[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:22

Als je wel echt leer wilt, en wintec ligt mooi, dan kan je Bates overwegen.
Het omhoog wippen kan te maken hebben met het hebben van een te groot kopijzer, zeker wanneer je daarbij ook nog bijv. de neiging hebt om te groot te bewegen met lichtrijden.
Soms kan een instructie gericht op houding en zit dan héél veel helpen. (Als je wilt mag je mij ook filmpjes sturen, weet zowel van zadels als van houding en zit vrij veel)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:04

Maar in het kentaur die ik had zat/zit geen verwisselbaar kopijzer, dus daar lag het bij dit zadel niet aan. Ik heb een euroriding diamant gehad, maar die had ik ongeveer 3 jaar geleden weg gedaan vanwege zijn chronische bronchitis, omdat we toen nog niet 24/7 buiten stonden en hij dus eigenlijk niet goed genoeg was qua longen om weer te rijden.
Daar had ik deze problemen allemaal niet bij, maar goed toen zat hij nog goed in zijn bespiering.
Bedankt voor je aanbod! Maar ik heb momenteel geen rij filmpjes :') behalve dan die van het “checken” met zadel. Maar dat is te kort en in een te kleine bak om juist te beoordelen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:31

Hallo ,
Ik heb een barefoot Cheyenne zonder vps. Hierbij gebruik ik een neopreen dressuur singel van Kiefer maat 60 cm.
Dit zit mooi, zadel ligt ook goed op ronde pony. Zadel verschuift dus ook niet

Nu wil ik ivm slijtage deze singel vervangen voor een barefoot singel.( schaap)
En die hebben geen 60 cm.https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... d-45-75-cm

Dus moet ik voor de 55 cm gaan of de 65.
Gezien dat ik bij de 60 mooi 4 gaatjes speling heb, neig ik naar de 55. Maar ben dan weer bang mbt gesp elleboog

Wie kan mij wat meer vertellen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:50

Heb je een foto van hoe de combinatie nu zit?

Edit: singel bekeken, ik raad je eerlijk gezegd aan om een andere singel te zoeken als deze singel.
Aan een kant elastiek is eigenlijk nooit aan te raden, is niet symetrisch.
Daarnaast moet je met elastiek ook uitkijken dat het niet té elastische is, en daar bij nog eens dat het bij een wat ronde pony/paard niet altijd aan te raden is uberhaupt elastiek te willen gebruiken ivm schuiven.
Ik heb de singel nooit in handen gehad dus weet niet of deze té elastisch is. Maar op het punt aan 1 kant elastiek is deze bij mij sowieso al afgeschreven...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:32

Ik hou ook niet van 1 kant elastiek. Anderen zweren er weer bij.... de Stretch & Breath is een veel fijnere singel vind ik persoonlijk, die is geheel elastisch en dat kan juist ook goed werken tegen schuiven.

Daar zit een neopreen hoesje (met huidvriendelijke afwerking) overheen.
Heb je de 4 gaatjes speling echt nodig? Meer dan 4 gaatjes vind ik persoonlijk niet wenselijk namelijk, dan liever wat minder gaatjes :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:31

ik breek even bij jullie in hoor :D
paar jaar geleden wel mee gepraat toen ik net een Ghost zadel gekocht had en inmiddels is deze echt heel erg verouderd zie ik en zijn er heel veel mooie nieuwe modelletjes.

ik moet me er nog even in verdiepen, maar kun zou ik op de basis van het oude ghost zadel wat ik heb een nieuwe bovenkant kunnen zetten?
jullie enig idee daar over?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:14

ellepel schreef:
ik breek even bij jullie in hoor :D
paar jaar geleden wel mee gepraat toen ik net een Ghost zadel gekocht had en inmiddels is deze echt heel erg verouderd zie ik en zijn er heel veel mooie nieuwe modelletjes.

ik moet me er nog even in verdiepen, maar kun zou ik op de basis van het oude ghost zadel wat ik heb een nieuwe bovenkant kunnen zetten?
jullie enig idee daar over?

Volgens mij heeft ghost een aantal jaar geleden wel een andere basis geïntroduceerd, wanneer dat was durf ik echt niet te zeggen.
Denk dat je het beste wat fotos van de basis naar Suzanne van Buitenzinnig kan sturen, zij kan jou vast verder helpen :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:28

ja de k dat ik dat maar doe.
mijn zadel kraakt ook best wel,dus wil er sowieso eens naar laten kijken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:47

Ik heb na advies van sommige van jullie de wellington maat 1 als testzadel. Op de Fries ligt het netjes, op de haf vind ik het erg groot ogen.. Als ik in het zadel zit raken mijn knieën de wrongen niet, klopt dat? Anders moet ik echt ontzettend kort gaan zitten en dat zit niet fijn voor mijn gevoel. Iemand een foto van hoe je in de wellington zit? Kan op internet niet veel vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:01

iK vind het op bijde paardjes prima er uit zien. Denk dat als je een minder groot dekje/pad er onder doet het er al een stuk minder massief uit ziet. Anders is de merlyn misschien nog het proberen waard?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:19

Daphneeeej schreef:
iK vind het op bijde paardjes prima er uit zien. Denk dat als je een minder groot dekje/pad er onder doet het er al een stuk minder massief uit ziet. Anders is de merlyn misschien nog het proberen waard?

Dat met dat dekje heb je misschien wel een punt.. als er mensen zijn die foto’s hoe je in het zadel zit, dan graag :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:30

Misschien is een stuk langere singel een idee? Ze lijken er nu zo uit te puilen hahaah
Ik vind de pad trouwens helemaal niet zo groot :o

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:34

Sintara schreef:
Misschien is een stuk langere singel een idee? Ze lijken er nu zo uit te puilen hahaah
Ik vind de pad trouwens helemaal niet zo groot :o

Haha, ze hebben allebei een buikje :+ en wintervacht :o als het netjes aangeslingeld is, dan heb ik niet veel cm meer over, dus langer is geen optie. Gaat mij meer om de lengte van het zadel en waar je met je knie zit thv de wrong.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:51

Vierkant dekje met een bolle buik scheelt optisch ook al.
Ik vind ‘m om de haf sowieso niet lekker liggen. Lijkt op de schouder te liggen, singel gaat ‘m nog verder naar voren trekken en achter twijfel ik over de lengte. Op je fries ligt hij mooier :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:08

Hier had ik de wellington 1 ook getest. Hieronder op mijn kleine ijslander gelegd van 1.33 met korte rug. Denk dat zo een dekje als er hier bij mij onder lag al optisch heel veel zal schelen op bijv je haflinger.
Als ik in zadel reed zaten mijn benen ook niet persee strak tegen de wrongen raakte de wrongen net losjes (zit belabberd op de foto maar ponypaardje is nog niet beleerd :') )

Afbeelding
Afbeelding

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 01:33

Ah super! Dankjewel. Ik denk dat ik het zadel heb wat jij daar hebt. Dat dekje heb ik er ook bij :) alleen wilde ik graag kijken of mijn eigen dekjes ook geschikt zijn.
Hoe was jouw ervaring verder met dit zadel?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 02:21

Wesseltje schreef:
Ah super! Dankjewel. Ik denk dat ik het zadel heb wat jij daar hebt. Dat dekje heb ik er ook bij :) alleen wilde ik graag kijken of mijn eigen dekjes ook geschikt zijn.

Ik vond het een super fijn zadel! Heb me er echt over verbaasd hoe fijn deze zat. Stuk fijner dan de andere barefoots vind ik. Wel waren voor mij de wrongen wat hard met mijn knieklachten (heb bottige knieetjes ook) Maar kwa zit beleving echt heel fijn. 3 paarden er mee gereden en liepen er allemaal super goed onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:13

De kniewrongen zijn recent aangepast, ze zijn nu een stuk zachter :)

Op de Fries toont het een stuk beter dan op de Haf inderdaad!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:18

pmarena schreef:

Wat fijn maar toch jammer dat ze dat hebben aangepast. Is de enige reden waarom ik hem na testen niet heb gekocht toen -O- Was er namelijk super over te spreken verder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:37

Ja, vanuit feedback van klanten wordt er soms wel eens iets aangepast. Vaak is het zo dat de 1 dit, en de ander dat fijn vindt. Maar als we veel te horen krijgen dat... vul maar in, dan wordt er wel eens iets aangepast :)

Had je overigens niet ook de Merlyn geprobeerd dan...?
Want die had al zachtere kniewrongen :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:47

pmarena schreef:
Ja, vanuit feedback van klanten wordt er soms wel eens iets aangepast. Vaak is het zo dat de 1 dit, en de ander dat fijn vindt. Maar als we veel te horen krijgen dat... vul maar in, dan wordt er wel eens iets aangepast :)

Had je overigens niet ook de Merlyn geprobeerd dan...?
Want die had al zachtere kniewrongen :)

Heel fijn dat er geluisterd word! Nee de merlyn niet meer geprobeerd. Heb nu een HM Vogue (wilde ik altijd al eens proberen) is op mijn ene paard super duper fijn (paard waar ik geen dressuurzadel voor nodig had..), andere paard wil er liever niet mee lopen en de kleine ijslander weet ik nog niet wat ik er van vind oog wat lomp op hem maarja kan niet uitproberen nog want die is niet ingereden nog.
Misschien dat de vogue uiteindelijk toch wel weer weg gaat en dan misschien toch kijken voor barefoot.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:35

pmarena schreef:

Ja ga ook eens kijken hoe het oogt en ligt zonder dekje. Hier op de foto even gauw opgelegd, zoals je aan de mooie pose van mijn haflinger kan zien :z

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:36

Daphneeeej schreef:
Wesseltje schreef:

Ik vond het een super fijn zadel! Heb me er echt over verbaasd hoe fijn deze zat. Stuk fijner dan de andere barefoots vind ik. Wel waren voor mij de wrongen wat hard met mijn knieklachten (heb bottige knieetjes ook) Maar kwa zit beleving echt heel fijn. 3 paarden er mee gereden en liepen er allemaal super goed onder.

Ah wat fijn! En idd ze vertelde mij dat ze nu met zachtere wrongen gemaakt worden :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:34

Joehoe, ik ben mijn HM Flexxee Finale kwijt! Na zoveel 'kopers' die dan op het laatste moment niets meer laten horen nu eindelijk iemand die 'm gewoon patsboem in één keer koopt. Nu kunnen eindelijk beide zadels die ik wel gebruik weer in mijn zadelkast. Had nu steeds de HM er nog in omdat ik die netjes wilde houden voor verkoop, en één van mijn andere zadels stond erbuiten.
Zo blij! *\o/* En de koper ook, dus dat is mooi! :D

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:57

Hoi allemaal! Hier bijna eigenaar van een 'nieuw' tweedehands ghost zadel, gepast met zadelmaker natuurlijk :j

Hebben de mensen die met een half pad en gewone dekjes rijden misschien foto's daarvan? Wij willen ook graag onze eigen collectie dekjes blijven gebruiken maar dan natuurlijk wel een half pad er onder. Welke bevalt jullie het beste?