[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:58

pmarena schreef:
Ja de Butterfly is er niet in ponymaat dacht ik hè? (of althans, de kleinste maat valt als een maat Full...) Als hij überhaupt nog gemaakt wordt?

Maar de voorste steunblokken van de Butterfly zijn volgens mij heel erg vergelijkbaar met die van het Premium zadelvormige model, alleen heeft die dan geen steunblok achter je billen :)

(heb het nu wel over een aantal jaren geleden)

De premium had ook een blok achter je kont, maanvormig en die lag dan wel plat er in. Waar bij de andere zo een blok overeind stond. Vond de premium wel ook super fijn zitten, ik had alleen de grote maat voor mijn kleine bips en propte een schaap extra onder dr zitting om de achterkant nog meer op te vulllen voor een vollere achterboog en daardoor kleinere meer opgeslote zitting. Heb echt ook super veel steun gehad aan de dijblokken met gekke sprongen en stops.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:00

Buitenzinnig schreef:
pmarena schreef:
Zo vind ik het ook zo raar dat sommige pads inlagevakken hebben die niet uit 1 stuk zijn, en dat dan vaak de tussennaad precies onder de beugelophanging ligt :? Waar de inlages bij elkaar komen zeg maar... zo suf vind ik dat...

Dat eerste is helemaal niet raar. Soms heb je bij (boom) zadels wat atrofie achter de schoft en moet je dat oplossen met nep spieren. Daar zijn de inlage vlakken voor die niet uit 1 deel bestaan. Als je zadel dan over de rest van de lengte goed past, maar even een hulpje aan de voorkant moet hebben (zonder er extra wol in te moeten doen, want dat is niet een handige oplossing) of de boom te versmallen kun je met een wat snellere en fijnere manier een pad met alleen aan de voorzijde werken.
Sommige pads zijn nu eenmaal niet voor zowel boom als boomloos geschikt.
Heel soms moet je bovenstaand ook met alleen het midden of achterkant of wat ook gebruiken.
Ik gebruik het voor onder mijn zadel ook. VIlla valt in de winter vaak wat af, waardoor ik met zo'n pad wat "spieren" kweek die er zomers wel zijn, en winters niet. Ik heb dan liever dat mijn zadel op zijn zomerse modelletje is gepast, zodat ik dat in de winter beter kan creëren dmv. de pad.

Ik heb het in dit topic uiteraard niet over boomzadels :)

En met inlagevakken uit 1 stuk kun je ook prima alleen de voorzijde, midden of achterzijde opvullen :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:01

Nee, dat snap ik, maar ik leg even uit wat ik er van vind ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:01

Daphneeeej schreef:
pmarena schreef:
Ja de Butterfly is er niet in ponymaat dacht ik hè? (of althans, de kleinste maat valt als een maat Full...) Als hij überhaupt nog gemaakt wordt?

Maar de voorste steunblokken van de Butterfly zijn volgens mij heel erg vergelijkbaar met die van het Premium zadelvormige model, alleen heeft die dan geen steunblok achter je billen :)

(heb het nu wel over een aantal jaren geleden)

De premium had ook een blok achter je kont, maanvormig en die lag dan wel plat er in. Waar bij de andere zo een blok overeind stond. Vond de premium wel ook super fijn zitten, ik had alleen de grote maat voor mijn kleine bips en propte een schaap extra onder dr zitting om de achterkant nog meer op te vulllen voor een vollere achterboog en daardoor kleinere meer opgeslote zitting. Heb echt ook super veel steun gehad aan de dijblokken met gekke sprongen en stops.

Ja die heeft wel een blokje achter de bips, maar niet zo'n hoge als de Butterfly. Zie dat het woord "hoog" is weggevallen voor steunblok, excuus :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:13

Buitenzinnig schreef:
Ik denk dat 51cm op dit paard geen probleem zal zijn hoor. EN als je in Barefoot maat 1 past, kun je ook voor de Ghost piccolo gaan?

@Buitenzinnig nog een specifie vraagje over de Ghost...ik ga ze steeds mooier vinden, wat minder grof dan Barefoot op t paard. Maar als je van onder naar de kussens kijkt, zijn de kussens juist onder de beugelophanging wat smaller zeg maar, is het niet juist dat er daardoor bij diverse mensen daar droge plekken ontstaan? Omdat er mede door daar smallere kussens druk nog meer 'geconcentreerd' was?

BZ: Leuk dat je ze steeds mooier gaat vinden.
Daar heb je misschien wel een punt, ik vind het verhaal van BIanca ook altijd wel aannemelijk, dat eerst achter, dan voor en dan het midden gaat zweten.
Veel boomzadels hebben daar ook iets een versmalling, bij boomzadels zit in de meeste gevallen de beugelophanging aan de takken van de boom.

Onder mijn huidige boomzadel is de zweetafdruk overal gelijk, natuurlijk zal dit ook te maken hebben wat meer of minder mee beweegt. En idd zitten daar vaak de beugelriemhaken aan de takken, maar door de harde boom die erin zit wordt die druk natuurlijk anders verdeeld.

Vandaar ook dat ik mij af vroeg of zoiets niet (mede) het probleem is bij de boomloze zadels. Je hebt de pad voor drukpuntvermindering, maar als ik logisch nadenk is het dan toch best gek dat juist bij de beugelophanging (waar t meest gewicht komt), de kussens smaller zijn.
Bij Barefoot had mijn paard iets warrige haren van waar de pommel lag maar verder een mooie afdruk. Dit volgens mij doordat zijn zadel ietsje schoof (minimaal). Zijn boomzadel schuift door zijn scheefheid ook n fractie naar links. En mede daarom zou ik wel toch graag weer iets flexibels erbij willen hebben :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:17

Schuiven is sowieso iets geks, ik heb al vaak gehoord dat mensen ooit een Barefootje hebben geprobeerd dat ze op zich wel fijn vonden maar afviel omdat het toch wat bleef schuiven. Na dan jaren allerlei andere zadels te hebben geprobeerd en gehad, willen ze het toch nog eens een keer proberen om zeker te zijn dat het echt niks was....en dan bevalt het gewoon prima :P

Waardoor...? Dat is dan gokken...net een ander model zadel, nieuwere opbouw van het geheel, andere pad of singel, pommel.... misschien paard of ruiter zelf minder schuif-gevoelig geworden..... Joost mag het weten :)

Het kan dus zeker wel de moeite waard zijn om een zadel dat tijden geleden is afgevallen, toch nog eens te proberen. Of wat verschillende types :)

Of gewoon Teteltee laten komen, dan weet je zeker dat je alles onder gelijksoortige omstandigheden kan proberen met de slimst gekozen toebehoren en kun je dus pas ècht goed vergelijken :j

Zinzi_jewel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:02

Misschien dat t na jaren toch bevalt omdat je dan helemaal van je boomzadel is per definitie beter geloof bent afgevallen !
En je na zoveel zadels proberen er achter bent dat er bijna niks 200% zaligmakend is . En dat je een beetje schuif voor lief gaat nemen ...
Bedoel maar ben als sinds mijn paard 3 jaar is gaan zoeken naar zadels en ja zeker ook boomloos ...
Maar telkens vondt ik het ,het net niet !
En veel merken en modellen geprobeerd .
Toen bedacht ik zonder zadel te rijden tijdelijk . Maar dat is ook niet wat om telkens te gaan doen .
Dan maar investeren in een goede bareback pad ...
Ja lekker zacht grandeur schaap onder mijn kont .. Maar ei dat ik ben . Voelde ik de randjes van de inlagen onder mijn been .
Mede doordat mijn paard als erg breed is . En de BPP het geheel nog breder maakte .
Door de breedte viel BF ook al af . En bleef ghost over . Van alle soorten boomloos ...
En dan zijn we blij met Teteltee ...
Wat ghost geprobeerd . En we waren om .

Zo zie je maar hoe t kan verkeren ...
5 x nieuw boomzadel gekocht .
Veel merken boomloos geprobeerd . En semi boomloos
En dan lekker een ghost gevonden ...
Heerlijk

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:22

Haha, ow maar ik heb mijn Barefoots ook niet verkocht om het schuiven hoor. Dat was zo minimaal. Kon er gewoon prima mee opstijgen, zelfs vanaf de grond als dat moest. Alleen het eerste model lag voor paardlief niet fijn, 2e gaf mij door korte zweetbladen voor in de bak net te weinig steun. Lag wel prima op paardlief.
Ik overweeg ook zeker om teteltee ng x te laten komen, maar budget is er nu gewoon niet. Op dit moment nog steeds fan van de Notting Hill, qua zit en uiterlijk. Maar door alle ghostjes hier toch wel nieuwsgierig, maar die droge plekken/drukplekken die sommigen er blijkbaar bij krijgen en het feit dat mijn paardje een gevoelige huid en vacht heeft, zetten me dan weer aan het denken. Daarom ook dat ik op de vraag kwam over de versmalde kussens :) En drukplekken, dat is iets wat je niet meteen bij een 1e passessie zult merken, dus dan toch alweer week een testzadel enzo...maar rijdt max 4x per week waarvan ik er een 1-2x nu niet zelf rijdt dus dat maakt testen weer onhandiger.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:34

pmarena schreef:
SarahIlse schreef:
Zo. En nu bijkomen haha! :P

Ik ben gister (zaterdag) samen met mijn vader dus naar HE geweest & heb daar even mogen voelen hoe een Ghost zit.. Jeetje, wat zit dat lekker zeg! Ik heb Lilianne gelijk een mailtje gestuurd, want nu wordt het echt moeilijk om te kiezen.

Ik heb nu een Barefoot London voor een week als testzadel & heb er vandaag mijn tweede ritje mee gemaakt. (klein buitenritje van ong. 5 km)
Ik heb foto's gemaakt van hoe hij ligt & de afdruk na het rijden. De afdruk lijkt bij mij op het eerste gezicht prima te zijn. Maar dat ben ik, onervaren in boomloos-land. :+
Dus als jullie mee willen denken graag! :D Ligt het zadel zo ongeveer goed? Verder naar voor? Naar achter? En de afdruk, wat vinden we daarvan?

[ [url=m/KZHCNj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ys8pFT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XoDBNB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zrxe8H.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Dd3cH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik liep tijdens de buitenrit wel tegen iets aan; mijn merrie maakt in de galop hele grote, hoge galopsprongen (ja, Fries hè O:) ), maar daarbij gaan mijn onderbenen dus 'over' het zweetblad heen & komen voor het zadel te liggen .. Niet echt ideaal dus.

Ik vind het wel mooi staan! Zadel ziet er ook helemaal niet lomp uit op je dame +:)+

Jeetje, dat je benen er vooruit komen te liggen :? Maar dan heb je toch enorme zwabberbenen?? :o
Of zit je met zulke korte beugelriemen of iets...? Want dat klinkt best knap :P

Kan je de wrongen onder het kniestuk niet zo plaatsen dat je been in toom gehouden wordt...? :)

Wel raar dat er beugelriemen aan hangen met de gesp naar boven...? Is het geen officieel testzadel maar leen je hem gewoon zelf van iemand? :)

Je kan trouwens eventueel voor het laatste stukje aansingelen, nog even de zijkanten van het zadel wat naar voren trekken zodat de ligging van de singelstoten wat mooier is, wie weet scheelt dat ook voor je er overheen floepende benen :)

Dankjewel! :o

Van mijn benen schrok ik ook van. Ik denk niet dat ik hele erg 'zwabberbenen' heb. Ik kan namelijk ook prima zonder zadel rijden & stilzitten. :P

Mijn beugelriemen zal ik vanmiddag even mee spelen. Voor mijn gevoel zitten ze nu goed, want anders zit ik echt te lang. Wrongen zal ik ook even naar kijken vanmiddag.

Het is een testzadel van de Horse Top Shop in Hellevoetsluis. Een officiele winkel & dealer dus.. Hoe horen ze te zitten dan? :D

Ik heb nu voor aankomende maandag een afspraak met Lilianne gemaakt! :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:07

Darkadia :
Droge plekken hoor ik maar bij een iemand ...
En die geeft al aan extreem gevoelig paardje te hebben en dat t al langer speelt ook .
Mijn merrie heeft n schone plek in de pad . Maar zadel draagt verder goed ...
Maar idd wanneer mogelijk Teteltee eens laten komen .
Wordt je in korte tijd veel duidelijk daardoor :-D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:18

Hier toch nog even een update: zaterdag is de hoefsmid geweest, en die zag meteen dat mijn pony hoefbevangen is geweest! Ruim een maand geleden.. Dat strookt dus met wanneer mijn pony ineens zo slecht liep en ik de DA erbij had gehaald, op 1 augustus. Die twijfelde toen aan hoefbevangen, maar achteraf gelukkig, heeft ie toen ontstekingsremmers gehad. De hoefsmid zag namelijk dat ik er net op tijd bij was geweest?

Helaas maar 1 foto gemaakt, mijn telefoon had geen opslagruimte meer.

Afbeelding

De witte lijn is hier niet (duidelijk) te zien, maar die was bijna een halve cm ipv een mm.

Ik heb er niet meer opgezeten nadat Ilze van Merrebach is langsgeweest, ik ben hem eerst op de grond wat sterker aan het maken. Dat wierp wel zijn vruchten af, want met longeren heb ik donderdag weer een galopje gevraagd (dus na ook ruim een maand) en hij deed het zo goed! Echt boven verwachting. We hadden er beiden echt plezier in. Met longeren vraag ik hem dus te stretchen, wat echt steeds beter gaat. En we werken dus aan de hand, nu 1 les gehad, woensdag 2e les..

Nu heb ik een heel lief stalgenootje, en mocht mijn Ghost op haar pony testen! Ik heb dus de Roma piccolo, en mij zit ie helemaal goed! Mijn stalgenoot heeft hem ook geprobeerd maar daar zitten de wrongen niet helemaal lekker. Maar geloof dat er nu met buitenzinnig mail contact is over wat dan te proberen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:27

Marocje - fijn dat nu de oorzaak bekend is - staat je pony al op dieet?
Ik hoop dat de tenen flink zijn ingekort en de steunsels gelijk met de zool - veel paarden hebben last van ingegroeide steunsels, te vergelijken met een steentje in je schoen - daaronder krijg je dan weer kneuzingen (en eventueel zweren etc.) maar dat is off topic

Of een zadel fijn zit is voor iedereen anders, hangt van jouw bouw af en hoe je rijdt. Daarom kan je ook testen.

Veel succes met je pony!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:42

Dank je wel! Ja, de tenen zijn een stuk korter en afgerond, zodat ie beter kon afrollen? Deze foto is net genomen op het moment dat ie met de tang wilde knippen..
Ook heeft hij nog steeds een graasmasker om, ingevlochten zodat ie hem niet meer zelf afkrijgt. Maar hij is slim, en heeft eigenhandig het gat groter gemaakt.. Hij kan er zelfs appels mee uit de boom plukken! Dus vandaag met een stuk rubber erin het gat weer kleiner gemaakt, ben benieuwd of dit het houdt. Woensdag gaan we de wei aanpakken, hopelijk gaat het dan beter?

Ja, dat is zeker zo dat elk zadel anders zit, daarom was ik ook zo blij met Teteltee, om dus zo te horen wat voor ons als combinatie geschikt zou zijn, en wat minder of niet..

Het filmpje krijg ik hier niet geplaatst, helaas.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:01

Marocje,als de hoefwand zo lang is als op de foto krijg je zowiezo vaak een verbrede witte lijn omdat alle druk bij elke pas op de wand komt en hierdoor vaak de verbinding tussen de wand en witte lijn los gaat laten..Goed op gelijk niveau houden met de zool dus..Verder eens met Kwetal..Hopen dat je pony snel opknapt!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:14

Iemand een idee wat een Barefoot cherokee classic maat 1, met originele pad uit 2011 op zal gaan brengen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:45

Pony met erg lange hoefwand ...
Je ziet idd duidelijk dat hij bevangen was !

Misschien een idee om je zelf eens te verdiepen in hoeven en tussen de bekap beurten van de smid in , zelf wat onderhoudt te plegen !!
Is erg leuk om te doen en niet onbelangrijk .
Fijn dat je ghost lekker zit

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:59

Ja, dat is misschien wel een idee. Ik krap nl dagelijks de hoeven, en de smid komt elke 8 weken. Maar nu viel het me op dat de zool zo dik werd, echt een bolling zegmaar, en dan de hoefwand die zo lang was dat er een geultje tussen ontstond (waar zo lekker die kleine steentjes tussen gingen zitten..)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:02

Op welke plek zat de bolling in de zool?

Sorry off topic :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:12

Marocje schreef:
Ja, dat is misschien wel een idee. Ik krap nl dagelijks de hoeven, en de smid komt elke 8 weken. Maar nu viel het me op dat de zool zo dik werd, echt een bolling zegmaar, en dan de hoefwand die zo lang was dat er een geultje tussen ontstond (waar zo lekker die kleine steentjes tussen gingen zitten..)

Elke week bijwerken - er zijn cursussen voor - 1x per 2 maanden is veel te weinig, zeker bij HB paard.
Zit je op Facebook? Indien ja, zoek even Paard Natuurlijk op. Je kunt daar meelezen en zelf vragen stellen.

En on topic, Mandy: ik heb geen idee - zie je geen soortgelijke zadels aangeboden op MP of Bokt Markt? En zo ja, wat kost dat?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:30

Thanks, heb me meteen aangemeld nu op FB!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:32

Ik ga als alles doorgaat aanstaande woensdag een startrekk veelzijdigheid ophalen in Duitsland :D ben heel benieuwd!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:39

Marocje schreef:
Thanks, heb me meteen aangemeld nu op FB!

Goedzo- ik kom daar ook af en toe voorbij en BZ ook... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:42

Ik ook haha. soms.

Ook ik zou liefste zelf gaan bekappen maar durf t niet met mijn rugklachten en nekklachten.
Lijkt me toch enorm zwaar.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:46

Hihi ik ook :D
Ik bekap alle 5 paardjes zelf en dankzij mijn fijne hoefsteun de juiste materialen en natuurlijk vaak bijhouden is het echt goed te doen..

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:40

Ik bekap ook zelf met mijn afschuwelijke roze hoofjack :D