[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:57

ik heb op mijn b-pony in het begin een barefootje gehad maar vond het maar niks: totaal geen stevigheid.

Blue_Eyes

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:05

Terwijl ik juist met mijn Barefootje de meest gekke sprongen en bokken uitzit...

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:07

SarahIlse schreef:
Zo. En nu bijkomen haha! :P

Ik ben gister (zaterdag) samen met mijn vader dus naar HE geweest & heb daar even mogen voelen hoe een Ghost zit.. Jeetje, wat zit dat lekker zeg! Ik heb Lilianne gelijk een mailtje gestuurd, want nu wordt het echt moeilijk om te kiezen.

Ik heb nu een Barefoot London voor een week als testzadel & heb er vandaag mijn tweede ritje mee gemaakt. (klein buitenritje van ong. 5 km)
Ik heb foto's gemaakt van hoe hij ligt & de afdruk na het rijden. De afdruk lijkt bij mij op het eerste gezicht prima te zijn. Maar dat ben ik, onervaren in boomloos-land. :+
Dus als jullie mee willen denken graag! :D Ligt het zadel zo ongeveer goed? Verder naar voor? Naar achter? En de afdruk, wat vinden we daarvan?

[ [url=m/KZHCNj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ys8pFT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XoDBNB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zrxe8H.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Dd3cH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik liep tijdens de buitenrit wel tegen iets aan; mijn merrie maakt in de galop hele grote, hoge galopsprongen (ja, Fries hè O:) ), maar daarbij gaan mijn onderbenen dus 'over' het zweetblad heen & komen voor het zadel te liggen .. Niet echt ideaal dus.

Iemand die mij nog wat over de afdruk, ligging, e.d. wat zou willen vertellen? :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:28

De afdruk vindt ik netjes .
De ligging , heb t idee dat het iets meer naar voren mag ...
Vindt zelf de BF nogal royaal ogen altijd .
Maar dat is wat ik vindt en geen vaststaand feit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:35

pmarena schreef:
Leuk, dat Grandeur endurance-model :j

Zitten wel leuke puntjes in +:)+

Het materiaal lijkt me alleen niet zo gebruiksvriendelijk, dat wordt toch snel lelijk :?
En de zitting, die kleine opbollingen geven lang niet zoveel steun als die van de FUR of Christ Butterfly :)

Vind die beugelriemophanging ook maar eng, zo die 2 losse beugelriemen.

Singel die je kan verschuiven is wel leuk gevonden +:)+ En het ziet er verder wel uit als een fijn ding.
Kunnen ze vast mensen en paarden heel blij mee gaan maken :j

Grandeur heeft inderdaad adapters met twee ringen waar je twee normale beugels aan kan hangen. Ben alleen wel benieuwd of je dat niet heel erg voelt zo door het schaap heen, die ring met de riem onder je dij?
Ik heb (nog) de losse klittebandbeugels, maar het risico op het scheef lostrekken kun je bij de nieuwe Grandeur sowieso verminderen door de beugelriemen door een sleuf in het bovenste zweetblad te trekken zodat het onder het zweetblad door loopt. Die sleuf heeft maar een beperkte breedte, dus dan kan de beugel ook niet meer zover opzij gerukt worden dat hij meteen losgaat. Maar ik zou sowieso altijd veiligheidbeugels gebruiken bij dit soort zadels.

Grappig is trouwens dat ik de bollingen van de Grandeur Tomentum veel meer steun vind geven dan die van mijn Christ Iberica! Die van de Tomentum lijken vlakker, maar dat is schijn; ze zijn vooral breder waardoor het hoogteverschil minder lijkt, plus dat de Christ ze als worstjes ;) erbovenop heeft liggen waardoor je de verticale structuur echt ziet, terwijl die structuur er bij de Grandeur echt in zit. Maar die vulling is er wel degelijk (en zelf op te vullen) en doordat ze zo breed zijn, zijn ze bovendien echt massief en stabiel, terwijl je bij de Iberica vergeleken met deze nog iets meer wegkiept naar achteren. Ander voordeel van de brede 'pommel' en 'cantle' van de Tomentum is bovendien dat ze je verder naar voren houden in het zadel, weg van de lendenregio.

Hoe het vilt zich op de zweetbladen houdt weet ik niet, maar het idee erachter was geloof ik dat je het makkelijk gewoon schoon kon borstelen met een natte/droge borstel omdat het vuil er niet in trekt maar erop blijft liggen. Waarbij ze natuurlijk ook wel heel slim gekozen hebben voor gemeleerde kleuren ipv effen vlakken. ;)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:18

Hier een foto van mijn paard met de cherokee maat 1.
Afbeelding
49 cm is deze volgens barefoot. Nu wil ik graag een semi boomloos. Maar die zijn allemaal 49/51 cm. Zal dit niet te lang worden? En de ghost was voor mij ook een optie, maar die zijn denk ik veel te lang. Iemand een idee wat wel/niet kan?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:35

Ik denk dat 51cm op dit paard geen probleem zal zijn hoor. EN als je in Barefoot maat 1 past, kun je ook voor de Ghost piccolo gaan?

@Buitenzinnig nog een specifie vraagje over de Ghost...ik ga ze steeds mooier vinden, wat minder grof dan Barefoot op t paard. Maar als je van onder naar de kussens kijkt, zijn de kussens juist onder de beugelophanging wat smaller zeg maar, is het niet juist dat er daardoor bij diverse mensen daar droge plekken ontstaan? Omdat er mede door daar smallere kussens druk nog meer 'geconcentreerd' was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:53

Vandaag op het Horse Event wilde ik toch ook eens op alle Ghosts naast elkaar zien. Zo leuk! Ik had al eens een regular Roma geprobeerd maar zwom daar voor mijn gevoel teveel in. Dus was de vraag of ik dan in de Piccolo zou passen of dat die weer te klein zou zijn. De Piccolo had nog steeds meer dan genoeg ruimte, maar zat net iets steviger, precies wat ik zocht. Toen was ik erg benieuwd naar het verschil tussen de Roma- en Firenze wrongen omdat ik steeds las dat die zo anders zitten; die zaten dus allebei goed. 8-)
Dus toen heb ik hem maar meteen besteld ook; een piccolo firenze in bruin vetleer. De firenze zodat ik ook met kortere beugels kan rijden, wat wel handig is als we [***] opnieuw gaan beleren.

Ook erg grappig; dan kom je gewoon om zadels te bekijken en dan blijkt Buitenzinnig dus de complete jeugd van je paard meegemaakt te hebben en van alles te kunnen vertellen over zijn karakter :D - juist nu ik overal op zoek was naar meer informatie over het ietwat vage verleden van mijn projectje (zie [***] - koop nooit een kreupel paard...). Dat was was dus nog een extra bonus. :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:10

Dat is nog eens toeval!
Ik ben heel benieuwd hoe de Firenze je gaat bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:22

Ik ben vooral benieuwd hoe [***] hem vindt. ;) Die moet hem namelijk het komende half jaar dragen tijdens het grondwerk om van zijn zadel-skepsis af te komen, en pas daarna ga ik erop!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:25

Wat leuk xyzutu!!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:57

Super zeg xyzutu!!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:22

Leuk verhaal, xyzutu2 :j wat een toeval ook!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:06

Gisteren maar eens al je posts gelezen in je RIO verhaal ...
Erg spannend allemaal !!!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:03

xyzutu2, ja, toevallig allemaal he!
Ik vind het wel bijzonder dat we zo bij elkaar komen! Ik ken Rio (Valero) al vanaf dat hij net geboren werd, ik heb hem niet geboren zien worden, maar wel gewaakt bij mams of 's nachts de wekker zetten.

Voor de mensen hier, hij komt niet bij mij vandaan, maar ik woon met Goya en Villa winters vaak bij een vriendin van mij die een aantal paarden heeft, waar Rio geboren is :)

Zohe, ben gesloopt van HE!
Was erg leuk, veel mensen enthousiast gemaakt en veel uitgelegd. Maar nu blij dat ik even een dagje minder hoef te praten (maar nu bus leeg moet halen :P )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:06

darkadia schreef:
Ik denk dat 51cm op dit paard geen probleem zal zijn hoor. EN als je in Barefoot maat 1 past, kun je ook voor de Ghost piccolo gaan?

@Buitenzinnig nog een specifie vraagje over de Ghost...ik ga ze steeds mooier vinden, wat minder grof dan Barefoot op t paard. Maar als je van onder naar de kussens kijkt, zijn de kussens juist onder de beugelophanging wat smaller zeg maar, is het niet juist dat er daardoor bij diverse mensen daar droge plekken ontstaan? Omdat er mede door daar smallere kussens druk nog meer 'geconcentreerd' was?

Leuk dat je ze steeds mooier gaat vinden.
Daar heb je misschien wel een punt, ik vind het verhaal van BIanca ook altijd wel aannemelijk, dat eerst achter, dan voor en dan het midden gaat zweten.
Veel boomzadels hebben daar ook iets een versmalling, bij boomzadels zit in de meeste gevallen de beugelophanging aan de takken van de boom.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:14

Buitenzinnig schreef:
xyzutu2, ja, toevallig allemaal he!
Ik vind het wel bijzonder dat we zo bij elkaar komen! Ik ken Rio (Valero) al vanaf dat hij net geboren werd, ik heb hem niet geboren zien worden, maar wel gewaakt bij mams of 's nachts de wekker zetten.

Voor de mensen hier, hij komt niet bij mij vandaan, maar ik woon met Goya en Villa winters vaak bij een vriendin van mij die een aantal paarden heeft, waar Rio geboren is :)

Zohe, ben gesloopt van HE!
Was erg leuk, veel mensen enthousiast gemaakt en veel uitgelegd. Maar nu blij dat ik even een dagje minder hoef te praten (maar nu bus leeg moet halen :P )

Dan is mijn gedachte waar hij geboren is bevestigd !!
Zonder meer een zeer liefdevolle baby tijd gehad ...
Fijn dat ie nu ook weer goed terecht gekomen is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:33

SarahIlse schreef:
Zo. En nu bijkomen haha! :P

Ik ben gister (zaterdag) samen met mijn vader dus naar HE geweest & heb daar even mogen voelen hoe een Ghost zit.. Jeetje, wat zit dat lekker zeg! Ik heb Lilianne gelijk een mailtje gestuurd, want nu wordt het echt moeilijk om te kiezen.

Ik heb nu een Barefoot London voor een week als testzadel & heb er vandaag mijn tweede ritje mee gemaakt. (klein buitenritje van ong. 5 km)
Ik heb foto's gemaakt van hoe hij ligt & de afdruk na het rijden. De afdruk lijkt bij mij op het eerste gezicht prima te zijn. Maar dat ben ik, onervaren in boomloos-land. :+
Dus als jullie mee willen denken graag! :D Ligt het zadel zo ongeveer goed? Verder naar voor? Naar achter? En de afdruk, wat vinden we daarvan?

[ [url=m/KZHCNj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ys8pFT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XoDBNB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zrxe8H.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Dd3cH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik liep tijdens de buitenrit wel tegen iets aan; mijn merrie maakt in de galop hele grote, hoge galopsprongen (ja, Fries hè O:) ), maar daarbij gaan mijn onderbenen dus 'over' het zweetblad heen & komen voor het zadel te liggen .. Niet echt ideaal dus.

Ik vind het wel mooi staan! Zadel ziet er ook helemaal niet lomp uit op je dame +:)+

Jeetje, dat je benen er vooruit komen te liggen :? Maar dan heb je toch enorme zwabberbenen?? :o
Of zit je met zulke korte beugelriemen of iets...? Want dat klinkt best knap :P

Kan je de wrongen onder het kniestuk niet zo plaatsen dat je been in toom gehouden wordt...? :)

Wel raar dat er beugelriemen aan hangen met de gesp naar boven...? Is het geen officieel testzadel maar leen je hem gewoon zelf van iemand? :)

Je kan trouwens eventueel voor het laatste stukje aansingelen, nog even de zijkanten van het zadel wat naar voren trekken zodat de ligging van de singelstoten wat mooier is, wie weet scheelt dat ook voor je er overheen floepende benen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:38

xxdomiixx schreef:
[ Afbeelding ]

Kan iemand zien of dit een M is, volgens mij wel??

Als ik zou moeten gokken, ben ik er vrij zeker van dat dit een M is inderdaad :j
Ziet er knap samengeknepen uit namelijk.

Maargoed 100% zeker weet ik het natuurlijk ook niet, misschien toont de foto raar :P

Het is overigens wel een hele oude fork hoor, zo met leder omwonden.... dat is wel oppassen of die qua volume nog in zadels past, want deze waren iets dikker dan latere forken.... Y;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:43

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:
Leuk, dat Grandeur endurance-model :j

Zitten wel leuke puntjes in +:)+

Het materiaal lijkt me alleen niet zo gebruiksvriendelijk, dat wordt toch snel lelijk :?
En de zitting, die kleine opbollingen geven lang niet zoveel steun als die van de FUR of Christ Butterfly :)

Vind die beugelriemophanging ook maar eng, zo die 2 losse beugelriemen.

Singel die je kan verschuiven is wel leuk gevonden +:)+ En het ziet er verder wel uit als een fijn ding.
Kunnen ze vast mensen en paarden heel blij mee gaan maken :j

Grandeur heeft inderdaad adapters met twee ringen waar je twee normale beugels aan kan hangen. Ben alleen wel benieuwd of je dat niet heel erg voelt zo door het schaap heen, die ring met de riem onder je dij?
Ik heb (nog) de losse klittebandbeugels, maar het risico op het scheef lostrekken kun je bij de nieuwe Grandeur sowieso verminderen door de beugelriemen door een sleuf in het bovenste zweetblad te trekken zodat het onder het zweetblad door loopt. Die sleuf heeft maar een beperkte breedte, dus dan kan de beugel ook niet meer zover opzij gerukt worden dat hij meteen losgaat. Maar ik zou sowieso altijd veiligheidbeugels gebruiken bij dit soort zadels.

Grappig is trouwens dat ik de bollingen van de Grandeur Tomentum veel meer steun vind geven dan die van mijn Christ Iberica! Die van de Tomentum lijken vlakker, maar dat is schijn; ze zijn vooral breder waardoor het hoogteverschil minder lijkt, plus dat de Christ ze als worstjes ;) erbovenop heeft liggen waardoor je de verticale structuur echt ziet, terwijl die structuur er bij de Grandeur echt in zit. Maar die vulling is er wel degelijk (en zelf op te vullen) en doordat ze zo breed zijn, zijn ze bovendien echt massief en stabiel, terwijl je bij de Iberica vergeleken met deze nog iets meer wegkiept naar achteren. Ander voordeel van de brede 'pommel' en 'cantle' van de Tomentum is bovendien dat ze je verder naar voren houden in het zadel, weg van de lendenregio.

Hoe het vilt zich op de zweetbladen houdt weet ik niet, maar het idee erachter was geloof ik dat je het makkelijk gewoon schoon kon borstelen met een natte/droge borstel omdat het vuil er niet in trekt maar erop blijft liggen. Waarbij ze natuurlijk ook wel heel slim gekozen hebben voor gemeleerde kleuren ipv effen vlakken. ;)

Tja ik ben wel benieuwd hoe ze er over een paar jaar uitzien... hoop dat het inderdaad zo werkt :j

De Christ Iberica vond ik echt een waardeloos rotding Y;(

Nu zeg ik dat niet snel omdat ieder zadel(-achtig iets) zo zijn voordelen heeft, maar die Iberica....rare harde blokken zaten daar in, totaal niet comfortabel, gaven geen steun maar hadden wel de potentie om oncomfortabel in de weg te zitten door hun hardheid -O-

De Butterfly was / is echt een factor 1000 fijner :j Lager geplaatste, veel dikkere en zachtere èchte steunblokken :+:

Nu zijn er genoeg mensen die de Iberica wel heel fijn vinden dus het is uiteraard weer iets heel persoonlijks, maar toen ik beide modellen Fellsättel hier had toen vonden zowel ikzelf als stalgenootjes die ze allebei probeerden, meteen de Butterfly super fijn (niet er af willen weet je wel :P ) en de Iberica die waren ze door die harde blokken voorop na 2 rondjes toch wel zat -O-

Overigens op mijn bij elkaar geraapte Arizona / Butterfly zadel heb ik gewoon de Butterfly zitting op de Arizona basis gelegd en geen last van de beugelophangringen. Maar voor de zekerheid krijgt het uiteindelijke FUR model van Barefootdus wel een tussenlaag om te voorkomen dat de erg gevoelige bipsen gaan protesteren :P

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:46

pmarena schreef:
Ik vond het met dijwrongen (van de dijwrong seataver) ook helemaal prima, totdat ik die grote zachte steunblokken uitprobeerde... dat is echt nog een factor 1000 comfortabeler / zekerder <3

En spontaan was er geen weg meer terug naar die kleine, harde wrongetjes :P

Ben wel benieuwd, ervaar je de steun van de Ghost wrongen heel anders dan die van de dijwrong-seatsaver? :)

Ik heb die twee nooit kort achter elkaar kunnen proberen omdat mijn barefoot al gestolen was voordat de nieuwe ghost bestond, maar volgens mij zat daar niet veel verschil tussen. Maar de barefoot zat voor mij verder net wat minder lekker en bleef schuiven op pony dus niet echt goed te vergelijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:52

Mandy, wat een mooi opgepoetst zadel ligt er op!

Bij de Barefoot is de plek van ruiterdruk natuurlijk een stuk korter dan de totale lengte van het zadel.
Bij een zadel met een standaard uiterlijk moet je daar erg op letten omdat je vak toch ook best wat druk op de achterzijde legt. Maar dat is echt iets dat je per paard en ruiter moet bekijken.

Is het niet een idee om een afspraak met Teteltee te maken...?

Wat betreft smalle kussentjes en droge plekken: dat is dus de rede dat er bij Barefoot wat bredere kussentjes gebruikt worden.... smaller dat geeft sneller problemen. Je wilt de beugelriemophanging niet te hoog plaatsen omdat het dan van bovenop de rug gaat drukken, dus moeten de ringen meer naar de zijkanten omlaag zakken...maar dan moet de bescherming daaronder ook verder mee naar beneden.

Zo vind ik het ook zo raar dat sommige pads inlagevakken hebben die niet uit 1 stuk zijn, en dat dan vaak de tussennaad precies onder de beugelophanging ligt :? Waar de inlages bij elkaar komen zeg maar... zo suf vind ik dat...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:53

De Iberica is voor mij ideaal! Ik heb de pony maat vrij uitgebreid getest (WE achtige dingen op Goya toen nog). Ik had genoeg vrijheid, maar ook voldoende steun om flinke overgangen galop-stap en stap-galop te doen. En die waren vrij heftig, die overgangen. Ook in galop over een bruggetje (springen durfde ik niet aan) etc. Ik paste er goed in, had nog ruimte over en de blokken waren een fijne steun voor al die gekkigheden.
Ik denk dat ik in de butterfly te ruim zal zitten, dat ik teveel heen en weer ga omdat die iets groter zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:55

Ja de Butterfly is er niet in ponymaat dacht ik hè? (of althans, de kleinste maat valt als een maat Full...) Als hij überhaupt nog gemaakt wordt?

Maar de voorste steunblokken van de Butterfly zijn volgens mij heel erg vergelijkbaar met die van het Premium zadelvormige model, alleen heeft die dan geen steunblok achter je billen :)

(heb het nu wel over een aantal jaren geleden)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:57

pmarena schreef:
Zo vind ik het ook zo raar dat sommige pads inlagevakken hebben die niet uit 1 stuk zijn, en dat dan vaak de tussennaad precies onder de beugelophanging ligt :? Waar de inlages bij elkaar komen zeg maar... zo suf vind ik dat...

Dat eerste is helemaal niet raar. Soms heb je bij (boom) zadels wat atrofie achter de schoft en moet je dat oplossen met nep spieren. Daar zijn de inlage vlakken voor die niet uit 1 deel bestaan. Als je zadel dan over de rest van de lengte goed past, maar even een hulpje aan de voorkant moet hebben (zonder er extra wol in te moeten doen, want dat is niet een handige oplossing) of de boom te versmallen kun je met een wat snellere en fijnere manier een pad met alleen aan de voorzijde werken.
Sommige pads zijn nu eenmaal niet voor zowel boom als boomloos geschikt.
Heel soms moet je bovenstaand ook met alleen het midden of achterkant of wat ook gebruiken.
Ik gebruik het voor onder mijn zadel ook. VIlla valt in de winter vaak wat af, waardoor ik met zo'n pad wat "spieren" kweek die er zomers wel zijn, en winters niet. Ik heb dan liever dat mijn zadel op zijn zomerse modelletje is gepast, zodat ik dat in de winter beter kan creëren dmv. de pad.