[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:02

minetje schreef:
Hoi allemaal! Hier bijna eigenaar van een 'nieuw' tweedehands ghost zadel, gepast met zadelmaker natuurlijk :j

Hebben de mensen die met een half pad en gewone dekjes rijden misschien foto's daarvan? Wij willen ook graag onze eigen collectie dekjes blijven gebruiken maar dan natuurlijk wel een half pad er onder. Welke bevalt jullie het beste?

Ik vond die van grandeur heel fijn, met katoenen onderkant en met neopreen bovenkant. Nooit geschoven en voelt niet heel erg als een toren.

Gefeliciteerd met je aankoop!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wesseltje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:54

Vandaag toch even met ander dekje getest en gereden. Wat vinden jullie hiervan? Voor mijn idee ligt het nu wel goed. Hij liep er fijn onder.

Afbeelding

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:22

Cera_D schreef:
minetje schreef:
Hoi allemaal! Hier bijna eigenaar van een 'nieuw' tweedehands ghost zadel, gepast met zadelmaker natuurlijk :j

Hebben de mensen die met een half pad en gewone dekjes rijden misschien foto's daarvan? Wij willen ook graag onze eigen collectie dekjes blijven gebruiken maar dan natuurlijk wel een half pad er onder. Welke bevalt jullie het beste?

Ik vond die van grandeur heel fijn, met katoenen onderkant en met neopreen bovenkant. Nooit geschoven en voelt niet heel erg als een toren.

Gefeliciteerd met je aankoop!

[ [url=m/boIKQ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GW5CNO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oMCPGk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor je snelle reactie! Deze ziet er goed uit, onwijs knap paard ook! Waar heb je die half pad vandaan? Ik kan hem nergens vinden op google

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:10

[/quote]

Dankjewel voor je snelle reactie! Deze ziet er goed uit, onwijs knap paard ook! Waar heb je die half pad vandaan? Ik kan hem nergens vinden op google[/quote]

Dankjewel <3

Ik heb m besteld via Suzanne van Buitenzinnig, gewoon een mailtje sturen :o

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:11

Wesseltje schreef:
Vandaag toch even met ander dekje getest en gereden. Wat vinden jullie hiervan? Voor mijn idee ligt het nu wel goed. Hij liep er fijn onder.

[ [url=m/2rKWWI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit er inderdaad fijner uitzien!
En natuurlijk fijn dat hij er goed mee loopt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:15

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nu even geen foto van de halfpad, maar dat is er een van hetzelfde materiaal als mijn gewone pad.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 21:18

Caira schreef:
[ [url=m/I6bE4k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/y8oQa1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nu even geen foto van de halfpad, maar dat is er een van hetzelfde materiaal als mijn gewone pad.

Die bovenste set vooral :wow: <3 <3
Ik heb ook echt nog een dekje nodig in die kleur <<)

Annemoon_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:06

minetje schreef:

Wij hebben ook de grandeur halfpad bij Suzanne gekocht hele tijd geleden. Nogsteeds echt super blij mee (zo kon ik mijn dekjes verslaving doorzetten :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:07

Hmm. Weet een van jullie of zo'n halfpad ook onder mijn trekker zadel kan? <<)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:41

Sintara schreef:
Hmm. Weet een van jullie of zo'n halfpad ook onder mijn trekker zadel kan? <<)

Naar mijn weten wel hoor :j
Zolang de pad de juiste lengte heeft en de juiste type inlages erin zitten :)

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:05

Hoi!
Zijn er hier meer mensen met de Barefoot ride on pad physio?
Vandaag is die van mij binnengekomen, ik heb een hele tijd onderzoek gedaan naar wat voor pad ik wilde en daar kwam deze uit voor mij.
Nu heb ik er vandaag voor het eerst mee gereden, maar ik weet het toch niet zo goed.
Pony is niet heel groot, korte rug, dus het ziet er lomp uit. Prima hoeft niet allemaal mooi te zijn, als t maar functioneel is.
Het zit lekker vind ik. Maar in draf bleef ik maar stuiteren, terwijl ik dit zonder zadel niet heb.

Nu zit ik een beetje te dubben wat ik er mee ga doen...
Is er zoiets als moeten leren rijden op een bbp? Meer mensen die moesten wennen? En hoe is het dan nu? Of is het dit toch niet voor mij...?

Ik wil morgen eventueel even proberen hoe het ligt/zit op mij andere pony (andere bouw). Ik heb hem aangeschaft, omdat ik aan het sparen ben voor een nieuw zadel en betreffende pony wordt maar 2/3x per week gereden (de rest vanop de grond) en gewoon voor erbij natuurlijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:47

Jeroeleke schreef:
Hoi!
Vandaag is die van mij binnengekomen, ik heb een hele tijd onderzoek gedaan naar wat voor pad ik wilde en daar kwam deze uit voor mij.
Nu heb ik er vandaag voor het eerst mee gereden, maar ik weet het toch niet zo goed.
Pony is niet heel groot, korte rug, dus het ziet er lomp uit. Prima hoeft niet allemaal mooi te zijn, als t maar functioneel is.
Het zit lekker vind ik. Maar in draf bleef ik maar stuiteren, terwijl ik dit zonder zadel niet heb.

Is er zoiets als moeten leren rijden op een bbp? Meer mensen die moesten wennen? En hoe is het dan nu? Of is het dit toch niet voor mij...?

Ik wil morgen eventueel even proberen hoe het ligt/zit op mij andere pony (andere bouw). Ik heb hem aangeschaft, omdat ik aan het sparen ben voor een nieuw zadel en betreffende pony wordt maar 2/3x per week gereden (de rest vanop de grond) en gewoon voor erbij natuurlijk.

Ik heb deze, en merkte zelf dat ik doordat ik iets verder van het paard zat, en ook breder, dat ik minder stabiel zat. Dus ik gebruik hem nu zonder de physio pad eronder. Dat werkt hier goed.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:00

Hoe zijn ervaringen met boomloos op echt korte ruggen waar boomzadels lastig worden?( inch versus ruggetje..)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:01

Daar is Nala expert in geworden, volgens mij

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:05

Die is toch van boomloos af?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:06

Jeroeleke schreef:
Hoi!

Ik heb deze ook besteld. Levering duurt aardig lang, dus ik heb hem nog niet. Maar nu wel een mail dat hij eindelijk onderweg is.
Dan kan ik je ook vertellen hoe ik het ervaar *D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:11

Sintara schreef:

Klopt helemaal :j :') en wij zijn inderdaad weer van boomloos af, en nu helemaal blij met een super korte Prydi (met boom).

Het "een boomloos mag langer zijn" vloog voor ons niet op, ze zat volgens de osteopaat echt helemaal vast in haar rug op de 15cm die het zadel te lang was. Ik had haar nog niet van het te lange zadel verteld, dus ze kon het niet van tevoren weten dat daar iets zou kunnen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:31

15 cm te lang is ook best wel een flink stuk !

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:39

Nala schreef:
Sintara schreef:

Klopt helemaal :j :') en wij zijn inderdaad weer van boomloos af, en nu helemaal blij met een super korte Prydi (met boom).

Het "een boomloos mag langer zijn" vloog voor ons niet op, ze zat volgens de osteopaat echt helemaal vast in haar rug op de 15cm die het zadel te lang was. Ik had haar nog niet van het te lange zadel verteld, dus ze kon het niet van tevoren weten dat daar iets zou kunnen zijn.

Zonder enorm pro-boomloos over te willen komen of je osteopaat af te kraken.
Het kán natuurlijk ook minstens net zo goed liggen dat die niet met die extra cm te maken heeft, maar met het algehele rug-gebruik(of drukverdeling) en niet zozeer met de lengte.
Want een zadel met een "gewone lengte" (boom of boomloos) welke niet optimaal ligt, of de druk niet goed verdeeld(zelfde eigenlijk als niet optimaal liggen..) zal er namelijk ook voor zorgen dat je zadel op dat gebied klachten veroorzaakt.
Idem geld ook voor een paard wat zijn rug/lijf niet goed gebruikt maar wél een passend zadel heeft.

Ik geloof ábsoluut dat je paard in dat gebied vast zit, en dat dit met het zadel te maken kán hebben.
Maar mijn ervaring met paarden die daar klachten hebben vs. zadels leert mij dat er meestal vele factoren de oorzaak (kunnen) zijn.
Heel eerlijk is de enige methode dénk ik om dit goed te kunnen testen(wat niet te doen is, en niet gaat gebeuren) is met je huidige boomzadel te trainen/behandelen totdat de klachten echt zijn verdwenen, en osteo zegt: Super, ga zo door.
Je weer je boomloze zadel erbij pakt, op een zelfde manier blijft trainen/rijden/doen. en als de klachten dan weer terug komen. Dan lijkt me de kans zeer groot dat dit door het zadel kwam(waarbij het nog niet de lengte geweest hoeft te zijn die het probleem veroorzaakte..)

Het lastige is dat het niet aantoonbaar is te maken.
Ik zie veel boomzadels op paarden liggen dat ik denk, jemig, hoe loopt dit beest überhaupt nog..
(kopijzer 2 maten te groot of te klein, een zadel wat je fysiek voelt prikken in de lendenen, welke geheel niet draagt in het midden, aantoonbaar scheef, gebroken bomen, vullingen alsof je een hobbelige klinkerweg voelt)
In zo'n geval durf ik écht wel te beweren dat het zadel de (mede) veroorzaker is.
Maar dat zijn, hm ik wou zeggen, uitzonderingen dat is helaas niet zo, laten we het uitersten noemen.
Maar zo kan je ook een vrijwel perfect zadel hebben, en dat het hem toch nét niet is, en dat dit klachten veroorzaakt..

Lang verhaal kort, het blijft lastig en niet aantoonbaar te maken :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:13

Ik ben verkocht aan de buttera zitting van ghost. En het kleurtje blijf ik mooi vinden. *\o/* <3

Afbeelding

Langzamerhand kan ik er steeds beter in zitten en ook beter ontspannen. Paardlief kan ook steeds beter ontspannen. Hooguit de eerste 5-10 minuten dat ik warm moet draaien en 'beroerd' zit, maar dat heb ik met elk zadel. Met de quevis en buttera word het in elk geval hoe langer ik rij des te soepeler, ipv zo stijf en pijnlijk worden dat ik niet meer zonder pijn kan lopen. Ik was echt bang dat ik weinig tot niet kon rijden. Maar ik heb zelfs probleemloos in de winter, regen en kou gereden met de ghost. :wow:

Mijn nichtje (10) mocht ook even het zadel proberen. Ze durfde ook te galopperen. Zij heeft de buttera ook
goedgekeurd. :D

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:18

Ik heb ook wel ervaring met ghost op een kortere pony. Zijn rug lengte is 41 cm, dus niet extreem kort. Maar ik ben al jaren tevreden met een normale maat ghost. Enkel tijdens het verharen heeft hij 1 weekje afgeschuurde haren boven zn lendenen. Hij wordt jaarlijks gecheckt door de osteopaat en ik vraag elke keer specifiek of er geen problemen zijn die door het zadel veroorzaakt kunnen worden. En dat is eigenlijk nooit zo. De afgelopen jaren hoeft ze steeds minder te behandelen.

Ik denk dat dit mede komt doordat het zadel flexibel is en meebeweegt met de rug van de pony. Als hij stilstaat is z'n rug behoorlijk hol, maar in actieve beweging wordt z'n rug recht/bijna bol als hij goed z'n achterbenen en buikspieren gebruikt. Het zadel geeft de ruimte om dat te doen, dus kunnen we daar onder het zadel actief op oefenen, waardoor hij sterker en soepeler wordt.

Wat wel belangrijk is is dat het zitvlak van het zadel wel past op de lengte van de rug. Dus, het stuk waar de ruiter zit is bij mijn pony passend voor de lengte van zijn rug.

Afbeelding

Op deze foto vond de pony zichzelf zielig want hij had wel 20 minuten moeten lopen :knuffel:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:16

Het arme dier, helemaal leeg getrokken :P

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:36

darkadia schreef:
Ik heb deze, en merkte zelf dat ik doordat ik iets verder van het paard zat, en ook breder, dat ik minder stabiel zat. Dus ik gebruik hem nu zonder de physio pad eronder. Dat werkt hier goed.

Oh dat is een ook nog een idee om te proberen, al heb wel ik wel voor inlagen gekozen met een reden haha.

Pally schreef:
Ik heb deze ook besteld. Levering duurt aardig lang, dus ik heb hem nog niet. Maar nu wel een mail dat hij eindelijk onderweg is.
Dan kan ik je ook vertellen hoe ik het ervaar *D

Oh ik ben benieuwd hoe je deze ervaart, laat maar weten!

Ik heb hem ondertussen ook getest op mijn andere pony, daar zit ik al een stuk beter op met de pad (zij zit sowieso lekkerder). Dus denk dat ik toch weer een beetje moet wennen/oefenen, had al lang niet meer zonder zadel gereden.

Weet iemand hoe het zit met aansingelen en de druk verdeling? Is het nodig om net "zo strak" (lees: ruime hand/vuist ertussen) aan te singelen als met een zadel, of kun je deze rustig een gaatje losser laten zonder de druk verdeling te belemmeren?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:40

Jeroeleke schreef:
Oh ik ben benieuwd hoe je deze ervaart, laat maar weten!

Ik heb hem ondertussen ook getest op mijn andere pony, daar zit ik al een stuk beter op met de pad (zij zit sowieso lekkerder). Dus denk dat ik toch weer een beetje moet wennen/oefenen, had al lang niet meer zonder zadel gereden.

Weet iemand hoe het zit met aansingelen en de druk verdeling? Is het nodig om net "zo strak" (lees: ruime hand/vuist ertussen) aan te singelen als met een zadel, of kun je deze rustig een gaatje losser laten zonder de druk verdeling te belemmeren?

Hij is net binnen gekomen *\o/*
Er zitten ook verschillende inlages bij zag ik. Moet je deze ook gebruiken? En welke zijn dan beter?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:17

Jeroeleke schreef:
darkadia schreef:

Oh dat is een ook nog een idee om te proberen, al heb wel ik wel voor inlagen gekozen met een reden haha.

Ik gebruik er inmiddels wel een Kifrapad onder met wol en dunne inlages. Dit gaat voor ons wel goed en houd toch zijn rug voldoende vrij.