Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:18

80 € maar? :wow:
wow, zo wil ik er ook wel eentje :oo
even langs de zadelmaker om de beugelophanging meer naar achteren te laten zetten en rijden maar :D
heb je misschien een fotootje van hoe het precies werkt met die singels?

Zitouna

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:23

Zeker een leuk dingetje! Voor die prijs kan je het risico wel nemen idd :) versturen zal alleen wel aardig wat kosten..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:31

lakshmi schreef:
Zeker een leuk dingetje! Voor die prijs kan je het risico wel nemen idd :) versturen zal alleen wel aardig wat kosten..

We zien wel.. eerst maar hopen dat ik een teken van leven krijg ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:50

Ja, dat is ook nog maar de vraag..
Kwam net op deze website terech: thttp://www.capueval.com/fr/boutique.php wel wat duurder dan die van bedouin.. Pasvorm gaat em denk ik toch niet worden, heb het idee dat mijn paardje er te schofterig voor is..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:42

Citaat:
Beugelbevestiging meer naar achteren verhuizen zoek ik zelf wel uit, en een vacht om er over te gooien ook :D

Das een koopje! Ik wil er ook zo een!!
Lijkt me idd geen onoverkomelijk probleem om de beugelbevestiging meer naar achter te plaatsen.
Maar je hebt dan nog wel een 2de singel nodig die over de vacht gaat niet?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:57

Ik ben vandaag gaan kijken om wat ideeën op te doen voor een zadel voor het toekomstige paard. Eerst wilde ik voor een stockzadel gaan kijken, maar ik vind ze toch erg groot en zwaar. Toen viel mijn oog op een Malibaud.
Stiekem ben ik toch een beetje fan geworden van dit Malibaud Randonnee zadel. Het zat ook prima op de bok. En aangezien ik van het buitenrijtype ben, past zo'n soort zadel (denk ik) ook wel bij mij.
Ze vertelden daar dat er een hafpad of westernpad onder gelegd werd. Maar hier zie ik dat er een correcter of een gewone deken onder geplaatst wordt. En welke beugels hebben jullie eronder hangen? Ik vind het zo leuk om alvast ideeën op te doen en lekker te dromen (en vooral te informeren) :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 23:35

Henkje schreef:
Ze vertelden daar dat er een hafpad of westernpad onder gelegd werd. Maar hier zie ik dat er een correcter of een gewone deken onder geplaatst wordt. En welke beugels hebben jullie eronder hangen? Ik vind het zo leuk om alvast ideeën op te doen en lekker te dromen (en vooral te informeren) :)

Kan vanalles ;)
Ik heb heb soms met een woilach er onder http://www.huertecilla.net/Media/Afbeel ... CN1217.JPG
Met Mattes-wolletje en gewone beugels http://www.mijnalbum.nl/Foto-RHP6H7IM.jpg
Met Corrector en korfbeugels (en Australische vriend die mijn paard hier Ozzy-style leert ;) ) http://www.mijnalbum.nl/Foto-JWFEQTNY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EO4SNADS.jpg
Ik heb ook een Westernpad, maar daar heb ik geen foto van.

ps: had je gelezen over de maatbeperkingen van Malibaud? Op een gemiddelde warmbloed gaat het niet meer passen. De vos met witte bles in mijn foto's is 1,60 en de grootste maat past net (of net niet als hij zwaar in conditie is, helaas). Op de vos zonder bles past hij als gegoten, die is 1,50.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:54

Citaat:
De vos met witte bles in mijn foto's is 1,60 en de grootste maat past net (of net niet als hij zwaar in conditie is, helaas).

Hmm... zo lijkt het er hier ook naar uit te zien... net wel/net niet.
Heb je het nu over de nieuwe grootste maat 'forty' of de oude grootste maat?

Ik gebruik de malibaud met endurance elastosteps. Wel zware dingen (en eigenlijk ook behoorlijk duur) maar super comfie..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:54

yole schreef:
Heb je het nu over de nieuwe grootste maat 'forty' of de oude grootste maat?
Ik gebruik de malibaud met endurance elastosteps. Wel zware dingen (en eigenlijk ook behoorlijk duur) maar super comfie..

Dat is een oude grote maat.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:16

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 01:35

yole schreef:
Geweldig!

Jep, en goed voor uren surfplezier, die blog :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:58

Dank je wel voor de foto's :)
Voor mij is het geen probleem dat het een kleine maat is. De ponies die ik op het oog heb zijn tussen de 1.50 en 1.55.
Zou de nieuwe grote maat wel passen op een gemiddeld warmbloedpaard (vraagt mijn vriend)? Zou je hier iets meer over kunnen vertellen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:34

Henkje schreef:
Dank je wel voor de foto's :)
Voor mij is het geen probleem dat het een kleine maat is. De ponies die ik op het oog heb zijn tussen de 1.50 en 1.55.
Zou de nieuwe grote maat wel passen op een gemiddeld warmbloedpaard (vraagt mijn vriend)? Zou je hier iets meer over kunnen vertellen?

Yole heeft zo'n grote maat denk ik, misschien kan die dat inschatten?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:38

Helaas, ik heb de oude grote maat. De 28cm op het plaatje hieronder is de oude grote maat. Volgens Malibaud is dit bij de nieuwe forty 32cm.

Ik vind het al bijzonder moeilijk om de pasvorm in te schatten wanneer ik het zadel op mijn eigen paard leg...
Warmbloeden verschillen onderling nogal qua bouw. Op onze 18 jarige warmbloed van 1,55m zou ik er in combinatie met de corrector op durven wegrijden tijdens een korte buitenrit, maar om het zadel nu veelvuldig/intensief op dit paard te gebruiken... Ik weet het niet... idem voor onze anglo-arabier (wel een forse). In beide gevallen lijkt het net wel/net niet, dus voor ons zou de nieuwe forty wel eens kunnen passen. Op onze alpen-quarter past het totaal niet.

Johan Miesen van Mens en Paard maakt dacht ik randonnee en gardian modellen op maat van het paard.

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:04

yole schreef:
Johan Miesen van Mens en Paard maakt dacht ik randonnee en gardian modellen op maat van het paard.

Dat denk ik niet eigenlijk. Volgens mij maakt(e) die exacte Malibaud kopieën.
Maar is hij nog actief als zadelmaker?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:13

Hieronder een stukje van de mens en paard site...

'Het grootste probleem dat zich voordoet bij de zadels die onder de noemer "Engelse" zadels gebruikt worden, of het nu spring- dressuur- of veelzijdigheids- zadels zijn, is enerzijds dat de voorhand van het paard teveel belast wordt door de ligging van het zadel die hier -zoals uit de anatomie van het skelet van een paard blijkt - absoluut niet voor is bedacht. Anderzijds wordt de bewegingsvrijheid van de schouder, de ruggenwervel en de spieren in de omgeving van de schouder enorm tegengewerkt, vooral door de te lage zadelkamers. De met de hand én op maat gemaakte zadels van "Mens en paard" daarentegen hebben deze beperkingen niet, waardoor het paard veel gemakkelijker in staat wordt gesteld zichzelf en een ruiter te dragen. Door de bouwwijze van deze zadels komt het gemeenschappelijke zwaartepunt van mens en paard op een gunstiger punt te liggen dan het zwaartepunt van het paard zonder mens op zijn rug.'

'Alle zadels worden uitsluitend geleverd nadat de pasvorm bij u aan huis is bepaald door een van de medewerkers van Mens en paard.

Bij aflevering wordt nogmaals gecontroleerd op de juiste pasvorm, desgewenst krijgt u dan ook de nodige instructies over de specifieke gebruiksvoorwaarden die bij het door u gekozen zadelmodel en het niveau van opleiding van ruiter en paard horen.'

Of hij nog actief is, is een andere vraag... Evenals het prijskaartje verbonden aan maatwerk... ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:34

bandida schreef:
Even een linkje plaatsen van een prachtige blog waar ik toevallig op terecht kwam en waar wat meer info over Gaucho-zadels te vinden is:
http://globalhorseculture.typepad.com/g ... ddles.html

lijkt wel of hij het paard doormidden gaat trekken met die eerste singel :+
het ziet er eenvoudig uit, maar het is denk ik behoorlijk wennen met die leren 'lintjes'.

het valt me ook op dat het zadel bovenop de schouder ligt en daar de vorm van het paard helemaal niet volgt.
ik veronderstel dat het bij dit type zadel de bedoeling is dat de schouder er onderdoor schuift, net zoals bij westernzadels?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:12

Idd, het is een beetje een raar zicht... het is denk ik wachten op bandida haar superkoopje over het hoe en wat tijdens het rijden...
Desalniettemin (pffieeuww) is dit denk ik wel een beproefd concept van enkele honderden jaren oud.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:15

het originele model zal idd enkele honderden jaren oud zijn, maar wie weet hoeveel lichtjes-daarop-gebaseerde-maar-toch-niet-zo-doeltreffende modellen er nog bestaan ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:34

yole schreef:
Idd, het is een beetje een raar zicht... het is denk ik wachten op bandida haar superkoopje over het hoe en wat tijdens het rijden...
Desalniettemin (pffieeuww) is dit denk ik wel een beproefd concept van enkele honderden jaren oud.

Ja ben ook wel benieuwd. Op zich is het een soort van panelen-boomloos, en die brede singel verdeelt het gewicht van het aanspannen goed. Ik vond die man in het filmpje ook wel doortrekken oech :=

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:49

Idd... en zijn paard vond dat blijkbaar ook...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:43

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:53

Bandida, ik heb ooit een Recado gekocht op eBay. Dit zadel (althans de mijne, weet niet hoe dat met andere recado's zit) is tevens te gebruiken als pakzadel.
Alle paarden hier waren in het begin doodsbang voor dat ding, maar nu ie al jaren in de schuurt hangt om te 'luchten' komen ze al wel in de buurt om te snuffelen. Geen idee waar dat nou aan lag :?
Afbeelding
Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:15

Vreemd zeg, misschien de leerlooiproducten? Van leer of vel (of wat anders) met cadaverine-geur zijn de mijne ook echt bang (en dat kan ik zelf helaas ook erg goed ruiken). Logisch wel als je eens over hun wilde voorouders nadenkt, in de buurt van een ontbindend dier komen is niet echt verstandig als je roofdieren wil vermijden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:21

@ Pasterza: Je komt als geroepen! ;)

Wat zijn je ervaringen met de recado?