[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:20

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:59

siskeh schreef:
Weet niet wat het probleem met zijn schouders is, maar anders is Startrekk Espaniola ook een érg leuk model om eens te proberen in de spaanse richting.

Een goede neopreen/rechte singel is niets mis mee, het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn :D

Oei oei, dat is een mooi zadel ! Klinkt ook goed op papier. En gaaf dat je het zo naar wens kan laten maken.
Als we meer gaan rijden in de toekomst ga ik hier zeker naar kijken,dankjewel! Kende het niet.

En dankjewel mbt je reactie over de neopreen! Stalgenootje dat in een paarden winkel werkt zei exact hetzelfde.

Het probleem voor zijn schouders is dat bij veel zadels het zweetblad er net over valt of te dicht erop zit. De Cheyenne maat 1 laat dat net mooi vrij

Uiteraard zijn er ook wel andere oplossingen bepaalde endurance zadels etc, maar ja ik rijd niet echt veel momenteel. We grondwerken , lang teugelen aantal keer per week. En zijn nu aan het inrijden.
Op ons dode gemakje .
En hij veranderd dan ook nog.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:06

Ow dan wel eerlijk, ondanks dat het zadel op het zicht érg goed lag op mn merrie vond deze toch dat deze haar te veel blokkeerde op de schouder. Was gewoon in stap zonder iemand er op al te zien in de beweging, dus ben niet verder gegaan met dat zadel.
Op mijn andere 2 lag(en ligt) het wel prettig! Maar zoals altijd, kwestie van testen ;)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:20

Pally schreef:
Vandaag voor het eerst mee gereden.
[ [url=m/9bk6gQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel alleen of hij voor mij niet te groot is? Ik lig niet met mijn benen tegen de wrongen en heb ook nog wel ruimte aan de achterkant.

Toch maar geruild voor een maat kleiner en dat zit veel beter. Nu wel de steun.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:28

Ik kom binnenvallen, ben al een tijdje bezig om vanaf pagina 1 bij te lezen. Heb mijn zinnen gezet op een boomloos zadel (en dan liefst een Ghost) om straks (over een jaar :Y) ) mijn kleine Arabier in te rijden. Dus dacht om alvast uit te kijken naar koopjes. Ik haal er te zijner tijd dan een zadelpasser bij om te checken of hij past. Dacht niet dat het zo snel zou gaan, maar prompt kwam er een hele mooie en goed geprijsde Ghost Quevis piccolo voorbij. Gekocht onder het motto: als hij niet past, verkoop ik hem weer door. Mijn kont is piccolo, dat had ik al uitgezocht.

Blijkt het bij aankomst geen piccolo, zelfs geen bambino, maar een shetlandermaat. Wist niet eens dat dat bestond, maar heb de site van BuitenZinnig erbij gepakt. Ik dacht al even dat er in het geheim heel veel coronakilo's aan mijn achterwerk geplakt zaten. Maar nu blijkt het hele zadel slechts 36.5 cm in lengte te zijn. Gelukkig een enorm correcte koper getroffen, ik mag het terugsturen en krijg mijn geld terug. Hulde.

Wel huilen, want heel mooi zadel in prima staat. Misschien moet ik wat meer geduld hebben en straks toch gewoon via de zadelpasser kopen :o .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:59

Oww wauw, een shet-zadel zelfs, ik wist niet eens dat die maat er was joh, wel écht balen dan!
Wel érg netjes van de verkoper, gok dat deze er dan ook niet zoveel kennis van heeft :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:01

Nee, dat wist ik ook niet. Maar het staat vermeld op de site van BuitenZinnig en is het enige dat klopt met deze maat. Is ook echt heel klein. Verkoper wist het inderdaad niet, maar supernetjes opgelost.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:53

Wat jammer toch dat dit zo verkocht is door iemand :( we maken dat model niet eens meer :n we hebben nu de Mini en Midi die speciaal voor Shetjes, Welshjes, maar vooral voor hele kleine kinderen gemaakt wordt B-)

En gelukkig dat de verkoper zo netjes was om het weer terug te nemen... +:)+ (en dat het met die Corona Kilo's wel meevalt :+ )

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:03

Kwetal, ik geloof dat de verkoper echt te goeder trouw was. Kan me voorstellen dat je denkt piccolo = klein. Anders zou ze het niet terugnemen. Per slot van rekening hoeft dat niet bij een particuliere verkoop. Ik ben trouwens blij dat ik het model zadel eens in het echt heb gezien. Echt heel mooi. Ik ga nu uitkijken naar een quevis / florac / ferrara piccolo, die korte zweetbladen zijn tof.

Ja, ik ben ook blij dat het niet de coronakilo's waren :Y) .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:08

miereneter schreef:
Kwetal, ik geloof dat de verkoper echt te goeder trouw was. Kan me voorstellen dat je denkt piccolo = klein. Anders zou ze het niet terugnemen. Per slot van rekening hoeft dat niet bij een particuliere verkoop. Ik ben trouwens blij dat ik het model zadel eens in het echt heb gezien. Echt heel mooi. Ik ga nu uitkijken naar een quevis / florac / ferrara piccolo, die korte zweetbladen zijn tof.

Ja, ik ben ook blij dat het niet de coronakilo's waren :Y) .

Deze verkoper was idd te goeder trouw, maar die heeft het ook weer van iemand gekocht?? :(:) (voor zover ik weet) En helaas zijn er ook bedrijfjes die gebruikte zadels inkopen en ze onder valse vlag voor (te) veel geld verkopen. ;(

Misschien moet je eens via Facebook zoeken, ik zie de genoemde modellen daar wel voorbij komen... :)* Of even doorsparen en een nieuwe kopen?? :o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:50

Kwetal schreef:
miereneter schreef:

Of even doorsparen en een nieuwe kopen?? :o

Ja, daar zit ik ook over te denken hoor. Ze zijn hun geld zeker waard. En ik heb het zadel nog lang niet nodig, dus sparen kan prima.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:39

Wat fijn dat de verkoper het zo goed heeft opgelost!

Mocht je het willen, ik heb evt een quevis piccolo in bordeaux gladleer met fenders te koop..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:13

Buitenzinnig schreef:
Wat fijn dat de verkoper het zo goed heeft opgelost!

Mocht je het willen, ik heb evt een quevis piccolo in bordeaux gladleer met fenders te koop..

Ik stuur je een pb!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:26

Zo een hele wereldreis achter de rug vandaag :')
Ik heb mijn barefoot softwalk!
Afbeelding

En daarna een pommel maat m gescoord! Hier pas ik goed in met m’n bips :D
Had m net even op de leuning van de bank gelegd en erin gezeten hahaha. Officieel scheelt het maar 3 cm met de barrydale, maar de zitting oogt en voelt ook echt een heeeeel stuk ruimer! Dus heb toch mijn twijfels bij de barrydale die ik had hoor. Maar ja, ik had die gelukkig gelijk weer verkocht :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:27

Dat lijkt mij echt een heerlijk zadel.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:37

Mooi zadel!
Zit hier net zo veel steun in mbt cantle als de hv of lm?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:43

Volgens mij wel. Op de site staat dat dit alleen een goedkopere versie is van de hv en de lm. En de blokken erin kan je eruit halen en dus vervangen voor stevigere :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:58

Samantha89 schreef:
Zo een hele wereldreis achter de rug vandaag :')
Ik heb mijn barefoot softwalk!
[ [url=m/n5gH3j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die ziet er echt zalig uit!

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:15

Hoi allemaal, ik kom even jullie topic binnenvallen. Ik heb de afgelopen dagen een beetje (globaal) het topic doorgelezen, omdat ik voor mijn paard opzoek ben naar een nieuw zadel en ik mijzelf graag breed wil oriënteren. Tot nu toe heb ik zelf alleen maar op Engelse boomzadels gereden en ik kreeg een beetje het gevoel dat mijn eigen visie wat verouderd is en dat het tijd is om wat verder te kijken, zeker nu ik een nieuw paard heb lijkt mij dit het perfecte moment, misschien kunnen jullie mij wat verder helpen in het oriënteren.

Wat info over Skittle en over mij:

- Ik ben een kleine, wat zwaardere ruiter
- Skittle wordt dit jaar 5, is ongeveer 1.65 hoog en moet zowel in vetjes als in spiermassa nog een hoop aankomen
- Ik heb geen wedstrijd ambities met Skittle
- Ik heb totaal geen voorkeur voor Engels of Western, ik sta voor alles open
- Ik rij niet ontzettend intensief, en ik ben ook niet van plan om in de toekomst echt lange ritten/tochten te gaan maken
- Skittle is jong en af en toe fris, ik hoef niet als een huis in een zadel te zitten, maar ik vind een beetje vastigheid/steun gezien zijn frisheid wel fijn
- Ik zoek in principe een wat 'goedkoper' zadel, dit hoeft niet nieuw te zijn, tweedehands is ook prima. Eventueel langer doorsparen als er niets geschikt is, ook prima, ik ben mij puur aan het oriënteren

Uiteraard is het geen enkel probleem om het zadel met zadelmaker te passen, maar omdat ik nog geen enkel idee heb van wat überhaupt de opties zijn en wat ik zelf zou willen, hoor ik graag eerst nog wat meer input om een beetje een beeld te krijgen van de verschillende mogelijkheden en van jullie ervaringen en adviezen. :)

Mochten jullie verder nog info nodig hebben om een beeld te vormen, dan hoor ik het graag.

Hier nog twee foto's van het 'slachtoffer', wie weet kunnen jullie dan wat beter inschatten wat geschikt zou zijn voor zijn rug/bouw.

Alvast super bedankt, groetjes Nikky

Afbeelding
Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:32

@Nikkay, Wat een leuk paardje heb je!
Als ik jou was zou ik gewoon een boomloos zadelpasser laten komen, de meeste hebben veel verschillende merken en modellen zodat je je echt breed kunt oriënteren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:49

Mooi paardje! Je kunt eens een beetje rondkijken op sites wat je aantrekt. Ik heb een soort australian stock achtig zadel, zit heerlijk en weegt een kwart van een boom western zadel. En is veel beter aan te passen.. (trekker Aussie)

Zulk soort tussen vormen zie je niet zoveel in boomzadel versies, of je zit aan dure specifieke merken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:50

@nikkay: leuke vlekjes... is het een Knabstrupper ??
Een westernmodel gaat daar heel goed op staan :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:04

Wat een prachtige vlekjes! Ooit had ik een verzorgpaard met ongeveer zijn grootte en bouw, daar lag een Barefoot Cheyenne op. Zat als een huis. Zoals boven gezegd, denk ik ook dat een westernzadel hem prachtig zou staan. Er is echt een duizelingwekkende keuze aan merken, modellen en aanpassingen binnen de modellen; wat dat betreft zou ik uitgebreid rondstruinen op internet en/of aankloppen bij de zadelpassers.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:39

Leuk dier Nikkay!
Misschien is mijn oudere model Torsion iets voor je? https://www.bokt.nl/markt/ad/507491/tor ... loos-zadel

Ik heb evt ook nog een donkerbruine Torsion IJslanderzadel te koop, maar die biedt iets minder steun/houvast, volgens mijn vriend en onze juf... ik heb er zelf nooit problemen mee gehad :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:12

Nou ik heb m net even gepast en het zit echt lekker! Voor zover ik nu nog maar kan zeggen natuurlijk :')
Ik heb hier ook meer ruimte in, maar het voelt wel “safe”. Ik weet alleen niet of dat ik mijn beugelriemen wat naar voren moet plaatsen. Ene kant denk ik van niet omdat ik dan weer meer in stoelzit komt te zitten. Ik moest wel even verzitten, want toen ik er in kwam te zitten met opstappen had ik nog heel veel ruimte voor over. En misschien bij dit zadel mijn beugelriemen 1 gaatje korter, maar dat moet ik voelen mee rijden.
Afbeelding
Afbeelding
En m’n rij broeken zijn overleden dus vandaar de jogging broek :=