[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Syberdepiep

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:09

@pmarena :oo dat zeg je nu pas! Nou ja, houden het nu maar bij de London :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:19

Dat zadel staat gewoon al een poos op de Opruimings-pagina hoor :P

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:13

Ik zag dat Nevada prototype net op de opruimingspagina. Die suede zitting is precies wat ik een tijdje geleden voor mijn Arizona zelf gemaakt heb. In die van mij zit in het suede gedeelte en pad in de vorm van een verknipt slaapmatje verwerkt, het leren gedeelte is alleen met wol gevoerd. Hierdoor werd m'n zadel meteen een stuk smaller. Deze eerste versie zit nog wat slordig in elkaar. Ik heb inmiddels materiaal om het netter te kunnen naaien, dus ik ga binnenkort maar eens een nieuwe versie proberen te maken.

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:15

er is in elk geval al 1 fan van je knutselwerkje..... :+

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:16

Hahaha, ja absoluut!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:32

Die snorremaus heeft nog een redelijk jong snoetje of niet? Ik vind de zitting niet eens zo lelijk eigenlijk! Denk dat een naar jouw mening nettere wel heel mooi zal kunnen worden :D

Op zich hebben de zittingen van Barefoot al jaren een behoorlijk wat dikkere vulling bovenop dan voorheen :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:38

pmarena schreef:
Die snorremaus heeft nog een redelijk jong snoetje of niet? Ik vind de zitting niet eens zo lelijk eigenlijk! Denk dat een naar jouw mening nettere wel heel mooi zal kunnen worden :D

Op zich hebben de zittingen van Barefoot al jaren een behoorlijk wat dikkere vulling bovenop dan voorheen :)

Klopt! Toen ik dat zag bedacht ik me dat het al twee jaar geleden geweest is dat ik die zitting gemaakt heb. Hij bevalt nog steeds prima!
De originele nog niet echt ingereden zitting van Barefoot is vrij stug. Ik kreeg hem maar niet ingereden. Hij duwde mij voorover in het zadel. Dat was voor mij de reden om zelf eentje te gaan maken. Dit zit echt heerlijk!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:55

Kan ik dat fleece van het zadel zelf ook opborstelen met een hondenborsteltje?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:15

Welke van de barefoot collectie zorgt voor de meeste steun voor de ruiter tijdens het rijden? Ik rijd normaal met een westernzadel, en zoek nu een extra boomloos zadel. Eentje dat wat dus lichter weegt, maar waar ook kan gereden worden met fenders. Ik zoek een kleiner zadel dus ik ben niet per se op zoek naar de Nevada of andere western ogende zadels.

Ik vond de Cheyenne en Cherokee, dat lijken me twee goede recreatieve zadels. Biedt de Cherokee meer steun aan de benen doordat er kussen onder kunnen?
De Barrydale heb ik ook zien passeren, maar daar las ik dat het eerder een dressuurzit heeft. Iemand die me meer duiding kan geven?

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:26

pmarena schreef:
Dat zadel staat gewoon al een poos op de Opruimings-pagina hoor :P

ik snap niet dat deze nog niet verkocht is... supergaaf zadel!

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:32

Weet iemand ook welk model Trekker zadel dit is?

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:16

Kort verslagje van de eerste keer met de Barefoot London:

Met de L pommel lijkt hij goed te passen. De M pommel was duidelijk te smal (los erop gelegd). Hoefde niet extreem strak aan te singelen, bleef toch mooi in het middel liggen.

Wat mijn pony er van vind kan ik nog even weinig over zeggen want door de regen was hij enorm aan het klieren. Wel wat gekreukde/gebroken haren ter hoogte van de beugelophanging. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Andere inlagen? Kan ook komen doordat ik zelf nogal onrustig zat dus misschien nog even aankijken.

Ik moest zelf nogal wennen. Het zit echt zo breed. M'n heupen en onderrug zijn nog aan even het bijkomen. :+ Ik weet ook niet of ik daar aan kan wennen maar de tijd zal het leren. Wil wel kijken of ik door wat kleine aanpassingen het breed-zit gevoel iets te verminderen. Het voelt nu meer alsof je omgekeerd op een stoel zit.

Verder valt me op dat je best wel opgesloten zit en de cantle vind ik hoger dan gedacht. Dat is fijn. De zitting zelf is wel lekker zacht voor je bibs. Zadel moet ook nog flink inzakken, zitting lijkt wel nieuw. :D De kniewrong van de London heeft weinig toegevoegde waarde voor me want mijn knie komt niet eens in de buurt :') Ook daar moet ik nog even kritisch naar kijken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:36

Hm, ik vind de startrekk comfort shorty toch wat te weinig steun bieden. Ga hem te koop zetten denk ik.
Neig nu naar de barefoot london of lexington.
Weet iemand welke van de 2 de meeste steun biedt? Dus diepe zit en wrong?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:06

Billy20 schreef:

[ [url=m/j1cXUc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij heette dat model de Trekker Pro Endurance.
Zo uit mijn hoofd was dat het model dat later door de Luxus werd vervangen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:41

raya00 schreef:
Billy20 schreef:

Nope, deze op de foto is de Luxus. Pro Endurance ziet er anders uit qua wrong.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:33

raya00 schreef:
Billy20 schreef:

Bedankt. :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:46

bieke86 schreef:
Welke van de barefoot collectie zorgt voor de meeste steun voor de ruiter tijdens het rijden? Ik rijd normaal met een westernzadel, en zoek nu een extra boomloos zadel. Eentje dat wat dus lichter weegt, maar waar ook kan gereden worden met fenders. Ik zoek een kleiner zadel dus ik ben niet per se op zoek naar de Nevada of andere western ogende zadels.

Ik vond de Cheyenne en Cherokee, dat lijken me twee goede recreatieve zadels. Biedt de Cherokee meer steun aan de benen doordat er kussen onder kunnen?
De Barrydale heb ik ook zien passeren, maar daar las ik dat het eerder een dressuurzit heeft. Iemand die me meer duiding kan geven?

Ik heb eerst de Cheyenne gehad en toen de Cherokee gekocht omdat ik zelf steun miste. De Cherokee geeft door de kniewrongen inderdaad meer steun. Met de Barrydale heb ik geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:55

De Cherokee zit wel breder.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:58

Heb de arizona. heb ik zelf veel steun aan/in

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:46

Weet iemand welk merk boomloos dit is? Iemand bied deze te koop aan maar kan het merk niet vinden en krijgt daarom lage biedingen. Wil proberen te helpen :)

Bedankt!

Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:56

Geen idee - iets voor een IJslander? Didipad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:32

bieke86 schreef:

Wat veel steun geven betreft kan de ene ruiter dat anders ervaren dan de andere ruiter, in de categorie op welk zadel je het meest stevig zit zeg maar :) Bij de 1 is dat op een zo vlak mogelijk zadel met zo min mogelijk poespas, en de ander wil aan alle kanten ingebouwd zitten.

De 1 vindt kniewrongen veel steun geven en de ander vindt het daarmee juist lastiger omdat je daarmee meer in een spreidzit gezet wordt en wat direct contact met het paard verliest.

Dus zo'n vraag is altijd lastig :)

Ik zelf vind de Lazy Mountain en Happy Valley het meeste steun geven omdat je daarin lekker omsloten zit door de soepele steunblokken, i-de-aal! Maar deze hebben dus geen kniewrongen. Ik vind dat een plus want ik moet niks van die rotdingen hebben :P En de dijblokken geven veel meer steun (vind ik).

Als ik geen LM / HV zou kunnen gebruiken dan zou de eerste keus daarna de JustAdjust zijn, ook vanwege de dijwrongen. En je zit nog steeds tussen de pommel en cantle in een prettig zitje. Maar die dijwrongen zijn véél kleiner en harder en je zit veel minder omsloten...

Van de zadels die je noemt is het echt heel persoonlijk wat je het fijnste vindt zitten / waar je de meest zekere zit in hebt. Er zijn mensen die dat toch steeds weer het meest bij de Cheyenne vinden, maar ook veel anderen die vanaf de Cheyenne een "upgrade" willen naar een Cherokee vanwege de kniewrongen, of enig ander model. En dan dus mensen die dat eens proberen maar op 1 of andere manier toch de Cheyenne als "steviger" zitten ervaren. Dus tja :P :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:41

Majabeestje schreef:
Hm, ik vind de startrekk comfort shorty toch wat te weinig steun bieden. Ga hem te koop zetten denk ik.
Neig nu naar de barefoot london of lexington.
Weet iemand welke van de 2 de meeste steun biedt? Dus diepe zit en wrong?

Wat dit betreft eigenlijk hetzelfde verhaal als bovenstaand antwoord. Is gewoon erg persoonlijk.
In principe is het grootste verschil voor de ruiter bij de Lexington dat het kniestuk een stuk meer gevormd is en dus ook al wat meer omhoog komt uit het zadel, dan het eenvoudige verdikte stukje bij de London (of Cherokee).

Maar bij de standaard Lexingtons heb je dan natuurlijk ook nog die verhoogde achterzijde die een wat andere zit geeft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:05

Ik heb een vraag!!

Onder de kussens van de Barefoot viel mij op dat een vrij harde, opstaande naad zit. Hoort dit? En kan dit kwaad?

Op de foto's heb ik het fleece heel voorzichtig een beetje opzij gekamd om te kijken wat het is. Het is echt een opstaande rand en niet het materiaal waar het fleece aan vast zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:30

Dat klinkt wel apart? Komt mij niet bekend voor. Op zich met een pad met inlages er onder zou een randje of iets niet meer bij het paard terecht moeten komen omdat het uitgevlakt wordt door het foam, daar zinkt het in weg als het ware. Ik zou me om een klein randje dan ook geen zorgen maken maar wat je omschrijft zegt me op zich niks Y;(