[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:50

Met een roze kan je het natuurlijk helemaal goed *\o/*

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:54

Jullie zijn cool :D Ik heb er zelf ook over getwijfeld om mijn paard zelf te gaan bij houden, maar inmiddels heb ik een hoefsmid als stalgenoot, en die kan zo even de rasp er langs halen als het nodig is. Aangezien mijn paard al beenproblemen heeft, vind ik het toch eng om er zelf mee bezig te gaan...

Ontopic: Ik heb vanochtend weer heerlijk gereden met pony en Cherokee erop +:)+ Paardje is de laatste tijd heerlijk relaxt en vrolijk :D

Zinzi_jewel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:39

En het is zo leuk en leerzaam om Zelf hoefonderhoud te doen .
En ben je bang dat t te zwaar is ?
Als je eenmaal wat beheersing hebt en routine is t 15/20 min per week ...
En je hoeft niet te blijven staan ofzo .
Kan ook zittend

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:04

Op het beroemde garage krukje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:34

Even een Ghost-vraagje: welke stijgbeugels worden daar eigenlijk bij aangeraden? Ik zag op Buitenzinnig daar niets over staan (of ik lees verkeerd) dus ik ben daar welk benieuwd naar.

Over het Ghostseatsaver-schaapje denk ik trouwens nog steeds na. 8-) Het is dat ik die het komende jaar met het grondwerken met zadel écht niet nodig heb, maar anders had ik hem er zeker bij gedaan want hij zat echt heerlijk, het maakte de piccolo nog net iets knusser. Eerlijk gezegd had ik er niet zoveel van verwacht en dacht dat het toch als een lap stof met opgenaaide wolletjes zou voelen, maar het voelt eerder als een wat korter geschoren schapenvacht. Absoluut een aanrader. _/-\o_

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 04:59

Anoniem schreef:
Ik ook haha. soms.

Ook ik zou liefste zelf gaan bekappen maar durf t niet met mijn rugklachten en nekklachten.
Lijkt me toch enorm zwaar.

Sorry off-topic, maar als je een braaf paard heb op een krukje zitten. ;) :j

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 05:04

Afbeelding

Of als ze er bij gaat liggen.. krukje gaat bezwijken onder haar gewicht :')

Weer even on-topic.. zijn er hier mensen met de opstaphulp van BZ? Ik heb een barebackpad.. maar zou niet weten hoe ik op die knol moet komen zonder stijgbeugels. In de polder zijn er geen bankjes o.i.d. Mocht ik af moeten stappen, omdat het schatje weer eens vervelend doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:24

Zinzi_jewel schreef:
En het is zo leuk en leerzaam om Zelf hoefonderhoud te doen .
En ben je bang dat t te zwaar is ?
Als je eenmaal wat beheersing hebt en routine is t 15/20 min per week ...
En je hoeft niet te blijven staan ofzo .
Kan ook zittend

ik wel een beetje. maar zittend, gaat dat goed dan??
zou dan toch eerst de PN cursussen willen volgen.
(even geen geld voor,eigenlijk..)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:19

Ik zit vaak op mijn knieen of hurken..

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:23

Waar hebben jullie dan al die cursussen gedaan? Zijn dat echt eendagscursussen of meerdere dagen? Lijkt me best handig. :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:49

xyzutu2 schreef:
Even een Ghost-vraagje: welke stijgbeugels worden daar eigenlijk bij aangeraden? Ik zag op Buitenzinnig daar niets over staan (of ik lees verkeerd) dus ik ben daar welk benieuwd naar.

Over het Ghostseatsaver-schaapje denk ik trouwens nog steeds na. 8-) Het is dat ik die het komende jaar met het grondwerken met zadel écht niet nodig heb, maar anders had ik hem er zeker bij gedaan want hij zat echt heerlijk, het maakte de piccolo nog net iets knusser. Eerlijk gezegd had ik er niet zoveel van verwacht en dacht dat het toch als een lap stof met opgenaaide wolletjes zou voelen, maar het voelt eerder als een wat korter geschoren schapenvacht. Absoluut een aanrader. _/-\o_

ik geef de voorkeur aan lichtgewicht stijgbeugels, omdat het zadel ook licht is. Ik had ze bij mij op Horse Event, maar kan mij voorstellen dat je er overheen gekeken hebt ;)
Compositi met smal voetbed;
Afbeelding

Of met breed voetbed;
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:50

Helenalena schreef:
Weer even on-topic.. zijn er hier mensen met de opstaphulp van BZ? Ik heb een barebackpad.. maar zou niet weten hoe ik op die knol moet komen zonder stijgbeugels. In de polder zijn er geen bankjes o.i.d. Mocht ik af moeten stappen, omdat het schatje weer eens vervelend doet.

Wil je iets specifieks weten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:53

Darkchrystal: zittend gaat ook zeker, gewoon een (bijv) lage bureaustoel :)

Sarahilse: via http://www.paardnatuurlijk.nl kun je een cursus doen maar bijv ook via http://www.paddockparadise.eu maar die verschillen wel een beetje van elkaar (ikzelf heb t bij PN gedaan).

En nu weer even on-topic...
Buitenzinnig: ondanks al mn vragen zondag heb ik er toxh nog een paar :+
Ik zag op je site dat je ook wol aan de kussens kunt krijgen, is dit ook mogelijk met zwart wol? En slijt het mogelijk sneller op de eigen ghostpads? Want kan me voorstellen dat dat nogal slijt met dat klitteband omdat dat daar overheen beweegt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:56

Ik neem een kratje Bavaria zonder flesjes en ga erop zitten ! Paard houdt de hoef op mijn been ...
Of ik zit op mijn knieën .
Cursussen via Paard Natuurlijk of Heleen Davies ...
Kosten vallen reuze mee ...
Nog geen 200 euro incl studie boeken .

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:59

Maartje1990 schreef:
Ik zag op je site dat je ook wol aan de kussens kunt krijgen, is dit ook mogelijk met zwart wol? En slijt het mogelijk sneller op de eigen ghostpads? Want kan me voorstellen dat dat nogal slijt met dat klitteband omdat dat daar overheen beweegt?

Geeft niets hoor!
Ja, dat is mogelijk, met zwart wol onder de kussens. Ik durf niet te zeggen of het sneller slijt, heb één klant die wol onder de kussens heeft en die rijdt met een andere pad.
Volgens mij met een HAF pad, maar zou ik even na moeten zoeken.
De Kifra/christ kan natuurlijk prima dan, daar zit geen klittenband bovenop

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:00

xyzutu2 schreef:

ik adviseer altijd veiligheidsstijgbeugels, omdat de riemen door gesloten oogjes gaan. Maar het staat iedereen vrij daar niet naar te luisteren. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:03

Buitenzinnig schreef:
Maartje1990 schreef:

Geeft niets hoor!
Ja, dat is mogelijk, met zwart wol onder de kussens. Ik durf niet te zeggen of het sneller slijt, heb één klant die wol onder de kussens heeft en die rijdt met een andere pad.
Volgens mij met een HAF pad, maar zou ik even na moeten zoeken.
De Kifra/christ kan natuurlijk prima dan, daar zit geen klittenband bovenop

Dankjewel en bedenk me er nog eentje :+ in geval van bijv. Slijtage kan je dan ook alleen de kussens los opnieuw bestellen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:04

Dat mag natuurlijk ook, net waar iemand de voorkeur aan geeft!
Zelf rij ik het liefs met flexibele beugels (met vering voor mijn knie) of de brede compositi beugels. De draaiende zool zit op een schok absorberende laag om schokken op te vangen.
Ik vind het bij de Ghost zadels prettig er lichte beugels bij te doen (heb soms het gevoel dat de beugels zwaarder zijn dan het zadel, haha)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:05

Maartje1990 schreef:
Dankjewel en bedenk me er nog eentje :+ in geval van bijv. Slijtage kan je dan ook alleen de kussens los opnieuw bestellen?

Yup!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:25

Inderdaad zijn zware beugels echt een boel gewicht :=

We verkopen bij Barefoot dan ook heel veel de aluminium beugels :)

Nadeel van lichte beugels is wel weer dat je wel hoort van mensen dat ze het moeilijker vinden om hun beugels weer terug te vinden als die tijdens het rijden uit floepen. Hoe lichter de beugels, hoe meer ze dan door de bewegingen van het paard rond zouden stuiteren.

Anderen vinden dit weer onzin :P

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:32

Buitenzinnig schreef:
Helenalena schreef:

Wil je iets specifieks weten?

Zou graag willen weten in hoeverre je moet oefenen bij het paard, want is toch een rare manier van opstijgen denk ik.. En kan je hem dan ook gebruiken bij een sensibel paard? Pijn wil ik niet zeggen, maar geeft het geen irritant gevoel zeg maar, in de oksel van het paard.. Ookal is het koudbloed, ze denkt soms nog wel eens dat ze een warmbloed is. :') En vindt dan alles zoooo spannend. :Y)

En hoelang is die opstaphulp? Kan ik hem bij een trekpaard gebruiken?? Wil graag ervaringen, het lijkt me ideaal, maar wil ook niet iets kopen wat dan weer in de kast blijft hangen. :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:48

Ik denk dat je het wel moet oefenen bij je paard. Of stoïcijns doen alsof je het al jaren doet, maar weet niet of dat werkt bij je paard.
Sowieso is opstappen gevoelig voor het paard. Erop zitten ook.
https://www.youtube.com/watch?v=2_jQEYDApSI
Ik vind dit altijd wel een mooi filmpje om te laten zien.

De lengte, pff, moet ik even nameten voor je maar denk wel dat het gaat passen hoor

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:50

Je kunt steeds even met trapje naast je paard gaan staan, belonen en weer op de grond gaan staan...als ze rustig blijft staan dan druk op de rug, blijft ze vol vertrouwen staan onder belonen been half over rug zwaaien...steeds stapje verder..desnoods in bv 3 dagen en dan kan je opstappen..zo hoog staan vinden ze soms eng..je bent ineens erg groot geworden..

Zo doe ik dingen met mijn sensibele paard...niet teveel engs is moeilijks meteen in een keer...desnoods een oaar keer er op en er weer af en wegzetten en pas de dag erna erop en gaan rijden...

Zo bouwen ze vertrouwen op..

Zelfs mijn oudje flipte toen ik een trap naast hem zette voor de eerste keer barebackpad...moest ik ook even oefenen...

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:52

Soms is doen alsof je neus bloed idd de beste manier.. maar dat is maar net hoe dr pet staat.
Filmpje kijk ik vannacht wel ff.. ga nu lekker slapen. Lang leve de nachtdienst.
Als je m op wilt meteen heel graag! Alvast bedankt!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:54

Effe vraagje.

Voor het eerst bareback op mijn jonkie geprobeert...dat voelt kwetsbaar zeg...en de beweging was ook flink... Zat best wel := ik voelde me heel zwaar en als dood gewicht....mijn ghost is nog niet binnen en wil alvast wat gaan oefenen met boomloos zitten...hoe lang duurt het eer je zelf je prettig voelt met zo anders zitten en het paard die de druk verdeling als anders ervaart? Hij ging nl steeds stilstaan...