Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:27

KellyR schreef:
Heb een paar pagina's doorgelezen, maar 279 was me net wat teveel :+
Zie ik het goed dat de wedstrijduitvoering dus ook bitloos gebruikt kan worden? Kon er in de omschrijving bij de verkoop sites niets over vinden.. Alleen bij het multi bridle was duidelijke uitleg.
Met een beetje bling vind ik hem trouwens wel een stuk gaver :j

Het word niet geadviseerd. De micklem multi is namelijk verstevigt waardoor bitloosrijden er mee mogelijk is. De competition is minder stevig en niet gemaakt om wat meer kracht op de ringen te krijgen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:33

KellyR schreef:
Heb een paar pagina's doorgelezen, maar 279 was me net wat teveel :+
Zie ik het goed dat de wedstrijduitvoering dus ook bitloos gebruikt kan worden? Kon er in de omschrijving bij de verkoop sites niets over vinden.. Alleen bij het multi bridle was duidelijke uitleg.
Met een beetje bling vind ik hem trouwens wel een stuk gaver :j

De riempjes die bij de multi zitten passen waarschijnlijk niet door die van de competition. Maar je kan de competition wel als side-pull gebruiken. Dus door je teugels aan de ringetjes te maken waar de kinriem begint. 2 nadelen zijn dat zeker bij de klassieke competition (dus niet de deluxe) het leer een stuk smaller is dan de multi. Daardoor dus wel iets wat schepere inwerking.
Het andere nadeel is dat de nieuwe multi verstevigd is, deluxe trouwens ook. Dit kan je zien door het kruisje wat boven het ringetje gestikt is. Dit omdat zelfs de eerst multi niet sterk genoeg was bij bepaalde situaties. Dus als je competition breekt, is het je eigen verantwoordelijkheid.

Ik heb gewoon de multi aangeschaft en het ringetje er af gezaagd (ja want wat ze beweren met een tangetje te verwijderen was dus echt niet waar).

terpentijn

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:35

Micklem Multi Bridle stuk (de twee leertjes waaraan de ringetjes zitten waar je teugels aan vast zitten zijn kapotgetrokken door paniekreactie.
Is dit nog te repareren en waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:35

gewoon bij een schoenmaker.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:37

Schoenmaker, tuig-/zadelmaker kan dit. Even kijken wie het dichtste zit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:38

Heeft iemand het stukje voor kingekruist rijden over zonder hem te gebruiken? Ik zou graag zo willen proberen te rijden maar helaas zat het niet bij mijn tweedehandse hoofdstel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:39

Okee, hoef ik geen nieuwe te kopen dus, ze zijn nou niet bepaald goedkoop...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:45

DatBenIkNou schreef:
Heeft iemand hier een tip voor het oppimpen van de frontriem van de Micklemof het laten maken van een andere die er goed bijpast misschien? Een blingbling staat er echt niet bij vind ik persoonlijk. Zoek dus speciefiek iets robuusters/stoers met studs en leer bijvoorbeeld. Weet iemand hier een leuk adres daarvoor?

Ik heb een hele gave met smallere lusjes dus die goed blijft hangen . Iets wave achtig met mooie bruine stenen . Die niet overdreven glimmen ...
De Micklem heb ik niet meer ...
De frontriem wel
Is van DHH

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:11

Wat is nu precies t verschil met de oude en nieuwe comeptition Micklem ?

Is de nieuwe echt mooier en degelijker ( dikker ) leer

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:41

Leer kwaliteit blijft hetzelfde ongeveer. Wel is het leer breder op de neusriem, ook is de bevestiging van de ringetjes waar de kinriem aan zit (en waar je bitloos mee rijdt) steviger. Steviger als in leder met nylon binnenkant ipv enkel nylon en een kruisje in gestikt ipv alleen de rechte steek welke het hoofdstel volgt.
Ik denk dat het dat zo ongeveer is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:16

terpentijn schreef:
Wie heeft ervaringen met longeren aan het neusringetje van de Micklem? Trekt dat niet mega scheef bij een jong/groenig paard?

Ik doe 'm vrij los vast en dan stap ik los aan de hand, dan trek ik 'm iets strakker voor het longeren zodat 'ie niet heel erg scheef kan trekken en bij het uitstappen doe ik 'm weer los, dat werkt prima.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:16

Azmay schreef:
Heeft iemand het stukje voor kingekruist rijden over zonder hem te gebruiken? Ik zou graag zo willen proberen te rijden maar helaas zat het niet bij mijn tweedehandse hoofdstel.

heb ik wel voor je, maar dan alleen in het bruin... ;-)

terpentijn schreef:
Micklem Multi Bridle stuk (de twee leertjes waaraan de ringetjes zitten waar je teugels aan vast zitten zijn kapotgetrokken door paniekreactie.
Is dit nog te repareren en waar?
Mijn zadelmaker heeft er een aantal voor mij gerepareerd (van die neppers die ook stuk gingen) voor 7 euro per hoofdstel.. dan had ik wel zelf het oude leertje ertussenuit gesneden ;-)
.
Ik longeer nu ook met mijn nep Multi. Bevalt me heel goed!! Ik doe de kinriem idd ook niet te los, hij gaat wel ietsje scheef op de neus, maar ik heb er toch een bontje onder dus lijkt mij geen probleem.. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:55

Dabo schreef:
Azmay schreef:

heb ik wel voor je, maar dan alleen in het bruin... ;-)

Mijn merrie heeft wel maatje cob, weet niet of daar veel verschil in zit bij dat stuk?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:00

Nee hoor, ik pb je even :-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:49

Hoera plaatselijke schoenmaker zag wel goede mogelijkheden de Rambo Micklem nog te repareren. Vijftien eurootjes gaat 't ongeveer kosten. Dat is een dikke meevaller!

Heb 'm vandaag meteen er heen gebracht, is woensdagmiddag klaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:12

dat is super fijn! *\o/*

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:12

inkepink schreef:
hebben meer mensen er last van de paardlief de kinkettinggroeve kapot krijgt door de micklem?
Paard heeft vrij gevoellig huidje die bij 'normale' hoofdstellen iedere keer kapot gaat net onder de neusriem aan de zijkanten en nu helaas dus ook de kinkerringgroeve waar de micklem zit.
Madam was ineens not amused met dichtdoen en bij inspectie bleek er dus echt gewoon een wondje te zitten..

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet gaan gebruiken ;(

Misschien een kinketting bontje er aan schuiven..? Ik maak ze van hele zachte stof..

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:45

DatBenIkNou schreef:
Heeft iemand hier een tip voor het oppimpen van de frontriem van de Micklemof het laten maken van een andere die er goed bijpast misschien? Een blingbling staat er echt niet bij vind ik persoonlijk. Zoek dus speciefiek iets robuusters/stoers met studs en leer bijvoorbeeld. Weet iemand hier een leuk adres daarvoor?

Ik heb een bling staat er gaaf!

Maar ik heb ook deze.....
Denk dat jullie die wel stoer vinden. Je kan ze ook verwisselen! Super stoer :-) (al zeg ik het zelf)
Hij kijkt alleen als een ezel, maar ff als voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft er al eerder op gestaan, maar dit is mijn bling..
Afbeelding

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:55

Wat is dat b ij jullie duur dan bij de schoenmaker? Ik heb een paar keer precies hetzelfde probleem als terpentijn gehad,en mijn gebrekkig nederlands pratende schoenmaker heeft het voor 3.50 gemaakt.

Ik heb de oude multi en de oude competition.Beiden nog in goede staat. Bij de multi heb ik de frontriem inmiddels versleten (steentjes vielen uit), dus daar heb ik nu een andere voor. Hoofdstellen zelf zijn nog prima goed. Wel gebruik ik de multi ook voor een ander paard, en die heeft bredere kaken. Soms past het hoofdstel wel en soms niet. Het lijkt wel als hij heel lang met zijn hoofd naar beneden gestaan heeft dat dan zijn kaak dikker geworden is.. Dan is de keelriem van de multi te kort..

@ inkepink, kinkettinggroeve blijft heel bij die van mij, alleen de neus bovenop wordt soms wat kaal. Kan misschien ook komen door opgedroogd zweet wat ik niet goed weg poets. Heb wel een tijd met zo'n bontje gereden, dat werkte wel goed!

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:30

Ik heb de neusriem ook al een keer laten repareren, heeft mij €8 gekost, schoenmaker heeft mij toen ook gezegd dat het waarschijnlijk kapot is gegaan doordat dat stukje leer veel te dun is tov de rest van het hoofdstel

Verder heb ik een frontriem met studs in dezelfde kleur als de gespen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:00

Die stukjes leer (waaraan dus o.a. de teugels zitten) zijn idd. vergeleken met de rest vh hoofdstel vrij dun, de schoenmaker gaat er wat dikkere tussen frutselen die ook wat langer zijn en dus beter tussen de stiksels valleen. Ik ben benieuwd.

Overigens heb ik ipv de oorspronkelijke frontriem voor mijn merrie Khavanna een zwartleren wave met een rondgenaaid matgouden koord er in gezet. Dat staat ook erg mooi, niet te overdreven en past goed bij vorm en uitstraling van de rest van het hoofdstel.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:18

Wat rot Terpentijn dat je hoofdstuk op die manier stuk is gegaan. Ben benieuwd hoe de schoenmaker het gaat maken. Wel een wijze les voor mij want ik zet mijn paard ook vaak vast aan het hoofdstel. Toch maar een halster erover voortaan...

Ik rij zelf met een kneveltrens maar het gebeurd soms hij onder de neusriem komt te zetten. Vind het er eigenlijk ook niet uitzien zo een kneveltrens in een Micklem maar het leek me voor het paard wel fijner. Al twijfel ik daar nu een beetje aan als hij "vast" komt te zitten. (vraag me niet hoe het komt dat het bit onder de neusriem komt, ik doe volgens mij echt niet iets raars ermee %). Hebben jullie daar geen last van?

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:44

@ switt: ik rijdt ook met een kneveltrens met bitschijven. Bij mijn kneveltrens zijn de uiteindes van de knevels naar buiten gebogen. Heb ze dus ook nog nooit onder het hoofdstel zien gaan, maar snap zeker dat het kan met normale rechte knevels als je een keer een duidelijkere teugelhulp geeft dat die er onder schuift.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:31

Ik rijd Jaopie (die heeft geen Micklem) ook altijd met een kneveltrens. Geen bitschijven. Merrie Khavanna gaat nu (nog) bitloos door het leven, maar ik kan me levendig voorstellen hoe zo'n knevelpootje onder zo'n Micklemneusriem kan raken. Met vooruitziende blik (hahaha) heb ik dus voor later voor Khava ook een dubbelgebroken kneveltrens liggen, inderdaad met van die naar buiten gebogen pootjes. Dat zou minder snel onder de neusriem moeten kunnen komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:21

Ik had dat ook toen ik nog met Micklem en kneveltrens reed !
Maar als je je neusriem gewoon vast hebt en niet aangesjord , dan gaan de stokjes er gewoon weer onderuit ook ...
Geen probleem