Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:44

Ik krijg mijn bitclips niet meer aan het bit geklipt. Hebben meerderen hier last van?

Benfan

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:52

Hoe bedoel je dat precies? Waarom lukt het niet.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:00

Ik krijg de clips niet aan mijn bit geklipt. Was mijn clips kwijt geraakt, deze gingen er makkelijk omheen. Nu had ik nieuwe besteld en die krijg ik met geen mogelijkheid aan mijn bit vast. Had de afdrukken van de clips in mijn handen staan..

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:46

Klik je hem wel eerst aan de ringetjes van het hoofdstel vast voordat je het bit eraan vast maakt?

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:53

daphiena schreef:
Hoi ik heb een vraagje,
Ik zit eraan te denken de micklem Multi bridle aan te schaffen.
Nu wil ik graag weten voordat ik hem ga bestellen hoe het hoofdstel valt?
En waar hebben jullie het hoofdstel gekocht?

Ze vallen klein, ik heb voor mijn fjord een full genomen, omdat anders de kaakriem te kort was. Nu na 3 maanden is het leer wat soepeler en rekken de bandjes ook iets uit, dus zit niet meer op zn straksts

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:11

Paar bladzijdes geleden had iemand een vraag over bitloze werking: ik rijd enkel bitloos op de multi-variant. Ik gebruik zowel de sidepull als kingekruisd. Ik heb met meerdere andere bitloze optomingen gereden en kan dus wel wat ervan zeggen. PBtje mag ook altijd :)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:15

FelineNanet schreef:
Paar bladzijdes geleden had iemand een vraag over bitloze werking: ik rijd enkel bitloos op de multi-variant. Ik gebruik zowel de sidepull als kingekruisd. Ik heb met meerdere andere bitloze optomingen gereden en kan dus wel wat ervan zeggen. PBtje mag ook altijd :)

Hoe gebruik jij hem kingekruisd? Ik dacht dat dat niet kon?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:01

Met een onderstukje wat er bij zit. Kingekruisd betekent vooral dat de druk verdeeld wordt op de neus en daarbij ook de kin. Als je druk zet komt nu de druk meer op de kin dan op de kaak of neus. Bij mijn andere kingekruisde hoofdstel kruisen de bakstukken/teugels wel onder de kin, maar bij de micklem niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:55

Wat vind je zelf van de release van dit hoofdstel FelineNanet?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:24

Ik heb vandaag de rambo micklem competition deluxe besteld. Deze heeft een iets bredere neusriem en wit sierstiksel op front en neusriem. Heb een week de competition mogen proberen en vond dat mijn paard een stabielere aanleuning had, rustiger. Ben benieuwd naar deze uitvoering!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:05

De release van de sidepull is zeer prettig en direct.
De release van de kin gekruisde is iets minder snel, maar er is ook minder druk voor nodig (voor mijn pony dan). Ik denk wel dat als je leer wat stroever is dat het moeilijker gaat. Ik heb ook een kingekruisde biothane (heel soepeltjes) die laat heel snel 'los'

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:03

Wie heeft ervaringen met longeren aan het neusringetje van de Micklem? Trekt dat niet mega scheef bij een jong/groenig paard?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:06

Ja, dat doet het wel, of je moet het hoofdstel helemaal aansnoeren, maar dat kan nooit de bedoeling zijn. Dat vind ik een groot nadeel eraan.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:07

Ik vind de micklem door het hele hoofdstel stabieler liggen dan mijn Kaptoom. De kaptoom draait heel erg of zakt het neusdeel naar beneden bij minste druk. De micklem beweegt maar minimaal bij mij als ik hem precies goed heb afgesteld.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:12

Okee,ik heb ook een kaptoom liggen, en een longeersingel, van alles eigenlijk, dus ben nog aan het bekijken wat voor mijn jongere/groenige merrie Khavanna het beste werkt.
Van de week knipte ik de longelijn ter probering even aan het neusringetje en meteen hing de hele hap scheef (omdat een groenige merrie natuurlijk ook nog wel eens naar buiten/binnen wil vallen omdat ze de boel nog moet leren zonder er zelf druk op te zetten). Er liep nog iemand aan de andere kant op de cirkel met een halstertouw (aan een zijringetje) er aan mee, maar ik heb toch liever geen geschuif. De merrie is heel rillig voor druk op/aan haar hoofd, dus stevig vastsnoeren is niet aan de orde...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:17

@Terpentijn: Ik laat altijd ruimte tussen de neusriem, minimaal 1 vinger. Heb een gevoelig, schrikkerig paard die vaak een sprintje neemt of omdraait. Zelfs dan scchuift hij hoogtens een paar milimeter. Maar dat zal met elke optoming zijn. Misschien verschilt het mog per paardenhoofd of zo iets stabiel ligt of niet.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:41

Ik zag op horse event iemand ermee werken waarbij het hoofdstel ook helemaal scheef ging...dat zag er niet prettig uit.

Zelf heb ik er wel een keer mee gelongeerd en er een neusriemonderlegger onder gedaan. Dit bleef redelijk zitten maar mijn paard trekt er niet aan. Kan me voorstellen dat dat bij een jong paard wel gebeurt...

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:42

Bij mij (fjord) blijft het hoofdstel goed liggen als ik longeer. bij het longeren met normaal hoofdstel en bit trok ze heel erg naar buiten, dat doet de met de micklem niet

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:44

Ik moet hem gewoon netjes strak zetten, hoef echt niet aan te snoeren. Heb er nu een bontje onder en dan lijkt het of ik hem strakker zet maar uiteindelijk kan ze haar mond nog gewoon open doen. Ze wil nog wel eens uitbreken aan de longe maar kan haar goed houden en het hoofdstel schuift echt minimaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:03

Als je er aan de longe mee wilt werken moet hij inderdaad vrij strak, maar dat moet je bij een kaptoom ook. De keelriem wat strakker dan normaal wil ook al wat helpen om te stabiliseren. Ik longeer zelf daarom ook het liefste met bit (kneveltrens) en dan met slipketting er op een bepaalde manier doorheen zodat de druk altijd hetzelfde blijft en niet in de kingroeve inwerkt. Daar kan je ook het kinriempje voor gebruiken met een extra ringetje in het midden.

Dat moet ook lukken door de ringetjes van de neusriem waar je hem voor bitloos ook door haalt en dan kan het bitloos, lijkt me.

Voorbeeld slipketting: http://imagizer.imageshack.us/a/img109/5851/ywld.jpg
Getekende uitleg: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 8/tpas.jpg
Dat rare rode ding rechts is een uitgerekte musketonhaak. Links is hoe je het met een bitstoot van een leidsel kan vastmaken, daar longeer ik zelf mee (leidsel=10m).

Op deze manier wordt de druk altijd over beide kanten van het hoofdstel verdeeld. Je hoeft bij het paard (naar binnen toe) omdraaien ook niet om te klikken, je kan direct door of het paard op afstand omdraaien.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:44

Ik dacht hier laatst gelezen te hebben dat iemand een Bruine Full ging verkopen, maar kan het nu niet terug vinden.
In elk geval, mocht iemand daarover denken heb ik interesse.

Ben nog steeds heel blij met mijn zwarte, maar krijg waars een bruin zadel.
En dat kan natuurlijk niet :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:23

Wat vinden jullie van de maat en hoe ik het heb afgesteld? Vind het nog best beetje lastig!Afbeelding

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:30

Vind de keelriem wat strak.
En ik zou ook wel eens een foto willen zien van als je de neusriem een gat laat zakken.
Hij ligt nu wel heel strak onder t jukbeen. Maar weet niet of je dan op t zachte deel bij de neus komt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:39

Oké dank je. Ik heb begrepen dat het leer nog behoorlijk uitrekt? Ik zal er morgen nog eens naar kijken en foto maken.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:47

Ja dat schijnt wel zo te zijn idd.