[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:54

Voor het vlechten van de manen staan we ook vaak op een trapje. Is ze wel gewent... maar kan niet heel de polder vol gaan zetten met trapjes.

Soms heeft ze inderdaad wat meer tijd nodig voor dingen... tis een echte merrie.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:56

Tcm, zeker moet je het op bouwen. Ik heb een sensibele PRE en soms doe ik alsof mijn neus bloed inderdaad, maar aanvoelen wanneer het spannend wordt is heel belangrijk bij hem. Dan rustig vertrouwen opbouwen door het rustig op te bouwen.
Lekker slapen helenalena!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:57

Buitenzinnig schreef:
Tcm, zeker moet je het op bouwen. Ik heb een sensibele PRE en soms doe ik alsof mijn neus bloed inderdaad, maar aanvoelen wanneer het spannend wordt is heel belangrijk bij hem. Dan rustig vertrouwen opbouwen door het rustig op te bouwen.
Lekker slapen helenalena!

Precies wat ik bedoel! Ook wat het slapen betreft :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:11

SarahIlse schreef:
Waar hebben jullie dan al die cursussen gedaan? Zijn dat echt eendagscursussen of meerdere dagen? Lijkt me best handig. :j

Barnevelt, uitgebreide cursus door een gedreven erg goede leraar hoefsmid...je krijgt dezelfde opleiding kwa bekappen als de gediplomeerde hoefsmeden, die uiteraard verder gaan met vormen en plaatsen van ijzers...

De eendagscursus ook gedaan, maar dat zijn theorien voor de doe het zelfer.. En niet altijd zoals het eigenlijk moet bij JOUW paard.

Bij Heleen krijg je instructie op een paard die goed onderhouden is en je kijkt mee...Barnevelt is 8 avonden waar je op dode zeer verwaarloosde voeten leert bekappen onder toeziend oog....en daarna op levende die daar staan en dat is andere koek...

Geen paard is hetzelfde, dus ook geen hoef...wees daarom kritisch over standaard werken met malletjes...en over te veel het verhaaltje omtrent standaard hielhoogte en steunen.

Een goede bekapper gaat niet standaard te werk maar ziet hoe lang de teen en de hiel moet zijn en werkt ook de steunen bij...en dat leer je door op verschillende hoeven te kijken en te doen waar je wat en hoe doet.

Helaas zijn er slordige bekappers die dat verdoezelen met een ijzer en bekappen voor een ijzer is vaak wat langer laten om te kunnen nagelen en geen gatenkaas creeren..

Ik heb gekeken bij de popie cursussen voor weinig geld en als ik had gedaan volgens de malletjestheorie had ik hem op de BQQ gehad...want sommige paarden kunnen niet plat staan, die staan van nature wat stijler.

Sorry voor mijn betoog, maar hoef verzorging is rete belangrijk en bijhouden nog meer en zelf doen kan zeker wel, maar niet na 1 dagje zoals wordt wijsgemaakt...zorg ook voor een ervaren bekapper die zeker in het begin meekijkt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:44

Ik heb even via pb-gereageert. Denk dat we nu beter on-topic kunnen blijven voordat er hier een hele discussie zal ontstaan?

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:00

Voor de mods langs komen ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:01

Hih. Ja dat is iets.... :D :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:32

Buitenzinnig schreef:
Voor de mods langs komen ;)

Zelfregulatie waar mogelijk is natuurlijk het mooiste ;)

Moderatoropmerking:
Maar hierbij inderdaad het verzoek om weer on topic te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:40

Dan weer on-topic: ;) Qua beugels dacht ik inderdaad ook aan veiligheidsbeugels. Ik heb van die zware Camarque kooibeugels maar dan zijn de Barefoot beugels met plastic kooien inderdaad beter.

En helemaal vergeten te vragen; welke beugelriemen gebruiken jullie en hoe goed voel je die onder de zitting?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:45

Ik heb de ghost riemen en dan de gesp naar beneden !
Maar heb sowieso altijd gespen naar beneden eender wat voor zadel erop ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:47

Ik ben dus helemaal vergeten om in de Buitenzinnig stand ook naar de beugelriemen te kijken... :o Hoe zien die eruit en hoe zijn te gemaakt? zijn het gewone lussen of monoriemen?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:21

Thanks voor het antwoord op m'n offtopic vragen. :)

@pmarena, ik heb mijn beugels gister wat langer gemaakt en had geen last meer van "overzwiepende" benen. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:51

Is het opstaphulpje ook off-topic? (en anders lekker puh :+ )
Gek genoeg heeft het paard geen last van de riem onder zijn oksel - maar wel boven op de rug - dus blijf niet lekker bungelen in het ding en gebruik ALTIJD een barebackpad/zadel of eventueel een zacht hoesje op de plek waar het over de wervelkolom gaat. Voor zover ik weet zijn er weinig tot geen paarden geweest die er van door het lint gingen - gerotzooi om stil te blijven staan bij een object is dan wel weer heel normaal bij die lastpakken (zodat je in spagaat tussen het bankje en je knol hangt en zint op nieuwe vloeken, die niet helpen maar wel opluchten)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:06

die van mij, die anders nooit door het lint ging, ging er dus wel van door het lint. _O- Dwaas beest. := Het heeft een kwartier geduurd voor ik er toen terug via het gewone opstapje mocht opstappen. Maar ik denk nu wel dat zo'n reactie eerder uitzonderlijk is. Met Cook en Sak heb ik het gewoon nog niet durven uitproberen. :=

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:15

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb de ghost riemen en dan de gesp naar beneden !
Maar heb sowieso altijd gespen naar beneden eender wat voor zadel erop ligt

Ik vind dit systeem ook zeer goed, mooi en netjes. Heb er van die zwarte kunststof beugels met breed voetbed aan hangen. Deze zijn anti slip. Mss ga ik wel de Barefoot korfbeugels bestellen.
Vind de mijne wel leuk en licht maar heb nog niet veel kunnen rijden eigenlijk :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:18

xyzutu2 schreef:
Ik ben dus helemaal vergeten om in de Buitenzinnig stand ook naar de beugelriemen te kijken... :o Hoe zien die eruit en hoe zijn te gemaakt? zijn het gewone lussen of monoriemen?

Geeft niets!
Zijn geen mono riemen, zijn van biothane, net als de singelstoten

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:08

Ik heb al gezocht maar kan niet echt het antwoord op mijn vraag vinden. Is een HAF pad geschikt voor onder een bf zadel met vps?
Ondanks elastische singel ligt mijn Cherokee nog steeds niet lekker stabiel en las hier iemand die niet meer zo schuift met haf pad dus wil dat misschien ook proberen. Ik weet niet of pony gevoelig is op de huid maar daar kom ik dan wel achter.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:16

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de "Freeride Basic" zadels, van Equi Totaal? Ik ben (niet heel intensief) aan het rondkijken naar een eventueel zadel voor mijn nieuwe verzorgpony. Eigenaar zat te denken aan iets boomloos, en ik kwam dit tegen. Mensen ervaring met het zadel/de site an sich?

[En daarbij nog de vraag -nadat ik de beugelophanging van de zadels heb gezien- hoe het met de drukverdeling zit? Het ziet er namelijk uit alsof het allemaal aan één plek hangt, of lijkt dat maar zo?]

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:32

Ik heb op hose event een ghost roma zitting besteld in hoop ik een apart kleurtje..Aangezien buitenzinnig nog niet weet wat er evt mogelijk is qua kleuren wacht ik in spanning af :# Mij lijkt iets van paars,rood of blauw wel leuk in gladleer..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:42

pleiada schreef:
Ik heb op hose event een ghost roma zitting besteld in hoop ik een apart kleurtje..Aangezien buitenzinnig nog niet weet wat er evt mogelijk is qua kleuren wacht ik in spanning af :# Mij lijkt iets van paars,rood of blauw wel leuk in gladleer..

Rood en appelgroen wel - andere kleuren alleen in nubuck :)

Citaat:
Ik heb al gezocht maar kan niet echt het antwoord op mijn vraag vinden. Is een HAF pad geschikt voor onder een bf zadel met vps?

Ja hoor, dat kan best...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:44

SergeantRoos schreef:
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de "Freeride Basic" zadels, van Equi Totaal? Ik ben (niet heel intensief) aan het rondkijken naar een eventueel zadel voor mijn nieuwe verzorgpony. Eigenaar zat te denken aan iets boomloos, en ik kwam dit tegen. Mensen ervaring met het zadel/de site an sich?

[En daarbij nog de vraag -nadat ik de beugelophanging van de zadels heb gezien- hoe het met de drukverdeling zit? Het ziet er namelijk uit alsof het allemaal aan één plek hangt, of lijkt dat maar zo?]

Geen idee, maar gezien de prijs kan je er niet heel veel van verwachten... Gebruik er in elk geval een boomloze pad bij en inderdaad hangt alles over 1 plek - het is wel van belang te weten of die plek nog enigszins is ondersteund?
Maar als het voor jou werkt, is er niets aan de hand

Je kunt ook een bij BuitenZinnig kijken voor een Libra zadeltje - ook een beetje in die prijsklasse en die zijn best goed

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:53

Hmm ben benieuwd naar hoe die rood en appelgroen eruit zien :))

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:00

Kwetal schreef:
SergeantRoos schreef:

Geen idee, maar gezien de prijs kan je er niet heel veel van verwachten... Gebruik er in elk geval een boomloze pad bij en inderdaad hangt alles over 1 plek - het is wel van belang te weten of die plek nog enigszins is ondersteund?
Maar als het voor jou werkt, is er niets aan de hand

Je kunt ook een bij BuitenZinnig kijken voor een Libra zadeltje - ook een beetje in die prijsklasse en die zijn best goed

Mmm... Ik kijk wel even verder tweedehands. Is wel de bedoeling dat paard geen last krijgt van het zadel natuurlijk :j . Ik heb gekeken naar de Libra zadels, die zien er een stuk beter uit, maar helaas toch wat boven mijn budget :o . Er staat ook een boomloos zadel binnen mijn budget op de bokt-markt, maar moet even uitzoeken wat voor een merk dat is, staat er niet bij... Hij lijkt wel op een zadel dat ik al vaker heb gezien.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 21:13

xManon_ schreef:
Ondanks elastische singel ligt mijn Cherokee nog steeds niet lekker stabiel en las hier iemand die niet meer zo schuift met haf pad dus wil dat misschien ook proberen. Ik weet niet of pony gevoelig is op de huid maar daar kom ik dan wel achter.

Dat was ik - ik heb er destijds een onder mijn Arizona gehad en nu onder de Justadjust en dat gaat echt prima, hele nette afdrukken :j

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:05

Kwetal schreef:
Is het opstaphulpje ook off-topic? (en anders lekker puh :+ )
Gek genoeg heeft het paard geen last van de riem onder zijn oksel - maar wel boven op de rug - dus blijf niet lekker bungelen in het ding en gebruik ALTIJD een barebackpad/zadel of eventueel een zacht hoesje op de plek waar het over de wervelkolom gaat. Voor zover ik weet zijn er weinig tot geen paarden geweest die er van door het lint gingen - gerotzooi om stil te blijven staan bij een object is dan wel weer heel normaal bij die lastpakken (zodat je in spagaat tussen het bankje en je knol hangt en zint op nieuwe vloeken, die niet helpen maar wel opluchten)

Is inderdaad altijd lastig om naast een hek o.i.d. dergelijks stil te staan.. :+
Met opstijgen via de beugels probeer ik het ook altijd heel vlot te doen, druk mezelf dan ook omhoog door mijn hand/onderarm op het zadel te laten rusten en pak een plukje manen beet. Ff flink afzetten en dan hoop ik altijd maar dat paardjelief er zo min mogelijk last van heeft. Soms zie mensen helemaal hangen aan het zadel.. dan krijg ik al last van mijn lijf, als ik het al zie..