[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:58

De verschillende inlages zijn er vooral om te kunnen kiezen. Wil je stevigere of zachtere.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 07:25

Beetje laat , maar dacht dat ik wel gereageerd had.

Alsnog Siskeh en PMarena, heel hartelijk bedankt voor jullie reacties mbt singel schaap barefoot elastiek 1 kant etc.

Mijn huidige singel ( kieffer neopreen) is compleet zonder elastiek ook niet bij de singel stoten) . En pony reageerd er goed op.
Zadel schuift ook niet. Dus ik ga gewoon exact dezelfde weer aanschaffen.

Bij het bekijken van barefoot singels ( ik heb een barefoot Cheyenne maat 1 , op pony 1.37 met korte rug en echte grote/brede schouders) kwam ik deze tegen. En dacht oh barefoot mooi ( ben fan ) . En fijn schaap erin. Misschien vind ie dat fijner nog. Kwam op papier zo leuk over.

Ik ben blij dat ik het gevraagd heb en jullie gereageerd hebben, bedankt!

We hebben ook een parelli barebackpad aan deze zit ook een neopreen singel ( kreeg ik erbij van een stalgenoot en paste nog ook! ) geen elastiek. Schuiven we ook niet mee *\o/*

Met de Cheyenne heb ik bij hem graag wat speling ivm zijn wisselende figuur. Momenteel hebben we 3 gaatjes speling . Maar kan makkelijk 1 korter nog aan 1 kant. Zomers is ie slanker en geen wintervacht. Ik singel niet strak aan. Rijd niet lang, en vooral stappen

Met de Cheyenne zonder vps met heavy duty inlages heeft ie echt dat zijn schouders vrij liggen en beweegt goed erondee.

De maat 1 kan hij net hebben. Mijn billen passen niet in 0. Wel ruimte over in de 1.

London en Cherokkee Arizona en de Barrydale lagen minder ideaal op hem.

De Madrid ( vind ik mooi lijkt mij fijn zitten) die zou ik nog wel eens willen passen of een ander merk barok zadel, maar vrees weer v zijn schouders. Dus blijf het topic volgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:09

Svadilfari1 schreef:
Beetje laat , maar dacht dat ik wel gereageerd had.

Alsnog Siskeh en PMarena, heel hartelijk bedankt voor jullie reacties mbt singel schaap barefoot elastiek 1 kant etc.

De Madrid ( vind ik mooi lijkt mij fijn zitten) die zou ik nog wel eens willen passen of een ander merk barok zadel, maar vrees weer v zijn schouders. Dus blijf het topic volgen.

Weet niet wat het probleem met zijn schouders is, maar anders is Startrekk Espaniola ook een érg leuk model om eens te proberen in de spaanse richting.

Een goede neopreen/rechte singel is niets mis mee, het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn :D

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:34

Zouden jullie met mij mee willen denken.
Ik heb voor mijn pony een BF Cheyenne maat 1, super tevreden over.
Maar de singelsstoten liggen vrij ver naar achteren. En heb via marktplaats een andere singel gekocht (heb nu een simpele 80 cm neopreen) een lederen Barefoot 85 cm, maar met deze kan ik niet aansingelen tenzij ik de singelstoten niet door de lusjes haal voor de gespen. Maar dan gaat tijdens het bewegen de uiteindes van de singel verschuiven en komen die naast de singelstoten te liggen.
Hoop dat jullie mij nog snappen anders toch maar foto's maken.
Is een andere singel een optie? Banaansingel?? Op zich ben ik tevreden met de neopreen, maar zou fijn zijn als er een singel was die minder dik is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:39

Een simpele truc is om singelstoten met een elastiekje op hun plaats te houden.
Zoek je een dunnere singel; dan kan ik de FRA / Westip aanraden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:37

blackstar schreef:
Zouden jullie met mij mee willen denken.
Ik heb voor mijn pony een BF Cheyenne maat 1, super tevreden over.
Maar de singelsstoten liggen vrij ver naar achteren. En heb via marktplaats een andere singel gekocht (heb nu een simpele 80 cm neopreen) een lederen Barefoot 85 cm, maar met deze kan ik niet aansingelen tenzij ik de singelstoten niet door de lusjes haal voor de gespen. Maar dan gaat tijdens het bewegen de uiteindes van de singel verschuiven en komen die naast de singelstoten te liggen.
Hoop dat jullie mij nog snappen anders toch maar foto's maken.
Is een andere singel een optie? Banaansingel?? Op zich ben ik tevreden met de neopreen, maar zou fijn zijn als er een singel was die minder dik is.

Als je bedoelt dat de singelgroeve van je paard en de singelstoten niet op dezelfde positie zitten, waarbij de singelgroeve verder naar voren ligt dan de singelstoten, dan is een banaan of een vergelijkbare singel waarschijnlijk een betere optie.

Trekt je singel niet de singelstoten/het zadel naar voren?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:57

Nee zadel schuift soms zelfs naar achteren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:01

Hmm dan zouden foto's zeker wel handig zijn voor het beeld.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:12

Ga ik straks maken.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:17

Vandaag voor het eerst mee gereden.
Afbeelding

Ik twijfel alleen of hij voor mij niet te groot is? Ik lig niet met mijn benen tegen de wrongen en heb ook nog wel ruimte aan de achterkant.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:13

hoi, ik kom weer even binnen wandelen met een vraag :D
ik heb een barefoot merlyn en gebruik deze in combinatie met kifrapads. nu vond ik laatst een pad/onderlegger achter in de kast. schaapwol onderkant waar ook inlages in kunnen. deze had ik vroeger toen ik nog een boomzadel had. alleen de inlage vakken bestaan niet uit 1 stuk maar 2 aan elke kant, voor en achter. zou ik die alsnog kunnen gebruiken? ik voel geen naad in het midden maar er zit dus wel in het midden een stuk van ongeveer een cm breed waar geen inlages zitten.
overigens geen bont onder de ruggengraat dus die ligt er wel vrij mee. :)

Afbeelding

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:45

Pally schreef:
[ [url=m/9bk6gQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel alleen of hij voor mij niet te groot is? Ik lig niet met mijn benen tegen de wrongen en heb ook nog wel ruimte aan de achterkant.

Oh jij heb met support, die heeft weer een andere vorm dan die van mij. Hoe vond je m verder zitten?
Qua grootte zou ik het niet weten, misschien als je de support voor en achter echt mist maar lijkt me bij een bpp niet per se erg.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:48

Pally schreef:
[ [url=m/9bk6gQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is ook denk ik maar wat je fijn vind. Ik heb nog wat ruimte in de mijne maar voel wel goed de wrongen en achterboogje. Ik vind dat wel fijn om goed steun te hebben bij gekke kapriolen. Maar als je juist vrij wil zitten snap ik dat het niet lekker zit als je alle steunblokken kan voelen maar dan zou ik ook kiezen voor een andere barebackpad. Ik zit met mijn maat 36/38 in de S variant van de Barefoot support barebackpad en vind het heerlijk.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:50

Los op de rug

Afbeelding

Afbeelding

Van los vastmaken naar aansingelen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden

Afbeelding

Afbeelding

Deze is niet geschikt voor ons in ieder geval.
Maar zou een banaansingel dan beter zijn??

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:36

Zo op het oog lijkt het zadel nog wel iets naar voren gelegd te kunnen worden. En je singel, die lusjes die er zitten, daar moeten volgens mij je singelstoten eerst nog doorheen en dan pas door de gespen. Dan kan de singel niet meer verschuiven.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:40

Mensen die hier de barefoot soft walk hebben? En ervaringen willen delen? De zitmaat in maat 2 daarvan is volgens de site van barefoot 42 cm. Ik heb er 1 op het oog namelijk. En deze lijkt me wel erg fijn. En anders dacht ik nog aan de just at just, vanwege de wrongen die je erop kan plakken.
Ik zat ook te denken aan een Ghost roma, maar ik ben toch bang dat dat toch te krap wordt voor mij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:43

@Blackstar: Zoals je zadel nu ligt trekt de singel énorm aan je zadel, hij wil het zadel naar voren trekken, doordat de singelgroeve verder naar voren ligt als je zadel. zoals Samantha opmerkt, ik denk dat je zadel het beste ook een stukje verder naar voren kan, zo op de foto's gegokt.
Check daarbij ook even of je de goede maat pommel hebt en of deze niet voorkomt dat je zadel op de juiste plek ligt.

Wanneer je zadel zekerweten goed ligt, dan zou ik een banaansingel overwegen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:19

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:41

De reden dat de singelstoten niet door de lusjes heen gaan is omdat ik dan niet meer kan aansingelen. Het elastiek rekt dan te ver uit en komen de gespen op de lussen te liggen.

Zadel verder naar voren?? Als ik het zadel erop leg dan duw ik nog zachtjes op de pommel zodat hij vast glijd zeg maar. Dan ligt hij volgens mij goed en dan is de zitting ook recht. Maar kan zijn dat ik dat verkeerd heb geleerd.

Met rijden schuift ie ook altijd nog iets naar achter.

Sure-Lee ik ga jouw linkje even bekijken en waarom anatomisch en geen banaan als ik vragen mag?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:52

Als het elastiek zo ver uitrekt is het elastiek ook wel iets té elastisch. Als je het aantrekt word he dus makkelijk langer?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:57

Hoef niet veel moeite te doen en dan komt de gesp al op de lusjes te liggen.
Maar deze heb ik 2e hands op marktplaats gekocht, stom van me.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:17

Heb je de singel niet verkeerd om?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:25

Die lusjes werkten inderdaad niet, die singels zijn heel snel vervangen door een model met 1 grote lus...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:28

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:43

Kun je niet van de 2 losse lusjes 1 grote (laten) maken?