voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:19

wereld schreef:
LauEef schreef:
Mijn Stella kraakt ook al een gek :+ Als je niet op de beugels steunt wordt het al minder maar het blijft toch nog kraken. Ik vraag me dus ook af of het ooit overgaat...

Hmmm chips, hoopte dat het over zou zijn met andere beugels.. Vooral met les is dat erg vervelend dat gekraak.. Hoe oud is jouw zadel?

Ik probeer me er niet te veel van aan te trekken maar flinke draf zorgt voor toch wel redelijk wat gekraak. Nu is de mijne ook nog niet zo oud hoor, ik heb hem nu bijna een maand (daarvoor was hij 1x gebruikt) en ik rij gemiddeld 3x per week..

wereldJarig

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:30

Oke, die van mij doet het ook al in een sukkel drafje, en niet eens alleen bij lichtrijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:39

Mijn cherokee kraakt ook nog steeds verschrikkelijk, na een maand of 3 in gebruik. Ik heb leren laarzen en ook leren beugelriemen, maar ook daarmee dus gekraak.

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:46

Oke maar de cherokee is alleen in leer toch? Of ook in drytex?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:52

wereld schreef:
Oke, die van mij doet het ook al in een sukkel drafje, en niet eens alleen bij lichtrijden...

Ja hij kraakt in stap zelfs bij mij, maar dan is het nog aan te horen, bij een flinke draf dan hoor je het echt hard! Maar ik heb vroeger ook een wintec gehad en die kraakte in het begin ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:18

wereld schreef:
Oke maar de cherokee is alleen in leer toch? Of ook in drytex?

Alleen leer inderdaad.

Volgensmij kraakt het meer door de losse seatsaver dan door het materiaal.

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:21

Oke, ja ik had bij mijn Stella eerlijk gezegd ook het idee dat het het zadel zelf was ipv de beugels, maar we zullen zien of het beter is..

Mijn cherokee kraakt helemaal niet, terwijl die ook nog vrij nieuw is.. Mijn London, ook bijna nieuw, kraakt wel nog behoorlijk, maar dat word al minder, denk dat dat wel nieuwigheid is.. Hij kraakt gelukkig wel veel minder dan de Stella.

Hopelijk word het wel beter met de Stella, vind dit namelijk erg vervelend..

(Hoezo ik ben verslaafd aan Barefoot, ik heb er maar 3 :D :o )

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:15

Wereld: Kan het misschien zijn dat je zitting niet helemaal goed zit? Of misschien een leren zitvlak in de rijbroek hebt? Anders zou ik het ook niet weten.

Romylover: Okee, zo'n gevormde singel hebben we al :)

Ik heb de pommel opgemeten en hij is van buitenkant tot buitenkant 28.5 cm. Ik weet niet hoe hoeveel cm's de xxl pommel hoort te zijn?

Hier de foto's van de pommel op Nikita:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:29

Wow. Je paard is euhh... plat :P

Ik denk dat het met deze pommel wel zou moeten kunnen, evt de inlages onder de pommel wegknippen, geeft iets meer ruimte. De zachte pommel zou ook best kunnen werken als ik dit zo zie. Geen puntschoft waar het zadel op kan drukken :)

Of, als laatste idee zou je kunnen proberen deze pommel te verbouwen. De twee buitenste punten platter afslijpen met een electrische schuurmachine? Je hebt sowieso genoeg schoftruimte, haha.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:29

moppielover schreef:
Wereld: Kan het misschien zijn dat je zitting niet helemaal goed zit? Of misschien een leren zitvlak in de rijbroek hebt? Anders zou ik het ook niet weten.

Ik heb hetzelfde probleem, heb ook idee dat het meer uit het zadel zelf komt dan door de beugelriemen. Maakt niet uit of ik stap/draaf lichtrij - doorzit (galop heb ik nog niet opgelet, paard vind galopperen met boomlooszadel eeeerug leuk :+ ) het blijft kraken.
Ik zou dus niet weten wat er verkeerd aan mijn zitting zou kunnen zijn, het is toch gewoon (recht) dichtplakken? Leren zitvlak is het bij mij iig niet, want die heb ik niet..

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:02

moppielover schreef:

Ja klopt, nu je het zegt ik had een kunst leren zitvlak.. De zitting zat volgensmij goed, dat had ik heel zorgvuldig recht gedaan voor het opzadelen..

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:03

LauEef schreef:
moppielover schreef:

Ik heb hetzelfde probleem, heb ook idee dat het meer uit het zadel zelf komt dan door de beugelriemen. Maakt niet uit of ik stap/draaf lichtrij - doorzit (galop heb ik nog niet opgelet, paard vind galopperen met boomlooszadel eeeerug leuk :+ ) het blijft kraken.
Ik zou dus niet weten wat er verkeerd aan mijn zitting zou kunnen zijn, het is toch gewoon (recht) dichtplakken? Leren zitvlak is het bij mij iig niet, want die heb ik niet..

hmm oke, en welke heb jij? Is het zadel van jou al goed ingereden?

Als mijn stella zo blijft ga ik hem zeker niet houden.. Mischien dan een anders zich er niet aan zou storen, maar ik vind het vervelend

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:04

Dit is wel een geval van te-ring-jantje in goed Rotterdams zeg, hoe plat dat paard is :')
Mooi op de foto gezet +:)+

Hulde aan Safiera, perfect antwoord, heb ik niks aan toe te voegen *\o/*

Wat betreft kraken, ik zie dat ik die nog niet bij de FAQ heb staan, zal hem op het to-do-lijstje zetten :)

Vaak komt het doordat het zadel zich naar het paard plooit, waardoor de seatsaver wat teveel onder spanning komt te staan. Oplossing daarvoor is opzadelen, en seatsaver even helemaal los halen en van voren naar achteren even heel netjes opnieuw aan het zadel bevestigen zodat het de ronding van de rug goed volgt en in die ronding vastgeplakt wordt :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:09

Mijn nieuwe barrydale kraakt minder dan mn oude cheyenne :P

Moppielover, die foto's geven een goed beeld erbij, kan me voorstellen dat je denkt over een flexibele boom...dit ziet er inderdaad krap uit maar niet meteen onmogelijk.

Ik heb gisteren de M pommel vervangen door een L pommel, was toch een goede beslissing zag ik toen de pommels op Kims rug lagen. Heb ook foto's gemaakt, die komen nog. Maar mèn wat een gedoe om die pommel eruit en erin te krijgen. Ik moest zo hard trekken en duwen dat ik me afvroeg of ik het zadel niet kapot trok...

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:14

pmarena schreef:
Vaak komt het doordat het zadel zich naar het paard plooit, waardoor de seatsaver wat teveel onder spanning komt te staan. Oplossing daarvoor is opzadelen, en seatsaver even helemaal los halen en van voren naar achteren even heel netjes opnieuw aan het zadel bevestigen zodat het de ronding van de rug goed volgt en in die ronding vastgeplakt wordt :)

Dank je voor de tip, dit ga ik de volgende keer doen!!

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:15

ik had troyuwens gister de flexibele pommel er in, kan dat ook een reden zijn tot kraken? Omdat het zadel flexibeler is zo?

Ben er trouwens niet weg van, hing in galop ongeveer 15cm naar de zijkant haha..
Laatst bijgewerkt door wereld op 16-09-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:15

Safiera: Haha, dankjewel voor de handige tips :D

Pmarena: Dankjewel :D Ze is idd behoorlijk plat ja :P Zit wel enorm lekker :P In principe zou ik dus gewoon met deze pommel kunnen blijven rijden? Of is het toch beter om de zachte te proberen?

LauEef: In principe wel maar dat heb ik ook gehad met mijn zitting. Zat net iets verkeerd waardoor het ontzettend ging kraken. Nu heb ik wel geen cheyenne drytex maargoed.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:08

Ook ik zal de tip vqn de zitting opvolgen, ben benieuwd of het dan minder is. IK stoor me er nu niet zoveel aan maar het hoort volgens mij niet te kraken

@wereld ik heb ook een stella, een vrij nieuwe ;)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:31

ik heb een cheyenne drytex en die kraakt ook tijdens het rijden. zal dat van de zitting ook eens proberen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:10

Graag gedaan moppielover!

@ Pmarena: haha :D Ik raak er in thuis zou je kunnen zeggen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:41

Hier iemand nog op zoek naar een barefoot london maat 1, staat nu met foto's op bokt markt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:50

Gekke vraag misschien maar ik heb vandaag mijn Heavy Duty inlages van Barefoot binnen gekregen en nu is de ene kant plat en de andere kant aan de zijkanten rond afgewerkt....welke kant moet waar :o platte kant op de rug van je paard zodat het voor je benen iets ronder weg loopt?

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:55

Ik heb een halfpad voor de barefoot van mijn shet besteld, maar er zitten helemaal geen lusjes aan.. Heb ook een voor mijn fries, maar die kun je gewoon vast maken aan het zadel..

Iemand ervaring met een halfpad zonder lusjes? Lijkt me toch dat dat gaan schuiven als je die op de rug legt, dan je dekje en dan het zadel?

Denk vraag het eerst hier, voordat ik hem ga gebruiken..

Kijk zo een heb ik voor mijn fries, met lusjes
(foto gepikt van iemand anders :o )
Afbeelding

En zo is mijn vers bestelde, dus zonder lusjes..
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:02

Ronde kant op het paard, dan heb je geen "drukrandje" maar een geleidelijke overgang voor de über-gevoelige velletjes :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:54

pmarena schreef:
Ronde kant op het paard, dan heb je geen "drukrandje" maar een geleidelijke overgang voor de über-gevoelige velletjes :)

+:)+ Dank je wel weer voor je antwoord, was toch anders dan ik had gedacht dus ben blij dat ik het gevraagd heb :o :=