[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:31

@_Nelleke_: Zit het aan de andere kant ook, of alleen aan de kant die je laat zien ??

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:45

@Dubbeldun, Ik moet eerlijk bekennen dat ik de andere kant niet perfect glad vind, maar niet zo'n harde opstaande rand.

@Pmarena, daar dacht ik ook aan maar het is best flink. Ongeveer net zo dik en hard als de kabel van de oplader van de gemiddelde telefoon. Zou zoiets te repareren zijn bij barefoot?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:51

Bij een pad horen beide kanten gelijk te zijn, dus is er nu iets niet goed.
Ik zou er idd even aktie op ondernemen. Dat fleece aan de onderkant wordt toch platgedrukt en drukkingen wil je zeker niet hebben ! (spieroppervlak).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:02

Alleen is het geen pad maar het zadel zelf of bedoel je dat niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:10

O dat was even niet duidelijk. Als je een goede pad hebt én het drukt niet door dan zou ik me er niet zo druk om maken. Al zou ik het wel even aangeven bij de leverancier.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:17

Heb nog even contact gehad met de vorige eigenaar en zij geeft aan dat het altijd zo is geweest. Ze dacht zelf dat het zo hoorde dus heeft er nooit vragen over gesteld.

Ik heb gewoon de bijbehorende grandeur pad met standaard inlagen erbij. Zou dat voldoende zijn om zo'n naad uit te vlakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:21

Klein vraagje ..
Ik heb nu een paar keer met gewone beugels gereden aan mijn zadel ipv de flexibele en heb toch het idee dat ik daar steviger mee zit/mijn benen beter stil kan houden. Ook valt het best mee met pijn in gewrichten (behalve de eerste keer het eerste kwartier :') ), dat is er niet meer dan anders ..

Dus nu wil ik kijken voor nieuwe beugels (want die er nu hangen zijn maar gewoon simpele beugels die ik eens bij een dressuurzadel heb gekregen, weet zelfs de maat niet maar zal wel 12 cm zijn?) en vind ik deze wel interessant:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... tstop.html

Vooral door de gedraaide ophanging, en denk dat een breder voetbed ook wel fijn is.
Nu wil ik ook graag in de winter als ik eens spontaan besluit op te stappen dat dit kan, vandaar het korfje (omdat ik dan niet altijd "goede" schoenen aan heb). Echter twijfel ik over de maat .. deze zijn kleiner dan gewone standaard beugels, toch? Passen dikke winterschoenen daar nog wel in?

Kan het op stal eens opmeten natuurlijk .. maar misschien heeft iemand van jullie ook ervaring met rijden in de winter :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:27

_Nelleke_ schreef:
Ik heb gewoon de bijbehorende grandeur pad met standaard inlagen erbij. Zou dat voldoende zijn om zo'n naad uit te vlakken?

Als je weer eens gaat rijden leg er dan een lichte doek onder en poets je paard niet op de rug.
Als je na het rijden op die plek een streep ziet lopen op de doek is het foute boel.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:05

Hallo,

Ik heb een vraagje.

Een vriendin heeft een boomloos zadel aangeschaft. Nu heeft zij er een pad onder met harde inlagen. Er zit ook een bontje bij voor onder de pad. Ik vraag me af dit wel fijn is voor de paarde rug. En als de inlagen zachter zijn is een bontje eronder toch niet nodig?

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:37

Hoi! Ik heb nu 3x gereden met mijn Barefoot Cheyenne en na het rijden valt het op dat aan beide kanten aan de achterkant de vacht wat warrig is geworden. Kan dit kwaad en zoja wat kan ik er aan doen?

De pad die ik onder het zadel heb is zo'n Barefoot grandeur pad.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:47

Is het zadel/de pad een beetje lang? De lendenen van je paard bewegen meer en dat wrijft over de haren van links naar rechts - dat kan warrige haren geven.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:57

Het is gewoon een maat 1, op een fjord

Kunnen warrige haren kwaad? Gaat dat niet over in schuurplekken op een gegeven moment?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:08

Ik kan met deze foto niet zo veel - aan de hellingshoek te zien, ligt de pad (en het zadel???) erg naar achteren. Maar misschien is dat niet zo - warrige haren op die plek hoeft niet zo veel te betekenen, maar wel als er ook echt druk op is. Je ziet zeker in dit jaargetijde warrige haren, als ze nog niet volledig hun zomervacht hebben - de losse haren gaan dan rommelig liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:57

Ik zie lange fluffy winterharen... die blijven nooit plat liggen. Soms schuren ze idd af, maar ze groeien altijd weer gewoon aan.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:11

Haar wintervacht is er inderdaad nog niet helemaal af... maar niks om nog zorgen over te maken dus? :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:36

I'm in love. <3 Mattes pad op de kop kunnen tikken voor topprijs! Ziehier dus een Silverado X-Kurz (15,5") met Mattes pad short.
Afbeelding

De Silverado bevalt overigens nog altijd super. Instructeur was er lovend over! (we hebben even wat tijd besteed in de les om het zadel te checken ;) ) Enig probleempje is dat ik gemerkt heb dat mijn fenders maar liefst 2 cm (!!) verschillen. Dat scheelt enorm voor mij, met mijn korte benen. Verklaart ook waarom ik mijn rechterbeugel constant kwijt was. En ze staan echt allebei op het allerlaatste gaatje. Helaas is gaatjes bijmaken lastig aangezien de boel verstevigd is met nylon.. Heb dus even gemaild en hoop op een oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:51

Mooie kleur en ruime pad. Fijn dat het zadel bevalt :)
Gaatje bijmaken kun je met een boormachine en metaalboortje (boor ruimer nemen als het gat).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:46

Dacht dat de pad kleiner ging zijn, vond die van Silverado al best groot. Not dus :P Maar valt wel mee vind ik. Scheelt dat het zacht lamsvel is, schuurt veel minder dan die kunststof dingen.

Oh, boormachine. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb. :)* Sowieso even e-mail afwachten, maar sta niet echt te springen om zadel/fenders terug naar Duitsland te sturen, kost genoeg aan verzendkosten :=

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:44

pmarena schreef:
Majabeestje schreef:
Hm, ik vind de startrekk comfort shorty toch wat te weinig steun bieden. Ga hem te koop zetten denk ik.
Neig nu naar de barefoot london of lexington.
Weet iemand welke van de 2 de meeste steun biedt? Dus diepe zit en wrong?

Wat dit betreft eigenlijk hetzelfde verhaal als bovenstaand antwoord. Is gewoon erg persoonlijk.
In principe is het grootste verschil voor de ruiter bij de Lexington dat het kniestuk een stuk meer gevormd is en dus ook al wat meer omhoog komt uit het zadel, dan het eenvoudige verdikte stukje bij de London (of Cherokee).

Maar bij de standaard Lexingtons heb je dan natuurlijk ook nog die verhoogde achterzijde die een wat andere zit geeft.

Qua model lees ik dat de lexington het beste past bij een paardje met veel front, dat heeft ie van mij totaal niet..
Neig toch naar de london dan maar ik vind wrongen wel heel fijn. Kunnen er wrongen op de london? Of zo'n wrong/seatsaver?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:01

Ik zat ook met dat dilemma en heb een London gekozen. De Lexington is van achter dikker en geeft sneller helling gevoel volgens de verkoopster, ze had hem ook niet op voorraad liggen omdat er niet veel vraag naar is. De London heeft bijgeleverde losse wrongen in 2 verschillende diktes die je er extra onder kunt doen, deze zijn met klittenband naar wens eronder te bevestigen. Het viel mij op dat de wrongen in de zweetbladen goed gevuld zijn en behoorlijk stevig zijn, zeker geen plat zweetblad. Aangezien er heel veel tevreden reacties te vinden zijn heb ik voor London gekozen. De meer uitspringende wrongen van de Lexington liggen meer aan de voorkant van de zweetbladen, liggen volgens mij voor je knie dus weinig steun. Heb even de Wellington gehad maar daar vond ik de wrongen ook te ver naar voren geplaatst, had ook geen steun genoeg aan. Heb al paar jaar de Barrydale en daar ligt de wrong precies goed, onder m'n knie. De Londen heeft veel meer wrong op de plek onder de knie dan de Wellington en Barrydale.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:05

BopjeBo, bedankt voor je reactie.
Jij zit dus steviger in de London dan in de Barrydale begrijp ik en de wrongen van de london zijn vergelijkbaar?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:05

Jackytje schreef:
I'm in love. <3 Mattes pad op de kop kunnen tikken voor topprijs! Ziehier dus een Silverado X-Kurz (15,5") met Mattes pad short.
[ [url=m/4iLuWL.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Silverado bevalt overigens nog altijd super. Instructeur was er lovend over! (we hebben even wat tijd besteed in de les om het zadel te checken ;) ) Enig probleempje is dat ik gemerkt heb dat mijn fenders maar liefst 2 cm (!!) verschillen. Dat scheelt enorm voor mij, met mijn korte benen. Verklaart ook waarom ik mijn rechterbeugel constant kwijt was. En ze staan echt allebei op het allerlaatste gaatje. Helaas is gaatjes bijmaken lastig aangezien de boel verstevigd is met nylon.. Heb dus even gemaild en hoop op een oplossing.

Mooie combi zeg! Prachtig zadel die Silverado :j

Wel een bizar verschil in de Fenders zeg!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:07

Ik heb nu een arizona gekocht maar twijfel nog erg of het hem gaat worden. Ook op dit paard voelt het voor mij instabiel. Als mijn bijrijdster daar geen last van heeft is het nog niet zo erg.
Afbeelding

Ik zit nu ook naar de lexington te kijken, paard heeft een korte holle rug, vrij hoge schoft en een singelplek die ver naar voren ligt. Heb het vermoeden dat dit zadel ook niet gaat helpen en ik een swayback pad moet gaan zoeken.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:21

@azmay: misschien voel je je op een zadel met een suede zit stabieler.
ik heb ook niks met glad leer.
Qua rug zou je voor het onderste paard idd best naar een swayback zoeken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:29

Ik heb een suède zit op mijn Silverado, maar vind het met bontje wel beter zitten dan zonder. Misschien dat dat wellicht helpt?