Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:22

Ik heb het idee dat de neusriem best nog een gaatje lager komt. Vooral om rond het jukbeen te liggen en wat ruimte bij de kinriem (tov. bit) te geven, het lijkt op de foto alsof er nog genoeg ruimte is tot je bij het zwakkere gedeelte van de neus komt. Dat kijk je zelf best even na. Als hij eentje lager zit gaat de kaakriem ook wat minder strak zitten (maar die rekt nog wel een gaatje bij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:24

Dott teteltee hier oo bokt zoekt een ruil van zwart en bruin wellicht wat voor jou dan?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:32

Haha, ik wil mn zwarte niet wegdoen :o want heb nog wel een zwart dressuur zadel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:37

Ik HAD een bruine .
Die is al verkocht .
Ging razend snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:17

Haha ze gaan rap. Ik wil er ook nog eentje

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:38

Ze gaan heel snel, de mijne was ook in een paar uur weg... Ik rij nu met de BR Adlington en mijn paard kruipt al een pak minder achter de teugel :D. En zeurt minder bij het stoppen. Wat een verbetering!

De foto op de vorige pagina, daar zou ik de neusriem ook nog een gaatje laten zakken. Dan komt hij volgens mij mooier rond het jukbeen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:36

Ik heb de neusriem nu een gaatje laten zakken. Beter zo?
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:41

Sorry dat ik kom binnenvallen! :o Ik had een eigen topic geopend, maar dat is op slot gegooid met een linkje naar dit topic, dus dan wil ik hier graag mijn vraag stellen. :)

Ik ben benieuwd naar bitloos ervaringen met de Micklem en dan specifiek in de dressuur, dus rijden met contact. Op welke manier heb je het hoofdstel en hoe bevalt het?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:12

Heeft iemand hier een tip voor het oppimpen van de frontriem van de Micklemof het laten maken van een andere die er goed bijpast misschien? Een blingbling staat er echt niet bij vind ik persoonlijk. Zoek dus speciefiek iets robuusters/stoers met studs en leer bijvoorbeeld. Weet iemand hier een leuk adres daarvoor?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:17

DatBenIkNou schreef:
Heeft iemand hier een tip voor het oppimpen van de frontriem van de Micklemof het laten maken van een andere die er goed bijpast misschien? Een blingbling staat er echt niet bij vind ik persoonlijk. Zoek dus speciefiek iets robuusters/stoers met studs en leer bijvoorbeeld. Weet iemand hier een leuk adres daarvoor?

Ik was zelf ook al op zoek, bling vond ik ook niet passen. Dacht zelf aan iets in de trend van een menfrontriem? Maar smaller, en dan licht hangende... En dan ook nog in 'koper' kleur. Laat me weten als je iets vind.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:19

Ik heb ee simpelere wave frontriem waar in het midden een rij groene steentjes loopt. Misstaat helemaal niet. Is niet te uitbundig, past mooi bij de micklem en is minder saai dan de normale frontriem.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:28

Benfan: lijkt me best wat, heb je daar een afbeelding van en zou een menfrontriem qua maat passen dan?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:26

DatBenIkNou schreef:

Ik heb deze er op zitten:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... imo-zilver

Lusjes sluiten mooi aan, hij blijft netjes zitten en het is net iets sjieker dan de originele micklem frontriem zonder meteen een flipperkast te worden. Studs en leer, check :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:01

Jessix schreef:
Sorry dat ik kom binnenvallen! :o Ik had een eigen topic geopend, maar dat is op slot gegooid met een linkje naar dit topic, dus dan wil ik hier graag mijn vraag stellen. :)

Ik ben benieuwd naar bitloos ervaringen met de Micklem en dan specifiek in de dressuur, dus rijden met contact. Op welke manier heb je het hoofdstel en hoe bevalt het?

Wat wil je allemaal weten :P ?
Ik rijd zelf op de sidepull en kingekruisd op de Micklem en heb ook kaak- en kingekruisd gereden op andere hoofdstellen. Micklem bevalt 100% beter dan andere hoofdstellen: ponylief is makkelijker te rijden, te sturen en te stoppen. Zeker als ze onwijs heet wordt, was het eigenlijk niet te doen en nu met de Micklem no problem. Daarnaast was mijn pony onwijs kopschuw en is dat met dit hoofdstel eigenlijk ook zo goed als verholpen. Kortom pony is er zelf al rustiger mee en dat helpt zeker in het rijden.

Qua release ben ik zeer tevreden over de sidepull en tevreden over de kingekruisde variant. Sidepull los = gelijk los. Het onderstukje van de kingekruisde is bij nu lekker soepel en heeft nu wel een goede release, hij was eerst wat te stroef.

Ik train mijn pony dressuurmatig (rechtrichten) in de bak en endurance-matig buiten. Buiten gebruik ik vaker de sidepull omdat ze daar alsnog het beste op reageert als ik een noodrem nodig zou moeten hebben. In de bak vaker de kingekruisde, eerst de sidepull. Ik ben eigenlijk per toeval een keer de kingekruisde in de bak gaan gebruiken en daar reageerde mijn pony gewoon veel beter op (rustigere aanleuning).

Maar besef wel dat het voor ieder paard heel anders is. Mijn pony wordt momenteel al 7 jaar bitloos bereden en er wordt met haar veel met grondwerken (en dus ook werken met druk op bepaalde punten) gewerkt. Ze snapt dus heel goed wat ze moet doen met de drukpunten. Het is dan ook goed uit te leggen achteraf gezien waarom ze veel beter loop op kingekruisd/sidepull dan kaakgekruisd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders kan je altijd nog even een PBtje sturen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:04

Vientje schreef:
DatBenIkNou schreef:

Lusjes sluiten mooi aan, hij blijft netjes zitten en het is net iets sjieker dan de originele micklem frontriem zonder meteen een flipperkast te worden. Studs en leer, check :D

Ik heb dezelfde maar dan bruin met goud, staat erg mooi vind ik.

Afbeelding

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:15

Ik heb er ook een bling frontriem op zitten.. Wel bling maar niet TE vind ik zelf:

Afbeelding

:D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:49

Vientje schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ja dit vind ik wel mooi idd! Strass niet zo eerlijk gezegd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:55

FelineNanet schreef:
Wat wil je allemaal weten :P ?
Ik rijd zelf op de sidepull en kingekruisd op de Micklem en heb ook kaak- en kingekruisd gereden op andere hoofdstellen. Micklem bevalt 100% beter dan andere hoofdstellen: ponylief is makkelijker te rijden, te sturen en te stoppen. Zeker als ze onwijs heet wordt, was het eigenlijk niet te doen en nu met de Micklem no problem. Daarnaast was mijn pony onwijs kopschuw en is dat met dit hoofdstel eigenlijk ook zo goed als verholpen. Kortom pony is er zelf al rustiger mee en dat helpt zeker in het rijden.

Qua release ben ik zeer tevreden over de sidepull en tevreden over de kingekruisde variant. Sidepull los = gelijk los. Het onderstukje van de kingekruisde is bij nu lekker soepel en heeft nu wel een goede release, hij was eerst wat te stroef.

Ik train mijn pony dressuurmatig (rechtrichten) in de bak en endurance-matig buiten. Buiten gebruik ik vaker de sidepull omdat ze daar alsnog het beste op reageert als ik een noodrem nodig zou moeten hebben. In de bak vaker de kingekruisde, eerst de sidepull. Ik ben eigenlijk per toeval een keer de kingekruisde in de bak gaan gebruiken en daar reageerde mijn pony gewoon veel beter op (rustigere aanleuning).

Maar besef wel dat het voor ieder paard heel anders is. Mijn pony wordt momenteel al 7 jaar bitloos bereden en er wordt met haar veel met grondwerken (en dus ook werken met druk op bepaalde punten) gewerkt. Ze snapt dus heel goed wat ze moet doen met de drukpunten. Het is dan ook goed uit te leggen achteraf gezien waarom ze veel beter loop op kingekruisd/sidepull dan kaakgekruisd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders kan je altijd nog even een PBtje sturen :)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Fijn, daar heb ik wat aan! :)

Mijn paard is bitloos ingereden en wordt nu nog steeds hoofdzakelijk zonder bit gereden. Ik gebruik hiervoor een Parelli touwhalster. Hij is goed te sturen en te stoppen, zowel op mijn zit als op teugelhulpen. Ook geeft hij wel na op het touwhalster, maar ikzelf vind een touwhalster niet geschikt voor een constante aanleuning, vandaar dat ik opzoek ben naar een goed bitloos hoofdstel. De Micklem spreekt mij aan en dan dacht ik zelf ook aan de sidepull of misschien kingekruisd.

Geeft het jou hetzelfde gevoel als je vroeger met een bit had in de dressuur? Een lichte contact in een "ademende hand"?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:57

Dabo schreef:
Ik heb er ook een bling frontriem op zitten.. Wel bling maar niet TE vind ik zelf:

[ [url=m/hd9Hq9.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D

MOOI!

Waar heb je die vandaan? (Merk?)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:02

Is 'gewoon' Rossner van Divoza.. kostte 20 euro geloof ik :) Mooi he? Ben er ook niet eens idioot voorzichtig mee, en alle steentjes zitten er nog in! :D

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:05

Thanx! Ga meteen even spieken bij Divoza ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:18

Wauw Leen en Vientje, leuke frontriem is dat! Was zelf ook al langer op zoek naar een frontriem voor de Micklem omdat hij voor mijn pony eigenlijk net te klein is. Meteen maar besteld, bruin met goud O:)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:10

DatBenIkNou schreef:
Benfan: lijkt me best wat, heb je daar een afbeelding van en zou een menfrontriem qua maat passen dan?

https://www.ruiterhart.nl/2704-thickbox_default/menhoofdstel-halve-oogkleppen.jpg
http://www.ej.nl/img/frontriem-epplejeck-tucaman_1500x1500_30899.png

Beetje een hybride tussen deze 2, maar dan niet in zilver maar koper kleur... AL moet ik zeggen dat studs .. maar dan een wave frontriem, koper... en zwart leer mij ook mooi lijkt. Ben zelf ook niet van de 'bling bling'.. die zooi maakt het trouwens erg lastig nog spullen te vinden zonder. Zelfs borstels hebben tegenwoordig stukjes veredelt glas erop zitten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:42

hebben meer mensen er last van de paardlief de kinkettinggroeve kapot krijgt door de micklem?
Paard heeft vrij gevoellig huidje die bij 'normale' hoofdstellen iedere keer kapot gaat net onder de neusriem aan de zijkanten en nu helaas dus ook de kinkerringgroeve waar de micklem zit.
Madam was ineens not amused met dichtdoen en bij inspectie bleek er dus echt gewoon een wondje te zitten..

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet gaan gebruiken ;(

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:06

Heb een paar pagina's doorgelezen, maar 279 was me net wat teveel :+
Zie ik het goed dat de wedstrijduitvoering dus ook bitloos gebruikt kan worden? Kon er in de omschrijving bij de verkoop sites niets over vinden.. Alleen bij het multi bridle was duidelijke uitleg.
Met een beetje bling vind ik hem trouwens wel een stuk gaver :j