb ik namelijk in het begin van het topic of een ander topic over boomloze zadels geschreven. Vind ik niet zo netjes van je. Je neemt nieteens de moeite om de naam van mijn paard te veranderen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:23

oh slofje, echt,haha 8)7
inspiratieloos..

Ik heb een banaan singel besteld, kijken hoe dat uit de verf komt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:24

En respectloos :') Terwijl ze even oud is.. Niet op alle puntjes even volwassen als ik :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:28

Slofje schreef:
En respectloos :') Terwijl ze even oud is.. Niet op alle puntjes even volwassen als ik :)

Denk dat ze jou leeftijd ook heeft gestolen :+

Ga binnenkort ook even proberen met kartonnetjes denk ik, misschien dat het wat comfortabeler word als het wat beter aansluit :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:31

Haha ja :P Heb haar toch even een pb gestuurd dat ik t niet vind kunnen :o Rare is dat de rest van de berichten wel allemaal verschillend zijn en erg volwassen (misschien ook gekopieerd?)
Maaaaaar... dat is offtopic.
Ik ga binnenkort toch eens checken met de pommel uit het zadel, toen ik hem kreeg was hij goed maar nu twijfel ik toch, terwijl er ruim een ton aan vetties is afgegaan :P

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:35

Misschien even een mod inlichten? :)

Wij krijgen waarschijnlijk woensdag ons nieuwe zadel binnen, top service van Barefoot (boomloosrijden.nl) +:)+